Holdet 2022 AF-x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Elise Randrup Lilie Klintholm, Gitte Ohrt Rosenbaum
Hold 2022 AF-x (1x AF, 2x AF, 3x AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Afsætning 1. år (oktober-maj)
Titel 2 Forløb#2 Markedsanalyse
Titel 3 Forløb#3 : segmentering og målgruppevalg
Titel 4 Forløb#4 Markting Mix I
Titel 5 Forløb# 5 Marketing Mix II
Titel 6 Forløb# 6 Øve skriftlighed og repetition
Titel 7 Forløb#7 Internationalisering
Titel 8 Forløb#8 Strategiske analyser
Titel 9 Forløb #9 Int. Segmentering og målgruppevalg
Titel 10 Forløb#10 Segm og målgruppe på producentmarkedet
Titel 11 Forløb#11 Det int. Marketing Mix
Titel 12 Forløb#12 Repetition
Titel 13 Forløb#13 Marketingplan og eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Afsætning 1. år (oktober-maj)

Kap 2 Den interne situation (5 moduler)

2.1 Virksomhedskarakteristik
2.2 Konkurrencedygtighed
2.3 Forretningsmodeller
2.4 Business Model Canvas
2.5 Værdikæder
2.6 SW-opstilling

Opgaver:
2.2 Hvorfor er Danmark et Apple-land? 2.4 Hjerting Badehotel (BMC model). 2.12 Jysk værdikæde
Fokus:
-Redegøre for og anvende modeller til analyse af virksomhedens interne forhold samt udarbejde en værdikædeanalyse og på baggrund heraf bestemme virksomhedens kernekompetence(r).
-Udlede konkurrencemæssige fordele.
Arbejdsform: Klasseundervisning, gruppearbejde/pararbejde, fælles gennemgang og klassediskussion (af tjek og forståelsesopgaver i sidste afsnit af kap 2).


Materiale:
https://marketing.systime.dk/?id=142

Kap. 3 Den eksterne situation (5 moduler)

3.1 Omverdensmodellen
3.2 OT-opstilling
3.3 Muligheds- og trusselsmatrix (præsenteret som over-sigtsmodel – ikke som analysemodel)
3.4 PESTEL


Opgaver:
3.5 Unge iværksættere. 3.7 SWOT-opstilling.
Fokus:
-udarbejde og anvende SWOT, TOWS, omverdensmodel
-Redegøre for eksterne faktorer af væsentlig betydning for virk-somhedens fortsatte vækst på et marked
-Analysere og diskutere betydningen af ændrede omverdensvilkår for virksomheder
Arbejdsform: Klasseundervisning, gruppearbejde/pararbejde, fælles gennemgang af check og forståelsesopgaver i sidste afsnit af kap. 3/ klassediskussion.

Materialer:
https://marketing.systime.dk/?id=1489

Kap. 4: Konkurrenceforhold (4 moduler)

4.1 Markedskarakteristik
4.3 Konkurrentidentifikation
4.4 Markedsandel og præferencer
4.5 Konkurrencemæssige positioner
4.6 Konkurrentanalyse

Materialer:

https://marketing.systime.dk/?id=1500


Opgaver:
Udarbejd konkurrencetragtmodel for hhv. Carlsberg Øl og Kims Chips
Fokus:
-Redegøre for / afgrænse virksomhedens marked
-Redegøre for konkurrenceformer
-Redegøre for de konkurrencemæssige positioner på markedet
-Analysere konkurrencesituationen på virksomhedens marked og diskutere hvad det medfører for virksomhedens strategi
Arbejdsform: fælles gennemgang af opgave. Arbejde i makkerskabsgrupper
Materialer:

https://livsfaser.dk/


Kap. 5: Brancheforhold (4 moduler)

5.2 Brancheanalyse

Opgaver: Anvendelse af modellen Porters five forces for hhv. Kims og Carlsberg).
Fokus:
-Anvende konkurrencetragtmodel (fra kap 4) til at definere konkurrencen og virksomhedens placering i branchen
-Herefter foretage brancheanalyse ved at anvende teori/model Porters five forces, herunder styrkevurdering af branchens five forces
Arbejdsform: Gruppearbejde, klasseundervisning, gruppearbejde/pararbejde, fælles gennemgang og præsentationer af individuelle opgaver

Materiale:
https://marketing.systime.dk/?id=1503

Kap. 6: Købsadfærd på konsumentmarkedet (4 moduler)

6.1: SOR-modellen (præsenteret som oversigtsmodel – ikke som analysemodel)
6.2: Behov
6.3: Købemotiver
6.4: Købstyper og købsadfærdstyper
6.5 Køberoller
6.6: Beslutningsprocessen
6.7 Andre købsadfærdsbegreber

Inddraget i SO1 forløb: tværfagligt forløb mellem afsætning og dansk på baggrund af virksomhedsbesøg (SPAR butik, Munck, ejendomsmægler etc.). Udarbejdelse af plakat som præsenteres i grupper for AF og DA undervisere.

Mundtlig præsentation i makkerskabsgrupper af Matas kunders købsadfærd (opg. 2 fra Matas eksamenssæt 2019, niveau B)

Kap. 7: Købsadfærd på producentmarkedet (4 moduler)

7.1 Virksomheders købsadfærd
7.2 Virksomheders købsbeslutningsproces
7.3 Valgkriterier på de tre markeder
7.4 Kvalitative metoder
7.5 Faktorer der påvirker købsadfærden

Opgave om købsadfærd på BtB markedet for en tavleproducent:
Opgaveformulering: En virksomhed, der sælger whiteboards, har segmenteret sit marked og fundet frem til, at den kan sælge til alle 3 delmarkeder på producentmarkedet. Nu vil indehaveren gerne vide noget om, hvordan han bedst muligt får solgt sine tavler til de 3 delmarkeder. Derfor skal I hjælpe med at klarlægge, hvordan I som kunde opfører jer, når I er hhv. (vælg 1 af de 3 delmarkeder):
1. en produktionsvirksomhed, der har brug for tavler til mødelokalerne
2. en møbelbutik, der sælger tavler til forbrugere
3. en offentlig skole
Mundtlig præsentation i grupper vha. powerpoint.
Fokus:
-Gøre rede for købsadfærd på B2B (versus købsadfærd på B2C kap. 6), herunder de 3 del-markeder
-Anvende købsadfærdsteorier og -begreber, herunder Buy-grid model-len
Arbejdsform: Klasseundervisning, Gruppearbejde/pararbejde,fælles gennemgang og præsentationer.

Kap. 8: Strategi (3 moduler)
8.1 SWOT
8.2 TOWS (nb. kort gennemgang)
8.3 Mission, vision, værdier
8.4 Konkurrencestrategier – Porter
8.5 Vækststrategier - Ansoff

Opgaver: 8.2 Tows-matrix for Carlsberg. Udleveret opgave om 'John og Netes idé og mål'.
Fokus:
-Udarbejde en SWOT-analyse på baggrund af virksomhedens interne forhold og makroforholdene på markedet
-Diskutere forskellige strategimuligheder med udgangspunkt i TOWS-matricen
-Redegøre for forskellige strategimodeller og deres egenskaber og forudsætninger
-Redegøre for virksomhedens forretningsområder
-Diskutere virksomhedens valg af konkurrencestrategi
-Diskutere og vurdere forskellige vækststrategier
Arbejdsform: klasseundervisning, gruppearbejde/pararbejde, fælles gennemgang af opgaver/klassediskussion

Materiale :
https://marketing.systime.dk/?id=1503


Anvendt materiale.:
Marketing - en grundbog i afsætning , Systime kap 2,3 ,4,5,6,7 og 8

https://marketing.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matas opg. 1 (virksomhedskarakteristik) 25-01-2023
Matas opg. 2 (købsbeslutningsproces) 28-04-2023
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Markedsanalyse


Tværfaglig forløb - Markedsanalyse og matematik - en del af SO 4 forløb

Kernestof: Samfundsvidenskabelige metode og markedsanalyse

Forløbets indhold og fokus

• Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
- Økonomiske kompetencer
- Databaser
- Søgestrategier
- Big data
- Åbne data
- Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
- Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
- Kildekritik, validitet, reliabilitet og repræsentati-vitet


Faglige mål Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale mar-kedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed, således at eleven oparbejder  de økonomiske kompetencer.
Fortolke og formidle informationer om afsætning,
herunder i samspil med andre fag. Udvælge og anvende relevante digitale og
matematiske kompetencer i arbejdet med
afsætning
Kernestof Kvantitative og kvalitative metoder
Komparative metoder
Markedsanalyseprocessen
Marketinginformationssystemer (MIS)
Databaser
Søgestrategier
Big data
Åbne data
Kildekritik, validitet, reliabilitet og re-præsentativitet

Anvendt materiale.
Anvendt materiale.: Kap 1” Marketing - en grundbog i afsætning”  Østergaard et Al  Systime, e-bog"
https://marketing.systime.dk/?id=412

Hertil kapitlet 17 "kvantitative/kvalitative metoder" af Brejnrod P et al, Sociologi, Viden, teori og metode , Systime
https://sociologi.systime.dk/?id=278

Arbejdsformer
Eleverne har haft klasseundervisning i de ovenstående emner. Hertil har de arbejde med deres grupperapport , hvor de har skulle lave en metoderapport med opstilling af undersøgelsesspørgsmål, hypoteser, indsamling af data herunder arg. for valg af metode, respondentudvælgelse samt lavet spørgeskema.   Krydstabel og Chi2 test er lavet i samarbejde med matematik.
Hertil har de lavet en powerpoint med oplæg af deres metodiske overvejelser og resul-tater samt skriftlig gruppe rapport
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
OPGAVE 1 - Søstrene grene 24-09-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 : segmentering og målgruppevalg

Segmentering og målgruppevalg:: Forløbet har været en del af SO4, hvor vi har arbejdet videre med tekstilbranchen og bæredygtighed.

Kernestof:
Segmentering, målgruppevalg og positionering
på business-to-consumer markedet (Nationalt)


Forløbets indhold og fokus:
Segmenteringsprocessen herunder:
- Beskrivelse af relevante forhold på markedet
- Valg af segmenteringsvariable
- Udarbejdelse af en segmenteringsmatrix
- Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
- Valg af målgruppe
-  Segmenteringsvariable

Målgruppestrategi
-Udifferentieret markedsføring
-Differentieret markedsføring
-Koncentreret markedsføring
-One-to-one markedsføring

Positionering
Unique Selling Proposition (USP)
- Emotional Selling Proposition (ESP)
- Me too-produkter Positioneringskort

Faglige mål:
Forståelse og anvendelse af begreber og modeller mhb på at kunne gennemføre en segmenteringsproces for en given virksomhed og marked og vurdere attraktiviteten.
Identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst

Kunne arbejde argumenterende og bevidst med segmentering og forklare modellernes forudsætninger


Anvendt Anvendt materiale.: ” Marketing - en grundbog i afsætning”  Østergaard et Al  Systime, e-bog".Kap 11 ”
https://marketing.systime.dk/?id=1548
samt diverse segmenteringsmodeller fra Trojka

Supplerende litteratur:
Segmentering og målgruppe
https://www.youtube.com/watch?v=bYkdYScKaXg

Gallup og Conzoom hjemmesider:
https://kantargallup.dk/kompas-segmenter
https://www.conzoom.dk/da/danmark/segmente

Arbejdsformer:
Klasseundervisning- Eleverne har desuden arbejdet videre med deres data  fra markedsanalysen , hvor de har skulle kunne segmentere tekstilmarkedet på baggrund af selvvalgt virksomhed . Hertil kunne argumentere for den givne virksomheds valgte målgruppestrategi samt virksomhedens brug af USP pg ESP i positioneringen.
Eleverne har i grupper afslutningsvis fremlagt deres arbejde med denne øvelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Markting Mix I

Marketing mix I
Forløbets indhold og fokus Martingmix - kort intro
- produkt
- Pris
- Place
- Promotion
Marketing kortet :
- Push og pull strategier

Faglige mål:
En introduktion til de 4 p´er mhb på at give eleven en forståelse af hvorledes de 4 P´er hænger sammen. At kunne anvende markedskortet mhb på kunne "diagnosticere" produktets situation på markedet. Kunne redegøre og argumentere for push/ pull strategierne

Kernestof:
Marketingmix og marketing kort

Anvendt materiale.
Kap 14  i  ” Marketing - en grundbog i afsætning”  Østergaard et Al  Systime, e-bog"
https://marketing.systime.dk/?id=1600

Arbejdsformer: Klasseundervisning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb# 5 Marketing Mix II

Marketing mix II:

Forløbets indhold og fokus:

Produkt
Produktbegrebet, produktklassifikation, kvalitet, emballage, sortiment, produktudvikling, mærkestrategier, PLC

Service:ydelser
Hvad er en service, og hvad kendetegner den , servicepakken, værdikæden for services, serviceleverancesystem,  De 7 P’er, servicemanagementsystemet (SMILK) og oplevelsesøkonomi  

Pris:
Forhold med indflydelse på prisfastsættelsen. Prisfastsættelsesmetoder, Prisstrategier, Kundernes reaktioner på prisændringer, priselasticitet
prisdifferentiering, pris på nye produkter
PLC og pris

Distribution:
Distributionskanalens opgaver. Distribution på konsumentmarkedet. Direkte og indirekte distribution, distributionsstrategier, butikstyper - og kæder, e-handler, konflikter i distributionskanalerne
PLC og distribution

Promotion:
Organisering af promotion, promotionbudskab og -indhold ( kommunikationsprocessen, AIDAE- modellen,  push-pull medier,) promotionformer , social medieplatfome,  influencer marketing, viral marketing, loyalitetsklubber Kommunikationsprocessen
PLC og promotion.

Faglige mål:
Produkt:
Være i stand til at redegøre for elementer, der indgår i produkt.
Kunne redegøre for hvor et givent produkt befinder sig på plc- kurven
Skal kunne argumentere og anvende terminologien i en analyse af produktet. Benytte sig af modeller

Serviceydelser:
Forstå forskellene mellem et håndgribeligt og uhåndgribeligt produkt. Analysere en servicevirksomheds kerne - samt periferiydelser. Redegøre for serviceleverancesystem og hvad det indebærer mhb på at komme med forbedringsforslag.
De 7 P ér og dets anvendelse. Redegøre for begrebet ”oplevelsesøkonomi” samt analyse en service vha SMILK modellen

Pris:
Vide hvordan der prisfastsættes, herunder nye produkter. Have kendskab til prisstrategier, priselasticitet, forskellige prisfastsættelsesmetoder, prisdifferentiering, således at eleven kan analysere og vurdere prisen på et givent produkt.

Distribution
Beskrive en virksomheds distribution samt analysere og vurdere kanalstrukturen mhb en den givne distributionsstrategi., herunder e- handel som distributionsmulighed

Promotion:
Redegøre for de forskellige promotionsformer inkl. offline og online aktiviteter. Være i stand til at kunne analysere en given virksomheds promotionsaktiviteter og vurdere effekten af disse, inkl. komme med forslag til forbedringer.

Kernestof: Marketingmix

Anvendt materiale.:
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime
https://marketing.systime.dk/
Kap 15 (Produkt) https://marketing.systime.dk/?id=1580
Kap 16, ( Serviceydelser): https://marketing.systime.dk/?id=1583
Kap 18  (Pris) https://marketing.systime.dk/?id=1589
Kap 19  ( Distribution) https://marketing.systime.dk/?id=1592
Kap 20  (Promotion) https://marketing.systime.dk/?id=1595

Supplerende litteratur:

Københavns nye himmelbiograf er en svimlende oplevelse – men er den millionprisen værd?, Soundvenue, 21. aug. 2024
https://soundvenue.com/film/2024/08/koebenhavns-nye-himmelbiograf-er-en-svimlende-oplevelse-men-er-den-millionprisen-vaerd-584270

Corona: To-for-en-prisstrategi prøves af i flybranchen, 2. nov. 2020 , Finans
https://finans.dk/erhverv/ECE12528861/corona-toforenprisstrategi-proeves-af-i-flybranchen/

Direct vs. Indirect Distribution Channels: Understanding the Differences September 2024 | Knowledge Center
https://www.inboundlogistics.com/articles/direct-vs-indirect-distribution/

"Oplevelsesdomæner - oplevelsesøkonomi - Pine & Gilmore"
https://www.youtube.com/watch?v=nlJrtoKy344

"SMILK-Modellen"
https://modernbusiness.dk/smilk-modellen/

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, øvelser og øve skriftlighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
OPGAVE 3: Winefamily 17-12-2023
PBL AFS/ VØ STRATEGI OPGAVE (opg 4) 04-02-2024
OPGAVE 5 - Rains eller reklameanalyse 14-04-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb# 6 Øve skriftlighed og repetition

Tidligere eksamensopgave


-afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst - anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
- udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
B afsætning

Anvendt materiale:
Marketing - en grundbog i afsætning”  Østergaard et Al  Systime, e-bog"
Kap 1-8  samt 11,14,15,16, 17, 18 , 20, 22
https://marketing.systime.dk/?id=1

Tidl. eksamensopgave
Eleverne har arbejdet med en tidligere eksamensopgave. Herefter præsenteret svarene på klassen
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
OPGAVE 6 - Charterbranchen 28-04-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Internationalisering

Kernestof: Internationalisering:

Indhold:
En virksomheds eksportmotiver og -beredskab,
markedsudvælgelse
Forklare sammenhængen mellem eksportberedskab og valg af markedsudvælgelsesmetode
Eksportmotiver
Internationaliseringsmodeller Uppsala, •Netværksmetoden, BG
Information om internationale markeder, generelle og og specifikke markedsforhold på udenlandske markeder
Markedsudvælgelsesmetoder:
•Tilfældighedsmetoden
•Nærmarkedsmetoden
•Tragtmetoden
Kulturforskelle ved Gert Hofstede,


Omfang
10 moduler

Særlige fokuspunkter:
Afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende indtrængning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
Anvende internationaliseringsmodeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber
Indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng

Materiale:
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i Afsætning" E-bog i Systime
Kapitel 9 - Internationalisering
https://marketing.systime.dk/?id=1537

Supplerende: : Diverse artikler og cases,
herunder :
Modeller om internationalisering fra Trojka
"Nyt akademi skal løfte dansk eksport gennem uddannelse og digitale værktøjer" Industriens Fond , 13. april 2023 / Internationalisering
https://industriensfond.dk/nyhed/nyt-akademi-skal-loefte-dansk-eksport-gennem-uddannelse-og-digitale-vaerktoejer/
"Internationalization: Definitions and Models | Internationalization Strategy Course"
https://www.youtube.com/watch?v=5CjMqdF9BUw

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
løse cases
Set uddrag af spillefilm  (1t) hvor udgangspunkt var at illustrere forskellene mellem arabisk og amerikansk forretningskultur.  



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 : Padel 08-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8 Strategiske analyser

Kernestof : Strategi

Vækststrategier
Blue Ocean
Portefølje og strategi
Digitale forretningsmodeller
Digital transformation og strategi
Bæredygtighed

Omfang
Særlige fokuspunkter:
Eleven skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst

Materiale :
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime kap 10
https://marketing.systime.dk/?id=1478

Supplerende: : Diverse artikler, cases, YouTube

Casella Wines, Yellow tail i fht. Bue Ocean / Red Ocean,
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=Casella+Wines%2c+Yellow+tail+i+fht.+Bue+Ocean+%2f+Red+Ocean&&view=riverview&mmscn=mtsc&mid=7A71BF35D9DE83D25D477A71BF35D9DE83D25D47&&aps=0&mcid=7DB785D3579F4BFAA1D0B080FD7F1EAE&FORM=VMSOVR
Case om Hartmann Bothers og Ericsson (egen case)
"Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing". (2024, 20. 12). Csr.dk.
https://www.csr.dk/millionbode-til-endnu-bilproducent-for-greenwashing
"Coloplast frasælger kerneprodukter i hudplejeforretningen" 4. december 2024, Euroinvestor.dk
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/coloplast-frasaelger-kerneprodukter
"Greenhushing – når virksomheder holder mund med grønne tiltag" 9. oktober 2020, Mandag Morgen
https://www.mm.dk/artikel/green-hushing-naar-virksomheder-holder-mund-med-groenne-tiltag
"77 år gammel industrivirksomhed opkøber konkurrent og bliver nu Danmarks største"
6. september 2024 ,JydskeVestkysten
https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=ea610781
"Carlsberg får grønt lys til milliardopkøb af Britvic", 17. december 2024, Berlingske Tidende
https://www.csr.dk/millionbode-til-endnu-bilproducent-for-greenwashing

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning.
Der er arbejdet med AI og porteføljeanalyse. Eleven har skulle finde markedsandele og markedsvæksttal samt  SBU ´erne omsætningstal for virks Disney og fire af deres SBU´er  . Eleverne skulle selv prompte  CHAT. Efterflg fremlagde eleverne i grupper deres resultater med strategi for de forskellige SBU´er
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb #9 Int. Segmentering og målgruppevalg

Kernestof :  Segmentering/Målgruppevalg /Positionering  globalt

Indhold
-  International segmentering
– Segmentering, målgruppevalg globalt
- Internationale livsstil

Særlige fokuspunkter:
Et internationalt perspektiv på segmenteringsprocessen hvor eleven skal kunne identificere nuværende og potentielle slutbrugere og opdele dem i segmenter, som reagerer forholdsvis homogent på virksomhedens marketingmix. Særligt
Område- og landekarakteristika har været i fokus sammen med int. livsstilsmodeller

Materiale:
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime kap 12
https://marketing.systime.dk/?id=1563

Supplerende: :
Diverse Trojkamodeller om international segmentering
"US Framework and VALS™ Types af Strategic Business Insight"
https://strategicbusinessinsights.com/vals/international/

Væsentligste arbejdsformer: Klasseundervisning / Øvelser,  gruppearbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Segm og målgruppe på producentmarkedet

Kernestof: Segmentering, målgruppevalg nationalt
segmentering på producentmarkedet

Indhold:
Segmentering på producentmarkedet
Delmarkeder på producent
Segmenteringsvariabler B-B
build-up og Break-down tankegangen

Særlige fokuspunkter:
At kunne gennemføre en segmentering i praksis og efterfølgende at lave en vurdering og prioritering af de valgte målgrupper.

Materiale:
Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime kap 13
https://marketing.systime.dk/?id=1569

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, Vi har kigget på forskellige hjemmesider fra virksomheder for at se om vi kunne identificere mulige segmenter. Arbejdet  med selve segmenteringsprocessen B-B
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11 Det int. Marketing Mix


Kernestofsområde: Marketing Mix  i et internationalt perspektiv

Indhold:
Produkt i et internationalt perspektiv: :  
Internationalisering af produkt og service, branding internationalt, lokalt og in-ternational plc, produktudvikling

Distribution i et internationalt perspektiv:
Markedsindtrængningsformer, indirekte eksport, direkte eksport, kontrakter og samarbejde, direkte investeringer, internethandel, valgkriterier ved markedsind-trængning

Pris i et internationalt perspektiv:
Pris-/ kvalitetsstrategi, priseskalering, valuta og dets indflydelse på pris,  Pris-fastsættelse på eksportmarkederne, Prisfastsættelse på eksportmarkederne for produkter og services på b2c b2b, krydselasticitet
Promotion i et internationalt perspektiv:

Den udvidede kommunikation, Virksomhedens nationale og internationale me-dievalg, neuro og content marketing

Markedsføringsstrategien og parametermixet i international kontekst,

Markeds-føringsstrategien styrer planlægningen af marketingmixet, marketingmix og pro-duk-ters PLC-forløb

Særlige fokuspunkter:
Særlige fokuspunkter i et internationalt perspektiv:
– afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds afsætning  på de internationale markeder
– identificere, formulere og behandle de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst på de internationale markeder
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsæt-nin ger og egenskaber – udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, her-under kunne forklare sammenhængen mellem en række afsætningsøkonomiske forhold i en given kontekst
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds mar-kedsforhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng –
fortolke og formidle afsætningsøkonomiske forhold – udvælge og anvende it-værktøjer.

Materiale:
Østergaard et al. "Marketing" e-bog i Systime kap. 17,19,21, 23 og 24
https://marketing.systime.dk/?id=1

Supplerende Materiale.
Diverse Trojkamodeller inden for emnet
"Country of Origin Effect in International Marketing"
International Business  5.juli 2018
https://www.mbaknol.com/international-business/country-of-origin-effect-in-international-marketing/
Case Kirkeby - eksport A/S' ( egen case)
Case: George Jensen  (egen case)
Betingelser for vellykket positionering uddrag af kap 19, Trojka e- bog Afsætning B+A ( se one note)

Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/ casearrbejde,, præsentationer samt reklameanalyser i en international setting
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opg 3 Bæredygtighed 08-12-2024
informationssøgning 10-01-2025
Opg 4: Københavns Tivoli 26-01-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12 Repetition

-afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst - anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
- fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
- udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning

Materiale : Udvalgte områder indenfor pensum
Marketing - en grundbog i afsætning”  Østergaard et Al  Systime, e-bog"
https://marketing.systime.dk/?id=1

Arbejdsmetoder: Eleverne har i grupper af to- tre skulle finde 2-3 materialer fra aviser, podcasts , pressemeddelelser mm. mhb på at identificere en udfordring i materialet samt koble teori fra pensum på i en analyse. Herefter har resten af klassen stillet spørgsmål til materialet samt til det pensum som eleverne har gennemgået. Hver gruppe har præsenteret og svaret på spørgsmål fra klassen i ca. 30 min.
Formålet med forløbet har været at repetere samt  øve fagets kompetencegivende færdigheder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13 Marketingplan og eksamensprojekt

Marketingplanen, eksamensprojekt, repetition

Situationsanalyse
Marketingplan
Budget og effektmåling
Sammenhæng mellem strategiprocessen og marketingplanen

Hertil:
Det obligatoriske afsluttende eksamensprojekt i henhold til bekendtgørelserne , hvor der arbejdes med et sammenhængende undervisningsforløb, og hvor der er mulighed for at repetere store dele kernestofområderne i form af modeller og teorier i faget afsætning. Eleven har som en del af dette forløb, og som klargøring til eksamen, udarbejdet en markedsføringsplan i form af en poster, med analyser samt handlingsplan m.m. Budgetter og kontrol undtaget.
Marketingplanen udarbejdes på baggrund af en selvvalgt virksomhed som både er på b-c, b-b markedet samt på hjemme og det internationale marked. Afleveres som en poster poster

Materiale: Østergaard et al. "Marketing - en grundbog i afsætning" e-bog i Systime kap 25
https://marketing.systime.dk/?id=1660

Arbejdsmetoder: Klasseundervisning. Eleverne har arbejdet selvstændigt på deres eksamensprojekt. .
Eleverne har i grupper af tre øvet mdt eksamen en gang pr. gruppe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer