Holdet 2022 da-d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Dorthe Almose Videsen
Hold 2022 da-d (1d da, 2d da, 3d da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Journalistik og nyhedsformidling
Titel 2 Politisk kommunikation - argumentation og retorik
Titel 3 Introduktion til litterær analyse - selvvalgt værk
Titel 4 Dansk rap - i tekst og musik
Titel 5 DHO - Industralisering og det moderne gennembrud
Titel 6 Romantikken og H.C. Andersen - del 1 og del 2
Titel 7 Berlin og storbyen som tema i litteraturen
Titel 8 Nyeste litteratur - værk: Tyverier
Titel 9 Dokumentarisme -  værk: Testamentet
Titel 10 Reality, reklame og podcast
Titel 11 Taler - stilistisk og sproglig analyse
Titel 12 Det folkelige i litteraturen - middelalder
Titel 13 Tove Ditlevsens forfatterskab - værklæsning digte
Titel 14 Psyke og eksistens - værk: Den afrikanske farm
Titel 15 Oplysningstiden og Holberg - værk Jeppe på Bjerget
Titel 16 autofiktion - tendenser nyeste litt. (repetition)
Titel 17 Journalistik og dokumentarisme (repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Journalistik og nyhedsformidling

Grundforløb: Intro til kommunikationssituationen og nyhedsformidling i særligt trykte, men også visuelle medier. Medierne som vagthund og 4. statsmagt.
Oplæg om klassiske og moderne/balancerede nyheder, nyhedskriterier, avisens debat og informationsgenrer, særligt fortællende journalistik.

Baggrundslæsning: Håndbog til dansk kap. 2 (fakta og fiktion), kap. 5.1 avisjournalistik.

Avisen i undervisningen - forskellige avisgenrer, stofområder, nyhedstrekanten, vinkling .v. - https://www.youtube.com/watch?v=l4HURoBPaJs

Hjælp til skrivning: almindelige fysiske ordbøger  + https://ordnet.dk/ddo/forside  + https://ordnet.dk/ods/forside + https://www.synonymbog.com/

Målgrupper - Mineravamodellen

Oplagstal: https://webtest.kantargallup.dk/storage/reports/March2021/i8zkBMhbnA1mYY1yWfnX.pdf

Fælles analyse af tv-indslag : Tuberkulose på Thisted gymnasium, (DR, tv-avisen) - forsider og ledere og andre artikler fra udvalgte aviser i uge 39 2021.

Eleverne har desuden skrevet (individuelt og i grupper) mindre artikler ifa. reportage fra NG, anmeldelse, fortællende (essay) lignende artikel.

Forløbets formål:
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning


omfang: ca. 150 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politisk kommunikation - argumentation og retorik

Fokus:
Gennemgang af det retoriske pentagram, kommunikationssituationen, Toulmins argumentationsanalyse (den udvidede model), retoriske vikremidler, appelformer og forskellige argumentatoriske kneb og former.

Baggrundslæsning: Håndbog til dansk, systime, 4. udg., 2017 (i-bog), kap. 4 (sprog)

Tekster, der er brugt:
Mette Frederiksens åbningstale til folketinget 2022 og sejrstale til socialdemokraterne 2022

tidligere SDU- formand frederik Vads kronik : Politikerne havde for nemt ved at afvise os den forkælede ungdom. 20. juli, 2021 i Information

Forskellige reklamer fra Carlsberg med Mads Middelsen, Rådet for sikker trafik, 2015, colgate tandpasta (appelformerne)

Forskellige argumentationsøvelser
skriftligt arbejde : debatterende artikel

Forløbets formål:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Introduktion til litterær analyse - selvvalgt værk

Bagrund - Intro til analysevejledninger i "Håndbog til dansk" (i-bog)  og oversigt til film og billeder (i fysisk udgave er det siderne 307-360) og kap. 3 og 4  om litteraturanalyse, sproglige billeder og stilistik.

Følgende analysemetoder er gennemgået som gruppeoplæg:
Biografisk læsning
Nykritisk læsning
Strukturalistisk læsning
Ideologikritisk (socialhistorisk) læsning
Psykoanalytisk læsning
Læserorienteret læsning


Eleverne læser selvvalgt dansk roman (seneste 20 år) og skriver anmeldelse

Forløbets formål:
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive  tekster

omfang: ca. 300 sider (inkl. værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk rap - i tekst og musik

Baggrundslæsning:  Rap - rim, rytme, reaktion af Magnus Riisager, Dansklærerforeningens forlag, 2019. Kap. om formål, virkemidler, flow og musiske virkemidler

Lars Bukdahl : Poesi der, 2000 (afsnit med løgringemodellen)

Fælles analyse:
PER VERS : Black power
Mass: Tillyk med det (repetitions tekst)

Yahya Hassan, Barndom, 2013

Digtet BARNDOM på svensk og norsk

https://svenska.yle.fi/a/7-772573
https://www.boktips.no/dikt/dikt-om-livet/barndom-av-yahya-hassan/


Eleverne har desuden arbejdet i grupper med sproglig analyse af selvvalgt dansk kunster og raptekst og kreativ opgave med produktion af egen rap:

Hensigt : Malte, Joakim, Elias, Benjamin, Elvin

Ben : Laura, Frigg

Det Brian - Aviaya, Thilde

Topkarakter - Lucas, Julie

Ensom - Sadik, Tilde, Mille

Op med hovedet - Josefine, Sagaana

Som du vil - Josefine, Sagaana

Gi mig Danmark tilbage - Thea, Signe, Sofie

Prima Nocte - Luka, Isak

Gilli, Sivas - Ajla, Nanna (Aya)

København/Ukendt kunstner - Emilie



Forløbets formål:
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning


(omfang: ca. 75 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DHO - Industralisering og det moderne gennembrud

Tværfagligt forløb med historie - der skrives en dansk-historieopgave, der forsvares i en mundtlig prøve.
I forløbet vil der i dansk  bl.a. fokuseres på
- Det moderne gennembruds litterære projekt og Georg Brandes ønske om "problemer under debat", herunder kritisk realisme, de 3 K'er, naturalisme mv.
-Realisme og naturalisme som skrivestil og menneskesyn
-impressionisme (i litteratur og maleri)
- Sædelighedsfejden
- Synet på ægteskab og kønsroller i 1800-tallet (biedermeier og DMG)
- Litteraturen som et middel til at skabe samfundsforandringer
- Det moderne gennembrud som særligt studeret periode
- forløbet fungerer som optakt til DHO

Baggrundslæsning:

Håndbog til dansk - litteraturhistorie - afs. om det moderne gennembrud

Litteraturportalen.dk

Dokumentar: 1800 tllet på vrangen - afs. 7

Billeder fra perioden (elevernes egne billedanalyse - fremlæggelser):

afs. om det moderne gennembrud -  link til youtube (forelæsning om DMG)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5141
https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Det_folkelige_gennembrud


Dokumentar: 1800 tllet på vrangen - afs. 7, DR

Primærtekster:
Henrik Pontoppidan : Ane-Mette (uddrag af novellen) + Illum Galgebakke (hele novellen)
Amalie Skram : Constance Ring (uddrag af romanen - besøg hos præsten og anmodning om skilsmisse)
J.P. Jacobsen: Fru. Marie Grubbe (uddrag fra forskellige passager i romanen , der viser hovedpersonens udvikling)
Louis Pio : tale "Nu dages der brødre" (tale)
Herman Bang : En balkjole (novelle)

Det folkelige gennembrud:
Martin Andersen Nexø : En lønningsdag (novelle)

Film med Øgendahl og de store forfattere : J.V. Jensen

Forløbets formål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

(omfang ca. 200 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romantikken og H.C. Andersen - del 1 og del 2

Forløbet afbrydes i uge 36,37 og 38 af tværfagligt forløb SRP3 sammen med engelsk. Fokus på retorik, argumentation og kommunikation ifm. innovative løsninger på sundhedsproblemer.

Uge 39,40 og 41 fokus på studieturen til Berlin og derfor læses enkelte tekster med dette tema

Baggrundslæsning: "Håndbog til Litteraturhistorie" afs. om romantikken - fra universalromantik til romantisme

Dokumentar: 1800 tallet på vrangen, afsnit 1, DR

Lærernoter om sproget og det stilistiske i H.C. Andersens digtning

Elevnoter og oplæg om forskellen ml. folke- og kunsteventyr
elevopgave om Grundtvig

Primærtekster:
Oehlenschlager: Guldhornene, 1803 (uddrag - oplæst)
Staffeldt: Indvielse, 1803 (strofe 1)
Grundtvig: Bryllups-salme, 1848
Fædrelandssange:
Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
Oehlenschlager: Der er et yndigt land, 1823
H.C. Andersen: I danmark er jeg født, 1850

Eventyr:
H.C. Andersen: Snedronningen, De røde sko, Grantræet
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, 1848
H.C. Andersen: Skyggen, 1851 (oplæst)


Eleverne har endvidere arbejdet med analyse af selvvalgte eventyr som er præsenteret i matrixgrupper

Forløbets formål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster


omfang: ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Berlin og storbyen som tema i litteraturen

Som optakt til studietur til Berlin.
Der læses i Litteraturhistorien om modernisme (herunder storbymodernisme og ekspressionisme) + litteraturprogrammet BAZAR med Lola Baidel, Pia Tafdrup og Michael Strunge. Om 70érnes realisme og bekendelseslitteratur vs. 80´ernes modernisme)

Digte af Tom Kristensen "Berlin, Berlin" og Michael Strunge "Berlin, mit hoved"
Essay af Karen Blixen om Berlin og krigen "Kraft og glæde"
Dokumentar om Berlins subkulturer bl.a. grafitti


Som litterær optakt til studietur til Berlin . Eleverne har efterfølgende skrevet reportage fra deres tur til Berlin.

omfang: ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Nyeste litteratur - værk: Tyverier

Baggrundslæsning om tendenser i nyeste litteratur:

"Håndbog til dansk" - afs. om den moderne novelle og minimalisme og kortprosa

Håndbog til litteraturhistorien" - afs. om nyeste litteratur

Baggrund om forfatter Thomas Korsgard - Forfatterweb og litteratursiden


Værk: Thomas Korsgaard, Tyverier, noveller, 2019

Eks. på minimalisme : Helle Helle : En stol for lidt
Nyere eksperimenterende lyrik: Sofie Diehmer: Lol- Lita, 2019
Nyere eksperimenterende prosa: Tine Høeg: Jeg vælger Valencia, 2015

repetition foråret 2025 om autofiktion med særlig fokus på den offentlige og litterære debat om Thomas Bobergs autofiktive værk "Insula" - (uddrag s. 1-15 i e-reolen)

Forløbets formål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
omfang ca. 250 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentarisme - værk: Testamentet

Eleverne  har i dette forløb (som startede i 1g. med foredrag af og visning af dokumentaren "Sending Aya back" (tidligere elev på NG) arbejdet med den visuelle og indholdsmæssige side af dokumentar- og realitygenren, hvor de har fået kendskab til de seks forskellige dokumentargenrer, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder samt filmtekniske virkemidler.

Eleverne har desuden diskuteret dokumentargenrens troværdighed og hvordan de kan være dagsordensættende i samfundsdebatten. Ligeledes har klassen arbejdet med reality-genren i danske medier og fremlagt karakteristika og analyse af udvalgte programmer. Sat i perspektiv til vores senmoderne medievirkelighed, hvor de forskellige medieplatforme i højere grad er blevet integreret (multimodalitet).
Endvidere har eleverne arbejde specifikt med at kunne analysere filmiske og dramaturgiske virkemidler bl.a. ved at lave citatanalyse.

Baggrundslæsning : Håndbog til dansk,  afs. 5.2 og 5.3 om film og dokumentar- og realitygenren

Leksikon til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Klassen har arbejdet særligt indgående med af :

"Skeletterne i Skat", første3 min. afs. 1, DR2   (citat-analyse/filmiske virkemidler)


Værklæsning: (dybdegående indholdsmæssig og filmisk analyse af dokumentaren "Testamentet" af Christian Sønderby, DR og DFI, 2011 (Værk).


Forløbets formål:
- At få kendskab til:
○ dokumentargenrerne; den dybdeborende, observerende, deltagende, refleksive, poetiske, dramatiserende.
○ autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder
○ filmtekniske indstillinger og de mest kendte filmiske virkemidler
- At analysere en dokumentar (både indhold og de filmiske virkemidler)
- At diskutere dokumentargenrens troværdighed


(ca. 100 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Reality, reklame og podcast

I forlængelse af forløb om dokumentarisme, filmiske virkemidler og argumentation og retorik arbejder eleverne i grupper med egen analyse af udvalgte reality-programmer og reklamer samt laver deres egen podcast efter inspiration : https://poetiskpodcast.dk/produktioner/syv/lag



Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Taler - stilistisk og sproglig analyse

Repetition af det retoriske pentagram, kommunikationssituationen, Toulmins argumentationsanalyse (den udvidede model), retoriske vikremidler, appelformer. Dette forløb udvides til også at kikke på forskellige typer taler (fortsættelse af politiske argumentation), forskellige argumentatoriske kneb og former og diskursanalytiske begreber.

Baggrundslæsning: Håndbog til dansk, systime, 4. udg., 2017 afsnit 4.9-4.10

Tekster, læst fælles:
Mette Frederiksens nytårstale 2019/20 (diskursanalyse)

1. Maj tale af Line Knutzon (diskursanalyse)

Skriftligt: - stileoplæg debatterende artikel : udskamning af offentlige personer som onkel Reje og analyserende artikel om Kong Frederiks tale til regenten ifm. 50 jubilæet (HF eksamenssæt maj 2024)

mindre elevopgaver : argumentationsanalyse

Forløbets formål:

– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

(omfang ca. 100 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det folkelige i litteraturen - middelalder


Baggrundslæsning: afsnit om middelalderen i Håndbog til dansk - "Litteraturhistorien" afs. om middelalderen og folkeviser og forlkeeventyr

Primærtekster:
Hr. Bøsmer I Elverhjem (folkevise)
Ebbe Skammelssøn (folkevise)

Kalkmaleri: Elmerlundsmesteren (billedanalyse)

Folkeeventyr: Kong Lindorm

Forløbets formål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster


Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Tove Ditlevsens forfatterskab - værklæsning digte

Værklæsning: Der bor en ung pige i mig, der ikke vil dø. Tove Ditlevsen digte i udvalg ved Olga Ravn. Efterordet af O. Ravn læses som baggrundstekst og intro til forfatterskabet og Ditlevsens digte.

Elevfremlæggelser af udvalgte Tove Ditlevsen digte

Fælles analyse af digtet "Barndommens gade" og novelle "Dolken" og film "Barndommens gade"

Baggrund om forfatteren:

Mick Øgendal og de store forfattere : Tove Ditlevsen, DR

Litteratursiden og forfatterweb om forfatteren

Forfatterskabet og Ditlevsens realisme perspektiveres til modernismen og særligt Klaus Rifbjergs forfatterskab - repræsenteret ved digtet "Det er blevet os pålagt"

Forløbets formål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster


Omfang: ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Psyke og eksistens - værk: Den afrikanske farm

Målet er ud fra læreroplæg om eksistentialisme og psykoanalytisk læsning at læse kanoniserede tekster af danske forfattere  (fra primært mellemkrigstiden) ud fra en mere metodisk tilgang som kan kvalificere elevernes tilgang til at analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster.


Primærtekster:
J.V. Jensen: Vinternat
Peter Seeberg: Hjulet
Karen Blixen: Ringen og værklæsning : Den afrikanske farm
Martin. A. Hansen: Paradisæblerne
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (digt - læst ifm. T.D. forløb)

Baggrundstekster: Håndbog til dansk - Litteraturhistorien, systime - e-bog. Eksistenitialisme og litterære genrer modernisme og realisme

Forløbets formål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden.
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.


omfang: ca. 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Oplysningstiden og Holberg - værk Jeppe på Bjerget

Værklæsning Jeppe på bjerget. Eleverne har læst første og sidste akt i Holbergs komedie. Derefter har klassen været i det kgl. teater og set stykket opført med Fredrik Cilius i hovedrollen som Jeppe (februar 2025). Efterfølgende  elevopgaver med at arbejde med dramaet.

Læreroplæg om komedien som genre.

Håndbog til dansk - Litteraturhistorie . afs. om oplysningstiden
Podcast om Holberg :
https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg


Forløbets formål:

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlig fremstillingsformer

(omfang a. 100 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 17 Journalistik og dokumentarisme (repetition)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer