Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
Anne Kryger, Mette Brylov
|
Hold
|
2022 VØ-x (1x VØ, 2x VØ, 3x VØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedsøkonomi i grundforløbet
Grundforløbet i VØ - klasse 1g-11
Undervisningsforløbet forgik fra den 18. august til den 1. november i 8 moduler.
Virksomhedens opbygning
Kapitel 1 Opstart af virksomhed
Introduktion til virksomhedsøkonomi.
Hvad er en virksomhedsidé?
Iværksætteren som person.
Innovation og iværksætteri.
Kapitel 2 Virksomhedstyper og ejerform
Virksomhedstyper og ejerformer
Kapitel 3 Virksomhedens økonomi
Virksomhedens økonomiske kredsløb
Resultatopgørelse og balance
Virksomhedens interessenter og vækst
Kapitel 7 Virksomhedens interessenter
Interessenter og konflikter
Shareholder og stakeholder
Kapitel 8 Virksomheden i vækst
Virksomhedens vækst
Vision, mission, mål og værdier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens indtjening
Kapitel 4 Indtægter og omkostninger.
Indtjening/likviditet, kapacitetsomkostninger, variable omkostninger og samlede omkostninger samt kalkulationer
Kapitel 5 Virksomhedens indtjening.
Dækningsbidrag og dækningsgrad, nulpunktsberegninger og virksomhedens resultatopgørelse
PBL-Opgave 5.1 Must Have som individuel skriftlig aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedens forretningsplan
Kapitel 6 Virksomhedens forretningsplan og forretningsmodel (Business Model Canvas)
Formålet er at give eleverne et indblik i hvordan virksomheden fra opstart og siden kontinuerligt skal arbejde med deres forretningsplan.
Se et afsnit af Løvens Hule med efterfølgende analyse af forretningsplanen med faglige begreber.
PBL forløb med forretningsmodellen Business Model Canvas om Joe & The Juice, samt gruppearbejde om elevernes egen Juice Bar med nyt koncept og udarbejdelse af forretningsplan.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL Opgave 6.1 Juicebar
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Virksomhedens bogføring og årsregnskabet
Kapitel 9 Årsregnskabet og registreringssystemet
Bogføring af bilag med debet og kredit ved virksomhedens etablering, drift og regnskabsafslutning.
Kapitel 10 Det samlede regnskabssystem
Opgaver med opstilling af virksomhedens årsregnskab i resultatopgørelse og balance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhedens årsrapport
Kapitel 11 Årsrapporten
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i hvordan en virksomheds årsrapport er opbygget og hvilke elementer den indeholder. Gennemgang af de forskellige regnskabsklasser, generelle krav til årsrapporten, ledelsesberetningen, ledelsespåtegning, revisorerklæring.
Selve årsregnskabet med resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og pengestrømsopgørelse samt noter.
PBL opgave om årsrapporten. Eleverne har i grupper arbejdet med følgende virksomheds årsrapport: BROEN A/S
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ Aflevering
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Regnskabsanalyse
Kapitel 12 Økonomiske analyser
Kapitel 13 Analyse af rentabilitet
Kapitel 14 Analyse af indtjeningsevnen
Kapitel 15 Analyse af kapitaltilpasningsevnen
Kapitel 16 Analyser af soliditet og likviditet
Formålet med forløbet er, at eleverne får en dybdegående forståelse for og evne til at foretage regnskabsanalyser.
Løbende løsning af opgaver fra bogen.
Længerevarende PBL forløb, hvor eleverne vælger to virksomheder fra samme branche, som de laver en fuld regnskabsanalyse på og samtidig laver en komparativ analyse af de to virksomheder. PBL forløbet afleveres som gruppeaflevering og afsluttes med fremlæggelse for klassen.
Skriftlig af levering af opgaverne:
13.6 + 13.7 Analyse af indtjeningsevnen
14.6 Analyse af kapitaltilpasningsevnen
15.17 Analyse af rentabilitet
samt PBL opgave om regnskabsanalyse med gruppefremlæggelser for klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ Analyse af indtjeningsevne
|
12-09-2023
|
VØ Analyse af kapitaltilpasningsevne
|
28-09-2023
|
VØ Analyse af rentabilitet
|
24-10-2023
|
VØ PBL Regnskabsanalyse
|
13-11-2023
|
Eksamenssæt til øvelse ud fra feedback
|
05-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
CSR Analyse og rapportering
Gennemgang af:
Kapitel 17 CSR
Kapitel 18 CSR rapportering og analyse.
Forløbet afholdes som en del af SO4 om bæredygtighed sammen med faget engelsk.
VØ har lagt 11 moduler og engelsk har lagt 4 moduler i forløbet.
VØ har anvendt kernestof i CSR og engelsk har arbejdet med cirkulær økonomi og kommunikationsanalyse af CSR rapporter.
I VØ har der været fokus på tøjbranchen i Bangladesh, og arbejdsvilkårene for arbejderne i tøjindustrien, samt på den lokale forurening af miljøet.
Fokus på det moralske kompas, virksomhedernes ansvar overfor arbejdere i den fattige del af verden, FN's Global Compact og FN's verdensmål, Code of Conduct og CSR pyramiden.
Fokus på opgaver om shitstorms og CSR Rapportering.
I VØ forløbet blev der arbejdet med analyse af H&M's CSR-rapport, som blev afsluttet med en PBL opgave bestående af en minirapport.
SO4 forløbet blev afsluttet med en blokdag, hvor eleverne arbejdede med workshops og øvelser i problemformulering, disposition, metode, projektbeskrivelse og med en aflevering i form af en PowerPoint med optagelse af lydindtaling. Fokus på hvordan VØ og engelsk tværfagligt kunne løse problemstillinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Strategi
Kapitel 19 Strategiens kendetegn
Kapitel 20 Strategisk analyse af eksterne forhold
Kapitel 21 Strategisk analyse af interne forhold
Kapitel 22 Den strategiske plan
Kapitel 23 Udvikling af forretningsmodel
Formålet med forløbet er, at eleverne får et grundigt indblik i alle aspekterne ved en virksomheds udvikling og vedligeholdelse af en strategisk plan.
Undervisning har været lærerstyret undervisning med en del gruppearbejde.
I starten af forløbet har eleverne arbejdet med et tværfagligt PBL forløb med fagene VØ og Afsætning med fokus på strategi. Det tværfaglige forløb indeholdt et virksomhedsbesøg i grupper hos lokale virksomheder i Nyborg. Eleverne skulle i dette PBL forløb aflevere en analyse af virksomhedens strategi, som efterfølgende blev sendt til virksomheden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL VØ/AFS strategi
|
04-02-2024
|
VØ PBL Strategi VØ/AFS
|
04-02-2024
|
VØ aflevering
|
15-03-2024
|
Opgave 23.7
|
26-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Logistik
https://virksomhed.systime.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs 24.0, 24.1, 24.2, 24.3, 24.4
-
Læs 24.5, 24.6, 24.7
-
Afsnit
-
PBL-opgave 24.1 med arbejdsspørgsmål
-
PBLopgaver i notesbogen
-
Læs 25.0, 25.1, 25.2
-
Læs 25.3, 25.4, 25.5, samt lave 25.7 færdig (1200 anslag/halv side pkt 12) og lægges på onenote.
-
Læs 25.4, 25.5
-
Læs 26.0-26.4
-
Læs 26.5, 26.6, 26.7
-
Læs 26.8
-
Læs 26.5, 26.6
-
Læs 27.0 - 27.3
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Omkostninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamenstræning
https://virksomhed.systime.dk/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL Kamstrup
|
27-04-2025
|
Skriftlighed: gl eksamenssæt
|
08-05-2025
|
Skriftlighed: gl eksamenssæt
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905440261",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905440261",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51905440261"
}