Nyborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nyborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR-1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2025/26
Institution
Nyborg Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Annette Bau, Solvej Aaboe
Hold
2022 FR-1 (
2gFR-1
,
3gFR-1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til fransk (Franskportal)
Titel 2
La Belgique - un pays formidable
Titel 3
La seconde guerre mondiale
Titel 4
Les contes
Titel 5
Le corps, le sport, la nourriture, le risque
Titel 6
La durabilité - Zéro déchet Eksamensemne
Titel 7
Une rencontre décisive, compliquée ou atypique Eks
Titel 8
L’École française Eksamensemne
Titel 9
La migration Eksamensemne
Titel 10
Elektroniske uv-links
Titel 11
Travailler dans une entreprise (virksomhed)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til fransk (Franskportal)
Indhold
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La Belgique - un pays formidable
Om Belgienforløbet
Fokus på geografi, dvs. Belgiens placering i forhold til omkringliggende lande samt Belgiens regioner. Desuden de forskellige sprog og hovedstaden Bruxelles, herunder hvordan man spørger om vej og taler om at færdes i en storby.
Baggrundsviden
Holdet har haft adgang til bogen
La Belgique - un pays formidable
Tekster
Girl
(film fra 2018)
Tintin au Congo
(uddrag af tegneserien)
La chanson des vieux amants
(sang af Jacques Brel)
Les bourgeois
(sang af Jacques Brel)
Madeleine
(sang af Jacques Brel)
Formidable
(sang af Stromae)
Santé
(sang af Stromae)
Indhold
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La seconde guerre mondiale
Tekster
Je m'appelle Arlette, et j'ai survécu à Auschwitz
teksten fra Chataigne (2009)
Je m'appelle Arlette, et j'ai survécu à Auschwitz
filmen fra Chataigne (2009)
La rafle
af Roselyne Bosch (2010)
Fokus
Forståelse af jødeforfølgelsen i Frankrig samt Frankrigs håndtering af krigen.
I
Le grand cahier
har vi sammen læst kap. 1 samt 18-25. Resten har været delt ud, så eleverne stod for kapitler i par.
Indhold
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Les contes
Om eventyrforløbet
Fokus på at tale om en tekst, herunder at tale om eventyr.
Baggrundsviden
Entrées
(uddrag)
La Belle et la Bête
(arbejdsark)
Les contes
(arbejdsark)
Tekster
La Belle et la Bête
(film fra 2014)
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Le corps, le sport, la nourriture, le risque
Tekster
En del af teksterne fra delprøve 1'erne skrives ind her
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La durabilité - Zéro déchet Eksamensemne
Systimes Fransk fagpakke:
E/I-bog: Grundbog: Zéro Déchet af Maria Hassing, Systime 2023. Afsnit:
1. Introduction
2. La durabilite en France
3. Béa Johnson et le zéro déchet
Pourquoi les Français adorent ces baskets?
https://www.youtube.com/watch?v=YJcLMJWMld8
Êtes-vous un bon éco-citoyen
Fokus på relevante gloser om bæredygtighed og zero waste-bevægelsen.
Interkulturel kompetence skærpes gennem sammenligning af Frankrigs og Danmarks lovgivning og bæredygtige tiltag.
Udgivelsens forskelligartede opgavetyper lægger op til, at eleverne træner både skriftlige og mundtlige sprogfærdigheder.
https://www.youtube.com/watch?v=LszNe30c-Zs
https://www.youtube.com/watch?v=32sf1Ti1qpA
https://www.brut.media/fr/videos/environnement/ecologie/a-copenhague-les-touristes-ecolos-sont-recompenses
https://www.facebook.com/brutnatureFR/videos/copenhague-du-kayak-gratuit-contre-des-d
échets/441332896422673/?locale=fr_FR
Indhold
Kernestof:
Brug 10 minutter på at nyde de to videoer😊 Forstå det I kan. Brug 5 minutter på at slå et enkelt ord op i hver video, som I er nysgerrige efter at kende.
CLEANER ORGANISÉ feat. Bengous (REMIX ÉCOLO "Bande Organisée") | Clean my Calanques
Brug ca. 20 minutter: Se hele videoen, som vi så noget af torsdag morgen. Stop videoen et tilfældigt sted og lav en skriftlig billedebeskrivelse. Stjæl gerne ord og vendinger fra videoen. Skriv hele sætninger. Mellem 5 og 10 sætninger.
Forbered jer på en delprøve 1 i klassen uden hjælpemidler ved at lave opgaverne i vedlagte doc.
Skriv hjemme 5-8 sætninger om Campus Market. Stjæl vigtige nøgleord fra teksten. Til jer, der var fraværende i tirsdags: lav så meget af delprøve 1 som muligt.
stx213-FRAb-A-08122021_del1.pdf
Gå ind på Prøveportalen (fra lectios forside) og søg efter 'Campus Market'. Koden er 20082024. Find delprøve 2, tekst B = videoen. Vi så og oversatte ca. 35 sec. i klassen. Se det sidste minut af videoen. Træn udtale ved at stoppe videoen og gentage
Brug ca. 20 minutter: Se og forstå videoen:
3.1. Béa Johnson : le zéro déchet, radical chic
Følg link og læs 15-16 linier om Béa Johnson. Hvormeget fylder hendes tøj? Hvormange par sko har hun? Hvilke 5 grundprincipper lever hun efter?
Béa Johnson.docx
Beskriv billedet (skriftligt)! Der er mange relevante gloser at finde i linkene lige under billedet.
Brug 20 min. og se, hvor langt du kan nå: 1) Læs om Béas 5 principper. Giv gerne et eksempel på hvert princip. 2) Kig på illustrationen over de 5 principper og prøv at lære gloserne: sugerør i metal osv.
1) Svar på de 5 quiz-spørgsmål om dine transportvaner (i vedhæftede fil)
2) Repeter de to 1.bøjningsverber: 'utiliser' og 'voyager'
www.youtube.com
Aflevering af delprøve 2
Afsnit
Læs og forstå de to første "tekstfotos" om grønne initiativer i København. Læs også allernederst i dok. en kommentar fra en Instagramlæser. Er vedkommende positiv eller negativ stemt i forhold til artiklen?
Lektie: Forbered en mundtlig præsentation af et af dine slides fra bæredygtigheds-ppt: La durabilité. Du skal kunne tale om slide't i 2 minutter.
Regardez la vidéo (l'appartement d'Afrodinette). Qu'est-ce vous avez bien aimé ? Est-ce que vous pouvez vivre ainsi ? Pourquoi/pourquoi pas?
Ikke lektie: Imparfait passé composé Veja-kopi.docx
Hvornår bruger man passé composé og hvornår imparfait? Find jeres noter frem fra 1. eller 2.g om dette grammatiske emne (kaldet ASPEKT) og repeter reglerne. Hvis I kan nå at indsætte et par af verberne i Veja-opgaven, skal I ikke holde jer tilbage🤓
Imperfektum (L'imparfait) Har I mon adgang til dette links øvelser?
Forsøg om I kan tilgå flg. link. Man skal være logget ind for at kunne aktivere øvelsen (unilogin). Øvelsen består af sætninger på dansk, hvor I skal forholde jer til, om I ville bruge imparfait eller passé composé på fransk: øvelse 62 Solskinshistor
Ikke lektie:
Kig på sætning 15-19 i vedlagte dokument og forsøg at finde fejlene og at rette dem.
Beskriv et af billederne i vedlagte doc. Skriftligt og på fransk. Skriv 10 sætninger.
1) Brug 20 minutter og se, hvor langt du kan komme i vedhæftede dokument. Brug ordbogen til at finde de relevante verbebøjninger. 2) Medbring bog, som blev udleveret sidste gang: L'Assassin.
exerc imp ou p.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Une rencontre décisive, compliquée ou atypique Eks
Fokus på uventede og fatale møder af enhver afskygning.
Primær tekst: L'Assassin af Wilfrid Simon, Fiction française
Film: L'ÉtÉ 85 af instruktøren François Ozon, 2020
Film: Close af instruktøren Lukas Dont, 2023
Eleverne kan også perspektivere til migrationsteksterne.
Indhold
Kernestof:
Kig på sætning 15-19 i vedlagte dokument og forsøg at finde fejlene og at rette dem.
Beskriv et af billederne i vedlagte doc. Skriftligt og på fransk. Skriv 10 sætninger.
Afsnit
1) Brug 20 minutter og se, hvor langt du kan komme i vedhæftede dokument. Brug ordbogen til at finde de relevante verbebøjninger. 2) Medbring bog, som blev udleveret sidste gang: L'Assassin.
exerc imp ou p.docx
Medbring arbejdselvopgaverne fra 10.10. og L'Assassin-bogen. Se de første 22 sekunder af kortfilm ved at følge link. Beskriv scenen: Qui? Où? Qu'est-ce que le personnage fait?
L'Assassin chapitre 1.docx Brug 20 minutter på at træne de franske vendinger i vedhæftede dokument. Medbring bogen L'Assassin!
Brug ca. 30 minutter på at læse og forstå kapitel 2 i L'Assassin. Måske kan I også nå at svare på de fem spørgsmål.
Fortsæt læsning af kapitel 3 og prøv samtidig at tage noter:
Skr. aflevering: Delprøve 1 laves i klassen uden hjælpemidler. Brug vedhæftede dokument som træning til testen.
Fortræning til delprøve 1.docx
Efter at have afleveret delprøve 1 i klassen: Forberedelse til næste aflevering:
Læs og forstå p.16. Skriv 5 franske gloser ned, som er nye og som du gerne vil huske, fordi de bliver brugt hyppigt. Husk, at der er gloser til alle kapitler i OneNote: L'Assassin - øvelser og gloser.Titel
Læs resten af kap.4. ekstensivt = forstå hvad det handler om. Udvælg 4 sætninger, som du skal kunne oversætte direkte.
1) Kapitel 5, p.19 l.12 - 22. Læs og oversæt mundtligt d.11 linjer. 2) Oversæt skriftligt til fransk:
Læs kap.6. Husk at opsnappe og lære nye gloser.
Brug halv time på at forstå kapitel 7 (vi oversatte meget af det torsdag morgen i klassen). Besvar på fransk
Brug 20-30 minutter på delprøve 2-afleveringen, der skal afleveres på tirsdag. Der bliver mulighed for at stille spørgsmål vedrørende afleveringen og tid til at lave forbedringer. Medbring også L'Assassin.
Medbring jeres udkast til den aflevering, der skal afleveres i morgen. Der bliver mulighed for at stille spørgsmål vedrørende aflevering og tid til at lave forbedringer. Medbring også L'Assassin.
Skr.aflevering: se under Opgaver
Décrivez l’illustration de la page 31.
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
L’École française Eksamensemne
Mette Bering og Mimi Sørensen: Paroles Françaises. Gyldendal.
Le Cancre (p.11)
35 kilos d'espoir (p.13)
Les Danois (p.15)
Un des meilleurs… (p.18-20)
Des fois (p.21)
Le redoublement (p.24)
Skolesystemets opbygning/sammenligning med DK (p.7 og p.17)
Indhold
Kernestof:
Mette Bering og Mimi Sørensen: Paroles Francaises, Gyldendal; sider: 7, 13-14
Kig på tabel over det franske skolesystem i bogen p.7 og lav 5 sætninger som fx 'à l'âge de 2 ans les enfants français commencent à l'école maternelle'.... Oversæt skr.: 'Det franske skolesystem er ikke som det danske system. Skolen i Frankrig er obl
Ikke lektie: Men påbegyndes i timen.
Lær digtet udenad! Følg link og lyt for at blive helt sikker i udtalen.
Le Petit Nicolas 01 + sous titres
Brug 25 minutter på forberedelse og se, hvor langt du kan komme med 35 kilos d'espoir: 1) læs og forstå teksten 2) présentez Grégoire: age, classe, sa situation à la maison, son problème à l'école, la maîtresse Marie, l'année heureuse, le bricolage.
Ikke lektie: Les choristes 3g 2023-24.docx
Regardez la bande-annonce qui dure 1 minute et 39 secondes. Écrivez 5 phrases en français qui décrivent une des scènes.
TRAILER / To Be And To Have / DIR: Nicolas Philibert
Find feedback på delprøve 2 under ‘Opgaver’. Find tre steder markeret med gult i din besvarelse. Det er grammatiske fejl, som du skal forsøge at rette inden mandagsmodulet.
Lektie: læs og oversæt p.15: Les Danois sont plus ouverts...l.1-16
Bøj verberne i nutid.docx
Arbejd videre på jeres moodboard/ppt om skoletemaet, så I er klar til individuelt at sige noget om undertemaerne: Le système scolaire en France (p.7), Le Cancre (p.11) = le point de vue d'un élève, 35 kilos (p.13) = le point de vue d'un élève et l'éc
Færdiggør jeres ppt/moodboard om skoletemaet. I timen skal I fremlægge individuelt for læreren.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La migration Eksamensemne
Fokus på migration fra Afrika mod Frankrig. Primært den illegale immigration og grunde til at rejse til et andet land.
Film: 'L'histoire de Souleymane' af instruktøren Boris Lojkine eller ‘Samba' af instruktørerne Eric Toledano og Olivier Nakache (nogle elever har set den ene film - andre har set den anden)
La chanson ‘Mercy’
https://www.youtube.com/watch?v=6ft3_DOajNY
af sangerne Madame - Monsieur
Le footballeur’ d'après Marc Villard: « Fly Mamadou » in Nouvelles du XXe siècle, Hatier 2012 : tekstuddraget i eksamensopgave Onsdag den 6. juni 2018 (fortsætterniveau).
Indhold
Kernestof:
Lektie: Prøveportalen (Kode 12345678): delprøve 2 Le Tour de France Femmes: tekst C: Pourquoi une si longue attente ? Læs og forstå!
Lektie: følg link og lyt til teksten. Forsøg at svare på følgende spørgsmål: 1. Qui parle dans cette chanson ? 2. Elle se trouve dans quelle situation ? 3. Pourquoi ? 4. Est-ce que la fin est heureuse ou malheureuse ? Brug evt. vedhæftede pdf som stø
Ingen lektie da I har sidste skriftlige franskaflevering!😊 Husk at uploade inden kl.21 i aften.
C’est qui les immigrés en France ? - 1jour1actu.com
L'histoire de Souleymane[1].docx
La Guinée notre Paradis (Clip Officiel)
Guinée : les retournés | ARTE Reportage
Ingen lektie men vigtigt at møde op til modulet.
Feedback.docx
AFRIQUE MAP clic.htm
Til jer, der ikke var der mandag morgen: vi læste en bid (l.1-17) af ‘Le footballeur' og skrev følgende résumégloser ned: Mamadou - 17 ans - Congolais - adore le foot - part pour la France - se cache dans la soute - il fait froid - c’est pourquoi - d
Le_footballeur.pdf
Souleymane résumé.docx
Eksempel på eksamenfoto.docx
Eksempel på eksamenstekst L'École.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Elektroniske uv-links
Ordbogen.com
:
[url]://www.ordbogen.com/da[/url]
Indhold
Kernestof:
Eksempel på eksamenfoto.docx
Eksempel på eksamenstekst L'École.pdf
Elevtips til mundtlig eksamen fra Franskportalen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Travailler dans une entreprise (virksomhed)
Tekster
Ratatouille
Coco avant Chanel
(2009)
Le chant du loup
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52167310334", "T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52167310334", "H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52167310334" }