Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Line Rolighed, Mette Bjarup Hansen, Stine Skriver Holm
|
Hold
|
2022 id-a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Grundforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Rytmisk Opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
HUSK indendørssko!
-
Afsnittet Opvarmning fra C - det er idræt.doc
-
Opvarmningsprogram - handout.docx
-
Læs vedhæfte tekst: afsnittet om opvarmning fra bogen "C - det er idræt", s. 22-29. Teksten ligger også i OneNoten.
-
Inden modulet skal I have fundet konkrete ideer til sange, der kan bruges til de forskellige dele af opvarmningsprogrammet. Find også på øvelser, som I mener der kan bruges til musikken. I skal have noget klar, I kan prøve af i modulet!
-
Grupperne 1 og 2 fremlægger deres opvarmningsprogrammer i dag. De øvrige grupper er med som udøvere.Sørg for at alle i grupperne har jeres musik sådan I ikke mangler musikken i tilfælde af sygdom!
-
Evalueringsmatrix.docx
-
Gruppe 3 (Emilie, Viknesh, Marius, Amalie) fremlægger deres opvarmningsprogram. De øvrige grupper er med som udøvere. Sørg for at alle i gruppen har musikken.
-
Gruppe 4 (Laurits, Camilla, Asger, Liv) + gruppe 5 (Olivia, Gustav, Simone, Johannes) fremlægger deres opvarmningsprogrammer. De øvrige grupper er med som udøvere. Sørg for at alle i gruppen har musikken.
-
Gruppe 6 (Freya, Jacob, Hjalte, Camilla, Sylvester) + gruppe 7 (Frederik, Anne Sophie, Victor, Caroline) fremlægger deres opvarmningsprogrammer. De øvrige grupper er med som udøvere. Sørg for at alle i gruppen har musikken.
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Boldbasis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Ultimate
Faglige mål:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Beherskelse af forhåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Taktisk kendskab til basale regler og "spirit of the game"
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum på banen
- Du skal kunne pivotere og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et "cut" under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Grundtræning
Teoretiske færdigheder:
- At eleven har en forståelse for, hvilke typer af træning ordet "grundtræning" dækker over.
- At eleven kan anvende/demonstrere teoretisk viden omkring:
- Kredsløbstræning/ Intervaltræning
- Styrketræning
- Muskeludholdenhedstræning
- At eleven har kendskab til opbygningen af et fornuftigt grundtræningsprogram, herunder valg af øvelser/muskelgrupper, varighed
og intensitet.
Tekniske færdigheder:
- Eleven skal kunne udføre et grundtræningsprogram ud fra ovenstående teoretiske viden og med fokus på, at eleven formår at udføre øvelserne korrekt med fokus på: Effektivitet, Koordination og Balance
- Have en kondition, der muliggør fuld deltagelse i et grundtræningsprogram
- Kunne udarbejde eget træningsprogram og præsentere det for resten af klassen. Eleverne skal argumentere for træningsform samt valg og sammensætning af øvelser.
Samarbejdskompetencer:
- Eleven skal kunne diskutere og evaluere de forskellige typer af grundtræning ud fra ovenstående punkter.
Teori: Styrketræningsformer fra C-det er idræt 48-54 samt powerpoint anvendt i undervisningen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til modulet skal du læse pdf filen "Styrketræningsformer fra C-det er idræt s. 48-54" som du finder i Onenote mappen. På modulet skal I arbejde med jeres eget grundtræningsprogram, men det hører I mere om. Vi starter modulet med en lille WOD.
-
I arbejder videre med jeres grundtræningsprogrammer. Husk og mød omklædte da vi stadig er aktive. ;)
-
Til modulet skal hver gruppe aflevere deres skriftlige produkt af grundtræningsprogrammet. Upload det i Lectio inden modulstart. Følgende grupper præsenterer deres grundtræningsprogrammer:1) Anne Sophie, Astrid, Sophia, Amalie og Agnes2) Camilla 2x,
-
Følgende grupper fremviser deres grundtræningsprogram.1) Johannes, Laurits, Asger, Victor og Gustav2) Jacob, Marius, Anton og Viknes
-
Følgende grupper fremviser deres grundtræningsprogrammer1) Thor, Frederik, Hjalte, Caroline og Liv2) Freya, Simone, Emma, Laura og Olivia
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Volleyball
Forløbets genre og formål:
- Forløbet hører ind under hovedområde "Boldspil" (indenfor genren net-/vægspil).
Overordnet vurderes du derfor på, om du er en ’god holdspiller’. Dvs. om du samarbejder og kommunikerer med dine klassekammerater, når fælles opgaver og udfordringer skal løses i læringen og udførelsen af volleyball-spillet, således at du bidrager til at holdets samlede spil bliver bedre.
- Det overordnede formål med dette forløb er eleverne får en grundlæggende indføring i centrale teknikker og taktikker i volleyball. De første lektioner har vægt på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet mere fokus på sammenspil og taktik. Afslutningsvis en fælles volley turning for skolens 2.g'er.
Faglige mål for forløbet:
- At lave og bruge fingerslaget, så det får en højde og præcision, der gør det muligt for en medspiller efterfølgende at lave et angreb eller i det mindste bare at spille videre på det.
- At lave og bruge baggerslaget med en højde og præcision, som gør det muligt for en medspiller (ideelt for hæveren) at spille bolden videre
- At modtage en serv på en måde, så bolden kan spilles sikkert videre af en medspiller
- At lave underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- At lave smash/angrebsslag hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med én hånd.
- At indgå formålstjenligt i spillet, når dit hold er i forsvar (blokade, opbakning til medspillere)
- At forstå spillets grundlæggende regler og rotationssystem
- At placere dig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- At spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- At indgå aktivt i spillet og kommunikere med dine medspillere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Lindyhop
Forløbets formål:
Forløbet hører ind under hovedområdet "Bevægelse til musik".
Du vurderes overordnet på din evne til at følge takten i musikken, og til at skabe bevægelser, der passer til det udtryk som musikken og (i denne sammenhæng) de kvaliteter, som Lindyhoppen har som dans.
Du vurderes også på om du har flow i dine bevægelser og kan gå naturligt fra en bevægelse til en anden. Da det er en pardans, er det selvfølgelig også vigtigt, at du kan arbejde godt med de to centrale elementer at føre og at blive ført.
Faglige mål:
- At bevæge sig i takt til musikken og få bevægelserne til at følge musikkens rytme!
- At udføre basic 6-count grundtrin med de forskellige småvariationer, vi har øvet i forhold til dette: rock step m. triple step til siden / rock step m triple step frem & tilbage.
- At få dansens særlige karakteristika: ’bounce’et’ (= den hoppende op-ned-bevægelse ved hvert trin) ind i dine bevægelser.
- At skifte mellem og bruge de forskellige dansefatninger – open position og closed position – hensigtsmæssigt i forhold til de forskellige variationer
- At føre tydeligt, så din dansepartner er med på, hvad du vil, når du danser Lead
- At lade dig føre med ’kropslig lydhørhed’ så du effektivt opfanger og følger, hvad din dansepartner vil have dig til at gøre, hvis du danser Follow
- At udføre mindst 3 forskellige (meget gerne lidt flere) af de variationer/figurer, vi har arbejdet med i undervisningen (fx follow under venstre arm, over åen/cross the bridge, pass by) (NB: det er tilladt at tilføje en anden variation, som I selv har fundet på, eller lært et andet sted, men kravet er, at det er en lindyhop-variation!)
- At udføre mindst tre forskellige (gerne lidt flere) autentiske jazztrin, vi har arbejdet med (fx mess around, step touch, Suzy Q, Tackie Annie, Skating – eller nogle af dem, I selv fandt frem til)
- At have viden om dansen, dens historie og karakteristika.
Mangler at afslutte forløbet med:
- At sætte de forskellige elementer sammen til en sammenhængende dans med flydende overgange mellem grundtrin, variationer/figurer og autentiske jazztrin – og med lindyhop-kvalitet (primært forstået som + bounce!)
Litteratur:
Madsen, Dorthe (2019): "Bevægelse, Koreografi, Performance", kap 22: Swingdans - Lindyhop og Charleston s. 355-363
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Træningsprojektet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#11 Floorball
Færdigheder:
- basis forståelse af regler, herunder sætte igang med face-off og undgå de mest almindelige forseelser
- spille med korrekt greb om staven og konsekvent right eller left fatning
- foretage bløde modtagninger
- drible med forhånds/baghåndsdribling
- udføre trækpasning, håndledspasning og bagpasning til medspiller i bevægelse. Flip pasning kan indgå, men er ikke obligatorisk.
- udføre trækskud, håndledsskud på mål/mellem kegler
- indgå i småspil samt det færdige spil og heri kunne træffe hensigtsmæssige valg ift placering på banen og valg af skud/pasning.
Teori anvendt:
- Floorball Kompendium (2008) af Michael Kock og Jonas Hviid, Københavns Universitet s. 9-11 (regler)12-13 (basal teknik), 16 (driblinger), 17-20 pasninger, 21-26 + 29 (skud).
- https://www.youtube.com/watch?v=TVVBDLo3QpI
Konditionstræning Kapitel 13: Aerob og anaerob energiomsætning (s. 168-173) i idræt c grundbogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Performance
I dette forløb arbejdes med Labans bevægelsesanalyse og BESS koncept. Indledningsvis foretages små øvelser på klassen med fokus på rytme, musikalsk indføling, spejling og forskellige udtryksformer.
Eleverne skal i deres eksamensgrupper udarbejde egen koreografi af en varighed på 1,5-2 minutter. Ved fremvisning præsenteres gruppens koreografi indledningsvis med beskrivelse af hvordan Laban er blevet anvendt i arbejdet med temaet: kontraster. Musikken er selvvalgt.
Indhold:
- Bevæge sig til forskelligartet musik
- Spejle bevægelser
- Styre hinanden (Pinnochio-øvelse)
- Skabe billeder i grupper
- Kopiere hinanden
- Besvare hinanden
- Skabe bevægelser ud fra udvalgte kvaliteter i Laban’s begrebsystem
- Analyse af forskellige koreografiske opsætninger vha. Labans begrebssystem
- Udvikle egen og fremvise egen gruppeperformance
- Gennemgået Labans Bevægelseslære
- Gennemgået brugen af musik i form af tælling
- Gennemgået koreografiske principper i form af synkront, fragmenteret, dialogisk, kanon
- Gennemgået produktionsfasen under et performanceforløb
- Gruppeproces, hvor grupperne selv har skulle udvælge musik og producere egen danseperformance
Faglige mål:
- Kunne forstå og anvende Labans bevægelseskvaliteter på forskellige danse og bevægelser
- Kunne arbejde med variation i brug af bevægelseskvaliteter, form og relation.
- Kunne samarbejde i en gruppe om at udvælge musik og skabe udtryksfulde bevægelser hertil under temaet "kontraster"
- Kunne bruge forskellige koreografiske principper i performance
- Kunne performe foran andre og få udtrykt sin stemning/historie/idé
- Have bevægelseskvalitet i sin performance og danse med hele kroppen.
- Kan bevæge sig i takt til musikken
Teori anvendt: "Koreografiske principper" powerpoint anvendt i undervisningen
Forskelligt videomateriale af gruppeperformances til analyse og til inspiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Badminton
Faglige mål:
- forhånds- og baghåndsgreb
- serv; lang forhåndsserv samt kort baghåndsserv
- clear, drop og smash i forhånd
- lop i for- og baghånd
- netdrop/netspil i for- og baghånd inklusive benarbejde til de to forreste hjørner
- basis regelkendskab og pointtælling i single (og double)
Sløjfer vi træner og som med fordel kan vises til eksamen:
- Forhånd til baghånd - baghånd til forhånd
- Lang forhåndsserv - lige drop
- Netdrop fra side til side
- Drop-lob
- Serv - drop - netdrop - lob
Der er anvendt videoinstruktioner udarbejdet af Badminton Danmark til de nævnte slagsløjfer
Pensum:
- LÆR BADMINTONREGLERNE AT KENDE, DGI Badminton Danmark, 2 sider
- Idrættens organisering, Din Idræt C, afsnit 2.1, 2.4, 2.5, og 2.7 om badmintons historie.
- Teknikbeskrivelser s. 6-9 (greb, forhåndsserv + kort baghåndsserv) 14-16 (netdrop+ lob inklusive benarbejde) 18 (Clear og smash) i kompendiet "Badmintonforløb udarbejdet til GI´s Generalforsamlingskurset 2017"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070899016",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070899016",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070899016"
}