Nyborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nyborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 da-e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nyborg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jesper Vinter-Thomsen
Hold
2022 da-e (
1e da
,
2e da
,
3e da
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Litteratur 1200 - 1870
Titel 3
Fiktionsfilm: gyserfilm
Titel 4
Journalistforløb
Titel 5
DHO
Titel 6
Sprog: retorik og argumentation
Titel 7
Litteratur 1870-1919
Titel 8
Sprog: Stilistisk analyse og kommunikation
Titel 9
Litteratur: 1920-1980
Titel 10
Medier: fakta
Titel 11
Litteratur: 1980-2024
Titel 12
Repetition og eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Indhold:
Fælles forløb for alle 1.g-klasser der kommer omkring mundtlighed, skriftlighed, journalisme og AP
Særlige fokuspunkter:
Kommunikationssituation. Argumentation. Appelformer. Fremlæggelse. Feedback.
De 3 skrivefaser
Avistyper. Layout. Nyhedskriterier. Nyhedstrekanten. Vinkling. Balancerede nyheder. Det journalistiske sprog.
Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur:
Håndbog i nudansk: de tilhørende kapitler
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Litteratur 1200 - 1870
Indhold
Middelalderen
Oplysningstiden
Romantikken
Romantismen
Særlige fokuspunkter
Trylleviser, ridderviser.
Borgerlig offentlighed, det moderne projekt. Rationalisme, deisme, pietisme, rokoko, den moderne følsomhed.
”hvad udad tabes, skal indad vindes”, splittelse, nyplatonikere/dualister, Platons hulelignelse, universalromantik/organismetanke, guldaldertanken, nationalromantikken, dannelsestanken, poetisk realisme.
æstetik, splittelse, dobbeltgængermotiv, Faustiader
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur
Litteraturens Veje: side 32-162
Litteraturens Huse
Indhold
Kernestof:
1) Den norrøne digtning.pptx
"Germand Gladensvend"...
"Erasmus Montanus" (ikke lektier, men man må meget gerne læse den på forhånd)
"Erasmus Montanus"...
Lektier: lav 2-3 understregninger per side i resten af "Erasmus Montanus".
Lav opgave nr. 2: Dansk Grammatik.docx
Romantik.pptx Lektier: Analyser og fortolk "Indvielsen"
Grammatikhæftet.docx Lektier: Lav øvelse nummer 3 i grammatikhæftet
Fremlæggelse af gruppearbejde: "Guldhornene"
Lav opgave nr 5. Grammatikhæftet
Grammatikhæftet.docx
Jeg er til møde, men jeg kommer og laver fravær i begyndelsen af timen.
Lav opgave nr 6 i timen i grammatikhæftet Grammatikhæftet.docx
Læs korrektur på hinandens stile. Bliv ved indtil alle har læst alles opgaver (eller så mange I kan nå).
Lektier: Lav opgave 6+7 i grammatikhæftet
I får stile tilbage.Frivilligt: Skriv til mig hvis jeg må gennemgå din stil foran klassen. Man får supergod feed back live. Jeg siger hvad der er godt, og hvad der er skidt, og hvorfor.
Vi prøver igen. Lektien er den samme som den fra i onsdags
Vi prøver igen igen...
Jeg skal lige sætte en anden klasse i gang, så kommer jeg! Giv mig lige 5 minutter :)
Lektie: Find din sidste stil og kig fejltyperne igennem. Repeter i ordbøger og på nettet hvad de grammatiske fejl er for disse typer: infinitiv-komma, nutids-r, for/får, kommaregler osv. Kig så i din stil om du kan finde steder hvor du har lavet diss
Lektie: Lav opgave nr 8 i Grammatikken (lagt ind kl 15.44)
Vi gennemgår næste stilemne
Ikke lektie: Grundvig "Den signede dag"
Lektier: Lav opgave nr 9 i grammatikken: Grammatikhæftet.docx
Vi gennemgår "Den signede dag"
Lektier: HC Andersen: "Danmark mit fædreland", 1850.Lektier: Steen Steensen Blicher: "Sildig Opvaagnen", 1828. (den er meget lang så kom tidligt i gang)
Ikke lektier: Grammatik opgave nr 10
Lektie: Læs og lav understregninger: "Sildig Opvaagnen"...
Tag computer med, vi skal også skrive stil.
"Sildig Opvaagnen"...
Stilskrivning - husk computer
Mødetid er 08.30 da jeg lige skal sætte mine 3.g'ere i gang
Grammatikøvelser
"Sildig Opvaagnen"... Det er en lektie at have understregninger til alle sider. Vi er nået til side 166.
HC Andersen: "Danmark mit fædreland"
Dansktest i faglige begreberDanskfaglige brgreber.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fiktionsfilm: gyserfilm
Indhold
Gyserfilm
Særlige fokuspunkter
Den psykologiske gyser, den dæmoniske gyser, Den videnskabelige gyser, Zombie-gyseren, Det fysiske gys og teenage-gyset.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde/stop cinema
Litteratur
Rikke Schubart: "I lyst og død", 2008
YouTube
Vimeo
Netflix
HBO max
Indhold
Kernestof:
Stile tilbage
Thomas Alfredson: "Let the Right One In", 2008 (horror)Stille og rolig svensk horror. Tjek den ud her og se evt. traileren: https://www.imdb.com/title/tt1139797/reference/
"Let the right one in"...
Journalistforløb med to journalister fra Fyns Stifttidende
Jeg er stadig syg:Journalistforløb med to journalister fra Fyns Stifttidende
I skal begynde at skrive på jeres avisartikel sammen med jeres makker.
Frivillige lektier: Se "Troldspejlet special: Troldspejlet nyder rædslerne" hjemmefra. DRTV - Troldspejlet special: Troldspejlet nyder rædslerne
Abraham lincoln: "Vampire Hunter", 2012
Gruppearbejde med filmiske virkemidler
I grupper af 2-3 Udvælg 5 minutter fra filmen og lav en analyse og fortolkning med særlig fokus på de filmiske virkemidler.Nedskriv i et PowerPoint med screen shots og forklaringerOrdbog med forklaringer (den her).docx
fortsætter gruppearbejdet fra i mandags
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Journalistforløb
Et sideløbende forløb med 2 journalister fra Fyns Stifttidende
Indhold
Kernestof:
Journalistforløb med to journalister fra Fyns Stifttidende
Jeg er stadig syg:Journalistforløb med to journalister fra Fyns Stifttidende
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DHO
Der skrives DHO
Indhold
Kernestof:
Skriv stil
I skal skrive på jeres avisartikel til "Skiven"
Alle artikler skal skrives færdige. Bliver man ikke færdig i timen så er det lektier hjemme.
DHO-optakt
Lektier: Læs og lav minimum 3 understregninger per side i Herman Bangs: "Irene Holm".(frivillige lektier: Læs novellen 3 gange)
Jeg starter filmen sharp så lad kom tidligt.Dokumentar om "Romantikken og Det Moderne Gennembrud"
Vi færdiggør Irene Holm.
Dansktest. Venstre kolonne er væk til testen.Danskfaglige begreber.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sprog: retorik og argumentation
Indhold
Retorik
Argumentation
Særlige fokuspunkter
De 5 arbejdsfaser, Den klassiske model, lejlighedstalen, ANSVA-modellen, appelformerne.
Toulmin, sammenligninger, argumentationens 4 faser, dårlig argumentation, god argumentation.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde/stop cinema.
Litteratur
Helle Borup: ”Ud med sproget”: hele bogen
Charlotte Jørgensen og Mette Onsberg: ”Praktisk argumentation”
Indhold
Kernestof:
Vi snakker om 1. stil og grammatikopgave nr. 1.Husk en computer
Besvar opgaven i "opgaver"
Retorik, teori
Gruppearbejde med appelformerne
Retorik.pptx
Fremlæggelse af gruppearbejdet med appelformerne.
Argumentation, teori
Hvis I når at se beskeden så husk jeres kompendium!
Jeg kommer direkte fra min læge, så jeg bliver lige lidt forsinket.Lav jeres grammatikopgave mens I venter...
Litteraturens Huse (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Litteratur 1870-1919
Indhold
Det moderne gennembrud:
Det folkelige gennembrud
Særlige fokuspunkter
Naturalisme, determinisme, impressionisme.
Det stoflige gennembrud, folket, handlekraft, livsappetit, det fysiske arbejde, hjemstavnen, melankoli, nostalgi.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur
Litteraturens Veje: side 194-259
Litteraturens Huse
Indhold
Kernestof:
Genenmgang af grammatikopgave
Lektier hjemmefra: læs og lav understregninger på resten af "Illum galgebakke".
Husk noterne til "Illum Galgebakke". Alle bliver spurgt!
Fremlæggelse af Johannes V. Jensen: "Paa Memphis station", 1906.
Martin Andersen Nexø: "Ulven og fårene", 1915Lav 2-3 understregninger per side
Stile tilbage
Lektie: J.P. Jacobsen: "Mogens". Læs og lav min 3 understregninger per side fra linje 1 til 149. Alle bliver spurgt.
Husk test fredag!
Dansktest Danskfaglige begreber.docx Venstre kolonne er væk til prøven
"Mogens" linje 150-300.
Lektier: Mogens linje 300 til 450.Tre understregninger per side
Medbring jeres danske roman eller andet at læse i
Lektier: Mogens linje 450 - 600
Lektier: Mogens linje 568-895. Warning: Det er et stort teksstykke
Lektier: "Mogens": 599 - 1184 (resten af teksten). Langt tekststykke.
Jeg er i Århus som censor, så I skal skrive på jeres bogaflevering
Peer gradeLektier: Alle skal medbringe 1 udprintet eksemplar af jeres sidste stil. I timen finder I en makker, og så bytter I stile og retter så hinandens stile.1) Korrektur2) Feed back 3) Karakter
https://docs.google.com/document/d/1ysL7sGMPrTcXkSjnKq6NIQNc_ot3WGAj5TGrKt1IGOg/edit
Vi gennemgår grammatikopgaven
Lektier: Læs og lav understregninger til JP Jacobsen: "Et Skud i Taagen" fra kompendiet. Alle bliver spurgt!
Dobbeltbooking
Læs resten af "Et skud i tågen"
"Et skud i tågen"...
"Et skud i tågen"
J.P Jacobsen: "To verdener"...
Vi gennemgår grammatikopgave 3
Lektier: Fortolk og analyser: J.P. Jacobsen: "Pesten i Bergamo". Alle bliver spurgt!
Læs og forstå: "Der burde have været roser"
Lektier: Lav grammatikopgaven hjemme
Forbered resten af "Pesten i Bergamo"
Læs "Der burde have været roser"
Vi laver opgaven i timen
Vi læser novellen i timenJ.P Jacobsen: "Fru Føns"
Grammatikopgave.docx Vi laver opgaven i timen
"Fru Føns"...
Grammatikopgave.docx (laves i timen)
"Fru Føns".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sprog: Stilistisk analyse og kommunikation
Indhold
Stilistisk analyse
Kommunikation
Omfang
10 moduler (74)
Særlige fokuspunkter
Sproglig analyse, skrift og lyd, ord, syntaks, troper og figurer
Kommunikationsmodeller, modtager, afsender, tekst, overføringsmåder, støj, Roman Jacobson.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur
Jan Sørensen: ”Stilistisk analyse” hele bogen
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”: de relevante kapitler
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Sprog: stilistisk analyse og kommunikation
Stilistisk analyse og kommunikation
Stilistisk analyse.pptx
Vi fortsætter gruppearbejdet og gør klar til fremlæggelser.
Jakobsons kommunikationsmodel
DansktestØv hjemmefraVenstre kolonne er væk til prøvenDanskfaglige begreber.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Litteratur: 1920-1980
Indhold
Mellemkrigstiden
Krig og efterkrigstid
Omfang
10 moduler
Særlige fokuspunkter
Ekspressionisme, fremmedgørelse
Heretica, eksistentialisme.
Konfrontationsmodernisme, absurdisme.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur
Litteraturens Veje: side 274-362
Litteraturens Huse
Indhold
Kernestof:
Litteratur 1919-1980Tom Kristensen: “Fribytter”, 1920
“ODALISK SKØNHED"
DÆMRING
BLOD
“BLOD"
Karen Blixen: "De blå øjne"
Peter Seeberg: "Hjulet"
14) Modernisme og virkelighed.pptx her ligger PowerPointet om absurdismen. Man kan evt læse den igennem hjemme.
"Hjulet"...
Martin A. Hansen: "Roden"
Søren Kierkegaard.pptx
Stile tilbage
Da jeg er dobbeltbooked så skal I arbejde selv og I skal arbejde på jeres genaflevering.
Klaus Rifbjerg: "Fødsel"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Medier: fakta
Indhold
Dokumentarfilm
Omfang
10 moduler
Særlige fokuspunkter
Den observerende dokumentar, den informative dokumentar, den kritisk-dybdeborende dokumentar, jeg-dokumentaren, Den poetiske dokumentar.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde/stop cinema
Litteratur
Henrik Rytters 5 dokumentartyper
Indhold
Kernestof:
What Is a Woman? (2022) - IMDb
Stile tilbage
Extremis (2016) - IMDb
Don"t F**k with Cats: Hunting an Internet Killer (TV Mini Series 2019) - IMDb
DansktestDanskfaglige begreber.docx Øv hjemmefra
"Dont f*** with cats"
"Don't f**k with cats"
Dokumentarens fem hovedgenrer_NY.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Litteratur: 1980-2024
Indhold
Storby, modernitet og stil
Årtusindeskiftet - netværk og verden
Omfang
10 moduler
Særlige fokuspunkter
Hippiebevægelsen, yuppie-bevægelsen, punkbevægelsen
Postmodernisme, multitasking, globalisering, det refleksive moderne, disembedding-mekanismer.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur
Litteraturens Veje: 391-478
Litteraturens Huse
Indhold
Kernestof:
Michael Strunge: ”19. juni 1983, 25 år. København” og ”Hjerternes terrorist”
Jens Blendstrup: "Gud taler ud" (uddrag)
"Gud taler ud"...
Lektier: Medbring 1 sangtekst eller 1 digt udskrevet i 5 eksemplarer på papir fra de sidste 5 år (2020-2025) som du synes er speciel god eller er en favorit.Du skal være klar til at analysere og fortolke teksten for 4 af dine klassekammerater.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition og eksamensforberedelse
Indhold
Repetition og eksamensforberedelse
Særlige fokuspunkter
Inden eksamen, i forberedelsen, være tekstnær, PEE-modellen, perspektivering, Blooms taxonomi, generelle råd. De store linjer i litteraturen, sproglig analyse, medieanalyse.
Omfang
10 moduler
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde
Litteratur
https://www.studentum.dk/studieguiden/artikler-og-tips/eksamensforberedelse-4910
http://studypedia.au.dk/eksamen/eksamensforberedelse/
Indhold
Kernestof:
Søren Kierkegaard: ""Diapsalmata"
Søren Kierkegaard.pptx
Søren Kierkegaard: "Diapsalmata"
Albert Camus: "Sisyfos-myten" (uddrag)
Albert Camus.pptx
Jean-Paul Sartre: "Eksistentialisme er en humanisme" (uddrag)
Jean-Paul Sartre.docx
Friedrich Nietzsche.docx
Husk computer, vi skriver stil i timen.
Hvad er mundtlig eksamen og hvordan præsterer man på dagen?
Tobias:(de første 7 minutter) DRTV - Det sorte guld: Olieindustriens hemmeligheder1) Analyser og fortolk filmklippet med særlig fokus på de filmiske virkemidler.2) Lav en analyse og fortolkning af filmklippet med særligt fokus på genretrækkene fra de
Malthe: Ambrosius Stub: "Aria" (teksten findes i Litteraturens Huse)1) Lav en analyse og fortolkning af digtet med særligt fokus på genren: rokoko2) Perspektiver til selvvalgt materiale
Litteraturens Huse (1).pdf
Erik: UPHEAVAL | Multi Award Winning Horror Short1) Lav en analyse og fortolkning af gyserfilmen med særligt fokus på de filmiske virkemidler2) Lav en analyse og fortolkning af filmen med særligt fokus på gysergenren.3) Perspektiver til selvvalgt mat
Andrea1) Lav en sproglig analyse af anmeldselsen af Katy Perrys "143" med særligt fokus på troper og figurer2) Perspektiver til selvvalgt materialeDet her album har brug for førstehjælp
Malthe
1) Lav en medieanalyse af "Ignore it" med særligt fokus på de filmiske virkemidler og horrorgenren.2) Perspektiver til selvvalgt matariale Ignore It - Short Horror Film ( Award Winning )Filmfaglige begreber.docx
Horror-films-kopi.pptx
Cecilie H.M. Kong Frederik X's nytårstale.pdf 1) Lav en retorisk analyse og fortolkning af Kong Frederiks nytårstale fra 20252) perspektiver til selvvalgt materiale
Afsnit
Freja1) Lav en sproglig analyse af Hanne Davidsens tale ved Johnny Madsens begravelse med særlig fokus på retorik og argumentation.2) Perspektiver til selvvalgt materiale
Stile tilbage
Johanne
Katrine
Laura G
Laura S
Dagbog for 3e
Den lille Rødhætte.docx
Laura: Horror
Dagbog
Signe A1) Analyser og fortolk digtet "Natmaskinen" af Michael Strunge med særlig fokus på danskfaglige begreber og perioden2) Perspektiver til selvvalgt materialeStrunge Natmaskinen.pdf
Signe S1) Analyser og fortolk digtet "Ved Frokosten" af Johannes V. Jensen med særlig fokus på danskfaglige begreber og perioden2) Perspektiver til selvvalgt materialeJohannes V. Jensen Ved frokosten
Skrivemodul: dansk stil. Husk computer og bog
Survio® | Bue & Pil
AstridFifty Shades – I mørket
Præproduktion til dokumentarA day in a life.docx
Dokumentarfilmsproduktion
A day in a life.docx
Jeres dokuer skal være færdige og klar til screening
Emilia
KatrineJohannes Ewald
Med hemmeligt besøg...
To og to øve danskfaglige bregreber til testen fredagDanskfaglige begreber.docx
Iben: Mette Frederiksens tale om corona-nedlukningen af Danmark.pdf
Arbejde i timen: Skriv et klagebrev til jeres nabo over for høj musik. I skal bruge alle de retoriske virkemidler min én gang Retoriske begreber.docx https://docs.google.com/document/d/1Sa7x396T5C8cgz1WSf61M1MlcNPeTXBjfuh1gjdTPUM/edit?usp=sharing
Øve dansktest
Husk at øve hjemmefraDanskfaglige begreber.docx Til testen er det venstre kolonne der er væk
Laura GlansDRTV - Dødens velodrom
I timen: Forfat et skænderi mellem et kærestepar hvor I kommer alle argumentationstyperne igennem
Besvar opgaven i lectio!Man får fravær for timen hvis ikke der bliver afleveret senest 11.30
Shaun of the Dead (2004) - IMDb
Shaun of the dead...
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36,3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52150329843", "T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52150329843", "H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52150329843" }