Holdet 2022 da-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jesper Vinter-Thomsen
Hold 2022 da-e (1e da, 2e da, 3e da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Litteratur 1200 - 1870
Titel 3 Fiktionsfilm: gyserfilm
Titel 4 Journalistforløb
Titel 5 DHO
Titel 6 Sprog: retorik og argumentation
Titel 7 Litteratur 1870-1919
Titel 8 Sprog: Stilistisk analyse og kommunikation
Titel 9 Litteratur: 1920-1980
Titel 10 Medier: fakta
Titel 11 Litteratur: 1980-2024
Titel 12 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Indhold:
Fælles forløb for alle 1.g-klasser der kommer omkring mundtlighed, skriftlighed, journalisme og AP

Særlige fokuspunkter:
Kommunikationssituation. Argumentation. Appelformer. Fremlæggelse. Feedback.
De 3 skrivefaser
Avistyper. Layout. Nyhedskriterier. Nyhedstrekanten. Vinkling. Balancerede nyheder. Det journalistiske sprog.

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur:
Håndbog i nudansk: de tilhørende kapitler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litteratur 1200 - 1870

Indhold
Middelalderen
Oplysningstiden
Romantikken
Romantismen

Særlige fokuspunkter
Trylleviser, ridderviser.
Borgerlig offentlighed, det moderne projekt. Rationalisme, deisme, pietisme, rokoko, den moderne følsomhed.
”hvad udad tabes, skal indad vindes”, splittelse, nyplatonikere/dualister, Platons hulelignelse, universalromantik/organismetanke, guldaldertanken, nationalromantikken, dannelsestanken, poetisk realisme.
æstetik, splittelse, dobbeltgængermotiv, Faustiader

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur
Litteraturens Veje: side 32-162
Litteraturens Huse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Journalistforløb

Et sideløbende forløb med 2 journalister fra Fyns Stifttidende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Sprog: retorik og argumentation

Indhold
Retorik
Argumentation

Særlige fokuspunkter
De 5 arbejdsfaser, Den klassiske model, lejlighedstalen, ANSVA-modellen, appelformerne.
Toulmin, sammenligninger, argumentationens 4 faser, dårlig argumentation, god argumentation.

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde/stop cinema.

Litteratur
Helle Borup: ”Ud med sproget”: hele bogen
Charlotte Jørgensen og Mette Onsberg: ”Praktisk argumentation”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Litteratur 1870-1919

Indhold
Det moderne gennembrud:
Det folkelige gennembrud

Særlige fokuspunkter
Naturalisme, determinisme, impressionisme.
Det stoflige gennembrud, folket, handlekraft, livsappetit, det fysiske arbejde, hjemstavnen, melankoli, nostalgi.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur
Litteraturens Veje: side 194-259
Litteraturens Huse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sprog: Stilistisk analyse og kommunikation

Indhold

Stilistisk analyse
Kommunikation

Omfang
10 moduler (74)

Særlige fokuspunkter
Sproglig analyse, skrift og lyd, ord, syntaks, troper og figurer
Kommunikationsmodeller, modtager, afsender, tekst, overføringsmåder, støj, Roman Jacobson.

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur
Jan Sørensen: ”Stilistisk analyse” hele bogen
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”: de relevante kapitler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Litteratur: 1920-1980

Indhold

Mellemkrigstiden
Krig og efterkrigstid

Omfang
10 moduler

Særlige fokuspunkter
Ekspressionisme, fremmedgørelse
Heretica, eksistentialisme.
Konfrontationsmodernisme, absurdisme.


Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur
Litteraturens Veje: side 274-362
Litteraturens Huse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Medier: fakta

Indhold

Dokumentarfilm

Omfang
10 moduler

Særlige fokuspunkter
Den observerende dokumentar, den informative dokumentar, den kritisk-dybdeborende dokumentar, jeg-dokumentaren, Den poetiske dokumentar.

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde/stop cinema

Litteratur
Henrik Rytters 5 dokumentartyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Litteratur: 1980-2024

Indhold

Storby, modernitet og stil
Årtusindeskiftet - netværk og verden

Omfang
10 moduler

Særlige fokuspunkter
Hippiebevægelsen, yuppie-bevægelsen, punkbevægelsen
Postmodernisme, multitasking, globalisering, det refleksive moderne, disembedding-mekanismer.

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur
Litteraturens Veje: 391-478
Litteraturens Huse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Repetition og eksamensforberedelse

Særlige fokuspunkter
Inden eksamen, i forberedelsen, være tekstnær, PEE-modellen, perspektivering, Blooms taxonomi, generelle råd. De store linjer i litteraturen, sproglig analyse, medieanalyse.

Omfang
10 moduler

Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning/gruppearbejde

Litteratur
https://www.studentum.dk/studieguiden/artikler-og-tips/eksamensforberedelse-4910
http://studypedia.au.dk/eksamen/eksamensforberedelse/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer