Holdet 2023 hi-f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Bo Felipe Pedersen
Hold 2023 hi-f (1f hi, 2f hi, 3f hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb #1 Intro
Titel 2 Forløb 2: Er vikingerne en historisk konstruktion?
Titel 3 Forløb#3 Hekseforfølgelser v. Anne H.
Titel 4 Forløb#4 Nationalisme og kærlighed til fædrelandet
Titel 5 DHO
Titel 6 DHO
Titel 7 Forløb #5 Danmark som kolonimagt: Grønland
Titel 8 Forløb #6 Køn i kontekst
Titel 9 Forløb #6 1. Verdenskrig
Titel 10 9. Danmark som kolonimagt 2: Vestindien
Titel 11 10: Fra varm til kold krig
Titel 12 SRP USA efter valget -
Titel 13 Globalisering
Titel 14 Romerriget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb #1 Intro

En introduktion til historie-faget.
Elverne får her en introduktion til faget, dets redskaber og genstandsfelt.

Elverne ville skulle, i både grupper og selvstændigt, løse opgaver, som hjælper dem til at forholde sig til forskellige historie-faglige problematikker og give dem kendskab til såvel faget som dets anvendelsesmuligheder.

Faglige mål :
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Litteratur:
Kompendium (25 NS)
Fra fortid til historie kap 2: 28-37. (14 NS)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Er vikingerne en historisk konstruktion?

Omdrejningspunktet i dette forløb er vikingetiden samt hvordan eftertiden har opfattet tidsperioden. I forløbet er der således også fokus på, hvad erindringshistorie er samt hvordan vikingetiden kan belyses erindringshistorisk.

NS: 65

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestoffet:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Hekseforfølgelser v. Anne H.

Opgives ikke til eksamen.
En kort intro til hekseforfølgelser i DK i 1600-tallet ved praktikanten Anne fra SDU.
Eleverne fik her en introduktion til hekseforfølgelserne i Danmark i 1600-tallet og stiftede ligeledes bekendtskab med trolddomsforordningen af 1617.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Nationalisme og kærlighed til fædrelandet

Som optakt til DHO gennemføres et forløb med fokus på 1800-tallets Danmark centreret om begreberne nation, nationalisme og fædrelandskærlighed. Forløbet har et erindringshistorisk fokus ifht. den betydning nederlaget i 1864 får for den nationale identitet i DK samt hvordan mindebegivenheder og erindringssteder bruges i denne sammenhæng.

NS: 60

Faglige mål :
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DHO


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 DHO

DHO forsvar og arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb #5 Danmark som kolonimagt: Grønland

I dette forløb ser vi på den del af danmarkshistorien, hvor Danmark var en kolonimagt. I første omgang er der fokus på Grønland som koloni i tiden 1721-1953 - men vi ser også på tiden efter 1953 og hvordan den af mange er blevet kaldt en ny-kolonialistisk periode for Grønland.

65 NS

Forløbet er bygget op omkring følgende "kernespørgsmål":

1.Hvem var Hans Egede - og hvad ville han i Grønland?

2.I perioden 1721-1953 er Grønland en dansk koloni. Hvordan er danskernes syn på Grønland og grønlænderne i perioden? Inddrag kilden ”Instruxen af 1782”

3. Hvad kommer 2. verdenskrig til at betyde for Grønland og grønlænderne?

4.I 1953 bliver Grønland en del af Danmark = et dansk amt. Det betyder at grønlænderne bliver danske statsborgere og at Grønland ikke længere er en koloni. Det betyder også modernisering af Grønland. Hvad indebærer det? Inddrag enten historien om Naja Lyberth eller Mette Frederiksens undskyldning til 22 grønlandske børn.

5.Selvom Grønland i 1953 stoppede med at være en koloni, mener mange, at der i 1960’erne og 1970’erne foregik omfattende ny-kolonialisme. Hvad mener man med det?

Materiale:
Marianne Rostgaard og Lotte Schouu: Kulturmøder i dansk Kolonihistorie, 2010, Gyldendal, s. 22-38
Dokumentar: Historien om Danmark og Grønland: Det nye Grønland, 2022, dr.dk

Kompendium med udvalgte tekster.

Faglige mål:

̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:

̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb #6 Køn i kontekst

Forløbet handler om køn på tværs af tid. Forløbet tager sit udgangspunkt slut 1880erne og kører frem til i dag. I forløbet har der været fokus på vekslevirkningen mellem kønsrollernes skiftende betydning  har haft for samfundet og for hvorledes kønsrollerne på den måde har præget samfundet.

I alt ca  65 ns

Faglige mål:

redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende

anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

behandle problemstillinger i samspil med andre fag

demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag

forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

politiske og sociale revolutioner

demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

I alt ca  65 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb #6 1. Verdenskrig

Fokus var især på det erindringshistoriske perspektiv

NS: 65

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganisering
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 9. Danmark som kolonimagt 2: Vestindien

I dette forløb tager vi igen fat på det kapitel af danmarkshistorien, hvor Danmark var en kolonimagt. Denne gang ligger fokus på de dansk-vestindiske øer. Vi undersøger specielt hvordan slavehandelen foregik, hvordan synet på slaver og slavehandel var, samt hvordan og hvorfor slavehandelen blev afskaffet.
Undervejs vil vi have et erindringshistorisk fokus - både i den forstand, at vi skal undersøge hvordan man har lavet historiske fremstillinger om slavehandelen, og så undersøger vi hvordan statuer der refererer til den danske kolonitid (både i vestindien og i Grønland) stadig den dag i dag skaber debat.

65 NS

Undervisningen tager udgangspunkt i disse "kernespørgsmål":

1.Hvordan har historieskrivningen om det dansk-vestindiske forhold ændret sig fra 1946 til i dag? Inddrag fremstillingen fra 1946 ”Sophie Petersen om de danske kolonier, om trekantshandel og om de slavegjorte fra Guldkysten” og fremstillingen (dokumentaren) fra 2017 ”Slavenation Danmark”
2.Hvordan var synet på og forholdene for de slavegjorte, som danskerne handlede og ejede? Inddrag billedmateriale i din besvarelse.
3.Hvad lå bag - og hvordan foregik afskaffelsen af slavehandelen.
4.Hvad interesserer man sig for, hvis man bruger den erindringshistoriske metode?

Materiale:
Halberg og Coley: Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium, Frydenlund. S. 21-31 og 39-47 og 89-98 og 103-107

Dokumentar: Slavenation Danmark, 1-3, dr.dk




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 10: Fra varm til kold krig

Forløbet tager afsætning i stormagternes positioner efter 2. VKs afslutning og fokuserer på Cuba som en af kamppladserne i den kolde krig. Som en del af forløbet har klassen set og arbejdet med Thriteen Days

60 NS

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 SRP USA efter valget -

Tværfagligt med engelsk

USA efter valget
Hvilke konsekvenser for USA's udenrigspolitik får valget, set i perspektiv til Cuba-forløbet

30 NS.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Globalisering

Forløb omhandlende globalisering og pandemien COVID-19, hvor fokus har været på forskellige globaliseringsbølger samt globale udfordringer bl.a. i kølvandet på COVID-19.

FORØBET OPGIVES IKKE TIL EKSAMEN

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Romerriget

Hovedvægt på tiden frem til 500 e.Kr.

Roms succes fra kongedømme, republik til kejserdømme med at underlægge sig Italien og dele af 3 kontinenter, Hvem der bestemte i republikken og hvordan den romerske forfatning var sat sammen
Hvordan har samfundet været organiseret med landbrug som deres hovederhverv med stor brug af slaver.
Hvorfor gik man væk fra et tilnærmet demokrati og til et kejserdømme -
Hvorfor gik man fra at forbyde kristendommen og forfølge de kristne og til at gøre kristendommen til statsreligion

NS 65

Eleverne skulle dertil kunne forklare hvorfor Romerriget forfaldt og diskutere hvordan dette forfald gennem tiden er blevet brugt. (historiebrug)

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer