Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Michael Nielsen
|
Hold
|
2022 da-y (1y da, 2y da, 3y da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra folkevise til Barok
Vi skal arbejde med folkevisen som genre og stifte bekendtskab med de forskellige typer af folkeviser. Vi har herudover arbejdet med eventyret som genre.
Tormod Kolbrunesskjalds død
Germand Gladensvend
Brd. Grimm: Tornerose
H.C. Andersen Klods Hans.
Kingo: Keed af verden og kier ad himmelen
Lærerproduceret ark om sagaen og folkevisen som genre.
Lærerproduceret ark om aktantmodellen og folkeeventyret vs. kunsteventyret.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Oplysningstiden og Værklæsning
Vi skal arbejde med dramaet som genre, med særligt fokus på dramaet i oplysningstiden, opbygningen af dramaet og Ludvig Holberg.
Film: En kongelig affære
Værklæsning: Ludwig Holberg: Jeppe på bjerget
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Litterære metoder og novelleanalyse
Vi læser Naja Marie Aidts novelle "Ond i sulet" og analyserer novellen på baggrund af følgende litterære metoder:
Biografisk metode
Nykritisk metode
Strukturalistisk metode
Psykoanalytisk metode
Socialhistorisk og ideologikritisk metode
Læserorienteret metode
Som baggrund bruges i bogen Håndbog til dansk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Argumentation
Vi arbejder med argumentation: Toulmins udvidede argumentationsteori, appelformer og argumenttyper. Som del af forløbet analyserer vi reklamer og reklamefilm fra bl.a VW og Volvo med henblik på at definere målgrupper og anvende viden om argumentationstyper, i forbindelse med virksomhedens eksterne kommunikation og medieanalyse. Forløbet slutter med at eleverne udarbejder en kampagne hvor det lærte anvendes.
Materiale:
"Kort og godt- om at argumentere for en holdning" af Ellen Holmboe, Dansklærerforeningen side 3-60
"Håndbog til dansk " fra systime.dk
Hjemmesiderne fra VW og Volvo
Selvvalgte videoer fra eleverne fra VW og Volvo på Youtube.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud
Vi skal arbejde med det moderne gennembrud. Eleverne skal:
- vide hvad der menes med det moderne gennembrud, naturalisme og impressionisme
- stifte bekendtskab med Brandes, Darwin og kunne forbinde personernes tanker med litteraturen og samtiden
- vide hvem de forskellige forfattere er
- forholde sig analyserende og fortolkende til en tekst
Læste tekster:
PowerPoint om det moderne gennembruds forfattere (egen produceret)
Georg Brandes "Hovedstrømninger"
Jacobsen, J.P. "Mogens"
Pontoppidan, H. "Bondeidyl"
Henrik Pontoppidan ; Fra Hytterne- "Knokkelmanden". 1887.
Herman Bang "Franz Pander", 1885
Heman Bang "Irene Holm"
Karakteristiske stiltræk ved Bangs impressionisme (egen produceret)
Litteraturens veje side 194-225
Værklæsning: Pontoppidan "Isbjørnen"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
DHO
Forløbet er bygget op omkring de tre emner som går igen i både dansk og historie.
De tre emner er:
1. Modstandsmænd - Helte eller skurke
a. Fokus på hvorfor nogen valgte at blive modstandsmænd, mens andre blev nazister?
b. Livet som modstandsmand under besættelsen
2. Stikkerlikvideringer
a. Fokus på argumenter for og imod stikkerlikvideringer
3. Retsopgøret efter krigen
a. Fokus på diskussion om retfærdighed og menneskerettigheder
Danskdelen vil være præget af digtanalyse, hvor eleverne får mulighed for at arbejde i dybden med teoretisk og praktisk digtanalyse.
Lektionsoversigt:
1. Lektion - Besættelsen 1940
a. Litteraturhistorie: "Litteraturens veje - Den tyske besættelse af Danmark" - Lektie 1a
b. Lyrikanalyse teori - Lektie 1b
c. Digtanalyse af "Man binder os på mund og hånd" - Arbejde i lektionen med arbejdsark
2. Lektion - Digte i den illegale presse
a. Historisk intro - fra Danmarkshistorien.dk: "Pressecensur under besættelsen" - Lektie 2a
b. Fra Illegalpresse.dk: "Illegale digte" - Lektie 2b
c. Digtanalyse af digte af kendte forfattere i den illegale presse - Arbejde i lektionen med arbejdsark
3. Lektion - Modstandsmand eller nazist?
a. Litteraturhistorie: "Litteraturens veje - De unge døde" - Lektie 3a
b. Thomas Bredsdorffs forord til Morten Nielsens digte - Lektie 3b
c. Digtanalyse i lektionen ud fra arbejdsark til digtene:
i. Skæbne - Fokus på hvorfor nogle blev nazister?
ii. Ventetid - Fokus på hvorfor nogle blev modstandsmænd?
iii. Klassediskussion om det enkelte menneskes eksistentielle valg.
4. Lektion - Livet som modstandsmand under besættelsen
a. Fokus på at læse breve af Morten Nielsen, som fortæller om hans liv. Biografisk metode.
b. Udvalgte breve, som læses som lektie i grupper:
i. Til Sonja - Om ideologiernes meningsløshed
ii. Til Vap og mor - Om demonstrationen mod anti-kominternpagten
iii. Til Vap og mor - Om skud på Vesterbro
iv. Til Vap og mor - Om bombningen af sukkerfabrikkerne
v. Til Vap og mor - Om mordet på Kaj Munk
c. Bagefter læser hele klassen i lektionen de små uddrag af brevene:
i. Til Vap - Om ikke at rode sig ud i noget
ii. Til en ven - Om forventet sabotage
iii. Til Vap og mor - Det sidste brev - Spørgsmål: Kunne Morten Nielsen have begået selvmord?
d. I forlængelse af spørgsmålet om selvmord læses og analyseres digtet Jeg ser nu i Nat
5. Lektion - Krig og kærlighed - Morten Nielsen
a. Digtanalyse af digt om krig:
i. Næstsidst
b. Digtanalyse af digt om kærlighed:
i. Redegørelse
c. Digtanalyse af digt om døden:
i. Vi sender dansemusik om natten
6. Lektion - Stikkerlikvideringer I
a. Digtanalyse af:
i. Morten Nielsen - Høstdigt
ii. Halfdan Rasmussen - Den hvis hånd blev brugt
7. Lektion - Stikkerlikvideringer II
a. Analyse af Martin A. Hansen - Dialog om Drab og Ansvar fra antologien "Der brænder en ild"
b. Diskussion om uddrag af Peter Øvig Knudsens "efter Drabet" om Martin A. Hansens fortrydelse
8. Lektion - Retsopgøret efter krigen
a. Analyse af Tove Ditlevsens novelle - Dommeren
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skriftlighedsforløb
Vi arbejder med skriftlighed, de skriftlige genrer og analyse
Analyse og fortolkning: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=132
Analyse og vurdering: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=133
Essay: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=134
Den litterære tilgang: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=144#c266
Den sproglige tilgang: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=144#c269
Den mediemæssige tilgang: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=144#c272
Introduktion til den litterære hovedgenre epik, samt basale begreber inden for litterær tekstanalyse:
Handling, personkarakteristik, fortælleteknik, tid og miljø, komposition, konflikter og tema
Arbejdsformer:
- Teorien vil hovedsageligt formidles gennem læreroplæg, men også gennem små opgaver, hvor eleverne selv skal opsøge viden
- Eleverne vil hovedsageligt arbejde i makkerpar og -grupper
- En enkelt gang arbejdes der i matrixgrupper
- Projektarbejde i grupper omkring romanlæsning
- Der vil være elevfremlæggelser (fokus på mundtlig formidling)
ANALYSE-TEKSTER
Epik: noveller
Jesper Wung-Sung: "De tre veninder" (2000)
Jakob Ejersbo: "Blomster" (2000)
Lotte Kirkeby: "Violvej" (2016)
Anders Bodelsen: "Drivhuset" (1965)
TEORIEN
Forskellen på referat og resumé: "Referat, resume og redegørelse" på dansksiderne.dk https://dansksiderne.dk/index.php?id=3504
I "Håndbog til dansk" på systime.dk:
Kap. 3.1: Konflikter, Tid og miljø, Personkarakteristik, Forholdet mellem personerne
https://hbdansk.systime.dk/?id=149
Kap. 3.2.: Komposition https://hbdansk.systime.dk/?id=155
Kap. 3.3.: Fortæller https://hbdansk.systime.dk/?id=159
Kap. 3.5.: Tema https://hbdansk.systime.dk/?id=170
Kap. 3.6.: Novelle https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1171
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reklamer og markedsføring
Med udgangspunkt i både og udvalgte og selvvalgte reklamer har eleverne arbejdet med kommerciel kommunikation og analyse deraf. Der er arbejdet med reklamefilm samt trykte reklamer.
Lasswells kommunikationsmodel
Reklameformater og -typer
AIDA-modellen
Maslows behovspyramide
Sex og humor som virkemidler
Argumentationsanalyse (appelformer, Toulmins udvidede model, argumentationstyper, argumentationskneb)
Målgrupper og segmenter (Minervamodellen og Gallup Kompas)
Arbejdsformer:
- Teorien vil hovedsageligt formidles gennem læreroplæg, men også gennem små læse-opgaver eller opgaver, hvor eleverne selv skal opsøge viden
- Eleverne har hovedsageligt arbejde i makkerpar og -grupper
- Der har været elevfremlæggelser (fokus på mundtlig formidling)
ANALYSE-TEKSTER
Diverse reklamer (hovedsageligt selvvalgte, men også lærervalgte)
https://www.youtube.com/watch?v=B00grl3K01g
https://kortlink.dk/2qzwy
Fagtekster:
• Laswells kommunikationsmodel
• Minvervamodellen
• Spies Rejser: ”Do it for Denmark” https://www.youtube.com/watch?v=B00grl3K01g
• JBS: ”Kun for rigtige mænd”: https://www.youtube.com/watch?v=FL3DAZ_TUqo&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=4
• Matas: Reklame 2018: https://www.youtube.com/watch?v=SGokiErZqPE&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=5
• Føtex: ”Vi gør mere for økologien”: https://www.youtube.com/watch?v=Wj5UCnnCTx4&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=6
• Fitness World: ”Sig farvel til din gamle krop”:https://www.youtube.com/watch?v=2DKm2I7C2Zk
TEORIEN
"Kort og godt om at argumentere for en holdning" af Ellen Holmboe, Dansklærerforeningen, s. 3-48
"Reklamer", Håndbog til dansk, kapitel 5.6 (link: https://hbdansk.systime.dk/?id=227)
"Afsenderens valg - modtagerens oplevelse" (link: https://textanalyse.systime.dk/?id=4744#c18812
"Reklamen som parasitær genre" https://textanalyse.systime.dk/?id=4744#c18826
"AIDA-modellen" https://textanalyse.systime.dk/?id=4744#c19508
"Gallup Kompas" af Michael Bregendahl, Morten Haase, René Mortensen & Birte Ravn Østergaard i "Marketing – en grundbog i afsætning", Systime i-bog, s 1320: https://marketing.systime.dk/?id=p1320
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Dokumentar
Vi arbejder med dokumentaren som genre.
Som del af forløbet arbejder vi med følgende film:
Kontant: Vandede kyllinger
Familien Levakovic fra København - del 1
Værk: Armadillo
Håndbog til dansk på systime.dk er anvendt
https://hbdansk.systime.dk/?id=227
Forløbets faglige mål:
- At opnå analytiske og fortolkningsmæssige færdigheder i forhold til filmmediet og reklamer – både i form af faste billeder og levende billeder
Herunder især:
* Billedanalytiske redskaber
* Viden om visuelle, auditive og lingvistiske virkemidler, samt forskellige fremstillingsformer
Forløbet vil primært fokusere på ”det mediemæssige stofområde”, men vil også berøre ”det sproglige stofområde”
Specifikke ting, de skal lære:
• Terminologien, der knytter sig til filmiske virkemidler og dramaturgi
• Filmanalyse – herunder hvordan de filmiske og dramaturgiske virkemidler fungerer.
• De skal få forståelse for, hvad filmen fortæller - og hvordan den gør det.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Taler og diskursanalyse
I dette forløb har vi arbejde mere grundigt med diskursanalysen, som vi har genoptaget fra grundforløbet. Fokus har været på analysen af taler.
Lars Løkke Rasmussen "Nytårstalen 2018"
Villy Søvndal: "Tale ved SF's landsmøde 2012"
Pia Kjærsgaard "Tale ved årsmødet 2018 - Det talte ord gælder "
Udklip fra Berlingske Tidende 14. maj 2009
Udklip fra Information af David Rehling fra 14 august 2009
Anders Bune: "En god ulv er en død ulv" fra Politikken 2018
Katherine Diez: "Skønlitteraturen er vores våben mod den moderne trældom" fra Politikken 2017
https://hbdansk.systime.dk/?id=204
https://hbdansk.systime.dk/?id=205
https://hbdansk.systime.dk/?id=202
https://hbdansk.systime.dk/?id=134
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Realisme/minimalisme og transaktionsanalyse
Vi har i forløbet fokuseret på den nye realisme, men samtidig knyttet et sprogligt fokusområde i form af arbejdet med transaktionsanalyse. Teksterne er læst med både litterært og sprogligt fokus.
Pia Juul: "Elly Byde"
Peter Adophsen: "Ved Højer Sluse"
Thøger Jensen: "Nu sad det unge par sikkert og så video"
Helle Helle: "Hedebølge"
helle helle: "Film"
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029
https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c652
Værklæsning: Naja Marie Aidt: "Bavian"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kanonforløb
I forløbet arbejde vi med udvalgte kanonforfattere der alle sættes i litteraturhistorisk perspektiv. Der er arbejdet med det folkelige gennembrud overfor det moderne gennembrud, ekspressionismen samt realismen:
Adam Oehlenschläger - ”Guldhornene”
Grundtvig – ”Den signede dag”
Johannes V. Jensen "Elses bryllup",
Martin Andersen Nexø - "Murene"
Tom Kristensen - "Middag"
Karen Blixen - "Skibsdrengens fortælling"
Martin A Hansen - ”Paradisæblerne”
Halfdan Rasmussen - "Da Bomben Faldt"
Peter Seeberg - "Hullet"
Klaus Rifbjerg - "Cigaretter"
Norsk: Amalie Skram - ”Madam Høiers Lejefolk”
Svensk: Pär Lagerkvist - "Far och jeg"
Nyere litteratur: Mette Moestrup: "Min kittel er for kort"
Tobias Rahim: "Når mænd græder"
Værklæsning: Hans Scherfig - "Det forsømte forår"
Anvendte bøger til skriftlighed og undervisningen generelt:
1. Håndbog til dansk https://hbdansk.systime.dk/?id=125
2. Textur: https://textur.systime.dk/
3. Guide til skriftlig dansk https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/
4. Brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/
5. De seneste 5 års litteratur https://5aarslitt.systime.dk/
6. Litteraturens veje https://litteraturensveje.systime.dk/
7. Litteraturens huse https://litteraturenshuse.systime.dk/
8. Lyrik – når sproget spiller https://lyrik.systime.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914936914",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914936914",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51914936914"
}