Holdet 2022 da-y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michael Nielsen
Hold 2022 da-y (1y da, 2y da, 3y da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fra folkevise til Barok
Titel 2 Oplysningstiden og Værklæsning
Titel 3 Gys og gru- fra romantismen til postmodernismen
Titel 4 Litterære metoder og novelleanalyse
Titel 5 Argumentation
Titel 6 Det moderne gennembrud
Titel 7 DHO
Titel 8 Skriftlighedsforløb
Titel 9 Reklamer og markedsføring
Titel 10 Dokumentar
Titel 11 Taler og diskursanalyse
Titel 12 Realisme/minimalisme og transaktionsanalyse
Titel 13 Kanonforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fra folkevise til Barok

Vi skal arbejde med folkevisen som genre og stifte bekendtskab med de forskellige typer af folkeviser. Vi har herudover arbejdet med eventyret som genre.

Tormod Kolbrunesskjalds død
Germand Gladensvend

Brd. Grimm: Tornerose
H.C. Andersen Klods Hans.

Kingo: Keed af verden og kier ad himmelen

Lærerproduceret ark om sagaen og folkevisen som genre.
Lærerproduceret ark om aktantmodellen og folkeeventyret vs. kunsteventyret.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Oplysningstiden og Værklæsning

Vi skal arbejde med dramaet som genre, med særligt fokus på dramaet i oplysningstiden, opbygningen af dramaet og Ludvig Holberg.



Film: En kongelig affære

Værklæsning: Ludwig Holberg: Jeppe på bjerget
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Gys og gru- fra romantismen til postmodernismen

VI arbejder med temaet Gys og gru fra romantikken til postmodernismen. Vigtigste fokuspunkt er her romantismen som særskilt del af forløbet.


Frankenstein  (1818)
Chr. Winther: "Skriftestolen" (1843)
Edagar Allan Poe: "The Raven" (1845)
St ST Blicher: "Trækfuglene" (1838)
Emil Aarestrup:" En middag" (1838)
Tom Kristensen: "Angst" (1932)
Af Eva
Af American Psycho
http://www.youtube.com/watch?v=mRnIDl5N08c - Bram Stokers Dracula dinner scene.
Lou Reed https://www.youtube.com/watch?v=rrys8knY53I     
Simpsons: "The Raven"  https://www.youtube.com/watch?v=bLiXjaPqSyY

Poetisk realisme
Blicher (biografi)
Blichers litteratur (og især Trækfuglene):
Romantisme

Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Litterære metoder og novelleanalyse

Vi læser Naja Marie Aidts novelle "Ond i sulet" og analyserer novellen på baggrund af følgende litterære metoder:
Biografisk metode
Nykritisk metode
Strukturalistisk metode
Psykoanalytisk metode
Socialhistorisk og ideologikritisk metode
Læserorienteret metode

Som baggrund bruges i bogen Håndbog til dansk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Argumentation

Vi arbejder med argumentation: Toulmins udvidede argumentationsteori, appelformer og argumenttyper. Som del af forløbet analyserer vi reklamer og reklamefilm fra bl.a VW og Volvo med henblik på at definere målgrupper og anvende viden om argumentationstyper, i forbindelse med virksomhedens eksterne kommunikation og medieanalyse. Forløbet slutter med at eleverne udarbejder en kampagne hvor det lærte anvendes.

Materiale:
"Kort og godt- om at argumentere for en holdning" af Ellen Holmboe, Dansklærerforeningen side 3-60
"Håndbog til dansk " fra systime.dk
Hjemmesiderne fra VW og Volvo
Selvvalgte videoer fra eleverne fra VW og Volvo på Youtube.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det moderne gennembrud

Vi skal arbejde med det moderne gennembrud. Eleverne skal:
- vide hvad der menes med det moderne gennembrud, naturalisme og impressionisme
- stifte bekendtskab med Brandes, Darwin og kunne forbinde personernes tanker med litteraturen og samtiden
- vide hvem de forskellige forfattere er
- forholde sig analyserende og fortolkende til en tekst

Læste tekster:
PowerPoint om det moderne gennembruds forfattere  (egen produceret)
Georg Brandes "Hovedstrømninger"
Jacobsen, J.P. "Mogens"
Pontoppidan, H. "Bondeidyl"
Henrik Pontoppidan ; Fra Hytterne- "Knokkelmanden". 1887.
Herman Bang "Franz Pander", 1885
Heman Bang "Irene Holm"
Karakteristiske stiltræk ved Bangs impressionisme (egen produceret)
Litteraturens veje side 194-225

Værklæsning: Pontoppidan "Isbjørnen"
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 DHO

Forløbet er bygget op omkring de tre emner som går igen i både dansk og historie.

De tre emner er:

1. Modstandsmænd - Helte eller skurke
a. Fokus på hvorfor nogen valgte at blive modstandsmænd, mens andre blev nazister?
b. Livet som modstandsmand under besættelsen
2. Stikkerlikvideringer
a. Fokus på argumenter for og imod stikkerlikvideringer
3. Retsopgøret efter krigen
a. Fokus på diskussion om retfærdighed og menneskerettigheder


Danskdelen vil være præget af digtanalyse, hvor eleverne får mulighed for at arbejde i dybden med teoretisk og praktisk digtanalyse.

Lektionsoversigt:

1. Lektion - Besættelsen 1940
a. Litteraturhistorie: "Litteraturens veje - Den tyske besættelse af Danmark" - Lektie 1a
b. Lyrikanalyse teori - Lektie 1b
c. Digtanalyse af "Man binder os på mund og hånd" - Arbejde i lektionen med arbejdsark
2. Lektion - Digte i den illegale presse
a. Historisk intro - fra Danmarkshistorien.dk: "Pressecensur under besættelsen" - Lektie 2a
b. Fra Illegalpresse.dk: "Illegale digte" - Lektie 2b
c. Digtanalyse af digte af kendte forfattere i den illegale presse - Arbejde i lektionen med arbejdsark
3. Lektion - Modstandsmand eller nazist?
a.  Litteraturhistorie: "Litteraturens veje - De unge døde" - Lektie 3a
b. Thomas Bredsdorffs forord til Morten Nielsens digte - Lektie 3b
c. Digtanalyse i lektionen ud fra arbejdsark til digtene:
i. Skæbne - Fokus på hvorfor nogle blev nazister?
ii. Ventetid - Fokus på hvorfor nogle blev modstandsmænd?
iii. Klassediskussion om det enkelte menneskes eksistentielle valg.
4. Lektion - Livet som modstandsmand under besættelsen
a. Fokus på at læse breve af Morten Nielsen, som fortæller om hans liv. Biografisk metode.
b. Udvalgte breve, som læses som lektie i grupper:
i. Til Sonja - Om ideologiernes meningsløshed
ii. Til Vap og mor - Om demonstrationen mod anti-kominternpagten
iii. Til Vap og mor - Om skud på Vesterbro
iv. Til Vap og mor - Om bombningen af sukkerfabrikkerne
v. Til Vap og mor - Om mordet på Kaj Munk
c. Bagefter læser hele klassen i lektionen de små uddrag af brevene:
i. Til Vap - Om ikke at rode sig ud i noget
ii. Til en ven - Om forventet sabotage
iii. Til Vap og mor - Det sidste brev - Spørgsmål: Kunne Morten Nielsen have begået selvmord?
d. I forlængelse af spørgsmålet om selvmord læses og analyseres digtet Jeg ser nu i Nat
5. Lektion - Krig og kærlighed - Morten Nielsen
a. Digtanalyse af digt om krig:
i. Næstsidst
b. Digtanalyse af digt om kærlighed:
i. Redegørelse
c. Digtanalyse af digt om døden:
i. Vi sender dansemusik om natten
6. Lektion - Stikkerlikvideringer I
a. Digtanalyse af:
i. Morten Nielsen - Høstdigt
ii. Halfdan Rasmussen - Den hvis hånd blev brugt
7. Lektion - Stikkerlikvideringer II
a. Analyse af Martin A. Hansen - Dialog om Drab og Ansvar fra antologien "Der brænder en ild"
b. Diskussion om uddrag af Peter Øvig Knudsens "efter Drabet" om Martin A. Hansens fortrydelse
8. Lektion  - Retsopgøret efter krigen
a. Analyse af Tove Ditlevsens novelle - Dommeren
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Skriftlighedsforløb

Vi arbejder med skriftlighed, de skriftlige genrer og analyse

Analyse og fortolkning: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=132

Analyse og vurdering: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=133

Essay: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=134

Den litterære tilgang: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=144#c266

Den sproglige tilgang: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=144#c269

Den mediemæssige tilgang: https://skriftligeksamenidanskhhx.systime.dk/?id=144#c272


Introduktion til den litterære hovedgenre epik, samt basale begreber inden for litterær tekstanalyse:
Handling, personkarakteristik, fortælleteknik, tid og miljø, komposition, konflikter og tema


Arbejdsformer:
- Teorien vil hovedsageligt formidles gennem læreroplæg, men også gennem små opgaver, hvor eleverne selv skal opsøge viden
- Eleverne vil hovedsageligt arbejde i makkerpar og -grupper
- En enkelt gang arbejdes der i matrixgrupper
- Projektarbejde i grupper omkring romanlæsning
- Der vil være elevfremlæggelser (fokus på mundtlig formidling)



ANALYSE-TEKSTER
Epik: noveller
   Jesper Wung-Sung: "De tre veninder" (2000)
   Jakob Ejersbo: "Blomster" (2000)
    Lotte Kirkeby: "Violvej" (2016)
   Anders Bodelsen: "Drivhuset" (1965)   



TEORIEN
Forskellen på referat og resumé: "Referat, resume og redegørelse" på dansksiderne.dk  https://dansksiderne.dk/index.php?id=3504
I "Håndbog til dansk" på systime.dk:
   Kap. 3.1: Konflikter, Tid og miljø, Personkarakteristik, Forholdet mellem personerne
https://hbdansk.systime.dk/?id=149

   Kap. 3.2.: Komposition https://hbdansk.systime.dk/?id=155
   Kap. 3.3.: Fortæller https://hbdansk.systime.dk/?id=159
   Kap. 3.5.: Tema https://hbdansk.systime.dk/?id=170
   Kap. 3.6.: Novelle https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1171

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Reklamer og markedsføring

Med udgangspunkt i både og udvalgte og selvvalgte reklamer har eleverne arbejdet med kommerciel kommunikation og analyse deraf. Der er arbejdet med reklamefilm samt trykte reklamer.

Lasswells kommunikationsmodel
Reklameformater og -typer
AIDA-modellen
Maslows behovspyramide
Sex og humor som virkemidler
Argumentationsanalyse (appelformer, Toulmins udvidede model, argumentationstyper, argumentationskneb)
Målgrupper og segmenter (Minervamodellen og Gallup Kompas)



Arbejdsformer:
- Teorien vil hovedsageligt formidles gennem læreroplæg, men også gennem små læse-opgaver eller opgaver, hvor eleverne selv skal opsøge viden
- Eleverne har hovedsageligt arbejde i makkerpar og -grupper
- Der har været elevfremlæggelser (fokus på mundtlig formidling)


ANALYSE-TEKSTER
  Diverse reklamer (hovedsageligt selvvalgte, men også lærervalgte)

https://www.youtube.com/watch?v=B00grl3K01g  

https://kortlink.dk/2qzwy
Fagtekster:


• Laswells kommunikationsmodel

• Minvervamodellen

• Spies Rejser: ”Do it for Denmark” https://www.youtube.com/watch?v=B00grl3K01g

• JBS: ”Kun for rigtige mænd”: https://www.youtube.com/watch?v=FL3DAZ_TUqo&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=4

• Matas: Reklame 2018: https://www.youtube.com/watch?v=SGokiErZqPE&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=5

• Føtex: ”Vi gør mere for økologien”: https://www.youtube.com/watch?v=Wj5UCnnCTx4&list=PLAwWgdAwkfkF37NVlnOdE_cRl-ZSQ5ZiJ&index=6

• Fitness World: ”Sig farvel til din gamle krop”:https://www.youtube.com/watch?v=2DKm2I7C2Zk   



TEORIEN
   "Kort og godt om at argumentere for en holdning" af Ellen Holmboe, Dansklærerforeningen, s. 3-48
  "Reklamer", Håndbog til dansk, kapitel 5.6  (link: https://hbdansk.systime.dk/?id=227)
  "Afsenderens valg - modtagerens oplevelse" (link: https://textanalyse.systime.dk/?id=4744#c18812
  "Reklamen som parasitær genre"  https://textanalyse.systime.dk/?id=4744#c18826
  

  "AIDA-modellen"  https://textanalyse.systime.dk/?id=4744#c19508
  "Gallup Kompas" af Michael Bregendahl, Morten Haase, René Mortensen & Birte Ravn Østergaard i "Marketing – en grundbog i afsætning", Systime i-bog, s 1320: https://marketing.systime.dk/?id=p1320


Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Dokumentar

Vi arbejder med dokumentaren som genre.

Som del af forløbet arbejder vi med følgende film:

Kontant: Vandede kyllinger
Familien Levakovic fra København - del 1

Værk: Armadillo

Håndbog til dansk på systime.dk er anvendt
https://hbdansk.systime.dk/?id=227


Forløbets faglige mål:
- At opnå analytiske og fortolkningsmæssige færdigheder i forhold til filmmediet og reklamer – både i form af faste billeder og levende billeder
Herunder især:
* Billedanalytiske redskaber
* Viden om visuelle, auditive og lingvistiske virkemidler, samt forskellige fremstillingsformer

Forløbet vil primært fokusere på ”det mediemæssige stofområde”, men vil også berøre ”det sproglige stofområde”
Specifikke ting, de skal lære:
• Terminologien, der knytter sig til filmiske virkemidler og dramaturgi
• Filmanalyse – herunder hvordan de filmiske og dramaturgiske virkemidler fungerer.
• De skal få forståelse for, hvad filmen fortæller - og hvordan den gør det.



Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Taler og diskursanalyse

I dette forløb har vi arbejde mere grundigt med diskursanalysen, som vi har genoptaget fra grundforløbet. Fokus har været på analysen af taler.

Lars Løkke Rasmussen "Nytårstalen 2018"
Villy Søvndal: "Tale ved SF's landsmøde 2012"
Pia Kjærsgaard "Tale ved årsmødet 2018 - Det talte ord gælder "
Udklip fra Berlingske Tidende 14. maj 2009
Udklip fra Information af David Rehling fra 14 august 2009
Anders Bune: "En god ulv er en død ulv" fra Politikken 2018
Katherine Diez: "Skønlitteraturen er vores våben mod den moderne trældom" fra Politikken 2017





https://hbdansk.systime.dk/?id=204

https://hbdansk.systime.dk/?id=205

https://hbdansk.systime.dk/?id=202

https://hbdansk.systime.dk/?id=134
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Realisme/minimalisme og transaktionsanalyse

Vi har i forløbet fokuseret på den nye realisme, men samtidig knyttet et sprogligt fokusområde i form af arbejdet med transaktionsanalyse. Teksterne er læst med både litterært og sprogligt fokus.


Pia Juul: "Elly Byde"
Peter Adophsen: "Ved Højer Sluse"
Thøger Jensen: "Nu sad det unge par sikkert og så video"
Helle Helle: "Hedebølge"
helle helle: "Film"

https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029

https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c652


Værklæsning: Naja Marie Aidt: "Bavian"
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Kanonforløb

I forløbet arbejde vi med udvalgte kanonforfattere der alle sættes i litteraturhistorisk perspektiv. Der er arbejdet med det folkelige gennembrud overfor det moderne gennembrud, ekspressionismen samt realismen:

Adam Oehlenschläger  - ”Guldhornene”
Grundtvig – ”Den signede dag”
Johannes V. Jensen "Elses bryllup",
Martin Andersen Nexø - "Murene"
Tom Kristensen - "Middag"
Karen Blixen  - "Skibsdrengens fortælling"
Martin A Hansen - ”Paradisæblerne”
Halfdan Rasmussen - "Da Bomben Faldt"
Peter Seeberg - "Hullet"
Klaus Rifbjerg - "Cigaretter"

Norsk: Amalie Skram - ”Madam Høiers Lejefolk”
Svensk:  Pär Lagerkvist -  "Far och jeg"

Nyere litteratur: Mette Moestrup: "Min kittel er for kort"
                         Tobias Rahim: "Når mænd græder"

Værklæsning: Hans Scherfig - "Det forsømte forår"

Anvendte bøger til skriftlighed og undervisningen generelt:

1. Håndbog til dansk https://hbdansk.systime.dk/?id=125  
2. Textur: https://textur.systime.dk/
3. Guide til skriftlig dansk https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/  
4. Brug litteraturhistorien https://bl.systime.dk/
5. De seneste 5 års litteratur https://5aarslitt.systime.dk/
6. Litteraturens veje https://litteraturensveje.systime.dk/
7. Litteraturens huse https://litteraturenshuse.systime.dk/
8. Lyrik – når sproget spiller https://lyrik.systime.dk/

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer