Holdet 2023 hi-a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Hans Mortensen
Hold 2023 hi-a (1a hi, 2a hi, 3a hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRODUKTION
Titel 2 ROMERRIGET
Titel 3 Fra Demokrati til Systemskifte (DK i 1800-tallet)
Titel 4 DEN KOLDE KRIG
Titel 5 MIDDELALDEREN I DK
Titel 6 DRØMMEN OM AMERIKA
Titel 7 FRA KRIG TIL KRISE
Titel 8 BESÆTTELSEN
Titel 9 Holocaust og folkedrab
Titel 10 GRØNLAND
Titel 11 KINA I NYERE TID

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRODUKTION

Opstart på hvad faget går ud på og vi tager også hul på kildekritikken.
Metoder: den funktionelle kildekritik
Levn og beretning.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 ROMERRIGET

Vi arbejder med primær og sekundær litteratur, små dokumentarer og en Hollywood spillefilm (Pompeji 2014) og analyse af forskellige kunstværker og lignende fra perioden.
Undervejs bliver der øvet kildekritik (med fokus på at skelne imellem levn og beretning)
Vi har også kigget på begrebet "historiebrug".
Vi har arbejdet med at drage paralleller fra romerrigets propagandaform til nutidens former.
Derudover kigger vi på forholdet imellem aktør og struktur i forhold til romerrigets fald.
Materiale:

Sekundær:
Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 1. s. 53 - 84.
"Problemer i republikkens sidste tid" fra Grundbog til Historie (Frederiksen m.fl) s. 78
Jesper Carlsen Romerrigets Historie (afsnittet "Embedsmænd")
Afsnittet "Hvornår er film historie?" fra FILM SKAL SES I HISTORIE af Rie Gravesen og Margen Ott

Primær:
Kilder fra Peter Frederiksens Vores Verdenshistorie 1:
Kilde 8: Joachim B. Olsen om DK og Romerriget
Kilde 9: Polyb om Roms forfatning
Kilde 10: Livius om retfærdig krig
Kilde 13: Uddrag fra Augustus "Mine bedrifter"
Kilde 14: To romerske forfattere om slaven...
Kilde 15: Augustin om gladiatorkamp


Andre kilder:
Anders Fogh Rasmussen interview 2021 om krigen i Afghanistan
Filmen Pompeii (2014)

Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fra Demokrati til Systemskifte (DK i 1800-tallet)

Indblik i Danmarks politiske, sociale og kulturelle udvikling i perioden i 100 år fra ca. 1815 - 1915.
Fokuspunkter: Danmarks tilstand efter Napoleonskrigene, vejen til demokrati, industrialisering (med et kig på både fordele og bagsider af denne), arbejderbevægelsens fremkomst, kvindebevægelse, generel politisk udvikling herunder ideologier som socialisme og nationalliberalisme.
Forløbet lagde op til DHO.
Introducerede begreber/teori/metode: Kildekritik, levn + beretning, troværdighed og tendens, billedanalyse i historie.

MATERIALE:

Sekundær:
Peter Frederiksen Vores Danmarkshistorie side 139 - 145, 156 - 157, 159 - 171, 173 - 176 (Ikke kilderne)
"Grundloven, folket og magten" - fra dokumentarserien Historien om Danmark fra DR. LINK: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572
"Økonomisk udvikling: industrialiseringen" fra Dansk og historie: grundbog til DHO-forløbet. 134-136
"Befolkningseksplosion og sociale problemer" - Ryg Olsen, Knud m.fl. fra Grundbog til Danmarkshistorien. (systime)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fattighjaelp-og-tab-af-rettigheder-fra-grundlov-til-socialreform-1849-1933/
Afsnittene "Industrialisering" og "Det moderne gennembrud og sædelighedsfejden" fra ibogen Kvindekamp på Systime.

Primær:
Uddrag fra Danmarks Riges Grundlov 1849.
Uddrag fra beskrivelse af Kongeloven 1665 fra danmarkshistorien.dk:
Malerier:
Erik Henningsen, "En såret arbejder", 1895.
P.S. Krøyer, "Fra Burmeister og Wains jernstøberi", 1885
H. A. Brendekilde "Udslidt", 1889
Erik Henningsen "Sat ud", 1882
P.S. Krøyer, "Industriens mænd", 1904
Louis Pio's tale "Maalet er fuldt!" fra 1872 https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/louis-pio-maalet-er-fuldt-1872/
Uddrag fra Elisabeth Grundtvig: "Nutidens sædelige Lighedskrav", 1887
"En sidste Udluftning", Georg Brandes’ svar til Elisabeth Grundtvig (3), juli 1887
"Kvindemødet i 1895" satiretegning i Blæksprutten, 1895
Uddrag fra Læge Erik B. Holsts disputats om koleraepidemien i Korsør i 1857.
Maren Vests erindringer (ca. 1932)
Billede af Madudlevering til fattige fra Frelsens Hærs hovedkvarter (København Ca. år 1900.)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 DEN KOLDE KRIG

Forløb med fokus på den politiske udvikling under den Kolde Krig.
Temaer: Den første tid (konferencer, borgerkrig i grækenland, trumandoktrin, forsvarsalliancer, tysklands opdeling)
Red Scare I U.S.A. Kaprustning, Generelle bølger ifht afspænding. Vietnamkrigen.

Materiale:

Sekundær:
Fra Kold Krig til globalsering (Olsen og Søndberg). S. 15 - 28, 35 - 37,  69 - 71, 73 - 78, 103 - 107, 133 - 155 (afsnittene: "Sovjetisk offensiv", "USA med ryggen mod muren", "USA i offensiven", "Konservativ bølge" og "Sovjetunionen i defensiven".), 161 - 162, 169 - 171.
"Definition of americanism" fra wikipedia.

Primær:
Uddrag af Churchills jerntæppe-tale 1946
Uddrag fra interview med Josef Stalin, som reaktion på Churchills tale. År: 1946.
Uddrag fra Truman-doktrin-talen.
Uddrag af Joseph McCarthy-radiotale fra 1950 i forbindelse med en republikansk valgkampagne.
The Catholic Catechetical Guild Educational Society "Is This Tomorrow. Red Scare-propaganda 1947
"Flyer" fra American Women Against Communism. Årstal: 1947.
Press Conference Transcript, President Lyndon B. Johnson, July 28, 1965 (excerpt) https://help.turnitin.com/revision-assistant/prompts-resources/prompts-secondary-ed/grades-6-12/speeches-of-the-vietnam-war.htm
William Calley interview lige efter dødsdommen i 1971. https://classic.esquire.com/article/1971/9/1/the-concluding-confessions-of-lieutenant-calley
Uddrag fra VIETNAM PEACE AGREEMENT 1973
Definition of americanism fra wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Americanism_(ideology)
I Ukraine står Vesten og Rusland over for hinanden i en ny kold krig
8. maj 2022, Jyllands-Posten, Sektion 1, Side 6, JØRN MIKKELSEN
Stjernediplomat: Stop nu al den snak om en ny kold krig
27. august 2023, Politiken, Sektion 1, Side 8, MICHAEL JARLNER
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 MIDDELALDEREN I DK

Forløb om middelalderen i DK - med optakt.
Emner:
Kristendommen kommer til DK
Valdemartiden
Forhold mellem konge og kirke
Lovgivning og Kalmar-union
Folket i middelalderen
Pesten

Materiale:

Sekundær:
Peter Frederiksen. Vores Danmarkshistorie. S. 44 - 77.

Primær:
Fra Vores Danmarkshistorie:
KILDE 9: Poppos jernbyrd (widukind) 960-70'erne.
KILDE 10: Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen. Slutningen af 1000-tallet.
Kalkmaleri i Hørve kirke (s. 54)
KILDE 11: Erobringen af Arkona. (fra Saxos danmarkskrønike)
KILDE 12: Jyske Lov (1241)
KILDE 13: Vedtagelse på kirkemøde i Vejle (1256)
KILDE 14: Erik Klippings håndfæstning (1282)
KILDE 15: Pavebrev til Kong Menved. 1295
KILDE 16: Utroskab og ægteskabsbrud - fra Sjællandske lov ca. 1200
KILDE 17: Afladsbrev 1466
KILDE 18: Stormandsenke Ingeborgs testamente 1250
KILDE 20: Pesten i Europa (Matteo Villani og en klosterleder fra Rochester... Begge kilder fra midten af 1300-tallet)
KILDE 21: Valdemar atterdags forordning - 1354.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DRØMMEN OM AMERIKA

Målet med forløbet er at få indsigt i Imperialismens tidsalder med hovedvægten på Amerika og baserer sig på kapitel 7 i Vores Verdenshistorie 2. Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:

● Globalisering
● Historiesyn
● Historiefaglige teorier og metoder
● Styreformer og samfundsorganisering
● Kulturmøder
● Historiebrug
● Menneskerettigheder
● Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion

Materiale:
Sekundær:

Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 2. 84 - 92, 133, 213, 232 - 268.
https://www.thoughtco.com/native-american-stereotypes-in-film-television-2834655

PRIMÆR:

Kilder fra Frederiksens Vores Verdenshistorie 2:
KILDE 25, Brev fra Boston borgerkomité,
KILDE 26: Kongens bekendtgørelse om at undertrykke opgør
KILDE 27: Uddrag af Uafhængighedserklæringen
KILDE 29: Montesquieu: “Om Lovenes Ånd” 1748.
KILDE 77: En by på toppen af bakken
KILDE 78: Manifest Destiny
KILDE 79: The Frontier
KILDE 80: Historiens betydningsfulde for dannelsen af Amerika
KILDE 81: Høvding Seattles tale til Den Store Høvding.
KILDE 84: Mudsill Theory
KILDE 85: William Harpers erindringer
KILDE 86: Intet kompromis med slaveriet

Maleri 1872. Viser Manifest Destiny. Malet af John Gast.
Maleri af Edvard Petersen 1890 af danske udvandrere.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 FRA KRIG TIL KRISE

Politisk, økonomisk og socialhistorisk orienteret forløb der dækker optakten til 1. Verdenskrig og slutter i tiden op til 2. Verdenskrig. 1. Verdenskrig har fokus på optakt, forløb og konsekvens. Derefter følger et indblik i krisen i 1930'erne og hvordan henholdvis Danmark, U.S.A. og Tyskland håndterede krisen. Endvidere perspektiveres krisen i 30'erne med finanskrisen 2008.

Sekundær litteratur:
Bryld, Verden Efter 1914, 2014. s. 30 - 56 + 114 - 118
Bonne Sandberg og Banke Hansen - USA - Historie, samfund, religion. Systime 2014. S. 43 - 51
Lotte Flugt Kold, danmarkshistorien.dk - "Kanslergadeforliget".
Frederiksen m.fl. Grundborg til historie - Verdenshistorien 1750 - 1945 s 234 - 242
"Konservatisme" fra SAMFUNDSFAG C: https://samfundsfagc.systime.dk/?id=257
Kultur- og Samfundsfagsbogen (Jacobsen m.fl.). S. 20.
"Hvad er forskellen på finanskrisen nu og i 1930erne?" - Thomas Hoffman (videnskab.dk) 2009. https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-forskellen-paa-finanskrisen-nu-og-i-1930erne/
"Krisen giver ekstremisterne vind i sejlene" af Michael Ørtz Christiansen for berlingske 2012.
"Nynazister kæmper mod kritikere i Athens gader" Ritzau 2013.



Primær litteratur
Herbert Hoover "State of the Union"-tale 1930.
FDR Fireside Chat nr. 6 1934.
Tina Nedergaard, Ole Sohn, Anders Samuelsen. Debat i folketinget. L 219 Forslag til finanslov for finansåret 2010.
Michael Ørtz Christiansen -"Krisen giver ekstremisterne vind i sejlene" 2012.
Diskussion i folketinget om Kanslergadeforliget 1933
"Kanslergadeforliget 1933" Artikel fra Social-Demokraten 1933
Jakob Knudsen "Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden" 1908.
Kejser Wilhelms tale til Rigsdagen 4. august 1918
Premierminister Asquiths tale i Underhuset, 6 august 1914.
Helmuth von Moltke 1913 til sin østrigske kollega om nødvendigheden af en præventivkrig.
Tyske krigsmål, formuleret af rigskansler Bethmann-Hollweg. 9. september 1914.
A.J.P. Taylors udtalelse 1963.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 BESÆTTELSEN

Forløb om Danmark under besættelsen 1940 - 1945 - med optakt i 1930'erne. Derudover arbejdede eleverne med erindringshistorie, historiebrug og historiebevidsthed.


Sekundær:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-det-svaere-demokrati_145573
Peter Frederiksen: Vores Danmarkshistorie 215 - 232

Primær:
Tysk soldaterinstruks om danskernes mentalitet, 9. april 1940
Ikke-angrebspagten mellem Danmark og Tyskland, 31. maj 1939
19. januar-erklæringen vedrørende Danmarks forsvar, 19. januar 1940
Kilder fra Vores Danmarkshistorie:
KILDE 67: Uddrag fra Scavenius' tiltrædelsestale
KILDE 68: Ole Bjørn Kraft om kommunistloven.
KILDE 69: Buhls sabotagetale
KILDE 70: Christmas Møllers sabotagetale
FILM: "Når Befrielsen Kommer" - instrueret af Anders Walter 2023.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Holocaust og folkedrab

Fokus i forløbet er at forstå begrebet folkedrag med Holocaust som case og at kunne perspektivere det til Gaza konflikten.

Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie 3 - Columbus 2021 - s119-121 og øverst s123 : 4 sider

SEKUNDÆR:
Folkedrab.dk: Stanton folkedrab som stadier: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
Folkedrab: Den nazistiske raceideologi: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nazistiske-raceideologi
Folkedrab: Propagandaens fjendebilleder: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/propagandaens-fjendebilleder
Folkedrab: Nürenberg-lovene: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
Folkedrab.dk: Krystalnatten: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-0
Folkedrab.dk: Jødiske ghettoer: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
Folkedrab.dk: Deportation af Europas jøder: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/deportation-europas-joeder
Folkedrab.dk: Einsatzgrupperne: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/einsatzgrupperne
Folkedrab.dk: Wansee-konforencen: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen
Folkedrab.dk: Udryddelseslejrene: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/udryddelseslejrene
Folkedrab.dk: Forsøg på at skjule forbrydelserne:  https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/forsoeg-paa-skjule-forbrydelserne

PRIMÆR:
Folkedrab.dk: FN's folkedrabskonvention (1948): https://folkedrab.dk/kilder/kilde-fns-folkedrabskonvention-1948
Folkedrab.dk: Kilde: Lov om jøders pligt til at bære armbånd med Davidsstjerne: 2 sider
Folkedrab.dk: Uddrag af Nürnberg-lovene: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-nurnberg-lovene
Nürnberglovenes genetiske stamtavle
Folkedrab.dk: "Stjernen" Viktor Klemperer 1947: https://folkedrab.dk/files/media/documents/holocaust/lti_stjernen/lti-stjernen.pdf
Folkedrab.dk: "Lov om jøders pligt til at bære armbånd med Davidsstjerne" 1939. https://folkedrab.dk/kilder/kilde-lov-om-joeders-pligt-til-baere-armbaand-med-davidsstjerne
Folkedrab.dk: "Eichmanns protokol" 1942. https://folkedrab.dk/kilder/kilde-wannseekonferencen-januar-1942-eichmanns-protokol
Folkedrab.dk: "Beretning fra Treblinka" https://folkedrab.dk/kilder/kilde-overlevendes-beretning-fra-udryddelseslejren-treblinka
Folkedrab.dk: "Gerstein rapporten" 1942: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten
Folkedrab.dk: "Kotrakt om tavshedspligt" https://folkedrab.dk/kilder/kilde-kontrakt-om-tavshedspligt

Holocaust-uddannelse.dk/kildetekster:
Tekst 20: Mayer-Quade, chef for SA-Gruppe Nordmark, instruerer sin stabschef i Kiel lidt før midnat den 9. november 1938: 2 sider
Tekst 21: Regulering af betalingen af bod for jøder af tysk afstamning, 12. november 1938: 2 sider
Tekst 22: En af de 30.000 jøder, der blev fængslet under Krystalnatten, beretter om uhyrlighederne i kz-lejren Sachsenhausen: 3 sider

Kilder fra "Vores Verdenshistorie 3" af Peter Frederiksen
KILDE 24: ”Kvinder, børn, alle?” samtale mellem Heinrich Kittel og Hans Felbert (1944)
KILDE 25: "Mit virke i Belzec" - interview med den tidligere ansatte i udryddelseslejren Belzec, Heinrich Gley om, hvordan han så sit virke som gerningsmand. Interviewet er foretaget 23. november 1961.

https://amnesty.dk/israels-regering-begaar-folkedrab-i-gaza-konkluderer-amnesty-international-i-en-ny-rapport/
https://www.weekendavisen.dk/2024-2/samfund/folkemorderne-og-terroristerne-skal-i-sidste-ende-slutte-fred
https://time.com/6336249/oct-7-gaza-holocaust-essay/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 GRØNLAND

Forløb om Grønlands historie fra den præ-koloniale æra til i dag. Fokus er forholdet mellem Grønland og Danmark, samt Grønlands interne politiske, sociale og kulturelle forhold.
Forløbet bruger Rasmus Augustesen og Krister Hansens "Grønland - Historie, Samfund og Religion" fra systime.
Alle sider i afsnittet "Historie" er brugt: Augustesen, R. & Hansen, K. (2016). "Historie." I Grønland – Historie, samfund, religion. Systime. https://groenland.systime.dk/?id=122 samt enkelte sider fra afsnittet "Religion".

Primære kilder:
Jacob Severin: Opråb til grønlænderne (midten af 1700-tallet)
Uddrag af instruxen (kolonistyrets ’grundlov’) 1782
Forskellige billeder af kontraster i grønland - f.eks by vs bygd og stolte inuiter med tatoveringer vs alkoholiserede grønlændere med sociale problemer.
Maleriet: "Alfaderen" (1937), malet af W. Glud (1872-1946)
Sangen "Piffit Nutaat" (Nye Tider) af bandet Sume.
Kaj Narup: Fødestedskriteriet en kritisk vurdering af landsrådets erklæring om fødestedskriteriet. Atuagagdliutit Grønlandsposten, 23. april 1964. s. 5.
N.O. Christensen: Hvorfor er Ligeløn umuligt i Grønland. Atuagagdliutit Grønlandsposten, 4. juni 1964.
https://www.altinget.dk/artikel/erik-boel-vi-kan-ikke-afvaerge-groenlandsk-selvstaendighed-og-derfor-boer-vi-udnaevne-en-groenlandsminister
https://www.information.dk/udland/2020/06/turisme-fisk-raastoffer-groenlands-oekonomi-afhaenger-udelukkende-landets-naturressourcer?itm_source=parsely-api
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/turisme-skal-booste-groenlands-oekonomi-men-mangel-paa-arbejdskraft
Filmen "Sume - Lyden af en revolution" af Inuk Silis Høegh https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000001445/sume---lyden-af-en-revolution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 KINA I NYERE TID

Forløb om Kina fra kejsertidens afslutning til i dag. Bredt fokus på politiske, kulturelle, ideologiske og sociale udviklinger.
Peter Frederiksens Vores Verdenshistorie 3 er benyttet som grundbog for forløbet.

Sekundær litteratur:
Kinas historie del 3 - Opiumskrigene, taipingoprøret, bokseropstanden og kejserrigets fald
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3 s. 232 - 253
Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2 (kapitlet hvor Marx' materialistiske historiesyn bliver præsenteret)
Holmgaard, S.L. ,Nielsen, C. & Bech, L.S. (2025). ”5. Kinas moderne historie 1949 til i dag.” I Kina - temaer i moderne kinesisk historie. Systime. https://kinatemaerimodernekinesiskhistorie.systime.dk/?id=135
DR-program om den Kolde Krig: "Kina 1949 - 1972": https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Kina%201949-72&orderby=title&SearchID=2674005d-e3ef-41c9-8ff2-c5ea841748da&index=1

Primær:
Maoistiske propagandaplakater fra Det Store Spring Fremad og Kulturrevolutionen (til sammenligning)
Uddrag fra XIANFENG WANGs beretning: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-28/
Fra Vores Verdenshistorie 3:
KILDE 55: "Det Nye Kina" (Mao 1954)
KILDE 56: "De 23 forbud" (slået op i Beijing i 1966)
KILDE 57: "Rødgardist under kulturrevolutionen" (Beretning fra tidligere rødgardist)
KILDE 58: "Socialismens mål" (Deng Xiaoping 1982)

Deng Xiopings selvkritik (1966)
Oplevelser under Kulturrevolutionen (1991) Jung Chang
Studenterlederen Chai Lings vidnesbyrd (vedr. Den Himmelske Freds Plads-begivenheden) 1990
Li Pengs erklæring 1989
CBS Nyhedsdækning fra Kina 1989: https://www.youtube.com/watch?v=G7REeVXC_iM
Uddrag fra Kinas Forfatning: https://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/kilde-8/
Menneskerettighedserklæringen: https://unric.org/da/verdenserklaeringen-om-menneskerettighederne/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer