Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Thomas Christensen
|
Hold
|
2022 id-f (1f id, 2f id, 3f id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmningsprogram
FAGLIGE MÅL:
KERNESTOF:
PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
TEORI I FORLØBET:
FAGLIGE MÅL:
KERNESTOF:
PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15-20 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
TEORI I FORLØBET:
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogram
|
11-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball og anantomi/bevægelseslære
FAGLIGE MÅL:
KERNESTOF:
PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
At blive introduceret for Pickleball med dets særlige regler. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne udføre diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob. og smash
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Forståelse for spillets regler herunder pointtælling
TEORI I FORLØBET:
- Anatomi og bevægelseslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boldbasis og spiludvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
FAGLIGE MÅL:
KERNESTOF:
PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
- Beherskelse af baghåndskast til makker min. 10 meter væk med god præcision
- Beherskelse af forhåndskast og mulig aflevering til makker min. 10 meter væk (eller længere)
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker min. 10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
-- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering (v-cot, t-shirt-cut)
- Kende til spillets regler
TEORI I FORLØBET:
- Fairplay og teamet i Ultimate
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundtræning og kropsidealer
Der har i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volley
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hiphop (kort forløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basket
FAGLIGE MÅL:
KERNESTOF:
PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx crossover, inside-out, behind the back
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
TEORI I FORLØBET:
- Taktisk forståelse
- Idræt/basket og integration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Performance
FAGLIGE MÅL:
KERNESTOF:
PRAKTISKE FÆRDIGHEDER:
- Hvordan er bevægelsesbevidstheden og -kvaliteten (fx ”det tekniske”, det synkrone, overgange mellem sekvenser, Laban BESS-koncept, improvisation ift. musikken)?
- Er der en ”rød tråd” gennem performancen
- Er der tale om et varieret bevægelsesudtryk?
- Hvordan er musikvalget, musikbrugen og musikforståelsen i relationen til bevægelserne?
- Formår I at være til stede på ”scenen” og være ”på” ift. de stemninger/den historie, der formidles
- Hvordan er det samlede helhedsindtryk?
TEORI I FORLØBET:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070921263",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070921263",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52070921263"
}