Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Katarina Rasmussen, Ulrik Madsen
|
Hold
|
2022 EN-e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Eleverne øver sig i at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster. De skal desuden analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode.
Kernestof:
Fra Contexts:
Ernest Hemingway: Indian Camp (novelle)
Alison Fell: The Shining Mountain (novelle)
Dorothy Nimmo: Rabbits (novelle)
Hannah Edelstein: I killed Britney Spears
The Beatles: She's Leaving Home (sangtekst)
An Education - film
Supplerende stof:
Indledende sider til emnet fra Contexts
Character and mood vocabulary fra Contexts
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1
|
02-12-2022
|
Aflevering 2
|
20-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
British schools and education
Der arbejdes i dette forløb primært henimod følgende faglige mål:
-forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Kernestof:
Penelope Lively: Clara's day - novelle
Penelope Lively: The happiest days of your life - novelle
Education - a pathway to equality? - fra Targets (s. 254-256)
Public schools in Britain - lærebogs tekst, ukendt kilde
Kamal Ahmed: The boy on the left had no future - avisartikel fra The Observer, i Contexts (s. 141-144)
Privately educated elite continues to take top jobs, finds survey - avisartikel fra The Guardian (februar 2016)
Supplerende stof:
What do you know about Britain? - quiz
Catherine Tate Show - Aga Saga Woman - youtube video on posh English people
A truly British phenomenon - elevpræsentation om en kendt/betydningsfuld britisk person/fænomen
Juliet Nicolson: Mary Quant: Life, love and liberty - avisartikel, april 2023
Synne Rifbjerg: Frigørelse i lårkort - avisartikel, Weekendavisen, april 2023
Ordforrådsøvelser til temaordforråd (stationsundervisning, CL quiz og byt)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
26-02-2023
|
Aflevering 4
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Culture at play
Følgende står centralt i dette forløb:
Eleverne skal
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
Events related to racism: George Floyd - internet source
Remarks by Vice President Harris in the Dereck Chauvin Trial for the Death of George Floyd, 2021 - en tale af Kamala Harris
The dominant culture and the minorities in the US - lærebogstekst fra American Ways
Oodgeroo Noonuccal: The Past - digt
Kazuo Ishiguro: A family supper
Annette Pember: Death by civilization - essay
Supplerende stof:
A photography and quote by Robin Williams
Skriftlige opgaver:
Because it is running by (novelle)
Bibi van der Zee: A feminist guide to raising boys (non-fiction)
Allan Gillespie: The Arcade - novelle
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gothic literature
Der arbejdes med analyse og fortolkning af gotisk litteratur som en væsentlig strømning i britisk og amerikansk litteraturhistorie. Eleverne skal kunne gøre rede for typiske gotiske genretræk samt for de samfundsmæssige tendenser som afspejles i værkerne.
Kernestof:
Edgar Allan Poe: A tell tale heart
Bram Stoker: The Squaw 1897
Tim Burton: The legend of Sleepy Hollow - film
Charlotte Perkins Gilman: The yellow wallpaper
Supplerende stof:
Youtube - videoer om upålidelig fortæller etc.
PowerPoint om gotisk litteratur
The Simpson's version af Tell tale heart
Elevernes egne gysernoveller
Skriftlige opgaver:
The truth about cocoons
We do not deal in guilt or blame
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Being different
Eleverne øver sig i at tale om 'anderledeshed', dens former og konsekvenser med udgangspunkt i et genremæssigt varieret udvalg af tekster. Teksterne perspektiveres til nutidens forståelse af anderledeshed og der debatteres om, hvorvidt der er behov for ændringer i samfundet eller i menneskernes tænkemåde for at give dem som er anderledes bedre levevilkår.
Kernestof:
Coldplay and the Chainsmokers: The scientist - musiknummer
Mark Haddon: The curious incident of a dog in the night-time - roman
What We Know About the Death of a Nonbinary Student in Oklahoma - avisartikel fra New York Times
Antony and the Johnsons: You are my sister - sang/digt
Don McLean: Vincent - sang
William Somerset Maugham: The moon and the sixpence - uddrag fra roman
Supplerende stof:
Musik med tema "at være anderledes"
Elev- collager om matematikkens rolle i romanen af M. Haddon
Klassesamtaler om emnet på baggrund af udvalgte citater
Skriftlige opgaver:
Will Jawando: My seven black fathers - memoir
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The American dream _SRO forløb (samf.-engelsk)
Dette forløb munder ud i en tværfaglig opgave med studieretningsfagene engelsk og samfundsfag. Temaet er den amerikanske drøm og eleverne skal opnå viden om det amerikanske samfunds grundlæggende principper, samfundsstrukturer og befolkningsgrupper samt de udfordringer der findes i forhold til lighed og lige muligheder.
Kernestof:
The dominant culture and minorities in the US - lærebogstekst fra American Ways
Ron Howard: Hillbilly Elegy - film
Amanda Gorman: The hill we climb - digt
Supplerende stof:
Kirstin Valdez Quade: Youth from every quarter - novelle
Karisma Price: My phone autocorrects "Nigga" to "Night"
Analysing poetry - ark med teori bag digtanalyse (fra The English handbook)
Film analysis - ark med teori bag filmanalyse (fra Anglo File 3.2023)
Et rigtigt håndværk - Powerpoint af M. Djursaa
Huma Qureshi: The Jam Maker (årsprøve) (2020)
Daniel Magruder: My best friend died by suicide. (2019) (årsprøve)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Complicated relationships
Hovedvægten ligger på komplicerede menneskelige relationer som fremstillet i Hamlet af Shakespeare. Eleverne læser udvalgte dele af tragedien i en ikke redigeret og en elevtilpasset version. De bliver opmærksomme på de særlige træk ved Shakespeare's skrivestil og udtryksmåde. Temaerne i Hamlet perspektiveres til temaerne i nyere værker.
Kernestof:
William Shakespeare: Hamlet - Act I, scene II; Act 3, scene IV; Act 5, scenes I, II
William Shakespeare: Sonnets 18 & 130
G.K. Chesterton: The hammer of God
A. Gillespie: The Arcade
A. Tan: Two kinds
Supplerende stof:
What complicates...? - elevpræsentationer
Songs about hatred - elevpræsentationer om selvvalgte musiknumre med emnet had og hævn
The Cherry tree - novelle
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The science of happiness
Eleverne arbejder med forskellige teksttyper med begrebet 'happiness'. Der øves bl.a. evnen til at:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
Kernestof:
Jheni Osman: How the happiest people on the planet keep smiling
Why Finland and Denmark are happier than the US - video
Sally Rooney: Normal people - uddrag fra roman
Dan Gilbert: The surprising science of happiness - tedtalk
Rutger Bregman: The real Lord of the Flies - avisartikel fra The Guardian
Emily Dickinson: How happy I was if I could forget - digt
Supplerende stof:
Hyppige sproglige fejl til mundtlig eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Australia
Eleverne lærer om endnu et engelsksproget land. Australiernes historie, forhold til den oprindelig befolkning og levebetingelser i de første år efter koloniseringen af landet er i fokus. Desuden behandles britisk imperialisme og det engelske sprogs rolle som lingua franca.
Kernestof:
Australia - film af Baz Luhrmann
(Re) Discovering Australia - uddrag af lærebogen Boomerang, Kaalund & Clausen, Systime
The Quiet - novelle af C. Davies, 2014
No longer tied to Britain, Australia is still searching for its place in the world - artikel af Gregory Melleuish, 2017 i Boomerang, Kaalund & Clausen, Systime
Wake up, Britain - should the Empire really be a source of pride? - artikel fra the Guardian, 2016
https://www.stolengenerationstestimonies.com/testimonies/eileen-moseley - videoer
Enforcing assimilation, dismantling Aboriginal families: a history of police violence in Australia, 2020, conversation.com
Singh Song! - et digt af Daljit Nagra
video English in the European Union
Supplerende stof:
Greta Thunberg speech to the British government, 2019
teachingenglish.uk.org - hjemmeside om forskellige udgaver af engelsk, som det tales af udlændinge
The Drover's wife - billede af Russell Drysdale
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hjælpemiddeloversigt
Følgende ordbog er tilladt:
www.ordbogen.com
Tilladte hjælpemidler:
Fejlstøvsuger-grammatikbog
OneNote-noter
Fysiske ordbøger og noter fra undervisningen
GÅ IKKE PÅ LINKS I ONENOTE OG BRUG IKKE LECTIO UNDER EKSAMEN
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Grammatik - løbende gennem 3 år
Kongruens
Ordklasser
Verbal tider
Ordstilling i engelsk sætninger
Do-omskrivning
Ing-form efter 'avoid, consider, deny, dislike, enjoy, finish'
Ingen præposition efterfulgt af 'that' på engelsk
Ingen præposition efterfulgt af infinitiv
Forskel på adjektiv og adverbium
Genitiv
Relative pronominer
Personlige, spørgende, demonstrative og possessive pronominer
Simpel vs. udvidet tid
Passiv vs. aktiv
Tællelige og utællelige substantiver
Placering af adverbier, forskel på korte og lange adverbier
Foreløbigt subjekt
Kommaregler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52087877109",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52087877109",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52087877109"
}