Holdet 2022 id-b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kamilla Kej, Morten Dedenroth Jensen
Hold 2022 id-b (1b id, 2b id, 3b id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Opvarmning
Titel 3 Pickleball
Titel 4 Ultimate, del 1
Titel 5 Ultimate, del 2
Titel 6 Volleyball
Titel 7 Fitness dance
Titel 8 Grundtræning
Titel 9 Optagt og volleyturnering
Titel 10 Bouldering 1 - 2.g - afslutts først i 3.g
Titel 11 Bouldering, 3.g
Titel 12 Floorball
Titel 13 Træningsprojekt
Titel 14 Performance

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløbet vil bestå af tre grundlæggende søjler:
1. Teambuilding og samarbejdsaktiviteter
2. Styrketræning - Cross fit
3. Kredsløbstræning - forskellige typer af løb

I grundforløbet skal eleverne rystes sammen som gruppe og stifte bekendtskab med aktiviteter, der rummer alle idrætsfagets kompetencer: herunder: Fysiske, psykiske, tekniske og taktiske.

Gymnasieløbet på 5 km indgår som en del af undervisningen og forløbet afsluttes med en bibtest, hvor resultaterne videregives til studieretningsklasserne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Opvarmning

Formålet med forløbet er at få grundlæggende teori om opvarmning, og i grupper lave et program til musik med progression i øvelserne og intensitet.

Læringsmål:
- At lave et opvarmningsprogram med musik, hvor musikken anvendes hensigtsmæssigt
- At lave et opvarmningsprogram med stigende intensitet.
- Finde øvelser, som både passer til musik og har kvalitet efter, hvad der skal varmes op.  
- Vise, at man kan følge takten og udføre øvelserne korrekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pickleball

Faglige mål for forløbet:

Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Introduktion til begrebet fairplay
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ultimate, del 1

At kunne indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætspecifikke samarbejdsrelationer.

Formålet er at kunne beherske de centrale færdigheder inden for Ultimate:

- Beherskelse af baghåndskastet og fårhåndskast, kendskab til upside down/hammerkast  
- Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
- Udføre et cut og modtage discen
- Pivotere og aflevere discen under pres
- Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
- Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
- Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
- Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ultimate, del 2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Volleyball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Grundtræning

Formål:
• I skal, med fokus på grundtræning, tilegne jer teoretisk (naturvidenskabelig) viden om grundtræning og forskellige grundtræningsformer, så I selv kan opbygge og udføre et velbegrundet træningsprogram.
• I skal kunne forholde jer til grundtræning/styrketræning i et idrætsteoretisk perspektiv (humanistisk, samfundsvidenskabeligt) omhandlende kropsidealer.
Vi fremlægger de sidste to gange, hvor dem der har arbejdet med i maskinerne gennemgår deres program for klassen, mens de andre fremlægger ved at klassen deltager i programmet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Optagt og volleyturnering

Alle 2.g idrætshold og to B-niveau deltager i volleyturnering

Vi har haft en øvegang, hvor vi har fokuseret på regelsæt og at øve i de tre hold. Derefter har vi deltaget i turneringe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Bouldering 1 - 2.g - afslutts først i 3.g

Mål for forløbet:

- Klatretilvænning
- At mestre basale teknikker, herunder balance, fodteknik/benteknik og
    armteknik, trækretning
- Problemløsning af klatreproblemer
- Sikkerhed ift. faldteknik og klatrebuddy-rollen
- Eleverne sættes i stand til at gebærde sig på væggen og løse forskellige
    problemer efter egne evner og med anvendelse af de hensigtsmæssige
    teknikker jf. boulderblokken.

3.g
- At udvide sine grænser fysisk og psykisk på væggen
- Blive bekendt med avancerede klatreteknikker fx flagging, dynamisk
    klatring og statisk klatring
- Blive bekendt med klatretekniske betegnelser for grebstyper, vægtyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Floorball

Tekniske:
Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.

Teoretiske:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning. Kendskab til udviklingen af overvægt i Danmark og dennes effekt på sundheden. Hertil opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Performance

Formål
- At arbejde med frie og koreograferede bevægelser ud fra principperne fra Labans bevægelsesteori.  
- At lave en kreativ performance, hvor musik/lyd, bevægeler og kropsudtryk er dele i en fælles koreografi.

Produktkrav
- Fremvisning af 2-3 min. kreativ performance sammensat af musik/lyd og koreograferede bevægelser.
- Inden fremlæggelsen afleveres en kort oversigt (max en side) over den kreative performance som fortæller, hvordan Labans grundlæggende aspekter indgår i jeres kreativ performance.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer