Holdet 2022 da-b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Hans Jensen, Julie Ambo Kyed, Mette Lemche Toftdahl
Hold 2022 da-b (1b da, 2b da, 3b da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Intro til analyse af skønlitteratur
Titel 3 Identitet og kærlighed i det senmoderne samfund
Titel 4 Nordkraft
Titel 5 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 6 Opstart + skriftlighed
Titel 7 Død og eksistens pt. 1
Titel 8 SRP3: Gør kloge folk klogere
Titel 9 Død, eksistentialisme og "Det"
Titel 10 Oplysning
Titel 11 Dokumentarfilm
Titel 12 De store linjer i ældre litthist - med perspektiv
Titel 13 Det digitale fællesskab
Titel 14 Krigens litteratur
Titel 15 Da Danmark blev moderne  o.1900-tallet
Titel 16 Storby og modernitet i mellemkrigstiden
Titel 17 Storbyen i 1980`ernes lyrik
Titel 18 Storbyen og socialrealisme
Titel 19 Storbyens forstæder i 60`erne
Titel 20 Minimalisme litteraturen
Titel 21 Forløb#18

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb: Journalistik og mundtlighed

Formål:
Eleverne skal:
- kunne forklare og anvende de fem klassiske nyhedskriterier i en analyse af en given nyhedsartikel.
- kunne forstå og forklare principperne bagved nyhedstrekanten.
- forstå, hvad vinkling er, og hvorfor/hvordan journalister balancerer nyheder.
- kende til begreberne for, hvordan klassiske nyhedsartikler er layoutet.
- kende til grundlæggende argumentation og kunne anvende begreberne påstand, belæg og gendrivelse.
- kunne forklare de fem nye nyhedskriterier: ”engagementskriterierne”.
- kunne forklare, hvad konstruktiv og fortællende journalistik og featuregenren er.

Indhold:
Grundforløbet i dansk handler om journalistik og mundtlighed. I første halvdel af grundforløbet lærer eleverne om klassisk nyhedsjournalistik. De lærer at anvende de fem klassiske nyhedskriterier både formidlingsmæssigt og som analyseredskab. De lærer om nyhedstrekanten, vinkling og balancering af nyheder, samt hvordan en avisartikel layoutmæssigt er bygget op og analyserer forskellige danske avisers forside. I anden del af grundforløbet arbejder eleverne med grundlæggende argumentation ud fra Toulmins argumentationsmodel. De lærer at anvende begreberne påstand, belæg og gendrivelse samt at formulere modargumenter ifm. gruppearbejde om en selvvalgt debatartikel. I tredje del af grundforløbet lærer eleverne om journalistisk i en moderne medievirkelighed. De lærer at forklare og anvende de fem nye nyhedskriterier: ”engagementskriterierne”, samt at kunne forklare, hvad konstruktiv journalistik og fortællende journalistik er. Derudover arbejder eleverne med genren feature.
Undervejs har eleverne arbejdet kreativt og i grupper om at analysere artikler, selv at skrive artikler og forberede en lille fremlæggelse.

Materiale:
Avisen i undervisningen (2019). ”Sådan vinkler du en journalistisk historie” fortalt af souschef på Berlingske indlandsredaktion Katrine Jo Andersen, 11.09.19 (Sådan vinkler du en journalistisk historie - YouTube) [video hentet aug. 2021]
Borup, H. (2011). Ud med sproget. Forlag: Frydenlund: s. 38.
Eeg, M.: ”Om Cavlingprisen”. Dansk Journalistforbund - Medier & kommunikation. (https://journalistforbundet.dk/om-cavlingprisen) [artikel hentet aug. 2021]
Larsen, O. S. (2021). Håndbog i dansk (I-bog). Forlag: Systime: ”De fem nyhedskriterier” (https://hbdansk.systime.dk/?id=c675), ”Tekst-layout” (https://hbdansk.systime.dk/?id=c1286&L=0), ”Nyhedstrekanten” (https://hbdansk.systime.dk/?id=c701), ”Vinkling” (https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=218#c682), ”Fortællende nyhedsjournalistik: New Journalism” og ”Featuren” (https://hbdansk.systime.dk/?id=c694), ”Indre komposition” (https://hbdansk.systime.dk/?id=c701).
Papercut Odyssey (2017). “Engagementskriterierne”. Videointerview med forsker Aslak Gottlieb. (Engagementskriterierne on Vimeo) [video hentet aug. 2021].
Schelde, Nanna (2019). ”En ægtemand”. Kristelig Dagblad, 21.03.19.
Verdens bedste nyheder: ”Konstruktiv journalistik” (https://old.verdensbedstenyheder.dk/om-verdens-bedste-nyheder/konstruktiv-journalistik/). [artikel hentet aug. 2021]

Ca. sideantal: 20

Der er tilknyttet tre skriftlige afleveringer (9 skriftlighedstimer)
• Brev til læreren
• Nyhedsartikel fra NG
• Videoaflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Intro til analyse af skønlitteratur

Introduktion til litterære genrer og basale begreber inden for litterær tekstanalyse:
Motiv/tema, tid og miljø, personkarakteristik, komposition, fortælleteknik, sproglige billeder og figurer, osv.
Der arbejdes primært med nyere dansk litteratur fra 21.årh. (men også ældre tekster)

Tekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk 2017 (systime.dk):
Kap.3.1: Hvad handler teksten om?
Kap.3.2: Komposition
Kap.3.3: Fortæller
kap.3.6: Litterære genrer
Kap.4.2: Sproglige billeder
Kap.4.3: Sproglige figurer
Analysevejledninger: 2. Litterær analyse af digte


Dansk litteratur fra det 21.årh.:
Epik (noveller):
Jesper Wung-Sung: "De tre veninder" 2000
Lotte Kirkeby: "Violvej" 2016


Lyrik:
Eksemplarisk analyse:
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født", 1850
Eleverne har arbejdet i grupper med selvvalgt lyrik og fremlagt for hinanden (digt eller sang):
Ea R, Mathilde: H.C. Andersen: "Studenten" 1830
Ea L, Fie, Solveig: Tove Ditlevsen: "De evige tre" 1942
Dagmar, Alvilde: Peter Laugesen: "Der er ingen tid at spilde" 2003
Andreas, Lukas, Oliver: Naja Marie Aidt: "Det var på broen" 2002
Emmely, Josephine: Tobias Rahim "Jesus" 2020
Alexander, Birk, Valdemar: Peter Laugesen: "Der er ingen tid at spilde" 2003
Emil, Jacob, Viktor: Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" 1802
Eleverne er desuden præsenteret for (har set videooplæsning) men har ikke yderligere arbejdet med følgende:
Tove Ditlevsen: "De evige tre" 1942
Yahya Hassan: "Barndom" 2013
Jørgen Leth: "Gå digt" 2011

Drama:
August Strindberg: "Den stærkeste" 1888

Anslåede antal sider: 80
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil 1 25-11-2022
Dansk stil 2 videoaflevering 15-12-2022
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Identitet og kærlighed i det senmoderne samfund

Formålet med dette forløb er at få indsigt i det senmoderne samfund og dets litteratur særligt ud fra temaerne: kærlighed og identitet. Vi kommer også omkring senmoderne maskulinitet og mandeidealer. Eleverne bliver præsenteret for forskellige senmoderne tekster (digte, billeder, roman), der på forskellig vis behandler disse temaer. Eleverne vil desuden blive præsenteret for tekster om det senmoderne samfund for dybere forståelse for, hvad der er definerende for begrebet "det senmoderne samfund".
Læringsmål:
• Indsigt i hvad der definerer det senmoderne samfund.
• Indsigt i hvordan temaerne kærlighed og identitet behandles i periodens litteratur.
• Træning i at analysere og fortolke forskellige tekster (digte, billeder, roman).
• Træning i at sætte forskellige tekster i tematisk og tidsmæssig sammenhæng.

Tekster:
Maria Høher-Larsen: "Senmodernitet" 2016 (faktalink)
Isabelle Ståhl: "Lige nu er jeg her" 2018 (romanuddrag), kap. 1+2 (s. 7-20)
Caspar Eric: "Jeg vågner alene i sengen", "Jeg har tømmermænd", "Jeg er til [fest med primært techno]" 2014 (digte fra "7/11")
Tobias Rahim: "Der ik nogen som dig", "Intuition kommer indefra", "Har skændtes med mit eget ekko", "Hvis mit ansigt ik havde været lammet", "Inden i mig er der et hav", "Hunde gør af ulve", "Ego er et våben" 2022 (digte fra "Drømmene maler virkeligheden")

Videomateriale:
Samfundets udvikling - traditionelt til det senmoderne samfund - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qUcGdlH6p5A
Livet som ubeslutsom | DR3 - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=zX_ea_n5Sg4
Elitedateren | Generation SoMe! | DR3 - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=guI4Fgbu47c
Portræt - Caspar Eric - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=DskyzPJvasM

Anslåede antal sider: 50
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil 3 16-01-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nordkraft

I dette forløb arbejder vi med romanen "Nordkraft" (2002) af Jakob Ejersbo. Vi arbejder med romanen som et værk (værk 1) gennem analyse og fortolkning af romanen inddelt i mindre dele ("Junkiehunde", "Broen", "Begravelse") og som helhed. Vi inddrager desuden viden om periodens litteratur (nyrealisme) samt om den periode, der skildres i romanen (1990´erne). Vi ser også filmatiseringen af "Nordkraft" (2005) for at sammenligne roman og film som udtryksform.

Læringsmål:
Træne analyse og fortolkning af en længere tekst.
Få kendskab til nyrealisme.
Få kendskab til forfatteren og perioden.
Sammenligne roman og film.

Tekster:
Jakob Ejersbo: "Nordkraft" 2002
Ole Christian Madsen "Nordkraft" 2005 (film)
Mette Østgaard Henriksen: "Dansk litteratur i 00'erne" Litteratursiden 2020
Anne Anthon Andersen: "1990'erne" Faktalink 2021
Tim Lissauer: "Jakob Ejersbo" Forfatterweb 2010

Videomateriale:
scene fra "Fight Club" 1999: https://www.youtube.com/watch?v=Zi9ivZL7vmA
Scene fra "Trainspotting" 1996: https://www.youtube.com/watch?v=SaP7qmsQbSI

Anslåede antal sider: 420
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DHO - Det moderne gennembrud

Forløbsbeskrivelse:
Formålet med dette forløb er at klæde eleverne på til at skrive DHO-opgave, som skal handle om det moderne gennembrud. Formålet med forløbet er, at give eleverne et overblik over perioden, dens litteratur, ismer, og samfundsproblematikker. Dette gør vi ved både at beskæftige os med tekster om perioden og periodens litteratur.  

Læringsmål:  
• Kendskab til det moderne gennembruds ønske om at sætte problemer under debat
• Kendskab til forskellige ismer i perioden: realisme, naturalisme, darwinisme og impressionisme
Fokus på kvindens rolle i forskellige samfundslag og kendskab til sædelighedsfejden

Tekster:
Georg Brandes: "Indledningsforelæsning" (uddrag) 1871
Henrik Pontoppidan: "En vandringsmand" 1887
Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt" 1894
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" 1887
Herman Bang: "Pernille" (uddrag) 1880
Herman Bang: "Den sidste aften" 1880
Amalie Skram: "Constance Ring" (uddrag) 1885
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk 2017 (systime.dk):
Kap.3.7: Litterære metoder
"1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880" DR2, 2007 (afsnit af dokumentarserie)
Bertha Wegmann: "Portræt af Jeanna Bauck", 1881 (maleri)
Christoffer-Wilhelm Eckersberg: "Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre", 1820 (maleri)
H.A. Brendekilde: ”Udslidt”, 1889 (maleri)

Anslåede antal sider: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Opstart + skriftlighed

En kort forventningsafstemning, refleksionstekst-skrivning om forholdet til danskfaget, og drøftelse af svære afsnit i DHO-en.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksion: Dig og danskfaget - til din nye lærer 20-08-2023
Omfang Estimeret: 1,50 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Død og eksistens pt. 1

Som start på det (af SRP3-modulet) opbrudte forløb om død og eksistens:

En analyse og fortolkning af Sidsel Bergfjords "Springer" fra 2022.
En intro til forløbets tematik, og afpudsning af novelleanalysens kunst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,50 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 SRP3: Gør kloge folk klogere

I samarbejde med matematikfaget: SRP3.

Et tværfagligt forløb fokuseret på den innovative SRP-type.

Fokus vil være på sprog - der, hvor kommunikationsanalyse og argumentation mødes med matematikkens logik (bl.a. syllogismer), objektivitet og sande udsagn.
I skal "innovere" en løsning på, hvordan en konflikt, der plages af dårlig argumentation, kan løftes og blive til en mulighed for dialog og læring - ja, vi vil have jer til at hæve kompetencerne omkring jer, så den demokratiske diskussion i Danmark kan finde sted på ordentlige præmisser - også i fremtiden.

Empirien og det medie, I skal udvælge og indsamle, er valgfrit - vi arbejder med et udvidet tekstbegreb, og I kan vælge at dokumentere diskussionen selv (hvis den fx foregår på det lokale plejehjem). Målet er at I skal "pitche" jeres innovative forslag for de virkelige mennesker, det drejer sig om, i det forum, det foregår. Selvsagt er det en dårlig idé at behandle denne opgave som satire, eller lave et halvhjertet design.

Den danskfaglige del vil indeholde afpudsning af begreberne i Toulmins argumentationsmodel, som I lærte at kende i grundforløbet, samt Sociologen Erving Goffmans teorier om "facework" - at tabe ansigt. Dette skal bruges til at analysere, hvad problemet er i de debatter, I mener, der er løbet af sporet, kortlægge dynamikker og indkredse acceptable løsninger, samt hvordan de kommunikeres succesfuldt.

Til litterær perspektivering læser vi et uddrag ("mutter er en sten"-afsnittet) fra Erasmus Montanus, der indeholder en syllogisme - en klassisk logisk formular, som klassen forinden er introduceret til at matematiklærer Ole Frehr.

Pga. den lange pause i undervisningsmoduler, gives en skriftlig opgave med en høj grad af selvstændighed, der ikke er direkte tilknyttet forløbet, men gør brug af den kommunikationsanalytiske metode fra Goffmann m.fl.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 2: Kommunikationsanalyse 25-09-2023
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Død, eksistentialisme og "Det"

Et litterært forløb fokuseret på tidsånd og tilværelsestolkning, efterkrigstidens eksistentielle kulturklima, modernistisk systempoesi i en eksistientialistisk læsning, lidt svensk, noget skriftlighed omkring dels forståelse af novellegenren gennem egen kreativ produktion, og rettelse af hinandens noveller. Til sidst en folkevise, hvor forståelseslæsning af ældre tekster og den eksistentialistiske læsning samles og afprøves.

Litterære tekster:

- Sidsel Bergfjord, novellen "Springer", 2020
- Stig Dagerman, novellen "Att döda ett barn", 1948
- Kortfilm "Att döda ett barn", 2003, baseret på Stig Dagermans novelle, skrevet og instrueret af Alexander Skarsgård og Björne Larson
- Naja Marie Aidt, digtet "Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage", som det fremtår i Højskolesangbogens 19. udgave (2019), skrevet 2008
- Frank Jæger, digtet "Kirsten og vejen fra Gurre",  1948
- Martin A. Hansen (kanonforfatter), Novellen "Agerhønen
- Værk: Teaterforestillingen "Det", baseret på værket af Inger Christensen, Odense Teater d. 21/11 2023, Bearbejdet og iscenesat af Esther Lee Wilkinson med originalmusik af Hannah Schneider.
- Inger Christensen, digtsamlingen "Det", 1969 - Udvalgte digte
- Ebbe Skammelsøn, folkevise

Perspektiverende tekster:
- Om efterkrigstiden, Frank Jæger og Martin A. Hansen i Litteraturens Veje, s. 312-316, s. 222, 225 og 226.
- Undervisningsmateriale fra Odense Teaters opsætning af "Det": "Den store ordstøvsuger", interview med instruktør Esther Lee Wilkinson, s. 11-12 + "Prologos, Logos og Epilogos", oversigt over digtsamlingens komposition, s. 18
- om folkeviser, lex.dk: https://denstoredanske.lex.dk/folkevise. 3,1 ns (t.o.m. "Gamle folkeviser")
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg 3: Mikronovelle om et skæbneomslag 10-11-2023
Rettet anonym mikronovelle 24-11-2023
OBS ændret: digt-podcast del 1 08-12-2023
Podcast del 2 22-12-2023
Korrespondance ("Eval-chat") 05-02-2024
Start på den reflekterende artikel 19-02-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Dokumentarfilm

I dette medieforløb ser vi nærmere på filmanalyse, og ser et dokumentarisk værk.
Der arbejdes med journalistik, fakta- og fiktionskoder - eller rettere, autencitetsmarkører og dramaturgiske effekter, og om troværdighed og etik.

Eleverne får introduceret forskellige dokumentartyper, og får en fintunet værktøjskasse til senere brug i kortfilmsanalyse.
Dertil en kritisk tilgang til, hvordan selv et "autentisk" fotografisk billede, og fakta fra en virkelig sagssammenhæng kan manipuleres, eller fortælles så overbevisende, at det har en retorisk og debatskabende effekt.

Som teori bruges Håndbog i dansk, kap 5.2 "Dokumentar og Mockumentary" + analysevejledningen "Oversigt til film"

Analyseret materiale:
Anslaget fra "Sugardating - luder eller lommepenge", Dr2 Temalørdag fra 2015 - https://www.danskkulturarv.dk/dr/dr2-tema-luder-eller-lommepenge/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 1: Genaflevering af 2g årsprøve 03-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 De store linjer i ældre litthist - med perspektiv


○ Romantik (vi har haft I DK er jeg født): Oehlenschlägers guldhornene

Opgave: 22/10: Litt. Analyseopgave m. digt eller novelle – romantik-fokus

○ Romantisme -  Skyggen? mangl. Blicher, sig nærmer tiden-analyse?
○ Århundredeskiftet: folkeligt gen.(Aakjær),
○ Tidlig modernisme hos Johs. V. Jensen.

Opgave: Redegørelsesskrivning (vidensindsamling + faglig formidling, gerne kreativt) og sproglig fremstilling i fokus.

Med her, fordi svær at placere i modernisme: Blixens sorg-agre

Foretrukken arbejdsbog: Litthist på langs og tværs, Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2: analyserende artikel om digt/novelle 19-11-2024
Opgave 3: Redegørelse for strømning + forf 17-12-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Det digitale fællesskab

• Jan-feb: Det digitale fællesskab: digitale medier + kommunikation/sociologi
○ Sprogets indhold, udtryk og funktion, variation, samspil m. kultur og samfund.
○ (Diskursanalyse m. nodalpunkt, Goffman og indtryksstyring, semantiske felter, casebaseret mm).
○ Digitale analyseobjekter og internettet som vidensressource + digitale fællesskaber.
○ Kritisk-analytisk, ansvarligt, reflekteret. Like-bogen. Nye begreber til arg. Analyse (stråmand, skræmmeargument etc), Debatartikel – sprog/medier
○ Debatartikel/reflekterende art. Om egen digital identitet – medborgerskab i samf, verden. Sociale sammenhænge: det skal (kan) publiceres ude i verden, til nogen: “Lægges ud”. Publicering, kommunikation, intenderet vs. realiseret modtager – vurdere om virkemidler er hensigtsmæssige.
Værk 5: Lyrik-værk: Nike (2015) af Caspar Eric
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Krigens litteratur

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Da Danmark blev moderne o.1900-tallet

Læs i i-bog "Brug litteraturen", afsnittet industriens tid.
Lærer-produceret oversigt, der forklarer socialrealismens 2 grundformer, den pessimistiske og den optimistiske socialrealisme
Tekster:
Martin Andersen Nexø: En Lønningsdag, 1900
Maleri af Erik Henningsen: Sat ud, 1882.

Gruppevist arbejde med de to tekster. Med fokus på en analyse og en fortolkning, samt en perspektivering til perioden og teksternes realismeform.
grupperne fremlægger for klassen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Storby og modernitet i mellemkrigstiden

Værk:
Sønderby; Midt i en Jazztid (indgår i reflekterende artikel.)
Baggrundsviden:
Om modernisme i mellemkrigstiden. Hans Hertel, kronik : "Kampen om det moderne", Politiken, d.6.9.2008
Dokumentar: Badehotellets Danmark, TV2 Play, 2018
Om ekspressionisme og futurisme. Uddrag fra "Litteraturen på langs og på tværs".
Lærerproduceret materiale om digtgenrer, sprog og stil
Set video om Broby.Johansens digtsamling BLOD

Tekster:
Tom Kristensen, Nat i Berlin, 1921
Emil Bønnelycke, Gaden, 1917
Broby Johansen, Nat Plads, 1922.
Uddrag af Vita Andersen: Fredag. Lørdag Søndag,
Uddrag af Bønnelycke: Odalisk Skøn
Uddrag af NFS Grundtvig: Hver gang en sommer igen kommer dragende.


Den tidlige modernismes kendetegn har eleverne læst om og inddraget i deres analyse af ovenstående digte. Vi har gået i dybden med sproglige og stilistiske virkemidler, samt hele analyser hvor digetene er blevet fortolket og perspektiveret til en positiv og/eller negativ moderne livsfølelse.
Eleverne har arbejdet parvist og i større grupper med mindre delopgaves og hele tekster.








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Storbyen i 1980`ernes lyrik

Baggrundsviden:
Dokumentarfilmen: Nattens Engle, 1981, Claus Bohm
Bazar, DR, et bogmagasin, 1984

Digte: (værk: Vi folder drømmens faner ud, Michael Strunge, 1982)
Plasticsolen
Tidens bølger
Fald
Den hæslige by

Eleverne har fokuseret på ekspressionistiske træk i ovenstående digte, og i grupper analyseret og fortolket digtene. Hver gruppe har valgt at arbejde med et af digtene.
Desuden har opgaverne også inddraget hvilket syn på storbyen digtene udtrykker, samt hvilken livsfølelse der udtrykkes om tilværelsen i byen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Storbyen og socialrealisme

Skriftlig opgave ud fra nedenstående tekster:
Harald Herdal: "Før Jul", 1933.
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren, 1906

Eleverne har laver en analyserende artikel ud fra emnet  "Sociale forhold i København".

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Storbyens forstæder i 60`erne

Tekster:
Peter Seeberg: Braget, 1965
Klaus Rifbjerg: Hjertefloden, 1965

Hver halvdel af klassen har fået tildelt et af digtene og  i grupper analyseret og fortolket teksterne med særligt fokus hvad der karakteriserer fortællerens relation til forstaden.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Minimalisme litteraturen

Om minimalismen:
https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
Tekster:
Helle Helle: En stol for lidt, 1996
Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt, 2022

Eleverne har haft fokus på antydningsteknik og tomme pladser i teksterne, men også læst lærerproduceret materiale om scenisk fremstillingsform.
I denne forbindelse har elever set den svenske kortfilm: I follow you. og analyseret hvilke sceniske træk der anvendes i filmen.
Den berettende og beskrivende fremstillingsform er blevet eksemplificeret i uddrag fra Ørneflugt, og i uddrag fra Marie Grubbe, Illum galgebakke og novellen Biller. har eleverne undersøgt teksterne for beskrivende eksempler af personer og miljø.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Forløb#18

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer