Holdet 2022 id-f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Thomas Christensen
Hold 2022 id-f (1f id, 2f id, 3f id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmningsprogram
Titel 2 Pickleball og  anantomi/bevægelseslære
Titel 3 Boldbasis og spiludvikling
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Grundtræning og kropsidealer
Titel 6 Volley
Titel 7 Hiphop (kort forløb)
Titel 8 Basket
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Performance

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmningsprogram

FAGLIGE MÅL:

KERNESTOF:

PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:

TEORI I FORLØBET:
FAGLIGE MÅL:

KERNESTOF:

PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15-20 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer

TEORI I FORLØBET:
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opvarmningsprogram 11-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pickleball og anantomi/bevægelseslære


FAGLIGE MÅL:

KERNESTOF:

PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:

At blive introduceret for Pickleball med dets særlige regler. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne udføre diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob. og smash  

Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Forståelse for spillets regler herunder pointtælling

TEORI I FORLØBET:
- Anatomi og bevægelseslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Ultimate

FAGLIGE MÅL:

KERNESTOF:

PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
- Beherskelse af baghåndskast til makker min. 10 meter væk med god præcision
- Beherskelse af forhåndskast og mulig aflevering til makker min. 10 meter væk (eller længere)
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker min. 10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
-- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering (v-cot, t-shirt-cut)
- Kende til spillets regler

TEORI I FORLØBET:
- Fairplay og teamet i Ultimate
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 7 Hiphop (kort forløb)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Basket

FAGLIGE MÅL:

KERNESTOF:

PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, inside-out, behind the back
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre

TEORI I FORLØBET:
- Taktisk forståelse
- Idræt/basket og integration

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Performance

FAGLIGE MÅL:

KERNESTOF:

PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
- Hvordan er bevægelsesbevidstheden og -kvaliteten  (fx ”det tekniske”, det synkrone, overgange mellem sekvenser, Laban BESS-koncept, improvisation ift. musikken)?
- Er der en ”rød tråd” gennem performancen
- Er der tale om et varieret bevægelsesudtryk?
- Hvordan er musikvalget, musikbrugen og musikforståelsen i relationen til bevægelserne?
- Formår I  at være til stede på ”scenen” og være ”på” ift. de stemninger/den historie, der formidles
- Hvordan er det samlede helhedsindtryk?


TEORI I FORLØBET:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer