Holdet 2022 id-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jesper Ørum, Thomas Christensen
Hold 2022 id-e (1e id, 2e id, 3e id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmningsprogram
Titel 2 Pickleball
Titel 3 Volleyball
Titel 4 Badminton
Titel 5 Grundtræning
Titel 6 Jive
Titel 7 Obligatorisk træningsprojekt
Titel 8 Performance - Laban
Titel 9 Floorball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmningsprogram

Formål: At udarbejde et opvarmningsprogram til musik, der enten er et standardopvarmningsprogram eller kan relateres til en bestemt idrætsgren og/eller en bestemt målgruppe.
Rammerne: l får 3-4 moduler til at udarbejde og gennemøve jeres opvarmningsprogram (nogle gange vil vi have multihallen, andre gange auditoriet, enkelte gang måske begge 😊)
Materialer/det I skal bruge: Sider i ’C - det er idræt’ om opvarmningsprogrammer og musikledsagelse, medbragt musik, skriveredskaber, relevante udstyr (spørg, hvad vi har) samt fantasi og kreativ tænkning 😊.
Lille rapport:  Ifm. opvarmningprogrammet skal I udarbejde en lille rapport (tag udg.pkt. i nedenstående), der afleveres senest nogle dage før fremvisningen (dato følger).
• Hvad er formålet med programmet? Hvem henvender det sig til (standardprogram eller relateret til en speciel idrætsgren, er målgruppe en bestemt aldersgruppe, trænede eller utrænede osv.)?
• I kan evt. starte med kort at beskrive opvarmningens betydning for det fysiologiske og det mentale område.
• Lav en kort beskrivelse og/eller en tegning/illustration af, hvorledes de enkelte øvelser udføres.
• Beskriv, hvad formålet er med hver enkelt øvelse (hvad aktiveres osv.).
• Angiv musikvalget og gerne hvorfor denne musik er valgt.
• Angiv varigheden af øvelserne samt antal gange øvelserne udføres.
Fremvisning: Alle i gruppen skal deltage i hele programmet, hver enkelt gruppedeltager står for en del af programmet og resten af klassen er genstand for jeres opvarmning.
Bedømmelse: I vil blive vurderet individuelt for rapport, opvarmningsprogrammets indhold og fremvisningen.
Bedømmelseskriterier:
• Rapporten - se overfor.
• Selve opvarmningsprogrammet og forevisningen:
o Opbygning, vægtning og progression.
o Bliver de andre varme – og virker opvarmningsprogrammet som det skal?
o Musikbrug og -forståelse.
o Forevisning/instruktion.
o Organisering.
o Kreativitet og idérigdom
o ”Flow”.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omvarmningsprogram 29-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 5 Grundtræning

Meget af denne teori vi i kunne spørges ind til i den lille del der er til teori til eksamen. Altså muskel træning og energiomsætning.

Anaerob træning
Aerob træning

Muskeludholdenhed, muskelstyrke, muskelvækst, eksplosiv styrke og spændstighed

WOD

Cirkeltræning og træning i maskiner på repos efter pyramideprincip.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Muskeltræning og energiomsætning 15-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Jive

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Obligatorisk træningsprojekt

Se OneNote for målsætning, form og indhold.
Rapport afleveres i Lectio d. 20/11-24 og karakteren/vurderingen indgår i årskarakteren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Performance - Laban

Laban i dansesammenhæng bør anskues som en bevægelsesværktøjskasse. Her tænkes den kreative danseproces, hvor ens egen dans skabes ud fra de erfaringer, man har med sig uden nødvendigvis at være uddannet eller opdraget som danser.

Det er værktøjskassen, man kan tage udgangspunkt i, når man starter en proces. Kassen man griber i, når man er gået i stå i den kreative proces, og kassen, man griber i, når man skal lege med og have skabt variation og sammenhængskraft i sin koreografi.

Det er vigtigt at huske, at en værkstøjskasse indeholder mange redskaber, som ikke nødvendigvis alle skal i brug i hver eneste del af processen. Sættes der gang i en kreativ proces, kan nogle redskaber være relevante for nogen, mens det ikke giver mening for andre. Det er derfor vigtigt, at man i de kreative processer ikke påskrives at skulle gøre brug af alle elementer i BESS, men bruger de redskaber, der giver mening for den proces og koreografi, der arbejdes med.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Træningsprojekt 20-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer