Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Elise Randrup Lilie Klintholm, Gitte Ohrt Rosenbaum
|
Hold
|
2022 AF-x (1x AF, 2x AF, 3x AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Afsætning 1. år (oktober-maj)
Kap 2 Den interne situation (5 moduler)
2.1 Virksomhedskarakteristik
2.2 Konkurrencedygtighed
2.3 Forretningsmodeller
2.4 Business Model Canvas
2.5 Værdikæder
2.6 SW-opstilling
Opgaver:
2.2 Hvorfor er Danmark et Apple-land? 2.4 Hjerting Badehotel (BMC model). 2.12 Jysk værdikæde
Fokus:
-Redegøre for og anvende modeller til analyse af virksomhedens interne forhold samt udarbejde en værdikædeanalyse og på baggrund heraf bestemme virksomhedens kernekompetence(r).
-Udlede konkurrencemæssige fordele.
Arbejdsform: Klasseundervisning, gruppearbejde/pararbejde, fælles gennemgang og klassediskussion (af tjek og forståelsesopgaver i sidste afsnit af kap 2).
Materiale:
https://marketing.systime.dk/?id=142
Kap. 3 Den eksterne situation (5 moduler)
3.1 Omverdensmodellen
3.2 OT-opstilling
3.3 Muligheds- og trusselsmatrix (præsenteret som over-sigtsmodel – ikke som analysemodel)
3.4 PESTEL
Opgaver:
3.5 Unge iværksættere. 3.7 SWOT-opstilling.
Fokus:
-udarbejde og anvende SWOT, TOWS, omverdensmodel
-Redegøre for eksterne faktorer af væsentlig betydning for virk-somhedens fortsatte vækst på et marked
-Analysere og diskutere betydningen af ændrede omverdensvilkår for virksomheder
Arbejdsform: Klasseundervisning, gruppearbejde/pararbejde, fælles gennemgang af check og forståelsesopgaver i sidste afsnit af kap. 3/ klassediskussion.
Materialer:
https://marketing.systime.dk/?id=1489
Kap. 4: Konkurrenceforhold (4 moduler)
4.1 Markedskarakteristik
4.3 Konkurrentidentifikation
4.4 Markedsandel og præferencer
4.5 Konkurrencemæssige positioner
4.6 Konkurrentanalyse
Materialer:
https://marketing.systime.dk/?id=1500
Opgaver:
Udarbejd konkurrencetragtmodel for hhv. Carlsberg Øl og Kims Chips
Fokus:
-Redegøre for / afgrænse virksomhedens marked
-Redegøre for konkurrenceformer
-Redegøre for de konkurrencemæssige positioner på markedet
-Analysere konkurrencesituationen på virksomhedens marked og diskutere hvad det medfører for virksomhedens strategi
Arbejdsform: fælles gennemgang af opgave. Arbejde i makkerskabsgrupper
Materialer:
https://livsfaser.dk/
Kap. 5: Brancheforhold (4 moduler)
5.2 Brancheanalyse
Opgaver: Anvendelse af modellen Porters five forces for hhv. Kims og Carlsberg).
Fokus:
-Anvende konkurrencetragtmodel (fra kap 4) til at definere konkurrencen og virksomhedens placering i branchen
-Herefter foretage brancheanalyse ved at anvende teori/model Porters five forces, herunder styrkevurdering af branchens five forces
Arbejdsform: Gruppearbejde, klasseundervisning, gruppearbejde/pararbejde, fælles gennemgang og præsentationer af individuelle opgaver
Materiale:
https://marketing.systime.dk/?id=1503
Kap. 6: Købsadfærd på konsumentmarkedet (4 moduler)
6.1: SOR-modellen (præsenteret som oversigtsmodel – ikke som analysemodel)
6.2: Behov
6.3: Købemotiver
6.4: Købstyper og købsadfærdstyper
6.5 Køberoller
6.6: Beslutningsprocessen
6.7 Andre købsadfærdsbegreber
Inddraget i SO1 forløb: tværfagligt forløb mellem afsætning og dansk på baggrund af virksomhedsbesøg (SPAR butik, Munck, ejendomsmægler etc.). Udarbejdelse af plakat som præsenteres i grupper for AF og DA undervisere.
Mundtlig præsentation i makkerskabsgrupper af Matas kunders købsadfærd (opg. 2 fra Matas eksamenssæt 2019, niveau B)
Kap. 7: Købsadfærd på producentmarkedet (4 moduler)
7.1 Virksomheders købsadfærd
7.2 Virksomheders købsbeslutningsproces
7.3 Valgkriterier på de tre markeder
7.4 Kvalitative metoder
7.5 Faktorer der påvirker købsadfærden
Opgave om købsadfærd på BtB markedet for en tavleproducent:
Opgaveformulering: En virksomhed, der sælger whiteboards, har segmenteret sit marked og fundet frem til, at den kan sælge til alle 3 delmarkeder på producentmarkedet. Nu vil indehaveren gerne vide noget om, hvordan han bedst muligt får solgt sine tavler til de 3 delmarkeder. Derfor skal I hjælpe med at klarlægge, hvordan I som kunde opfører jer, når I er hhv. (vælg 1 af de 3 delmarkeder):
1. en produktionsvirksomhed, der har brug for tavler til mødelokalerne
2. en møbelbutik, der sælger tavler til forbrugere
3. en offentlig skole
Mundtlig præsentation i grupper vha. powerpoint.
Fokus:
-Gøre rede for købsadfærd på B2B (versus købsadfærd på B2C kap. 6), herunder de 3 del-markeder
-Anvende købsadfærdsteorier og -begreber, herunder Buy-grid model-len
Arbejdsform: Klasseundervisning, Gruppearbejde/pararbejde,fælles gennemgang og præsentationer.
Kap. 8: Strategi (3 moduler)
8.1 SWOT
8.2 TOWS (nb. kort gennemgang)
8.3 Mission, vision, værdier
8.4 Konkurrencestrategier – Porter
8.5 Vækststrategier - Ansoff
Opgaver: 8.2 Tows-matrix for Carlsberg. Udleveret opgave om 'John og Netes idé og mål'.
Fokus:
-Udarbejde en SWOT-analyse på baggrund af virksomhedens interne forhold og makroforholdene på markedet
-Diskutere forskellige strategimuligheder med udgangspunkt i TOWS-matricen
-Redegøre for forskellige strategimodeller og deres egenskaber og forudsætninger
-Redegøre for virksomhedens forretningsområder
-Diskutere virksomhedens valg af konkurrencestrategi
-Diskutere og vurdere forskellige vækststrategier
Arbejdsform: klasseundervisning, gruppearbejde/pararbejde, fælles gennemgang af opgaver/klassediskussion
Materiale :
https://marketing.systime.dk/?id=1503
Anvendt materiale.:
Marketing - en grundbog i afsætning , Systime kap 2,3 ,4,5,6,7 og 8
https://marketing.systime.dk/?id=1
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matas opg. 1 (virksomhedskarakteristik)
|
25-01-2023
|
Matas opg. 2 (købsbeslutningsproces)
|
28-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Markedsanalyse
Tværfaglig forløb - Markedsanalyse og matematik - en del af SO 4 forløb
Kernestof: Samfundsvidenskabelige metode og markedsanalyse
Forløbets indhold og fokus
• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Økonomiske kompetencer
- Databaser
- Søgestrategier
- Big data
- Åbne data
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Kildekritik, validitet, reliabilitet og repræsentati-vitet
Faglige mål Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale mar-kedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed, således at eleven oparbejder de økonomiske kompetencer.
Fortolke og formidle informationer om afsætning,
herunder i samspil med andre fag. Udvælge og anvende relevante digitale og
matematiske kompetencer i arbejdet med
afsætning
Kernestof Kvantitative og kvalitative metoder
Komparative metoder
Markedsanalyseprocessen
Marketinginformationssystemer (MIS)
Databaser
Søgestrategier
Big data
Åbne data
Kildekritik, validitet, reliabilitet og re-præsentativitet
Anvendt materiale.
Anvendt materiale.: Kap 1” Marketing - en grundbog i afsætning” Østergaard et Al Systime, e-bog"
https://marketing.systime.dk/?id=412
Hertil kapitlet 17 "kvantitative/kvalitative metoder" af Brejnrod P et al, Sociologi, Viden, teori og metode , Systime
https://sociologi.systime.dk/?id=278
Arbejdsformer
Eleverne har haft klasseundervisning i de ovenstående emner. Hertil har de arbejde med deres grupperapport , hvor de har skulle lave en metoderapport med opstilling af undersøgelsesspørgsmål, hypoteser, indsamling af data herunder arg. for valg af metode, respondentudvælgelse samt lavet spørgeskema. Krydstabel og Chi2 test er lavet i samarbejde med matematik.
Hertil har de lavet en powerpoint med oplæg af deres metodiske overvejelser og resul-tater samt skriftlig gruppe rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
OPGAVE 1 - Søstrene grene
|
24-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 : segmentering og målgruppevalg
Segmentering og målgruppevalg:: Forløbet har været en del af SO4, hvor vi har arbejdet videre med tekstilbranchen og bæredygtighed.
Kernestof:
Segmentering, målgruppevalg og positionering
på business-to-consumer markedet (Nationalt)
Forløbets indhold og fokus:
Segmenteringsprocessen herunder:
- Beskrivelse af relevante forhold på markedet
- Valg af segmenteringsvariable
- Udarbejdelse af en segmenteringsmatrix
- Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
- Valg af målgruppe
- Segmenteringsvariable
Målgruppestrategi
-Udifferentieret markedsføring
-Differentieret markedsføring
-Koncentreret markedsføring
-One-to-one markedsføring
Positionering
Unique Selling Proposition (USP)
- Emotional Selling Proposition (ESP)
- Me too-produkter Positioneringskort
Faglige mål:
Forståelse og anvendelse af begreber og modeller mhb på at kunne gennemføre en segmenteringsproces for en given virksomhed og marked og vurdere attraktiviteten.
Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Kunne arbejde argumenterende og bevidst med segmentering og forklare modellernes forudsætninger
Anvendt Anvendt materiale.: ” Marketing - en grundbog i afsætning” Østergaard et Al Systime, e-bog".Kap 11 ”
https://marketing.systime.dk/?id=1548
samt diverse segmenteringsmodeller fra Trojka
Supplerende litteratur:
Segmentering og målgruppe
https://www.youtube.com/watch?v=bYkdYScKaXg
Gallup og Conzoom hjemmesider:
https://kantargallup.dk/kompas-segmenter
https://www.conzoom.dk/da/danmark/segmente
Arbejdsformer:
Klasseundervisning- Eleverne har desuden arbejdet videre med deres data fra markedsanalysen , hvor de har skulle kunne segmentere tekstilmarkedet på baggrund af selvvalgt virksomhed . Hertil kunne argumentere for den givne virksomheds valgte målgruppestrategi samt virksomhedens brug af USP pg ESP i positioneringen.
Eleverne har i grupper afslutningsvis fremlagt deres arbejde med denne øvelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Markting Mix I
Marketing mix I
Forløbets indhold og fokus Martingmix - kort intro
- produkt
- Pris
- Place
- Promotion
Marketing kortet :
- Push og pull strategier
Faglige mål:
En introduktion til de 4 p´er mhb på at give eleven en forståelse af hvorledes de 4 P´er hænger sammen. At kunne anvende markedskortet mhb på kunne "diagnosticere" produktets situation på markedet. Kunne redegøre og argumentere for push/ pull strategierne
Kernestof:
Marketingmix og marketing kort
Anvendt materiale.
Kap 14 i ” Marketing - en grundbog i afsætning” Østergaard et Al Systime, e-bog"
https://marketing.systime.dk/?id=1600
Arbejdsformer: Klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb# 5 Marketing Mix II
Marketing mix II:
Forløbets indhold og fokus:
Produkt
Produktbegrebet, produktklassifikation, kvalitet, emballage, sortiment, produktudvikling, mærkestrategier, PLC
Service:ydelser
Hvad er en service, og hvad kendetegner den , servicepakken, værdikæden for services, serviceleverancesystem, De 7 P’er, servicemanagementsystemet (SMILK) og oplevelsesøkonomi
Pris:
Forhold med indflydelse på prisfastsættelsen. Prisfastsættelsesmetoder, Prisstrategier, Kundernes reaktioner på prisændringer, priselasticitet
prisdifferentiering, pris på nye produkter
PLC og pris
Distribution:
Distributionskanalens opgaver. Distribution på konsumentmarkedet. Direkte og indirekte distribution, distributionsstrategier, butikstyper - og kæder, e-handler, konflikter i distributionskanalerne
PLC og distribution
Promotion:
Organisering af promotion, promotionbudskab og -indhold ( kommunikationsprocessen, AIDAE- modellen, push-pull medier,) promotionformer , social medieplatfome, influencer marketing, viral marketing, loyalitetsklubber Kommunikationsprocessen
PLC og promotion.
Faglige mål:
Produkt:
Være i stand til at redegøre for elementer, der indgår i produkt.
Kunne redegøre for hvor et givent produkt befinder sig på plc- kurven
Skal kunne argumentere og anvende terminologien i en analyse af produktet. Benytte sig af modeller
Serviceydelser:
Forstå forskellene mellem et håndgribeligt og uhåndgribeligt produkt. Analysere en servicevirksomheds kerne - samt periferiydelser. Redegøre for serviceleverancesystem og hvad det indebærer mhb på at komme med forbedringsforslag.
De 7 P ér og dets anvendelse. Redegøre for begrebet ”oplevelsesøkonomi” samt analyse en service vha SMILK modellen
Pris:
Vide hvordan der prisfastsættes, herunder nye produkter. Have kendskab til prisstrategier, priselasticitet, forskellige prisfastsættelsesmetoder, prisdifferentiering, således at eleven kan analysere og vurdere prisen på et givent produkt.
Distribution
Beskrive en virksomheds distribution samt analysere og vurdere kanalstrukturen mhb en den givne distributionsstrategi., herunder e- handel som distributionsmulighed
Promotion:
Redegøre for de forskellige promotionsformer inkl. offline og online aktiviteter. Være i stand til at kunne analysere en given virksomheds promotionsaktiviteter og vurdere effekten af disse, inkl. komme med forslag til forbedringer.
Kernestof: Marketingmix
Anvendt materiale.:
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime
https://marketing.systime.dk/
Kap 15 (Produkt) https://marketing.systime.dk/?id=1580
Kap 16, ( Serviceydelser): https://marketing.systime.dk/?id=1583
Kap 18 (Pris) https://marketing.systime.dk/?id=1589
Kap 19 ( Distribution) https://marketing.systime.dk/?id=1592
Kap 20 (Promotion) https://marketing.systime.dk/?id=1595
Supplerende litteratur:
Københavns nye himmelbiograf er en svimlende oplevelse – men er den millionprisen værd?, Soundvenue, 21. aug. 2024
https://soundvenue.com/film/2024/08/koebenhavns-nye-himmelbiograf-er-en-svimlende-oplevelse-men-er-den-millionprisen-vaerd-584270
Corona: To-for-en-prisstrategi prøves af i flybranchen, 2. nov. 2020 , Finans
https://finans.dk/erhverv/ECE12528861/corona-toforenprisstrategi-proeves-af-i-flybranchen/
Direct vs. Indirect Distribution Channels: Understanding the Differences September 2024 | Knowledge Center
https://www.inboundlogistics.com/articles/direct-vs-indirect-distribution/
"Oplevelsesdomæner - oplevelsesøkonomi - Pine & Gilmore"
https://www.youtube.com/watch?v=nlJrtoKy344
"SMILK-Modellen"
https://modernbusiness.dk/smilk-modellen/
Arbejdsformer:
Klasseundervisning, øvelser og øve skriftlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
OPGAVE 3: Winefamily
|
17-12-2023
|
PBL AFS/ VØ STRATEGI OPGAVE (opg 4)
|
04-02-2024
|
OPGAVE 5 - Rains eller reklameanalyse
|
14-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb# 6 Øve skriftlighed og repetition
Tidligere eksamensopgave
-afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst - anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
- udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
B afsætning
Anvendt materiale:
Marketing - en grundbog i afsætning” Østergaard et Al Systime, e-bog"
Kap 1-8 samt 11,14,15,16, 17, 18 , 20, 22
https://marketing.systime.dk/?id=1
Tidl. eksamensopgave
Eleverne har arbejdet med en tidligere eksamensopgave. Herefter præsenteret svarene på klassen
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
OPGAVE 6 - Charterbranchen
|
28-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Internationalisering
Kernestof: Internationalisering:
Indhold:
En virksomheds eksportmotiver og -beredskab,
markedsudvælgelse
Forklare sammenhængen mellem eksportberedskab og valg af markedsudvælgelsesmetode
Eksportmotiver
Internationaliseringsmodeller Uppsala, •Netværksmetoden, BG
Information om internationale markeder, generelle og og specifikke markedsforhold på udenlandske markeder
Markedsudvælgelsesmetoder:
•Tilfældighedsmetoden
•Nærmarkedsmetoden
•Tragtmetoden
Kulturforskelle ved Gert Hofstede,
Omfang
10 moduler
Særlige fokuspunkter:
Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende indtrængning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Anvende internationaliseringsmodeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng
Materiale:
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i Afsætning" E-bog i Systime
Kapitel 9 - Internationalisering
https://marketing.systime.dk/?id=1537
Supplerende: : Diverse artikler og cases,
herunder :
Modeller om internationalisering fra Trojka
"Nyt akademi skal løfte dansk eksport gennem uddannelse og digitale værktøjer" Industriens Fond , 13. april 2023 / Internationalisering
https://industriensfond.dk/nyhed/nyt-akademi-skal-loefte-dansk-eksport-gennem-uddannelse-og-digitale-vaerktoejer/
"Internationalization: Definitions and Models | Internationalization Strategy Course"
https://www.youtube.com/watch?v=5CjMqdF9BUw
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
løse cases
Set uddrag af spillefilm (1t) hvor udgangspunkt var at illustrere forskellene mellem arabisk og amerikansk forretningskultur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 : Padel
|
08-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Strategiske analyser
Kernestof : Strategi
Vækststrategier
Blue Ocean
Portefølje og strategi
Digitale forretningsmodeller
Digital transformation og strategi
Bæredygtighed
Omfang
Særlige fokuspunkter:
Eleven skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Materiale :
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime kap 10
https://marketing.systime.dk/?id=1478
Supplerende: : Diverse artikler, cases, YouTube
Casella Wines, Yellow tail i fht. Bue Ocean / Red Ocean,
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=Casella+Wines%2c+Yellow+tail+i+fht.+Bue+Ocean+%2f+Red+Ocean&&view=riverview&mmscn=mtsc&mid=7A71BF35D9DE83D25D477A71BF35D9DE83D25D47&&aps=0&mcid=7DB785D3579F4BFAA1D0B080FD7F1EAE&FORM=VMSOVR
Case om Hartmann Bothers og Ericsson (egen case)
"Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing". (2024, 20. 12). Csr.dk.
https://www.csr.dk/millionbode-til-endnu-bilproducent-for-greenwashing
"Coloplast frasælger kerneprodukter i hudplejeforretningen" 4. december 2024, Euroinvestor.dk
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/coloplast-frasaelger-kerneprodukter
"Greenhushing – når virksomheder holder mund med grønne tiltag" 9. oktober 2020, Mandag Morgen
https://www.mm.dk/artikel/green-hushing-naar-virksomheder-holder-mund-med-groenne-tiltag
"77 år gammel industrivirksomhed opkøber konkurrent og bliver nu Danmarks største"
6. september 2024 ,JydskeVestkysten
https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=ea610781
"Carlsberg får grønt lys til milliardopkøb af Britvic", 17. december 2024, Berlingske Tidende
https://www.csr.dk/millionbode-til-endnu-bilproducent-for-greenwashing
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning.
Der er arbejdet med AI og porteføljeanalyse. Eleven har skulle finde markedsandele og markedsvæksttal samt SBU ´erne omsætningstal for virks Disney og fire af deres SBU´er . Eleverne skulle selv prompte CHAT. Efterflg fremlagde eleverne i grupper deres resultater med strategi for de forskellige SBU´er
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb #9 Int. Segmentering og målgruppevalg
Kernestof : Segmentering/Målgruppevalg /Positionering globalt
Indhold
- International segmentering
– Segmentering, målgruppevalg globalt
- Internationale livsstil
Særlige fokuspunkter:
Et internationalt perspektiv på segmenteringsprocessen hvor eleven skal kunne identificere nuværende og potentielle slutbrugere og opdele dem i segmenter, som reagerer forholdsvis homogent på virksomhedens marketingmix. Særligt
Område- og landekarakteristika har været i fokus sammen med int. livsstilsmodeller
Materiale:
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime kap 12
https://marketing.systime.dk/?id=1563
Supplerende: :
Diverse Trojkamodeller om international segmentering
"US Framework and VALS™ Types af Strategic Business Insight"
https://strategicbusinessinsights.com/vals/international/
Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning / Øvelser, gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Segm og målgruppe på producentmarkedet
Kernestof: Segmentering, målgruppevalg nationalt
segmentering på producentmarkedet
Indhold:
Segmentering på producentmarkedet
Delmarkeder på producent
Segmenteringsvariabler B-B
build-up og Break-down tankegangen
Særlige fokuspunkter:
At kunne gennemføre en segmentering i praksis og efterfølgende at lave en vurdering og prioritering af de valgte målgrupper.
Materiale:
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime kap 13
https://marketing.systime.dk/?id=1569
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, Vi har kigget på forskellige hjemmesider fra virksomheder for at se om vi kunne identificere mulige segmenter. Arbejdet med selve segmenteringsprocessen B-B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Det int. Marketing Mix
Kernestofsområde: Marketing Mix i et internationalt perspektiv
Indhold:
Produkt i et internationalt perspektiv: :
Internationalisering af produkt og service, branding internationalt, lokalt og in-ternational plc, produktudvikling
Distribution i et internationalt perspektiv:
Markedsindtrængningsformer, indirekte eksport, direkte eksport, kontrakter og samarbejde, direkte investeringer, internethandel, valgkriterier ved markedsind-trængning
Pris i et internationalt perspektiv:
Pris-/ kvalitetsstrategi, priseskalering, valuta og dets indflydelse på pris, Pris-fastsættelse på eksportmarkederne, Prisfastsættelse på eksportmarkederne for produkter og services på b2c b2b, krydselasticitet
Promotion i et internationalt perspektiv:
Den udvidede kommunikation, Virksomhedens nationale og internationale me-dievalg, neuro og content marketing
Markedsføringsstrategien og parametermixet i international kontekst,
Markeds-føringsstrategien styrer planlægningen af marketingmixet, marketingmix og pro-duk-ters PLC-forløb
Særlige fokuspunkter:
Særlige fokuspunkter i et internationalt perspektiv:
– afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds afsætning på de internationale markeder
– identificere, formulere og behandle de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst på de internationale markeder
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsæt-nin ger og egenskaber – udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, her-under kunne forklare sammenhængen mellem en række afsætningsøkonomiske forhold i en given kontekst
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds mar-kedsforhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng –
fortolke og formidle afsætningsøkonomiske forhold – udvælge og anvende it-værktøjer.
Materiale:
Østergaard et al. "Marketing" e-bog i Systime kap. 17,19,21, 23 og 24
https://marketing.systime.dk/?id=1
Supplerende Materiale.
Diverse Trojkamodeller inden for emnet
"Country of Origin Effect in International Marketing"
International Business 5.juli 2018
https://www.mbaknol.com/international-business/country-of-origin-effect-in-international-marketing/
Case Kirkeby - eksport A/S' ( egen case)
Case: George Jensen (egen case)
Betingelser for vellykket positionering uddrag af kap 19, Trojka e- bog Afsætning B+A ( se one note)
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/ casearrbejde,, præsentationer samt reklameanalyser i en international setting
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opg 3 Bæredygtighed
|
08-12-2024
|
informationssøgning
|
10-01-2025
|
Opg 4: Københavns Tivoli
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 Repetition
-afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst - anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
- udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
Materiale : Udvalgte områder indenfor pensum
Marketing - en grundbog i afsætning” Østergaard et Al Systime, e-bog"
https://marketing.systime.dk/?id=1
Arbejdsmetoder: Eleverne har i grupper af to- tre skulle finde 2-3 materialer fra aviser, podcasts , pressemeddelelser mm. mhb på at identificere en udfordring i materialet samt koble teori fra pensum på i en analyse. Herefter har resten af klassen stillet spørgsmål til materialet samt til det pensum som eleverne har gennemgået. Hver gruppe har præsenteret og svaret på spørgsmål fra klassen i ca. 30 min.
Formålet med forløbet har været at repetere samt øve fagets kompetencegivende færdigheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13 Marketingplan og eksamensprojekt
Marketingplanen, eksamensprojekt, repetition
Situationsanalyse
Marketingplan
Budget og effektmåling
Sammenhæng mellem strategiprocessen og marketingplanen
Hertil:
Det obligatoriske afsluttende eksamensprojekt i henhold til bekendtgørelserne , hvor der arbejdes med et sammenhængende undervisningsforløb, og hvor der er mulighed for at repetere store dele kernestofområderne i form af modeller og teorier i faget afsætning. Eleven har som en del af dette forløb, og som klargøring til eksamen, udarbejdet en markedsføringsplan i form af en poster, med analyser samt handlingsplan m.m. Budgetter og kontrol undtaget.
Marketingplanen udarbejdes på baggrund af en selvvalgt virksomhed som både er på b-c, b-b markedet samt på hjemme og det internationale marked. Afleveres som en poster poster
Materiale: Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime kap 25
https://marketing.systime.dk/?id=1660
Arbejdsmetoder: Klasseundervisning. Eleverne har arbejdet selvstændigt på deres eksamensprojekt. .
Eleverne har i grupper af tre øvet mdt eksamen en gang pr. gruppe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915069568",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915069568",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51915069568"
}