Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jesper Ørum, Thomas Christensen
|
Hold
|
2022 id-e (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogram
Formål: At udarbejde et opvarmningsprogram til musik, der enten er et standardopvarmningsprogram eller kan relateres til en bestemt idrætsgren og/eller en bestemt målgruppe.
Rammerne: l får 3-4 moduler til at udarbejde og gennemøve jeres opvarmningsprogram (nogle gange vil vi have multihallen, andre gange auditoriet, enkelte gang måske begge 😊)
Materialer/det I skal bruge: Sider i ’C - det er idræt’ om opvarmningsprogrammer og musikledsagelse, medbragt musik, skriveredskaber, relevante udstyr (spørg, hvad vi har) samt fantasi og kreativ tænkning 😊.
Lille rapport: Ifm. opvarmningprogrammet skal I udarbejde en lille rapport (tag udg.pkt. i nedenstående), der afleveres senest nogle dage før fremvisningen (dato følger).
• Hvad er formålet med programmet? Hvem henvender det sig til (standardprogram eller relateret til en speciel idrætsgren, er målgruppe en bestemt aldersgruppe, trænede eller utrænede osv.)?
• I kan evt. starte med kort at beskrive opvarmningens betydning for det fysiologiske og det mentale område.
• Lav en kort beskrivelse og/eller en tegning/illustration af, hvorledes de enkelte øvelser udføres.
• Beskriv, hvad formålet er med hver enkelt øvelse (hvad aktiveres osv.).
• Angiv musikvalget og gerne hvorfor denne musik er valgt.
• Angiv varigheden af øvelserne samt antal gange øvelserne udføres.
Fremvisning: Alle i gruppen skal deltage i hele programmet, hver enkelt gruppedeltager står for en del af programmet og resten af klassen er genstand for jeres opvarmning.
Bedømmelse: I vil blive vurderet individuelt for rapport, opvarmningsprogrammets indhold og fremvisningen.
Bedømmelseskriterier:
• Rapporten - se overfor.
• Selve opvarmningsprogrammet og forevisningen:
o Opbygning, vægtning og progression.
o Bliver de andre varme – og virker opvarmningsprogrammet som det skal?
o Musikbrug og -forståelse.
o Forevisning/instruktion.
o Organisering.
o Kreativitet og idérigdom
o ”Flow”.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Omvarmningsprogram
|
29-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog volleyball
|
25-09-2023
|
Drejebog badminton
|
15-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundtræning
Meget af denne teori vi i kunne spørges ind til i den lille del der er til teori til eksamen. Altså muskel træning og energiomsætning.
Anaerob træning
Aerob træning
Muskeludholdenhed, muskelstyrke, muskelvækst, eksplosiv styrke og spændstighed
WOD
Cirkeltræning og træning i maskiner på repos efter pyramideprincip.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Muskeltræning og energiomsætning
|
15-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Obligatorisk træningsprojekt
Se OneNote for målsætning, form og indhold.
Rapport afleveres i Lectio d. 20/11-24 og karakteren/vurderingen indgår i årskarakteren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Performance - Laban
Laban i dansesammenhæng bør anskues som en bevægelsesværktøjskasse. Her tænkes den kreative danseproces, hvor ens egen dans skabes ud fra de erfaringer, man har med sig uden nødvendigvis at være uddannet eller opdraget som danser.
Det er værktøjskassen, man kan tage udgangspunkt i, når man starter en proces. Kassen man griber i, når man er gået i stå i den kreative proces, og kassen, man griber i, når man skal lege med og have skabt variation og sammenhængskraft i sin koreografi.
Det er vigtigt at huske, at en værkstøjskasse indeholder mange redskaber, som ikke nødvendigvis alle skal i brug i hver eneste del af processen. Sættes der gang i en kreativ proces, kan nogle redskaber være relevante for nogen, mens det ikke giver mening for andre. Det er derfor vigtigt, at man i de kreative processer ikke påskrives at skulle gøre brug af alle elementer i BESS, men bruger de redskaber, der giver mening for den proces og koreografi, der arbejdes med.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Floorball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070918766",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070918766",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070918766"
}