Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Maria Sommer
|
Hold
|
2024 ol-e (3e ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den athenske bystat
Den athenske bystat
Forløbet har fokus på at præsentere den athenske bystat i klassisk tid. Det indeholder en introduktion til det athenske demokrati, samt hvilken rolle retorikken og filosofien spillede.
Eleverne er blevet præsenteret for de tre talegenre og retoriske begreber, samt dele af Platons filosofiske virke og holdning til demokratiet.
Primærlitteratur:
Thure Hastrup: Aristoteles Retorik (MTF): s. 28 (kap 1) + 33n-35n (kap 1-7) + s. 42-43m (kap 1-6) (fotokopi)
Søren Sørensen: Ordets magt - Gorgias og Retorikken, 2002, s.51-62 (uden noter) Gorgias, Lovtale over Helena, afsnit 1-21
Hastrup/Simonsen: "Sofistikken" (s. 42-47): Gorgias` definition af talekunsten (fotokopi)
Meier/Tortzen: Kend dig selv (2000): Platons hulelignelse (s.163-167,6)
Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen 2007, Thukydid: Perikles gravtale, s.27-30 + 77-86
Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen s.25-27+73-77: Herodot: Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd
Antal sider: 50
Baggrundsmateriale:
Andreasen/Poulsen: "Paideia. Grundbog til oldtidskundskab" (Systime). S.150-154 + 177-190
Poul Birk Nielsen: Torv og tempel s.6-18
Tønnes Bekker-Nielsen: Grækenlands historie 22-28
Hastrup/Simonsen: Sofistikken (Akademisk Forlag) 1984. Kap. "Alment til sofisterne" s.9-15 (fotokopi).
Søren Sørensen: Ordets magt - Gorgias og Retorikken, 2002, s.11-13 (fotokopi)
Perspektiveringstekster:
Staffeldts: Indvielsen
Stoltenbergs tale over ofrene ved Utøya
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Herodot: Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd (Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen s.25-27+s.73-77)
-
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 76, 146-149, 180-183, 186-187, 190
-
Poul Birk Nielsen: Torv og tempel s.8-17
-
Tønnes Bekker-Nielsen: Grækenlands historie 22-28
-
Thure Hastrup: Aristoteles’ retorik (s.28, kap.1-2, s.33-35, kap.1-7, s.42-44, kap. 1-6)
-
Thukydid: Perikles gravtale afsnit 35-46
-
Søren Sørensen: Ordets magt (s.11-13)
-
Gorgias’ lovtale over Helena (s.10-14)
-
Platon: Gorgias’ definition af talekunsten
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skulptur
Vi har arbejdet med skulpturernes stiltræk indenfor:
Arkaisk tid
Tidlig klassisk tid
Højklassisk tid
Senklassisk tid
Hellenistisk tid
Romersk
Perspektiverende skulpturer: byvandring i Nyborg by, søgning på Thorvaldsens skulpturer og besøg på Glyptoteket og Thorvaldsens museum.
Vi har brugt følgende fagbegreber i vores analysearbejde.
Stiliseret, naturalistisk, idealiseret og realistisk.
Perlelokker, arkaisk smil, den strenge stil, kontrapost, wetlook/våddrapperi, verisme.
Paideia er brugt som grundbog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tragedie - Medea
Euripides: Medea
Marcel Lysgaard Lechs oversættelse
Antal sider: 60
Perspektivering:
Lars von Triers Medea (1988)
Grundbog:
Paideia, s.101-111
Vi har arbejdet med genrens virkemidler:
Stichomythi, agon, deus ex machina, korets rolle, dramaets tre enheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Epos - Odysseen
Vi har arbejdet med Odysseus' møde med forskellige kvinder på hans hjemrejse fra Troja. Igennem næranalyse med fokus på både form (genre) og indhold har vi karakteriseret Odysseus som en helt og et menneske, der på sin dobbelte rejse (den indre og den ydre) kan defineres udfra mødet med forskellige kvindetyper.
Æneiden er blevet brugt som både et selvstændigt værk og en perspektivering, og vi har i sammenligning med Odysseus defineret Æneas som en anden slags helt.
Vigtige begreber brugt i forløbet er:
Arete, time, kleos, oikos, antropomorf, do ut des, moira, sofrosyne, pietas
Genrebegreber:
Epos, epiteton ornans, patronymikon, homerisk lignelse, rapsode
Kernestof:
Otto S. Due: Homers Odyssé (Klassikerforeningen):
1. sang v.1-105
5.sang v.1-148
5.sang v.149-332
5.sang v.333-493
6.sang v.1-331
10.sang v.135-574
23.sang v.1-284
Tortzen m.fl.: Romersk antologi (MTF 2006): Æneiden 4. sang
Antal sider: 50+22
Perspektivering:
Uddrag af film: The Odysse af Francis Ford Coppola (1997) (Den trojanske krig, hos Kalypso, hos Kyklopen, hos Kirke, hos Faiakerne og Odysseus' hjemkomst og gensyn med Penelope)
Film: O' Brother Where Art Thou? af Coen brødrene (2000)
Baggrundsmateriale:
Brian Andreasen m. fl: "Paideia". En grundbog til oldtidskundskab.(Systime)
S. 19-29 (om Odysseen)
s.33-37 (om Æneiden)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det gode liv
Denne søjle tager udgangspunkt i en moderne problematik: Hvordan bliver vi mennesker lykkelige? Hvor findes det gode liv? Forløbet har desuden haft en innovativ vinkling, idet vi har afprøvet, om arbejdet med de forskellige antikke lykkeopfattelser har kunne skabe en varig ændring.
Vigtige begreber i forløbet:
- Mythos, logos, hybris, nemesis, aitia, moira, tyke, sofrosyne
- Dualistisk verdensbillede, episteme, doxa, aporia, den sokratiske spørgemetode, platonisk kærlighed, pæderastiforhold
- Stoicisme, fatum, fortuna, animus, ratio, affectus
Antikke basistekster:
Herodot: Kong Kroisos afsnit 1-5, 28-34, 86-87
Meier/Tortzen: Kend dig selv (2000):
- Platons hulelignelse (s.163-167,6)
- Platon: Symposion - Aristofanes' tale (s.112,16 - 118,22)
Seneca: brev nr.16 + 17
Antal sider: 20
Efterantikke tekster:
Bjørnskov: Tænkepauser om Lykke s.33-36 + 58-59
Svend Brinkmann: Stå fast 2015 s.9-22
Dokumentar: Lykkeland 2019 (set på DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52088329658",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52088329658",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52088329658"
}