Nyborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nyborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MA-a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nyborg Gymnasium
Fag og niveau
Matematik A
Lærer(e)
Frank Villa
Hold
2022 MA-a (
1a MA
,
2a MA
,
3a MA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Funktioner og Modeller
Titel 2
Trekanter, problemløsning og deskriptiv statistik
Titel 3
Vektorer og analytisk geomtri
Titel 4
Funktioner og modellering 2.0
Titel 5
Polynomier
Titel 6
Differentialregning - og snus til integration
Titel 7
Analytisk geometri igenigen
Titel 8
Sandsynlighedstoeri og statistik
Titel 9
Integration (for alvor)
Titel 10
Funktioner af 2 variable
Titel 11
Differentialligninger
Titel 12
Vektorfunktioner
Titel 13
Kaosteori!
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Funktioner og Modeller
Indhold
Kernestof:
8:15 - 8:45Morgenmad, velkomst og navneleg8:45 - 9:15Kender du typen? med lærerne9:15 - 9:45Øvelse: Øde ø9:45 - 10:00Pause10:00 - 10:45Værdiøvelse10:45 - 11:30Øvelse: 15 ting på månen11:30 - 12:00Frokost - vi spiser pizza12:00 - 13:30Film: Cosmos (i
Hvis du læser dette her, så er det fordi du allerede ved hvordan man forbereder sig på et modul i god tid inden.Det gør mig super glad, tak! Tag et eller andet sødt/sjovt tøjdyr/bamse med til modulet og stil det på bordet foran dig uden at sige til d
Lær potensregnereglerne. Uden ad. Fuldstændigt. Omtrent lige så sikkert som jeres eget navn og jeres telefonnummer.
Dette er overkriften til lektierne som står herunder:
Lektier: Orienter dig på følgende websider: Læs i din fysikbog: s. 128-134 og 140-142.Medbring fysikbogen og notatpapir. Og jeres husstands elforbrug i 2022.
Lav lige (mens du stadig kan huske oplevelsen) reflektionsøvelsen til vores FF1-forløb. Den ligger i klassenotesbogen i Onenote på s. "1.2.5".Derudover er matematiklektien den samme som til i mandags. (Kommer igen her under:)
Tjek jeres feedback på aflevering 1. Kig også min vejledende besvarelse igennem (hvis ikke I allerede har gjort det) og tjek om I har løst de opgaver rigtigt som jeg ikke har tid til at kigge på.Læs desuden side 23-28. De seks sider er ret lette at l
Find læsebogen frem. Spol frem til side 100. Sæt et stopur til 15 minutter. Skarpt. Brug disse 15 minutter på at læse side 100-147. (Yes. Det var ikke en trykfejl). Naturligvis kan du ikke læse det hele på 15 minutter. Prøv at finde så meget informa.
Kig en ekstra gang på noterne i OneNote fra mandagens modul. Prøv at tænke over hvordan du ville fremlægge dette for andre hvis du fik 10 minutter og en tavle.
Kig en ekstra gang på noterne i OneNote fra mandagens modul. Prøv at tænke over hvordan du ville fremlægge dette for andre hvis du fik 10 minutter og en tavle
Jeg glemte at skrive lektier ind i tide. Igen. Men det gør ikke noget. Bare få sovet lidt ekstra i stedet for at læse, og mød frisk op til modulet.
Find den grønne læsebog frem igen. Læs - grundigt - side 28-36.
Læs s. 36-41.
Læsevejlederen kigger forbi
Ingen læselektier. Vi regner opgaver hele modulet.
Nyd den sidste eftermiddag i jeres liv hvor I ikke ved hvad logaritmer er. (Bare for en god ordens skyld: Det er bare min elendige humor at få det til at lyde som en dramatisk trussel. De er slet ikke så farlige endda.)Jeg kommer muligvis 10 minutter
Læs s. 50-57 i den grønne bog. Det skulle gerne være sådan noget "hey, det ved jeg da allerede!" oplevelse for en gangs skyld.
Læs s. 72-78
Læs s. 82-92
Hejsa! Her har I en lille julegave som jeg lavede til jer i min ferie...
Tænk på retvinklede trekanter i mindst 10 minutter. Kig gerne på noterne fra onsdag i OneNote.Hvis du har mod på det, så slå op på s. 178-193 i bogen, og tjek at det var nogenlunde det samme vi lige ordnede i dagens modul.Og hvis du vil give den orde
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Trekanter, problemløsning og deskriptiv statistik
En lidt blandet omgang af viden, primært med fokus på løsning af skriftlige opgaver.
Indhold
Kernestof:
Hejsa! Her har I en lille julegave som jeg lavede til jer i min ferie...
Tænk på retvinklede trekanter i mindst 10 minutter. Kig gerne på noterne fra onsdag i OneNote.Hvis du har mod på det, så slå op på s. 178-193 i bogen, og tjek at det var nogenlunde det samme vi lige ordnede i dagens modul.Og hvis du vil give den orde
Medbring opgavebogen (den orange) og formelsamlingen.Læs s. 213-217 i den grønne bog, og fnys gerne lidt hånligt. Sammenlign med den ENE cosinusrelation ("one cosinusrelation to rule them all") som vi har i OneNote.
Medbring den grønne læsebog og opgavebogen.
Læs s. 266-275. Jeg håber at det er enormt nemt at læse.Medbring begge bøger.
Læs s. 266-275. Jeg håber at det er enormt nemt at læse.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afleveringsopgave 1F1
08-01-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Vektorer og analytisk geomtri
Kapitel 7, 8 og 9 i lærebogen.
Indhold
Kernestof:
Medbring lærebog og opgavebog.Læs s. 150-159.Hvis det virker bøvlet, så er det ikke fordi emnet er bøvlet. Det er fordi måden det bliver præsenteret på er dum.Hvis du ikke orker en dum præsentation, så læs vedhæftede pdf-dokument i stedet. Bare afsni
Husk at få formelsamlingen med!
Læs s. 160-169 i den grønne bog, ELLER afsnit 4 i dokumentet fra matbog.dk (hvis du allerede er i gang med det fra sidste gang).
Tænk i mindst 5 minutter over hvad du synes at du har lyst til at fortælle mig om hvad I lærte om grafteori da I havde SDU-folk som undervisere. Læs derefter s. 178-187 i den grønne bog. Meget gerne med sådan en "Nå, ENDELIG kommer bogen frem til det
Læs side 187-197. Langt størstedelen er repetition.Prøv om du kan finde et godt og præcist svar på følgende spørgsmål:
Husk at tage opgavebogen med.
*Prøv* at læse side 204-213. Det er meget rodet og svært at læse (især det med "uafhængighed af koordinatsystemets placering er meget tæt på rent nonsens). Vi laver er meget bedre (og nemmere) bevis for "sætning 4" i klassen. Men det er lettest at fo
Find opgavebogen frem, og løs opgaverne 906, 908 og 915. Brug meget gerne geogebra, men prøv også at løse opgaverne "manuelt" (hvor det mest avancerede værktøj er en lommeregner som kan udregne inverse cosinusværdier og kvadratrødder).
Læs s. 218-222, og derefter side 248-249. På de to grønne sider, find de dele som du IKKE mener at vi har snakket om endnu, og skriv dem ned på et notatpapir. Tag dette notatpapir med til modulet.
Bladr (den megaseje bydeform af "at bladre") igennem side 222-228, og tjek at der står det meste af det som vi snakkede om i tirsdags. Bemærk detaljen med "fortegnet af vinklen mellem to vektorer" i forbindelse med determinanter. Den er lidt træls.
Dyt ind i vores OneNote og find modulplanen fra i mandags. Tryk på "Andengradspolynomier - Teknik" linket og løs opgaverne nede i bunden. Giv "challenge" opgaverne et skud. Den første viste sig faktisk at være overraskende nem.
Kig i OneNote, og klik ind på de links som står i modulplanerne fra de sidste to gange. Prøv at samle trådene. Find skarpe svar på følgende spørgsmål (bemærk at de alle handler om funktioner - ikke om ligninger):1. Hvad er henholdsvis standardform, s
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afleveringsopgave 1F3
05-02-2023
Afleveringsopgave 1F4
05-03-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Funktioner og modellering 2.0
Vi vender tilbage og arbejder meget mere med de tre funktionstyper (lineære, eksponentialfunktioner og potensfunktioner). Denne gang med stort fokus på bevisførelse.
Til slut dykker vi ned i lidt supplerende materiale om "mindste kvadraters metode" og prøver at forstå helt til bunds hvordan det virker.
Indhold
Kernestof:
Find lærebogen frem igen, og børst støvet af den. Læs side 100-109. Det er næsten ren repetition af ting vi allerede har snakket om. Men det skulle helst føles lidt nemmere nu, fordi det er anden gang vi kører igennem det.
Læs s. 115-118.
Medbring formelsamling, et skriveredskab og en knivskarp hjerne. :)
Læs side 122 meget grundigt.
Læs s. 124-130
Læs side 130-140. Bemærk (forhåbentlig) at det hele efterhånden er sådan noget "Ah, ja. Det vidste jeg godt" repetition.
Tag et ekstra gennemsyn at notesiden om "Repetition af logaritmer" inde i OneNote (link i modulplanen fra mandag).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afleveringsopgave 1F5
02-04-2023
Afleveringsopgave 1F6
30-04-2023
1a MA skr. prøve
24-05-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Polynomier
Indhold
Kernestof:
Yes! Velkommen tilbage, pragtfulde unge mennesker!Jeg håber I er udhvilede og klar! Der er en kæmpe portion matematik forude. (Se lektie nedenfor):
Vi starter meget blidt ud med en nem læselektie: Læs s. 10-14 (inklusive hele side 14) i den nye bog (Mat A2), og få (forhåbentlig) en lækker følelse af at det her starter ret nemt. (Det skal nok blive sværere).
Læs s. 15-22, og løs de opgaver som I ikke nåede i modulet fredag. (Se i modulplanen hvilke opgaver det var).
Det er en hektisk uge med tre matematikdage i træk. Sorry about that.
Løs de opgaver fra i går som du ikke nåede i modulet. Læs s. 27-32.Advarsel: Det som bogen kalder "Algebraens Fundamentalsætning" er IKKE "Algebraens Fundamentalsætning". Det er en fjollet lille observation som er ekstremt nem at bevise (og det gør v
Besvar lige reflektions-spørgeskemaet som jeg har lagt til jer i lectio. Det skulle gerne stå på jeres forside når I logger ind i lectio. Hvis du stadig mangler at slås lidt med "tangent"-projektet fra sidste modul, så giv det lidt mere kærlighed der
Ingen ny læselektie til dette modul. Løs mindst 1 (yderligere) af opgaverne fra tirsdagens modulplan. Gerne dem alle. Skriv alt ned som du kommer i tvivl om og tag med til undervisningen.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Differentialregning - og snus til integration
Indhold
Kernestof:
Ingen ny læselektie til dette modul. Løs mindst 1 (yderligere) af opgaverne fra tirsdagens modulplan. Gerne dem alle. Skriv alt ned som du kommer i tvivl om og tag med til undervisningen.
FORSØG at læse igennem 56-62. Husk på at bogens forfattere prøver at arbejde sig laaaaaaangsomt frem til at lave den præcise definition af differentiation. Som igen skal lede os langsomt frem til de regler for differentiation som jeg allerede har vis
Læs videre (også selvom det er hårdt): Side 62 - 67(midt på siden). Hvis ikke du nåede alle opgaver fra tirsdagens modulplan, så løs mindst 1 mere. Gerne dem alle.
Læs s. 67(midt) til 74. Det skulle meget gerne begynde at se ud som om man "bare" bruger præcis den samme fremgangsmåde igen og igen.Og husk: Det allervigtigste er at vi lige så stille får bygget en liste over hvad forskellige funktioner giver når ma
Lektiefrit modul. Gør mig til gengæld en tjeneste og gem noget frisk energi til dette eftermiddagsmodul. Det bliver en smule intenst.
Lav opgaven fra fredagens modulplan færdig. Sørg for at give det et skud med at differentiere den komplicerede funktion.
Denne læselektie er forhåbentlig lækker. Vi er nemlig kommet langt foran bogen lige pludselig. Læs side 82-91 med sådan et dejligt, overlegent smil på læberne mens du tænker "pffft, det ved jeg da allerede" til det hele. Beviset for sætning 6 må du g
Løs de sidste opgaver fra tirsdagens modulplan.Læs s. 91-100. Prøv at finde det sted i "beviset" for sætning 7, hvor forfatterne lige pludselig indfører en totalt tosset ekstra antagelse for at undgå at komme til at dividere med nul. Bemærk at denne
Læs s. 100-108. Spring alle beviser over (for nu). Prøv at huske alle sætningerne alligevel. (Vi skal bruge dem hele tiden).
Læs s. 112-119. Bemærk at det meste IGEN er sådan noget afslappende "hovsa, det ved vi jo allerede" læsning. Der er dog et par krøller som vender anderledes end det jeg har fortalt. Og det er også vigtigt at få med. Prøv at finde dem.Hvis I er SUPER
Læs side 119-126.
Ingen læselektier. Men kom ekstremt veludhvilet og frisk til dette modul. Og medbring notatpapir og en rigtigt god pen at skrive med. Det kommer til at være ret vildt.
Stadig ingen læselektier. Men kig på OneNote siderne fra i går en ekstra gang.Og læs derefter dette svar:https://qr.ae/pvMO8H
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Analytisk geometri igenigen
Indhold
Kernestof:
Back to business! Husk at der ligger et træningsmodul med differentiationsopgaver inde i Abacus hele ferien. Nu starter vi (igen) på noget helt andet. (De mange tråde bliver bundet sammen senere, don't worry). Vi glemmer (kortvarigt) funktionerne, og
Uff. Dag-til-dag lectier. Sorry. Læs s. 136-142. Det eneste trøstende jeg kan sige er at det her (igen) sætter noget på plads som allerede har været forbi jer i en afleveringsopgave eller to. Så det skulle gerne føles lidt rart.
Ufff. Igen. Læs side 142-148.
Læs s. 149-160. Det er fuldt ud tilladt undervejs at tænke "Gud fader, kan man virkelig bruge så mange sider på at sige så lidt?". Når du kender det præcise svar på følgende spørgsmål, så er du færdig med at læse:
Woa! Så er det FIREdobbelt matematik i denne uge. Lad være med at lave nogen lektier. Kig i stedet på lektien til fredag hvis du har tid til overs.
Læs s. 160-163. Prøv at forstå beviset for sætning 7 helt til bunds. Forestil dig at du skulle præsentere dette bevis på en tavle, og tænk over hvordan du ville gøre det.
Læs resten af kapitel 5. (Afsnit 5.7, 5.8 og 5.9)Bemærk at I ved næsten det hele allerede. Jeg håber at I får en oplevelse af at det blive meget nemmere at læse på den måde.
Læs side 182-189. Prøv at finde EN ting som du ikke vidste i forvejen. Husk også at fnyse hånligt når bogen skriver "rad" som om det er en enhed for radianer. Radiantal er bare tal. De har ingen enhed. (Og det er mærkeligt når man udregner kraftmomen
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sandsynlighedstoeri og statistik
Indhold
Kernestof:
Læs s. 190-195.
Læs s. 195-201
Ingen nye læselektier. Prøv at komme jer over forskrækkelsen fra torsdagens modul. Kig eventuelt en ekstra gang på de mange sider i OneNote.
Læs side 201-214
Ingen lektier. Kig en ekstra gang på side 201-214 hvis du synes at bogen har fortjent det.
Kig EN gang mere på side 201-214 i bogen. Denne gang håber jeg at du kigger og tænker "hey, det er jo mega simpelt". Kig derefter på de grønne sider 215-216 og se om du kan genkende det hele.
Kig på dine billeder af de mindmaps som vi påbegyndte i tirsdags. Tænk over om der mangler noget, og læs eventuelt op på nogle emner hvis du tænker at du har brug for det. Tag både 1.G bogen (Mat A1) og 2.G bogen (Mat A2) med i skole.
Ingen læselektier.
Lang, kompliceret lektie denne gang. Men meget vigtig:Prøv at kigge dig omkring. Gå gerne en tur. Prøv at finde mindst 3 forskellige eksempler på "random shit" som sker. Mere præcist: Prøv at registrere en "hændelse" som er tilfældig. Forstået på den
Læs, ganske tilbagelænet s. 218-224 i Mat A2 bogen. Brug cirka 20 minutter på det, og skriv en liste over de fem vigtigste stikord.
Videofilm:https://youtube.com/playlist?list=PLSQ6NoBotBz-TSaZklDW4gSsbPJUcwE5-&si=pclc2xttaPmrusOt
Husk Formelsamlingen!Testy-test! Vi laver en lille miniprøve i dag. Den bliver HAMRENDE hyggelig, og en lille smule svær. Det handler om alt hvad I har lært fra 1.G til slutningen af november. Altså ikke noget om sandsynlighedsteori.Bemærk at der er
Ingen læselektier. Men medbring læsebogen (Mat A2), opgavebogen (Mat AB2-opgaver) og formelsamlingen.
Læs side 228-240 meget overfladisk. Det skulle gerne alt sammen være ting I ved i forvejen nu. Prøv om I kan læse det uden at blive forvirrede. (Det er meget forvirrende skrevet).
Løs opgave 7.67 i OneNote modulplanen fra i mandags.
Læs s. 241-248. Denne gang er det mere seriøst.
Læs s. 249-253.
Meget lille læselektie: Læs side 253-257. Hvis du rammet af såden en "hov, det har jeg da hørt før" fornemmelse, så er det rigtig godt. Vi har nemlig brugt præcis de samme ord dengang vi lavede deskriptiv statistik i 1.G. Og dette er faktisk "sandhed
STOR læselektie. Nu giver vi den gas. Læs side 257-269. I er klar til det nu.Eftersom I nu ved det hele i forvejen, så kan I også lige løse den sidste af opgaverne fra OneNote siden. Altså opgave 7.84. Den skulle gerne være helt utroligt nem.
Læsning: Vi springer resten af kapitel 7 over, for det er både uinteressant, irrelevant og pænt forvirrende. Læs i stedet de grønne repetitionssider 261-262 og sørg for at få en sikker fornemmelse i maven af at det her, det har vi styr på nu. Læs der
Øv, dag-til-dag lektier. Ved I hvad? Bare kig på de samme sider som I læste til i går en gang mere. Og på de slides vi lavede i OneNote. Og få sovet lidt ekstra i stedet. Vi skal nok nå det hele.
Læs s. 290-294
Læs s. 294-299
Uh, oh! Dobbeltmodul! Jeg orker ikke at rette flere tests, så det bliver altså bare "dobbelt op" på teori. Læs resten af kapitel 8 om "fordelinger" i bogen, (især de grønne sider i slutningen af kapitlet!") Og lad os så komme igennem alt det med kont
Hey dig. Ja, dig. Du gik simpelt hen lige ind i lectio for at tjekke om jeg skulle have lavet dag-til-dag lektier i allersidste øjeblik. Og selvom dette ville være ret urimeligt, så var du klar til lige at nå at lave dem. Derfor er du awesome og over
Hov, det er længe siden I har læst i lærebogen... Prøv at finde siderne 300-316 og tjek om der står noget som vi ikke har snakket om endnu. Snak om "normalfordelingspapir" må I meget gerne læse hen over og tænke at det var sådan man gjorde i stenalde
Prøv at læse side 320-325. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at få det til at give mening når vi ses. Det *er* weird, så overvej om der er noget som skal læses 2 gange.
Vi fortsætter ganske forsigtigt ind i begrebet "statistiske tests". Prøv at læse side 325-330. Skriv alle de nye ord ned som du lærer undervejs (for der er ret mange).
Læs side 325-335. Det burde være ret nemt nu. Men bemærk at vi varmer op til noget teori som faktisk bliver både lidt "tricky", men også virkelig smukt.
Ingen læselektier. Hvis du alligevel får tid til overs, så bemærk at der er læselektier til torsdag.
Læs side 336-343.
Læs side 348-352. Nyd venligst eksemplet om gråsprængte kæmpeegern. Fordi ... gråsprængte kæmpeegern!
Tænk over følgende hypotetiske situation: Du vågner i morgen tidlig og lige pludselig indser du at du skal til mundtlig eksamen i Matematik A om 5 timer. Hvilket emne (af dem som vi har gennemgået indtil nu - tænk gerne i kapiteloverskrifter fra bøge
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 2E5
13-11-2023
Aflevering 2E6
30-11-2023
Aflevering af prøvetest
19-12-2023
Aflevering 2E7
19-12-2023
Aflevering 2F1
17-01-2024
Aflevering 2F2
27-01-2024
Aflevering 2F3
10-02-2024
Aflevering 2F4
28-02-2024
Aflevering 2F5
20-03-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Integration (for alvor)
Vi skal lære om integration.
Indhold
Kernestof:
Woo-hoooo! Så må vi endelig ses igen, og nu er det slutspurten! Vi starter ud i højt tempo den første dag, så kom friske og veludhvilede til modulet. Og prøv meget gerne at genaktivere de dele af jeres hjerner som tænker på matematik ved at spørge je
Find jeres fine nye, grønne bøger frem og læs side 10-14. Det skulle gerne være ret nemt, for I ved faktisk det hele allerede. Slå derefter op i jeres lige så fine opgavebog og løs en tilfældigt valgt opgave fra kapitel 1.
Læs side 15-21 og (især) kapiteloversigten på side 22. Prøv også at løse opgave 1.26 (som der vist ikke var nogen der nåede i sidste uge)
Dag-til-dag læselektier. Undskyld, men vi har så mange moduler i år som ligger lige efter hinanden, at det er uundgåeligt. Jeg prøver at gøre dem lidt mindre... Læs side 24-30. Prøv at finde den del af beviset som vi er nødt til at forbedre. :)(Good
Læs side 30-40. Bemærk at I allerede kender alle konklusionerne. Beviserne i denne del er ikke så interessante, så dem kan I godt læse hurtigt hen over.
Læs side 40-46. Første halvdel er banalt (meget simpelt og kedeligt). Anden halvdel begynder at være ret spændende. Overvej de praktiske anvendelser af at kunne udregne "kurvelængde" af kurver som ikke bare er dumme, rette linjer.
Nu bliver det lidt spændende. Læs 46-49. Overvej at der faktisk er vildt mange beregninger som svarer til at "lægge uendeligt mange uendeligt små tal sammen", og at alt dette kan gøres ... eksakt ... ved hjælp af integraler.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 1 - runde 1
19-08-2024
Aflevering 1 - runde 2
26-08-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Funktioner af 2 variable
Indhold
Kernestof:
Læs side 50-57. Læs det mest af alt som "underholdning". Så længe I har styr på at bruge kurvelængdeformlen og rumfangsformlen (med hjælpermidler i 99% af alle tilfælde), og I *nogenlunde* kan se hvordan integralet giver mening som en sum af en masse
Hvis du ikke allerede har gjort det, så læs side 57-63. Dette er noget overraskende vigtig teori som sikrer at alt det vi laver med normalfordelinger og andre tæthedsfunktioner giver mening. Bemærk at det er - teoretisk - muligt at I kan blive holdt
Læs side 63-65. Dette kommer vist ikke som nogen overraskelse på nuværende tidspunkt.Det er til gengæld sidste del af vores "rene" gennemgang af emnet "integration". Så overvej lige grundigt om der er noget der skal gentages, eller om du har spørgsmå
Kast jer frådende over læsebogen, og læs side 72-90. Jeg kan forestille mig at det vil føles som at læse "Den store bog om at binde sine egne Sko" efter jeres "forskning" i sidste uge. I ved det hele allerede. Men forbered jer på at nu skal I snart l
Vi fortsætter eventyret om funktioner af to variable! (Det er ret fedt, egentlig. Ikke sandt?) Læs side 91-103. Igen skulle det gerne give jer sådan en følelse af "jeg synes jeg har set det her et eller andet sted før...".
Læs side 103-108. Se også gerne denne lille film:
Ingen nye læselektier. Mød op med frisk hjerne og godt humør til gengæld. ;)Vi skal lave noget vildt.
Drøn ned over kapiteloversigten s. 117-118 og bliv sikker på at du har styr på det hele. Prøv derefter at gætte hvad der nok skal ske nu. Læs derefter side 120-127.
Læs side 127-129. Tyg på "Sætning 3" i et par minutter, sådan at den ser mindre skræmmende ud. Prøv at forestille dig hvordan eksempler og opgaver ser ud når man lige har lært denne sætning. Og læs derefter eksemplerne på side 127-129 (inklusive hele
Læs side 130-134. Det er ret enkelt, men der gemmer sig noget interessant besvær. Prøv at regne ud hvorfor ved at overveje hvor dum en definitionsmængde man kunne risikere at have for sin funktion.
Drøn igennem kapiteloversigterne s. 117-118 og 145-146. Grib også formelsamlingen, og tjek at du kan finde alt det som er svært at huske i den.Medbring formelsamlingen.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Differentialligninger
Vi skal lære om differentialligninger.
Indhold
Kernestof:
Ingen læselektier. Men I kender prisen. Mød op med notatpapir og jeres yndlingspen. Og en frisk og veludhvilket hjerne.Vi skal i gang med differentialligninger. (Stilhed)
Læs side 148-158. Det meste vil være ting du allerede ved (heldigvis). Hvis du kommer til noget som du ikke vidste i forvejen, så brug lige 10 minutter ekstra på at læse det meget langsomt og være helt sikker på at du forstår det rigtigt.
Medbring jeres besvarelser af opgaverne fra i torsdags.
Læs side 158-162. Husk at man bør "læse" eksempler ved at skrive alt det matematiske arbejde ned på papir, og samtidigt forestille sig at man sidder og finder på det hele selv.
Medbring computer og formelsamling
Læs side 162-171. Hvis du får sådan en dejá-vù oplevelse af at have hørt det meste et eller andet sted før, så er det super godt, fordi så virker min hemmelige plan.
Læs side 171-178. Det er præcis hvad vi snakkede om i sidste modul. Sørg især for at forstå alle eksemplerne.
Ingen læselektier.
Læs side 178-187.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Vektorfunktioner
Vi skal lære om vektorfunktioner.
Indhold
Kernestof:
Ingen læselektier. Tænk i stedet over om der stadig er noget af det dersens differentialligninger som du mangler at få forklaret en ekstra gang. Hvis ikke du kan komme i tanker om noget, så kan du jo meget passende dytte forbi Abacus.dk og løse en he
Læs side 208-218.
Løs resten af opgaven (undtagen det sidste spørgsmål) fra torsdagens modulplan i OneNote.
Kig på noterne i OneNote fra mandag, og tænk lidt ekstra over projektet.
Ingen lektier til dette modul.
Læs side 228-233. Fortsæt til side 240 hvis du synes at det er interessant.
2Læs side 248-252. Prøv at indse at man jo faktisk bare integrerer farten for at finde den kørte afstand.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kaosteori!
Spænd jeres superheltebælter, og medbring alle jeres skills inden for differentiation, integration, differentialligninger, vektorfunktioner OG funktioner af 2 (og flere) variable.
For nu skal det ALT sammen bruges i forsøget på faktisk at forstå hvordan verden hænger sammen.
Det her er grunden til at matematikere ikke bryder sig om at fortælle hvad det hele "kan bruges til". Det er nemlig ret uhyggeligt.
Indhold
Kernestof:
Go ind i OneNote modulplanen for "03.12.2024" og se MINDST følgende to videofilm via linket i modulplanen:1. Differential Equations, a tourist's guide DE1 (3blue1brown)2. Chaos: The science of the Butterfly Effect (Veritasium)Inviter venner og famili
Ingen lektier. Prøv at drømme om kaotiske systemer.
Lav et Excel regneark på din egen computer som kan lave RK4 iteration på et koblet differentialligningssystem med 3 ukendte funktioner.Test det på følgende (meget ikke-kaotiske) system:f'(t) = g(t)g'(t) = - f(t)h'(t) = h(t)Med begyndelsesbetingeler:
Tænk lige over dette her: Fysik prøver at beskrive universet. Og beskrivelserne ender ofte i andenordens differentialligninger. En andenordens differentialligning kan løses numerisk. Men det kræver at man vælger begyndelsesbetingelser for at komme i
Vi mødes i G203 (kemi)
Arbejd (gerne hjemme) videre med kaos-projektet i noget som svarer til de 90 minutter undervisning, sådan at du kan have en lækker poster færdig slutningen af modulet onsdag.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52091737405", "T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52091737405", "H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52091737405" }