Holdet 2022 VØ-x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e) Anne Kryger, Mette Brylov
Hold 2022 VØ-x (1x VØ, 2x VØ, 3x VØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomhedsøkonomi i grundforløbet
Titel 2 Virksomhedens indtjening
Titel 3 Virksomhedens forretningsplan
Titel 4 Virksomhedens bogføring og årsregnskabet
Titel 5 Virksomhedens årsrapport
Titel 6 Regnskabsanalyse
Titel 7 CSR Analyse og rapportering
Titel 8 Strategi
Titel 9 Logistik
Titel 10 Omkostninger
Titel 11 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomhedsøkonomi i grundforløbet

Grundforløbet i VØ - klasse 1g-11

Undervisningsforløbet forgik fra den 18. august til den 1. november i 8 moduler.


Virksomhedens opbygning

Kapitel 1 Opstart af virksomhed
Introduktion til virksomhedsøkonomi.
Hvad er en virksomhedsidé?
Iværksætteren som person.
Innovation og iværksætteri.

Kapitel 2 Virksomhedstyper og ejerform
Virksomhedstyper og ejerformer

Kapitel 3 Virksomhedens økonomi
Virksomhedens økonomiske kredsløb
Resultatopgørelse og balance

Virksomhedens interessenter og vækst

Kapitel 7 Virksomhedens interessenter
Interessenter og konflikter
Shareholder og stakeholder

Kapitel 8 Virksomheden i vækst
Virksomhedens vækst
Vision, mission, mål og værdier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Virksomhedens indtjening

Kapitel 4 Indtægter og omkostninger.
Indtjening/likviditet, kapacitetsomkostninger, variable omkostninger og samlede omkostninger samt kalkulationer

Kapitel 5 Virksomhedens indtjening.
Dækningsbidrag og dækningsgrad, nulpunktsberegninger og virksomhedens resultatopgørelse

PBL-Opgave 5.1 Must Have som individuel skriftlig aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Virksomhedens forretningsplan

Kapitel 6 Virksomhedens forretningsplan og forretningsmodel (Business Model Canvas)

Formålet er at give eleverne et indblik i hvordan virksomheden fra opstart og siden kontinuerligt skal arbejde med deres forretningsplan.

Se et afsnit af Løvens Hule med efterfølgende analyse af forretningsplanen med faglige begreber.

PBL forløb med forretningsmodellen Business Model Canvas om Joe & The Juice, samt gruppearbejde om elevernes egen Juice Bar med nyt koncept og udarbejdelse af forretningsplan.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL Opgave 6.1 Juicebar 10-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Virksomhedens bogføring og årsregnskabet

Kapitel 9 Årsregnskabet og registreringssystemet

Bogføring af bilag med debet og kredit ved virksomhedens etablering, drift og regnskabsafslutning.

Kapitel 10 Det samlede regnskabssystem

Opgaver med opstilling af virksomhedens årsregnskab i resultatopgørelse og balance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Virksomhedens årsrapport

Kapitel 11 Årsrapporten

Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i hvordan en virksomheds årsrapport er opbygget og hvilke elementer den indeholder. Gennemgang af de forskellige regnskabsklasser, generelle krav til årsrapporten, ledelsesberetningen, ledelsespåtegning, revisorerklæring.

Selve årsregnskabet med resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og pengestrømsopgørelse samt noter.

PBL opgave om årsrapporten. Eleverne har i grupper arbejdet med følgende virksomheds årsrapport: BROEN A/S
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
VØ Aflevering 31-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Regnskabsanalyse

Kapitel 12 Økonomiske analyser
Kapitel 13 Analyse af rentabilitet
Kapitel 14 Analyse af indtjeningsevnen
Kapitel 15 Analyse af kapitaltilpasningsevnen
Kapitel 16 Analyser af soliditet og likviditet

Formålet med forløbet er, at eleverne får en dybdegående forståelse for og evne til at foretage regnskabsanalyser.

Løbende løsning af opgaver fra bogen.

Længerevarende PBL forløb, hvor eleverne vælger to virksomheder fra samme branche, som de laver en fuld regnskabsanalyse på og samtidig laver en komparativ analyse af de to virksomheder. PBL forløbet afleveres som gruppeaflevering og afsluttes med fremlæggelse for klassen.

Skriftlig af levering af opgaverne:
13.6 + 13.7 Analyse af indtjeningsevnen  
14.6 Analyse af kapitaltilpasningsevnen
15.17 Analyse af rentabilitet
samt PBL opgave om regnskabsanalyse med gruppefremlæggelser for klassen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
VØ Analyse af indtjeningsevne 12-09-2023
VØ Analyse af kapitaltilpasningsevne 28-09-2023
VØ Analyse af rentabilitet 24-10-2023
VØ PBL Regnskabsanalyse 13-11-2023
Eksamenssæt til øvelse ud fra feedback 05-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 CSR Analyse og rapportering

Gennemgang af:
Kapitel 17 CSR
Kapitel 18 CSR rapportering og analyse.

Forløbet afholdes som en del af SO4 om bæredygtighed sammen med faget engelsk.

VØ har lagt 11 moduler og engelsk har lagt 4 moduler i forløbet.

VØ har anvendt kernestof i CSR og engelsk har arbejdet med cirkulær økonomi og kommunikationsanalyse af CSR rapporter.

I VØ har der været fokus på tøjbranchen i Bangladesh, og arbejdsvilkårene for arbejderne i tøjindustrien, samt på den lokale forurening af miljøet.

Fokus på det moralske kompas, virksomhedernes ansvar overfor arbejdere i den fattige del af verden, FN's Global Compact og FN's verdensmål, Code of Conduct og CSR pyramiden.

Fokus på opgaver om shitstorms og CSR Rapportering.

I VØ forløbet blev der arbejdet med analyse af H&M's CSR-rapport, som blev afsluttet med en PBL opgave bestående af en minirapport.

SO4 forløbet blev afsluttet med en blokdag, hvor eleverne arbejdede med workshops og øvelser i problemformulering, disposition, metode, projektbeskrivelse og med en aflevering i form af en PowerPoint med optagelse af lydindtaling. Fokus på hvordan VØ og engelsk tværfagligt kunne løse problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Strategi

Kapitel 19 Strategiens kendetegn
Kapitel 20 Strategisk analyse af eksterne forhold
Kapitel 21 Strategisk analyse af interne forhold
Kapitel 22 Den strategiske plan
Kapitel 23 Udvikling af forretningsmodel

Formålet med forløbet er, at eleverne får et grundigt indblik i alle aspekterne ved en virksomheds udvikling og vedligeholdelse af en strategisk plan.

Undervisning har været lærerstyret undervisning med en del gruppearbejde.

I starten af forløbet har eleverne arbejdet med et tværfagligt PBL forløb med fagene VØ og Afsætning med fokus på strategi. Det tværfaglige forløb indeholdt et virksomhedsbesøg i grupper hos lokale virksomheder i Nyborg. Eleverne skulle i dette PBL forløb aflevere en analyse af virksomhedens strategi, som efterfølgende blev sendt til virksomheden.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL VØ/AFS strategi 04-02-2024
VØ PBL Strategi VØ/AFS 04-02-2024
VØ aflevering 15-03-2024
Opgave 23.7 26-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Omkostninger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Eksamenstræning

https://virksomhed.systime.dk/
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL Kamstrup 27-04-2025
Skriftlighed: gl eksamenssæt 08-05-2025
Skriftlighed: gl eksamenssæt 09-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer