Holdet 2022 EN-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Dorthe Bruun
Hold 2022 EN-d (1d EN, 2d EN, 3d EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Immigration - opgives til eksamen
Titel 2 Twisted minds and wasted lives - opgivestileksamen
Titel 3 Opsamling på årsprøve samt grammatik
Titel 4 Power and manipulation - opgives til eksamen
Titel 5 Domination and oppression - opgives til eksamen
Titel 6 Social inequality
Titel 7 Postmodernism - opgives til eksamen
Titel 8 Hatred, evil, and revenge - opgives til eksamen
Titel 9 Complicated relationships - opgives til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Immigration - opgives til eksamen

I dette forløb har vi gennemgået følgende begreber push and pull, segregation, integration, assimilation. Vi har set på, hvilke årsager der er til, at folk emigrerer, og hvad der tilskynder folk til at vælge England. Vi har også fokuseret på, hvilke problemer, der opstår, når immigranten skal navigere mellem gammel kultur og ny kultur (incl. forskelle generationer imellem). Sidst men ikke mindst har vi set på fordomme og racisme - hvordan man ser på indvandring, indvandrere og et multikulturelt samfund i England.

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til digtanalyse, men vi har primært fokuseret på short story-analyse.

Grammatik: primært kongruens, simpel tid/udvidet tid og adjektiver versus adverbier.

Skriftligt arbejde: fokus har været på setting, personkarakteristik, tematik og budskab

Kernestof:

Hanif Kureishi: My son the fanatic - (short story)

John Agard: Half-caste - (poem)

Bali Rai - (Un) arranged marriage, Corgi Books, 2001 - chap.1+2  (novel)


Supplerende stof:

East is East - movie


Aktiviteter: kreativ skrivning (invent the story of an immigrant in London) ....


Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Twisted minds and wasted lives - opgivestileksamen

Vi har i dette forløb beskæftiget os med mental ustabilitet, ondskab, mord, seriemordere og hooliganisme
Vi har koncentreret os om psykopater, psykiske lidelser forårsaget af samfund, miljø, opvækst m.m samt uventet vold forårsaget af grupper, vi normalt anser for at være regelrette/uskyldige (politi, børn). Vi har kigget på årsager til og konsekvenser af denne afvigende adfærd.
Vi har også kigget på fodboldfanatisme - hvilke værdier, mål, metoder m.m. ekstreme fodboldfans har og benytter sig af (noget vi måske ville kalde "twisted")

Vi har kigget på genrer som crime fiction, whodunnit
Vi har fortsat fokuseret på  analyse af fiction (nu også med fokus på struktur, fortæller og symbolik) samt på  filmanalyse

Eleverne er også blevet introduceret til id, ego og super-ego (det freudianske æg) samt til duality of man.

Grammatik: diverse grammatiske øvelser i forbindelse med tekster: kongruens, flertalsdannelse, adjektiver/adverbier, relative pronominer, do-omskrivning, simpel tid/udvidet tid, ordklasser, verbaltider, ligefrem og omvendt ordstilling, m.m.

Skriftligt arbejde: eleverne er trin for trin blevet trænet i at skrive analytical essay om novelle - hele strukturen er gennemgået - inkl. indledning og konklusion.


Kernestof:

Ole Baun Grarup og Ole Ravn, Crime in fiction, Systime1994:

Andrew Vachss - "Hostage" (short story)
Ed McBain - "Kid Kill" (short story)


Stephen King, "The man who loved Flowers" (short story)

Film:
Lexi Alexander,  "Greenstreet Hooligans," 2005 (film)


Ted Bundy's last interview - 23rd January 1989 (with Doctor Dobson) https://www.youtube.com/watch?v=08dpnn0cd10    (brugt til stil)

Supplerende stof:

Arbejde i grupper omkring selvvalgt Twisted Mind

Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/










Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Opsamling på årsprøve samt grammatik

Vi kigger på årsprøven, opsummerer, hvad der er vigtigt at huske, når man skriver essay om short story. Vi prøver også at genskrive nogle afsnit.
Vi kigger også på nogle vigtige grammatiske emner (kongruens, adjektiver/adverbier, verbaltider og præpositionerne in, on, at)

Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Power and manipulation - opgives til eksamen

I dette lange forløb har vi arbejdet med magt og manipulation. Vi har set på forskellige typer af manipulation/ metoder/teknikker. Vi har tegnet en profil af en typisk udøver og et typisk offer. Vi har set på  årsager til manipulation og konsekvenser af samme i forskellige situationer. Vi har  også set på, hvad der gør talere magtfulde og overbevisende. Vi har i den forbindelse set på Trump versus Biden og arbejdet med deres taler og propagandavideoer. Vi har her arbejdet med non-fiction-analyse og kigget på begreber som: speaker, receiver, way of speaking, body language, tone, rhetorical tools (repetition, references, rhetorical questions, imagery, humour, bi-,tri-,tetracolon, forms of appeal - ethos, pathos, logos), language - positively/ negatively loaded words, adjectives - argumentation, message, purpose etc.
Vi har også fokuseret på manipulation i reklamer og på, hvordan atombomben bruges i politik.

Kernestof:

Donald Trump's victory speech (2016)
Joe Biden's victory speech (2020)

Phil Davison - Epic Speech For Treasurer - https://www.youtube.com/watch?v=ORfbBCYQm-4

George Bush's War Ultimatum speech (2003)
George Bush's Address to the nation after 9/11 (2001)

Om atombomben:
The Man Who Created the Deadliest Weapon in History (J. Robert Oppenheimer and the Atomic Bomb) - Youtube-video

Do nuclear weapons keep world peace? -https://www.youtube.com/watch?v=kJc8wSv2rYg  - kort Youtube-video

Can we prevent nuclear war? | Dr. Ira Helfand - https://www.youtube.com/watch?v=mUm82W7B2BY (TED-talk)




Supplerende stof:

Short excerpt from 1984, George Orwell, (1949)

Biden videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=BPOYVQhAuto
https://www.youtube.com/watch?v=VbOU2fTg6cI
https://www.youtube.com/watch?v=yVrmpp0unPY
https://www.youtube.com/watch?v=FxT0IFdaaQc

https://www.youtube.com/results?search_query=Trump+is+the+greatest+president


Trump videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=OXiPAI-_gyE
https://www.youtube.com/watch?v=-Eaq37bAKLs
https://www.youtube.com/watch?v=LUXsgVA8lN8
https://www.youtube.com/watch?v=sGZD7-El4xE
https://www.youtube.com/watch?v=oYel347vNRc


Grammatik: in, on, at + relative pronominer + adjektiver og adverbier +diverse eksamenstræningsopgaver.

Skriftligt arbejde:  træning af non-fiction essay + skrivning af tale baseret på uddrag af 1984 (De skulle skrive en tale, hvor Big Brother taler til sin befolkning)

Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Domination and oppression - opgives til eksamen

I dette andet lange forløb har vi fokuseret på forskellige engelsktalende landes udøvelse af dominans, kontrol og undertrykkelse af andre racer (end de hvide) gennem tiden. Vi har set på:

* African Americans, Jim Crow laws, Civil Rights movements, Black lives matter
* The British Empire, colonies, white man's burden
*South Africa + Apartheid  (vi startede vores romanlæsning, der foregår i Sydafrika og omhandler Trevor Noahs opvækst under Apartheid)


Vi har set på forholdet mellem de dominerende kræfter og de undertrykte folk. Vi så på det hvide overherredømmes selvforståelse og retfærdiggørelse for at undertrykke de efter nævntes opfattelse underlegne racer. Vi fokuserede på lynching, KKK og forskelsbehandling af afroamerikanere i USA. Vi var omkring de hvides "pligt" til at omvende de såkaldt "uciviliserede" (the white man's burden) og til at kontrollere og tøjle de såkaldt primitive, da det britiske imperium havde kolonier i hele verden.
Vi undersøgte også forholdet fra de undertryktes perspektiv. Vi så på kampen for lige rettigheder og ligeværdighed.
Vi fortsatte analyse af non-fiction, fiktion og digte.

Kernestof:

"Strange fruit", Billy Holiday, 1939 (poem)
"Niceville", Tate Taylor, 2011 (movie)
"The Death of Tommy Grimes", R.J.Meaddough III, 1962 (short story)
"After you, my Dear Alphonse, Shirley Jackson, 1943 (short story

Empire - episode 1: "A taste for power", Jeremy Paxman (BBC documentary)
"Karma", Khushwant Singh, 1989 (short story)
"Half-caste", John Agard, 2005 (poem)
"This is my England", Andrea Levy, 2000 (article)

"Born a crime" - chapter 1-8, Trevor Noah, 2016 (romanlæsning)

Supplerende stof:
Diverse youtube videoer om the history of the African Americans, the Jim Crow laws, Apartheid og Nelson Mandela

Grammatik: diverse opgaver fra MinLæring

Skriftligt arbejde: non-fiction taleanalyse, skrivning af delementer i fiktionsanalyse kun med fysisk ordbog som hjælpemiddel, analyse af de tre første kapitler af Born a crime (miljøanalyse og personkarakteristik), digtanalyse

Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Social inequality

Vi har i dette forløb koncentreret os om ulighed i forskellige engelsktalende lande som optakt til SRO-skrivning i samarbejde med samfundsfag. I optakten koncentrerede vi os om England, Skotland og Irland, og i SROen blev fokus USA og Den Amerikanske Drøm. I sidstnævnte har eleverne haft individuel primær empiri.


Kernestof:
Arhondia, "Tom Corridan" (short story fra eksamenssæt) - Irland
Doris Lessing, "DHSS" (short story) England

Ken Loach, Sweet-sixteen, 2002 (film) - Skotland

Sideløbende læste vi kapitel 9-14 i Trevor Noahs "Born a Crime" (romalæsning) Det var ikke som sådan som en del af emnet.


Supplerende materiale: I 7 forskellige grupper så eleverne forskellige dokumentarer om fattige og rige englændere. De var i hver gruppe ansvarlige for at præsentere et resumé og en analyse af deres dokumentar. Her trænede vi så non-fiction og fagbegreber i den forbindelse.

The Poorest Town In Britain: "We Live On Nothing And We're Just Surviving"

Britain's Poorest Kids (Poverty Documentary) | Real Stories

Fighting Shame: poverty in Leeds depicted by eight everyday objects

The Most Unemployed Town In The UK | Skint | Part 1 | Full Episode | Origin

Britain's Flashiest Families (Extreme Wealth Documentary) | Real Stories

Exploring British High Society: A Look Inside Multi-Millionaire Lifestyles | Absolute Documentaries


Posh Kids Go To State School | School Swap: The Class Divide E1 | Our Stories


Grammatik: Diverse opgaver i MinLæring - inklusiv typiske eksamensopgaver.

Skriftligt arbejde: grammatik og essay-skrivning (fiktion)

Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Postmodernism - opgives til eksamen

Vi har i dette forløb arbejdet med postmodernismen som litterær periode. Vi har set på typiske træk for tiden - historisk, samfundsmæssigt, kulturelt og litterært.  Vi har fokuseret på, hvordan det postmoderne menneske tænker og handler samt kommunikerer og interagerer eller snarere ikke kommunikerer og interagerer med andre.

Vi har arbejdet med de karakteristiske træk ved postmodernistisk litteratur (form og indhold). Mht. til form har vi fokuseret på narrator og point of view, (intertextuality), irony, humour, playfulness, mix of genres (pastiche), metafiction, fragmentation, paradox.

Vi har arbejdet med tekster, der behandler typiske postmoderne temaer: no absolute truth, searching for the meaning of life, identity, destiny, navigating in chaos, too many choices, too many opportunities, coincidence, absurdity, triviality, busyness, minding ones own business, alienation osv.

Vi har fortsat arbejdet med analyse og fortolkning af short stories, men vi har også kigget på analyse af non-fiction (sidstnævnte særligt i forbindelse med Born a crime)

Skriftligt arbejde: analyse af shortstory og non-fiction (selvbiografi + tale) + træning i grammatikdelen til skriftlig eksamen

Aktiviteter:
* grammatikopgaver (tilknyttet teksterne + MinLæring + gamle eksamenssæt)
* læsning af tekster
* analyse og fortolkning
* diskussion
* film
* samtale på klassen og i mindre grupper
* optagelser af gennemgang af analyse
* kreativ skrivning og fremførelse af postmoderne dialog inspireret af Waiting for Godot


Kernestof:
Gitte Vest Barkholt and Jørgen Døssing Jepsen, A Short History of Literature in English, Systime, 2010
"Postmodernism" - s.79-95

René Buhlmann, Now and Zen, Systime, 1995:
Charles Higson, "The Red Line", 1993 (novelle)

Paul Auster, Auggie Wren's Christmas Story, 1990 (novelle)

Ali Smith, "The Universal Story, 1996 (novelle) Kun ganske let berørt

Samuel Beckett, "Waiting for Godot", 1952, (drama, uddrag fra Fields of Vision)

Trevor Noah, Born a crime, 2016  - chapters 15-18 (sidste del af romanen - har læst resten i andre forløb)

Film:
Crash - Paul Haggis, 2004 (til at demonstrere form og indhold)
The Butler - Lee Daniels, 201 (til at vise vigtige historiske begivenheder i perioden + til analyse)


Supplerende stof:

Paula Bomer - "Eye Socket Girls" - http://www.fictionaut.com/stories/paula-bomer/eye-socket-girls (novelle - brugt til stil)

Ronald Reagan, "Tear down this wall," 1987 (tale) Let berørt og brugt til stil

Korte youtube videoer om existentialism, nihilism, absurdism

Nihilism: The Belief in Nothing
Sartre: Existentialism and the Anguish of Freedom
Absurdism: Life is Meaningless


Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Hatred, evil, and revenge - opgives til eksamen

Vi har i dette lange forløb beskæftiget os med ondskab/ had men med særligt fokus på besættelse og hævn.
Først har vi fokuseret kort på nutiden, hvor vi har koncentreret os om årsager til hævnfølelse, og hvordan vi som mennesker og samfund har svært ved at tilgive. Vi er kommet omkring dødsstraf i USA samt eye for an eye- mentaliteten.
Vi har bevæget os fra nutiden, til starten af 1900, til Viktoriatiden og helt tilbage til Shakespeare i granskningen af ovenstående temaer. Vi har set på karakteristika ved the Renaissance/ the Elisabethan Age/The Shakespearean Age. Kulminationen på emnet har været uddrag af Hamlet og fokus på Shakespeares univers, temaer, sprog - (archaic verbs, odd grammar, metaphors, word play, you and thou, m.m)

Vi har analyseret film, sange, non-fiction, fiktion (story of investigation - whodunnit) og drama.

Vi har arbejdet lidt udenfor comfort zone, da vi opførte uddrag af Hamlet i en moderne version. Her blev eleverne udfordret lidt på kreativitet og selvtillid.

Skriftligt arbejde: eksamensgrammatik, essay-skrivning (fiktion og non-fiktion)

Kernestof:
TED -talk om Death Penalty:  https://www.ted.com/talks/lindy_lou_isonhood_a_juror_s_reflections_on_the_death_penalty

Lynne Ramsey, “We need to talk about Kevin”, 2011 (film)

G.K.Chesterton, “The Hammer of God”, (short-story)

Edgar Allan Poe, "The Black Cat"  (shortstory - udgave fundet på nettet)

Gitte Vest Barkholt and Jørgen Døssing Jepsen, A Short History of Literature in English, Systime, 2010:
Side 11-22 "The Renaissance"

William Shakespeare "Hamlet" - Act 1, scene 2 + 5, Act 3, scene 1+ 4
http://nfs.sparknotes.com/hamlet/page_134.html


Supplerende stof:
Diverse sange om hævn: https://www.musicgateway.com/blog/spotify/the-best-revenge-songs-of-all-time

Revenge - will you feel better?"/ Karyn Hall: https://www.psychologytoday.com/us/blog/pieces-mind/201309/revenge-will-you-feel-better (article - brugt til stil)


Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34,3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Complicated relationships - opgives til eksamen

Vi vil i dette korte forløb kigge på parforhold og forholdet mellem mænd og kvinder generelt. Vi vil sammenligne problematikker i parforhold i dag med problematikker i parforhold tilbage i tiden. Vi vil kigge på magtbalance, skiftende partnere vs. fast forhold, kriser pga. grundlæggende forskelligheder mellem køn, stor aldersforskel, utroskab og forhold bygget på falske forudsætninger, fornuftsægteskaber, frihed vs, afhængighed, m.m. Vi vil i dette forløb inddrage modernisme samt kigge på minimalisme og Iceberg Theory. Fokus vil være på analyse og fortolkning af fiction.

Skriftligt arbejde:

Kernestof:

Ernest Hemingway: "Mr. and Mrs. Elliot" (novelle - herunder noget Iceberg Theory + minimalisme)
James Joyce: "The Boarding house" (novelle)
Kate Chopin: "The story of an hour" (novelle - herunder feminisme)

John Gray: "Men are from Mars, Women are from Venus" (selvhjælpsbog - uddrag - the introduction)

Simon Van Booy: "Save as many as you ruin" (novelle)

Lone Scherfig: An Education (film)

Vi bruger:
Ordbogen:
Ordbogen.com
Merriam webster:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/
Oxford Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english
Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer