Holdet 2023 hi-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Karl Magnus Bidstrup
Hold 2023 hi-d (1d hi, 2d hi, 3d hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie som videnskab.
Titel 2 Antikken.
Titel 3 Danmarks tilblivelse (DHO)
Titel 4 Kampen om troen - Europæisk og dansk middelalder
Titel 5 Renæssance og reformation
Titel 6 Plyndringernes tid
Titel 7 1. Verdenskrig
Titel 8 Danmark fra småstat til global aktør
Titel 9 Den kolde krig - Ideologiernes kamp
Titel 10 Mellemøstens udfordringer siden 1. verdenskrig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til historie som videnskab.

(Forløbet opgives ikke til eksamen)

Forløbet har til hensigt at give eleverne redskaber til at analysere historiske kilder. Centralt står kildekritik, og hvordan kildekritik skal anvendes. Forløbet blev afsluttet med en præsentation af kildekritisk tilgang til forskellige kilder.

Materialet er vedhæftet under forløbets første modul.  

Fokusområder:

Kildekritik.
Levn-beretning.
Bagvedliggende- udløsende årsag.  

Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antikken.

Forløbet har fokuseret på de vigstige begivenheder i antikkens Grækenland og Romerriget, med fokus på græske krige, og styreformer i Romerriget.

Fokus:
De græske krige  
Roms storhed og fald.

Materiale: Danielsen, Grubb, Visti Hansen, Hemmersam m.fl.: Fra antikken til reformationen - Fokus 1 (Side 33-50)

Kilder:
Cato som slaveholder.
Spillefilmen: 300


Sideomfang: 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmarks tilblivelse (DHO)

(Forløbet opgives ikke til eksamen)

Forløbet dannede grundlag for DHO opgaven.
Der blev trukket et kort rids fra vikingetiden til moderne tid, og vægten lå derefter på industrialiseringens betydning for 1800-tallets samfundsstruktur.

Fokus:

Statsdannelse
National selvforståelse
Klassekamp

Materiale: Uddrag af "Grundborg til Danmarkshistorie"

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kampen om troen - Europæisk og dansk middelalder

Emnet omhandler europæisk og dansk middelalder, og zoomer slutteligt ind på korstogene.
Vi beskæftiger os med perioden som historisk konstruktion, og om periodens væsentligste indhold, herunder "kampen om troen"

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
– Danmarks tilblivelse
– europæisk middelalder
- Holocaust og andre folkedrab. (Andre her)

Materiale: Danielsen, Grubb, Visti Hansen, Hemmersam m.fl.: Fra antikken til reformationen - Fokus 1 (Side 64-78, 88-89, 90-92, 95-112, 125-130, 132-138, 140-142, 143-146)

Kildemateriale: Kalif Omars pagt med de kristne, Kalif Omars pagt med de kristne, Pave Urbans tale i Clermont, Al-Qazvini om frankernes hjemlande.
Spillefilm: Kingdom of Heaven

Sideomfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Renæssance og reformation

Vi arbejder med den europæiske renæssance og reformation.
Vi ser nærmere på hvordan at renæssancen definerede middelalderens afslutning og indledningen til en ny tid med fokus på humanisme frem for religion.
Vi undersøger baggrunden for at reformationen kunne ske, og ser nærmere på hvad den fik af konsekvenser.

Faglige mål:
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
– renæssancen
– reformationen

Materiale: Danielsen, Grubb, Visti Hansen, Hemmersam m.fl.: Fra antikken til reformationen - Fokus 1 S(ide: 156-172, 179-180, 185-204, 205-206)

Læste kilder: Uddrag af Machiavelli: "Fyrsten", Martin Luther bryder med Romerkirken.
Sideomfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Plyndringernes tid

Vi undersøger og beskriver tiden fra de første koloniseringer af Sydamerika, til den industrialiserede imperialisme.
Perioden spænder fra 1492 til 1914 og udbruddet af 1. verdenskrig.
Dog er forløbet delt ind i to overlappende perioder, med "Imperialismen" som afgrænset periode fra 1870 til 1914.

I forløbet har vi endvidere fokuseret på industrialiseringens betydning for perioden.

Til sidst i forløbet har eleverne selv lavet fremlæggelser med anvendelser af selvvalgte kilder om emner indenfor kolonisering af Indien og Afrika.

Faglige mål:
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶  opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶  skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Kernestof:
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling

Materiale: Adriansen, Inge, m.fl: Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme. (Side: 9-22, 26-27, 141-142, 145-146, 149-150, 155-156,160, 170-186)

Læste kilder:
Richard Hakluyt den yngre: Begrundelse for engelsk kolonisering af Nordamerika.
Sideomfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 1. Verdenskrig

Vi beskæftiger os med 1. verdenskrig. Vi ser på årsager til udbruddet, og de teknologiske nyskabelser i krigen.
Der vil være et stort element af gruppearbejde i forløbet.

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Materiale: Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie 1750-1945, Systime (Side: 117-130.)

Kilder: Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie 1750-1945, Systime, 146-150. Om "massakren i Andenne". 155-156. Om de første angreb med giftgas.
Dokumentar: They Shall not grow old
Sideomfang: 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Danmark fra småstat til global aktør

Formålet med forløbet har været at give eleverne viden om og indsigt i Danmarks udenrigspolitiske position i perioden 1945 og frem til i dag under følgende overskrifter:
Danmark i Tysklands skygge.
Danmark i verden fra 1945 til 1989.
Dansk aktivisme fra 1989 til 2001
Dansk aktivisme fra 2001 til 2010
Danmark i Irak og Afghanistan

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
– Danmarks internationale placering
– europæisk integration
– nye grænser og konflikter.

Materiale:
Andersen, Lars, m.fl: Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd. (Side, 135-150)

Kilder:
Hans Hedtofts tale til Socialdemokratiets hovedbestyrelse, 1949. (Fokus 3, side 154-155)
Dokumentar om fodnotepolitikken (Danmark i den kolde krig - fra DR)
Dokumentar om Operation Bøllebank. (24 timer vi aldrig glemmer - fra DR)
Uddrag af folketingsbeslutning B37 om deltagelsen i krigen i Afghanistan.

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Den kolde krig - Ideologiernes kamp

Forløbet tager afsætning i supermagternes positioner efter 2. VKs afslutning og fokuserer på den kolde krigs betydning for verdenssituationen i periode - Vi har fokuseret på periodens betydning for de central- og østeuropæiske staters situation, herunder Tyskland, Polen og Ungarn.

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
– ideologiernes kamp
- Murens fald
- Holocaust og andre folkedrab

Materiale:
Andersen, Lars, m.fl.: Fokus 3- Fra verdenskrig til velfærd: (Side 9-16)
Olsen, Knud Ryg og Olaf Søndberg: Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering: (Side: 15-28, 30-33, 38-45, 69-78, 100-103, 127-130, 149-156, 161-171)

Kilder:
Uddrag af Marshallplanen.
Wichinsky om Marhallplanen.
Churchill: Jerntæppetalen
Stalin: Sovjetunionens ret
Truman: Truman-doktrinen.
Huntington: Civilisationernes sammenstød

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Mellemøstens udfordringer siden 1. verdenskrig

I forløbet gennemgår vi et udvalg af Mellemøstens konflikter, og har fokus på hvordan at konflikterne ofte er et resultat af stor- eller supermagternes ageren.
Kronologisk tager forløbet sit udgangspunkt i tiden under 1. verdenskrig, og strækker sig til i dag.
Tematisk har forløbet drejet sig dels om Israel-Palæstina konflikten, og dels om vejen til Syriens sammenbrud.

Faglige mål:
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ globalisering

Materiale:
Olsen, Knud Ryg og Olaf Søndberg: Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering. (Side: 135-138, 251-272, 273-276, 283-289)

Kilder:
Jødernes ret (1946)
Arabernes ret (1948)
Loosing Iraq. (Frontline dokumentar)

Omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer