Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Birgitte Tofthøj
|
Hold
|
2024 ol-b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til oldtidskundskab + græsk mytologi
Introduktion til faget oldtidskundskab og antikkens betydning for nutiden.
Baggrundsmateriale: "Vi skylder grækerne alt" (populærvidenskabelig artikel: Historie 5, 2015)
Miniprojekt om den græske mytologi, hvor eleverne i grupper præsenterer de græske (romerske) guder for klassen.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det athenske demokrati (historie + filosofi)
Fokuspunkter i forløbet:
Demokratiet i den athenske bystat i klassisk tid med inddragelse af historiske, filosofiske og retoriske tekster - hovedvægt på diskussion af fordele og ulemper ved demokratiet med perspektivering til nutiden.
Baggrundsmateriale:
Tønnes Bekker-Nielsen: "Grækenlands historie":
s.18-21 (Borgere og krigere) + s.22-28 (Tema: Demokrati) + s.32-36 (Perserkrigene og Søforbundet)
B. Andreasen + J.R. Poulsen: "Paideia" 2012:
s.61-80 (historiografi), 146-154 (filosofi)
"Sandheden om Athens demokrati" 1 (BBC TV-udsendelse 2011)
"Al magt til folket" (populærvidenskabelig artikel: Historie 2, 2014)
Antikke basistekster:
Herodot: Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd (M.H. Hansen: "Kilder til demokratiet i Athen" 1994 (2013): s.73-77)
Thukydid: Perikles' gravtale (Hansen s.77-86)
Xenofon: Dialog mellem Alkibiades og Perikles (Hansen s.93-95)
Platon: Om demokrati (Staten 8.bog) (Hansen s.108-116)
Platon: Hulebilledet (Staten 7.bog) (J. Mejer + C.G. Tortzen: "Kend dig selv - Et Platonudvalg": s.163-170)
I alt ca. 50 sider
Perspektiv-tekster:
Jens Stoltenbergs mindetale for ofrene fra Utøya i Oslo Domkirke 24.7.2011 (tekst + video)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sofokles Antigone (græsk tragedie)
Fokuspunkter i forløbet:
Den græske tragedie som genre, relationen mellem dramaets karakterer, mande- og kvinderoller og temaet stat over for slægt/religion
Baggrundsmateriale:
B. Andreasen + J.R. Poulsen: "Paideia" 2012:
s.101-110, 115-116 (drama)
Antik basistekst:
Sofokles: Antigone (oversat ved Marcel Lysgaard Lech 2019)
I alt ca. 60 sider.
Perspektiv-tekster:
Jean Anouilh: af "Antigone" 1944 (Rune Munk-Jørgensen: "Hektors testamente" 2013 s.75-84)
"Antigone" National Theatre, London 2012 - videoklip fra opførelsen
Billedmateriale fra antikken + efterantikken der illustrerer dramaets karakterer
Desuden har klassen været til fællesarrangement 1.11.2024 med teateropførelse af Antigone ved teatergruppen ZeBu
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur (græsk + romersk)
Fokuspunkter i forløbet:
Græske monumenter fra arkaisk, klassisk og hellenistisk tid, samt romerske monumenter med perspektiveringer til efterantik arkitektur.
Baggrundsmateriale:
Kristina Bonde: "Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden" 2017:
Græsk arkitektur s.4-5
Arkaisk tid s.19-25
Klassisk + Hellenistisk tid s.26-43
Romersk tid s.44-47
Efterantik (Middelalderen, Renæssancen, 1800-tallet, 1900-tallet) s.49-63
Antikke monumenter gennemgået på klassen:
Hera- og Zeustemplerne i Olympia (arkaisk og tidlig klassisk tid)
Følgende monumenter er gennemgået som projektarbejde i grupper med oplæg på klassen:
Græsk arkitektur:
Hefaistos-templet (højklassisk)
Parthenon-templet
Nike-templet
Teatret i Epidauros (senklassisk)
Pergamon-alteret (hellenistisk)
Romersk arkitektur (kejsertiden):
Pantheon
Colosseum
Titus-buen
Desuden har der i oplæggene indgået perspektivering til efterantikke monumenter + arkitektur i Nyborg og omegn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Homers Iliaden (græsk epos)
Fokuspunkter i forløbet:
Eposgenren, helteidealer og forholdet mellem guder og mennesker
Baggrundsmateriale:
B. Andreasen + J.R. Poulsen: "Paideia": s.11-19 + 23-27 (græsk epos)
Antikke basistekster:
"Homers Iliade" (oversat ved Otto Steen Due 1999):
1. sang
6. sang vers 1-118, 237-529
22. sang
I alt ca. 40 sider
Perspektiv-tekster:
Wolfgang Petersen: "Troy" 2004 (film)
Christa Wolff: "Kassandra" 1983 (uddrag af roman)
Billedmateriale fra antikken + efterantikken der illustrerer myterne og heltene
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det gode liv (romersk filosofi)
Fokus i forløbet er ud fra en moderne vinkel at undersøge, hvad det gode liv er, og herunder inddrage romerske forfattere og filosoffer med hovedvægt på stoicisme.
Baggrundsmateriale:
B. Andreasen + J.R. Poulsen: "Paideia" 2012:
Filosofi i hellenistisk tid og hos romerne (s.159-163) + Romersk poesi (s.224-225)
"Seneca - om vrede" (BBC tv-udsendelse 2004)
Antikke basistekster:
Stoicisme:
Cicero: "Første stoiske paradoks" (Christensen & Tortzen: "Romersk antologi" 2006, s.47-50)
Seneca: "Om Sindsro" kap.1-2, "OmMildhed", "Om Vrede" (Ole Thomsen: "Veje til Rom" 2009, s.329-339)
I alt ca. 10 sider
Perspektiv-tekster:
Christian Bjørnskov: "Lykke" 2014 (Tænkepause nr. 26): s.6-7, 10-20, 58-59
Svend Brinkmann: "Stå fast" 2015 s.9-22
Evt. "Lykkeland" (DR-dokumentar 2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52088222990",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52088222990",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52088222990"
}