Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Morten Dedenroth Jensen
|
Hold
|
2022 id-c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
I det første halvandet modul var der fokus på musik, rytme, takter og bevægelse til musik gennem øvelser og et opvarmningsprogram. De efterfølgende moduler arbejdede eleverne i grupper, hvor de udformede et opvarminngsprogram, som de præsenterede for de andre elever. Til hver præsentation har en gruppe evalueret programmet.
Formålene med forløbet om opvarmning er følgende:
· Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
· Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik i ca. 15 minutter
· Finde egnet musik til de fundne øvelser i opvarmningsprogrammet
· Holde rytmen og udføre bevægelser i takt med musikken
· Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
· Argumentere for opbygning af programmet, øvelserne og musikvalget
· Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsrapport
|
01-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bouldering (klatring)
Mål for forløbet:
• Klatretilvænning
• At mestre basale teknikker, herunder balance/understøttelsesflade, fodteknik/benteknik og armteknik, trækretning
○ Problemløsning af klatreproblemer
○ Sikkerhed ift. faldteknik og klatrebuddy-rollen
○ At udvide sine grænser fysisk og psykisk på væggen
• Blive bekendt med avancerede klatreteknikker fx flagging, dynamisk klatring og statisk klatring
• Blive bekendt med klatretekniske betegnelser for grebstyper, vægtyper
• Eleverne sættes i stand til at gebærde sig på væggen og løse forskellige problemer efter egne evner og med anvendelse af de hensigtsmæssige teknikker jf. boulderblokken.
Koble teori for ekstremsport med bouldering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold
Faglige mål:
Tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
• Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
• Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
• Dækning af egen bold.
• Skud med inderside.
Taktiske færdigheder
• Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
• Formationer og positioner på banen.
• Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
• Forståelse for og udførelse af:
• Bandespil, overlap, boldovertagelse, cut back og modløb.
Defensivt arbejde med højt og lavt pres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundtræning
Formål:
- I skal, med fokus på styrketræning, tilegne jer teoretisk viden om grundtræning og forskellige grundtræningsformer, så I selv kan opbygge og udføre et velbegrundet træningsprogram.
- I skal kunne forholde jer til grundtræning/styrketræning i et idrætsteoretisk perspektiv (humanistisk, samfundsvidenskabeligt) omhandlende kropsidealer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball
Faglige mål
Praktisk:
• Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
• Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
• Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
• Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
• Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
• Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
• Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
Teoretisk:
At kunne redegøre for og analysere spillet og holdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lindyhop
Viden:
• At eleverne opnår basalt kendskab til swingdansen lindyhops historiske oprindelse.
• At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved swingdans; mulighed for improvisation og kreativitet i modsætning til fx sportsdans
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af lindyhop og dansens bevægelsesudtryk.
Færdigheder:
• At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
• At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop: ’open position’ og ’closed position’
• At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed: At lead fører med hele kroppen (og ikke kun hænder/arme) samt samt at follower afventer og mærker efter, så han/hun mest effektivt følger lead.
• At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
o Follower under armen
o Byt plads/Pass by
o Over åen/Cross the bridge
• At eleverne kan udføre et antal jazztrin: Skating, Mess around, Tackie Annie, Step-touch, Suzy Q.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
Kompetencer:
• At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
MTB
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ultimate
Faglige mål:
Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
• Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
• Udføre et cut og modtage discen
• Pivotere og aflevere discen under pres
• Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
• Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
• Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
• Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
Teori: Kunne redegøre for motions betydning for den generelle sundhed og forklare danskernes motions- og sportsvaner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Faglige mål:
udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
̶ koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
̶ demonstrere korrekt brug af faglige termer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier
Teori
Redegøre for reglerne i Pickleball
Grundlæggende udvikling i DIF historie fra 1800-
Redegøre for idrættens bølger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Performance
Faglige mål:
Din evne til at anvende rytme, udtryk, energi og forskellige bevægelseskvaliteter til forskelligartet musik
Din evne til at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og, hvordan du formår at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
Din evne til at arbejde med energi, vægt og flow i frie og koreograferede bevægelser
Din evne til at arbejde med bevægelse skabt via. kreativ dans og improvisation alene, parvis og grupper.
Din evne til i praksis og teori at anvende LABANS BESS-koncept i til at skabe, evaluere og vurdere bevægelser; herunder også en sammenhængende dansekoreografi.
Din kreative proces; herunder at tage aktivt del i gruppearbejde frem mod det færdige produkt.
Sekundært (evt.) Det skriftlige produkt omkring deres koreografi som udgøres af en videoanalyse af egen performance med udgangspunkt i Labans bevægelsesprincipper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070913280",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070913280",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070913280"
}