Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kamilla Kej, Morten Dedenroth Jensen
|
Hold
|
2022 id-b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløbet vil bestå af tre grundlæggende søjler:
1. Teambuilding og samarbejdsaktiviteter
2. Styrketræning - Cross fit
3. Kredsløbstræning - forskellige typer af løb
I grundforløbet skal eleverne rystes sammen som gruppe og stifte bekendtskab med aktiviteter, der rummer alle idrætsfagets kompetencer: herunder: Fysiske, psykiske, tekniske og taktiske.
Gymnasieløbet på 5 km indgår som en del af undervisningen og forløbet afsluttes med en bibtest, hvor resultaterne videregives til studieretningsklasserne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Formålet med forløbet er at få grundlæggende teori om opvarmning, og i grupper lave et program til musik med progression i øvelserne og intensitet.
Læringsmål:
- At lave et opvarmningsprogram med musik, hvor musikken anvendes hensigtsmæssigt
- At lave et opvarmningsprogram med stigende intensitet.
- Finde øvelser, som både passer til musik og har kvalitet efter, hvad der skal varmes op.
- Vise, at man kan følge takten og udføre øvelserne korrekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Introduktion til begrebet fairplay
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate, del 1
At kunne indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætspecifikke samarbejdsrelationer.
Formålet er at kunne beherske de centrale færdigheder inden for Ultimate:
- Beherskelse af baghåndskastet og fårhåndskast, kendskab til upside down/hammerkast
- Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
- Udføre et cut og modtage discen
- Pivotere og aflevere discen under pres
- Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
- Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
- Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
- Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate, del 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fitness dance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Grundtræning
Formål:
• I skal, med fokus på grundtræning, tilegne jer teoretisk (naturvidenskabelig) viden om grundtræning og forskellige grundtræningsformer, så I selv kan opbygge og udføre et velbegrundet træningsprogram.
• I skal kunne forholde jer til grundtræning/styrketræning i et idrætsteoretisk perspektiv (humanistisk, samfundsvidenskabeligt) omhandlende kropsidealer.
Vi fremlægger de sidste to gange, hvor dem der har arbejdet med i maskinerne gennemgår deres program for klassen, mens de andre fremlægger ved at klassen deltager i programmet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Optagt og volleyturnering
Alle 2.g idrætshold og to B-niveau deltager i volleyturnering
Vi har haft en øvegang, hvor vi har fokuseret på regelsæt og at øve i de tre hold. Derefter har vi deltaget i turneringe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Bouldering 1 - 2.g - afslutts først i 3.g
Mål for forløbet:
- Klatretilvænning
- At mestre basale teknikker, herunder balance, fodteknik/benteknik og
armteknik, trækretning
- Problemløsning af klatreproblemer
- Sikkerhed ift. faldteknik og klatrebuddy-rollen
- Eleverne sættes i stand til at gebærde sig på væggen og løse forskellige
problemer efter egne evner og med anvendelse af de hensigtsmæssige
teknikker jf. boulderblokken.
3.g
- At udvide sine grænser fysisk og psykisk på væggen
- Blive bekendt med avancerede klatreteknikker fx flagging, dynamisk
klatring og statisk klatring
- Blive bekendt med klatretekniske betegnelser for grebstyper, vægtyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Bouldering, 3.g
Afslutning på forløb i 2.g.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Floorball
Tekniske:
Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.
Teoretiske:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning. Kendskab til udviklingen af overvægt i Danmark og dennes effekt på sundheden. Hertil opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt er et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb af 8 ugers varighed, som afsluttes med en individuel rapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal alle have helt styr på, hvilke test I skal lave i modulet. Vi begynder med lidt fælles opvarmning, og derefter sætter vi bib-test på som det første. Jeg gør også vægten klar, hvis nogle skal have målt vægt og fedtprocent.
-
Medbring jeres træningsplan for modulet - Tag det med på papir, som udleveres til mig i begyndelsen af modulet eller sørg for at det er tilgængeligt i jeres træningsdagbog i jeres klassenotesbog, hvor det er synkroniseret, så jeg kan se det.
-
Test. Jeg formoder, at nogle af jer skal teste i modulet, men da jeg ikke har hørt noget fra jer (Gustav, Jonathan, Valdemar og Victor), så forventer jeg at få et stykke papir, hvor I udførligt skriver hvad, og hvordan I skal teste i modulet.
-
I skal alle lave et træningsprogram til modulet, som svarer til mindst opvarmning + 30 min. I skal lægge jeres udførlige træningsprogram i jeres onenote eller medbringe det på papir til modulet.
-
Vi går ind i uge 4, dvs. midtvejs. Derfor skal alle lave midtvejstest. Til jer som ikke har været i gang i så lang tid, kan I springe testen over, men så skal I medbringe et program over hvad træning (minimum opvarmning + 30 min.) I laver i modulet.
-
Afsluttende test
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Performance
Formål
- At arbejde med frie og koreograferede bevægelser ud fra principperne fra Labans bevægelsesteori.
- At lave en kreativ performance, hvor musik/lyd, bevægeler og kropsudtryk er dele i en fælles koreografi.
Produktkrav
- Fremvisning af 2-3 min. kreativ performance sammensat af musik/lyd og koreograferede bevægelser.
- Inden fremlæggelsen afleveres en kort oversigt (max en side) over den kreative performance som fortæller, hvordan Labans grundlæggende aspekter indgår i jeres kreativ performance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070908964",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070908964",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070908964"
}