Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Dorthe Bruun
|
Hold
|
2022 SP-2 (1gSP-2, 2gSP-2, 3gSP-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro basis 1
Eleverne skal i dette første lange introforløb med udgangspunkt i tekster fra forskellige begynderbogssystemer lære basisstof.
Samtale: Præsentation - alder, nationalitet, sprog, udseende, personlighed, humør, tøj - farver, familie, venner, fritidsinteresser.
Grammatik: tal, udtaleregler, tryk, artikler, substantiver, genitiv, verber i nutid, adjektiver (placering, bøjning), personlige og possessive pronominer, ser + estar og sætningsopbygning
Aktiviteter: interviews, modeshow, walk and talk, glosetræning, bøjning af verber, oversættelse, elevoplæg, kulturelle indslag om Día de los Muertos (México) og Navidad en España.
Skriftligt arbejde: skrivning af småtekster + prøve
5procent
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 - Mis amigos y yo
|
20-09-2022
|
Opgave 2 - Test uden hjælpemidler
|
03-11-2022
|
Opgave 3 - Mere familie
|
22-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
56,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Intro basis 2
Eleverne skal i dette andet lange introforløb med udgangspunkt i tekster fra forskellige begynderbogssystemer lære basisstof.
Samtale: Hus, værelse, huslige pligter, arbejde, skole, m.m.
Grammatik: adjektiver (placering, bøjning, gradbøjning), SER/ESTAR/HAY, gerundium, præpositioner i forbindelse med placering, sætningsopbygning, muy/mucho.
Aktiviteter: interviews, stationsarbejde, mim og gæt, walk and talk, billedbeskrivelse, glosetræning, bøjning af verber, oversættelse, prøve, elevoplæg, kulturelle indslag om spansktalende lande
Film og kortfilm:
Sin nombre, Cary Fukunaga, 2009
Habanastation,Ian Padrón, 2011
Skriftligt arbejde:
* prøve
* fremstilling af video/optagelse (opsamling på alt det, der blev lært i efteråret)
*Beskrivelse af billeder
*video om hus og værelse
5procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Grammatik, billedbeskrivelse og hverdagsemner
Vi har i dette forløb fokuseret på hverdagsemner som:
* daglig rutine (hvad man laver i dagligdagen, og hvad man laver i weekenden)
* ferie (hvorfor man tager på ferie, hvem man tager på ferie med, hvor man ynder at tage hen og hvorfor, hvad man laver, når man er på ferie, etc.)
Aktiviteter:
Vi har trænet ordforråd og samtale.
Vi har beskrevet billeder. (I billedbeskrivelsen var der krav om forskellige sætningstyper med HAY, SER, ESTAR, LLEVAR, gerundium + perfektum og futurum)
Vi har læst småtekster fra forskellige begyndersystemer og trænet sandt og falsk-sætninger (delprøve 1).
Vi har arbejdet med tid/klokken/klokkeslæt (Son las..., a las..., de la mañana/de la tarde/de la noche)
Vi har lyttet til lytte-øvelse om daglig rutine med multiple choice opgaver.
Vi har lavet oversættelser og skrevet postkort.
Grammatik: genopfriskning af grammatik fra 1g + refleksive verber, sjove første personer, diftongerende verber, verbalperifraser samt perfektum og nær fremtid
Skriftligt arbejde:
* test om hverdag - (lytteøvelse, grammatik og indsættelsesøvelse)
* postkort (krav om at bruge forskellige tider - nutid, gerundium, nærfremtid, perfektum)
2,5procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Colombia - OPGIVES TIL EKSAMEN
Vi har i dette forløb fokuseret på Colombia. Vi har undersøgt fakta om landet. Vi har talt om colombianerne som folk, colombiansk natur, kultur, mentalitet, skolesystem og arbejdsmuligheder. Vi har set på, hvad Colombia har at byde på, og hvilke problemer der er i Colombia (herunder inkluderer vi Fernando Botero og Pablo Escobar som kendte colombianere)
Vi har også set på kulturelle forskelle mellem danskere og colombianere.
Kernetekster:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, La identidad contrastada, Gyldendal, 2013:
* Mario de Colombia (s.22-29)
Jeanette Krogh, Otras caras de Colombia, Turbine, 2021:
* Capítulo 1 - Colombia - side 8-11
* Capítulo 7 - Diferencias culturales - Doris en Colombia - side 40-47
Una mirada a las realidades en Colombia, Books on demand, 2022:
* Colombia - side 11-12
* Estudiar en un colegio público - side 30-31
* Estudiar en un colegio rural - side 34-35
*Estudiar en un colegio de monjas - side 36-37
* Trabajar en Colombia - side 45-51
Film: María - llena eres de gracia, Joshua Marston, 2004
Supplerende tekster:
Videomateriale om Pablo Escobar:
https://www.youtube.com/watch?v=MzxYP0th-AU
https://www.youtube.com/watch?v=NcnDSZcyBvU
Video til lytteøvelse om 10 byer i Colombia:
https://www.youtube.com/watch?v=8ECaMzPRxRo
Billeder af Fernando Botero
Grammatik: direkte objekter, imperfektum og præteritum/aspekt + general opsamling på de tider af verbet, som eleverne har lært indtil nu + diverse grammatikøvelser i MinLæring.
Aktiviteter:
* quizlet
* SpanishDict grammatikøvelser
* beskrivelse af billeder (Botero)
* lytte/forståelsesopgave ud fra Youtube video om byer i Colombia
* Rollespil ud fra manuskript
* læsning af tekster og svar på spørgsmål
* improviseret oversættelse med få hjælpemidler
* Skrivning af breve til Juan (Mario-tekst)
* Oplæg i mindre grupper om film og tekster (Powerpoint)
* differentierede opgaver i "chill" og "turbo" efter niveau.
* tværfagligt arbejde med andet spanskhold opdelt efter niveau (chill og turbo)
Skriftligt arbejde: tekst om Pablo Escobar i simple sætninger, skriftligt arbejde på klassen (hjemmelavet delprøve 1, der matcher det gennemgåede materiale) + delprøve 1 i MinLæring om Tiny Houses.
20procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Cuba y los cubanos - OPGIVES TIL EKSAMEN
Vi har i dette forløb kigget på Cubas historie fra 1955-2020 - i meget store træk. Vi har også været igennem diverse fortællinger fra folk samt igennem film fokuseret på livet på Cuba, fordele og ulemper, folks måde at tackle hverdagen, m.m. Vi har talt om, at der er begyndt at ske ændringer på Cuba i den senere tid både i positiv og negativ forstand, men at cubanerne stadig drømmer om at forlade øen.
Grammatik: de to datidsformer + genopfriskning af førnutid og HAY/ESTAR/SER + verbalperifraser + fokus på grammatisk bevidsthed generelt ud fra nogle allround spørgsmål om grammatik.
Skriftligt arbejde: eleverne har prøvet kræfter med delprøve 1opgaver i MinLæring samt grammatiske opgaver i MinLæring. De har også i højere grad skrevet tekster og billedbeskrivelser på papir med begrænsede gloser og hjælpemidler. De har skrevet tekster om fordele og ulemper ved at bo i Cuba/Danmark. De har også skrevet en tekst om nogle af deres venner, familie og bekendte og deres arbejdsforhold.
Aktiviteter: film, billedbeskrivelse, improviseret oversættelse, ordforrådsquizzer, grammatikopgaver (MinLæring), læsning af tekster og samtale i små grupper og på klassen om tekster og film, præsentationer, en del differentieret undervisning efter niveau (chill og turbo)
Kernestof:
Cuba en cambio, Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016:
s.13-14 Entrevista con una madre soltera, Adela
s.19-20 Zuleida y Aldo
Anny Holmgaard, Cubanos, Forlaget Ea, 2000:
Andy y su familia cubana (19-24)
Film:
Habana Blues, Benito Zambrano, 2005
Habanastation, Ian Padrón, 2011
Supplerende stof:
Oliver Stone, El comandante, 2003 (Dokumentar - Vi så 45 minutter)
Masser af billedmateriale
15procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
La comida
Vi har i dette korte forløb beskæftiget os med mad og spisevaner i Spanien og Mexico. Fokus var på glosetræning, at beskrive billeder, fri samtale om eget forhold til mad samt om inkludering af kulturel viden, når man beskriver et billede. Dette var udelukkende træning til billeddelen af den mundtlige eksamen.
Vi tog udgangspunkt i nogle enkle tekster fra Begyndersystemer.
Grammatik: genopfriskning af diftongerende verber + præpositioner (opgaver i MinLæring)
Skriftligt: De havde endnu en skriftlig prøve i klassen, hvor de medbragte egne gloselister og grammatikbog, og så skulle de ud fra det skrive en tekst om et billede, hvor de også skulle inddrage mad/spisevaner i Spanien samt forskellen på madkultur i Spanien og Danmark.
2,5procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Jóvenes españoles - OPGIVES TIL EKSAMEN
I dette forløb har vi sat sat fokus på spanske unge - deres hverdag, fremtidsplaner og drømme. Vi har fokuseret på, hvad de interesserer sig for, hvilke udfordringer de har mht. uddannelse, job og bolig. Vi har kigget på, hvorfor spanske unge bor hjemme længere end i andre lande - f.eks. DK - og på hvilke andre alternativer der er til at bo hjemme. Vi har stiftet bekendtskab med fænomener som Mileuristas, la fuga de cerebros, etc.
Nogle tekster er fra under krisen, og andre tekster er fra efter krisen.
Vi har kigget på elevernes eget ungdomsliv, hvad de interesserer sig for, hvad de vil i fremtiden til en sammenligning, etc.
Kernestof:
Eva Rosenkilde - Mundo Hispano, Gyldendal, 2015:
Blanca de Madrid - s.6-28
Laia de Barcelona - s.53-71
Ole Loumann, Nuevos Retratos, Gyldendal
"La generación de los mil euros"
Kasper Kloch, m.fl - España mañana, Columbus, 2022:
Kap.1.Alba - side 11-15
Kap.2.Adriana - side 21-23
Kap.9.Mariana - side 79-81
Supplerende stof:
Youtubevideoer om arbejdsløshed i Spanien
Grammatik: genopfriskning af verbets tider (nutid, førnutid, gerundium, nærfremtid, indefinido og imperfektum samt verbalperifraser)
Skriftligt arbejde: træning af delprøve 1 i klassen, træning af delprøve 2 med benspænd (artikel)
Aktiviteter:
* opstartsoptagelser med mikrofon (alt de kunne sige om dem selv)
* træning af typiske delprøve 1 discipliner
* glosetræning
* samtale
* læsning af tekster
* træning i at referere tekst
* træning i at karakterisere
* træning af oversættelse med begrænsede hjælpemidler
* skrivning af artikel
* skrivning af tekst om en klassekammerat med inspiration i de tekster, vi læste
20 procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
La cultura española - OPGIVES TIL EKSAMEN
I dette forløb har vi set på, hvad der kendetegner traditionel spansk kultur. Vi har undersøgt fænomener som flamenco og tyrefægtning/tyreløb, og vi har fokuseret på spaniernes forhold til fodbold (hvad der ligger bag rivaliseringen imellem de to tophold FC Barcelona og Real Madrid)
Vi har også kigget på madkultur og lavet optagelser omkring mad og madkultur i Spanien versus Danmark.
Kernestof:
Ole Loumann, Retratos - doce historias de la España actual, Gyldendal,, 1995
"Jugarse la vida" (side 32-36)
"Coge el aire con las manos" (side 41-45)
"Barca - el opio del pueblo" (Side 26-31)
Kasper Kloch og Martin Tønner, España en la calle, Gyldendal, 2019:
"Pasión peligrosa: "Correr con los toros me hace sentir más vivo" (side 92-94)
"Sabor a España: "Las tapas son comida de reyes" (side 8-22 - det danske tekst inkluderet)
Kasper Kloch og Martin Tønner, España mañana, Forlaget Columbus, 2022
"Pol, 18 años" (side 45-47)
Supplerende stof:
* Billedmateriale
* små videoer (flamenco)
Grammatik: repetition af diverse - især bøjning af verber i forskellige tider, personlige pronominer (direkte + indirekte objekter)
Aktiviteter:
* MinLæring - træning af grammatik
* læsning af tekster
* træning i at referere tekster
* træning i at karakterisere
* træning i at diskutere (eks: for og imod tyrefægtning)
* billedbeskrivelse
* optagelser med mikrofon (om madkultur)
* glosetræning (med kort eleverne selv har lavet)
Skriftligt arbejde: Skrivning af brev med benspænd (delprøve 2 gammel ordning), delprøve 1 (efter gammel ordning med begrænsede hjælpemidler i klassen), en video/lydoptagelse om flamenco, tyrefægtning og fodbold, et eksempel på Delprøve 1 og 2 i ny forsøgsordning (om at være stolt)
20procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Almodóvar
Dette forløb har handlet om Pedro Almodóvar og hans filmunivers. Vi har set to af hans film og talt om hans karakterer, temaer og typiske træk. Vi har refereret, karakteriseret og tematiseret samt perspektiveret. Vi har især set på Almodóvars fremstilling af kvinder i filmene i forhold til mændene.
Kernestof:
Todo sobre mi madre, 1999
Hable con ella, 2002
Supplerende stof:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=CLLjEFF1tO8
Interview: https://www.youtube.com/watch?v=HZac06lwIWU
Grammatik: repetition af allerede gennemgået grammatik (især verber i nutid, førnutid, nærfremtid og gerundium og verbalperifraser). Vi har også genopfrisket uregelmæssige verber samt refleksive verber samt øvet lidt datid.
Aktiviteter: oversættelse, skrivning uden hjælpemidler, ordforrådstræning, præsentation, samtale, billedbeskrivelse med gæt og retfærdiggørelse af gæt, hardcore bøjning af verber samt ordforklaring (ny disciplin i delprøve 1) + MinLæring.
Skriftligt arbejde: træning af delprøve 1 og 2 i ny eksamensform, oversættelse uden hjælpemidler + diverse grammatiske opgaver
5 procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
La Violencia
Vi har dette korte forløb set på bandekriminalitet i Spanien og i Latinamerika. Vi har undersøgt forhold omkring bander som Latin Kings, MS13 m. fl. Vi har skrevet/talt om, hvorfor unge vælger at tilslutte sig bandemiljøet, hvilke unge, der vælger det, hvordan miljøet er, hvilke værdier de har, hvilke ritualer og regler de har, hvordan de ser sig selv, m.m. Vi har også helt generelt talt om, hvad der genererer vold.
Grammatik: genopfriskning af alle verbets tider + objekter + præpositioner + kort introduktion til konjunktiv nutid i kompletiv-bisætninger
Skriftligt arbejde: Oversættelse, billedbeskrivelse, ny delprøve 1 og ny delprøve 2.
Aktiviteter: præsentationer, intensiv samtaletræning ud fra nøgleord, billedbeskrivelse, sprogproduktion på tavler + hardcore træning af delprøve 1 discipliner + hvordan AI kan bruges fornuftigt som eksamenstræning.
Kernestof:
"Yo soy un Latin King" (stileoplæg fra studentereksamen 9.maj 2006)
"Una venganza errónea" ( fra Nuevos Retratos af Ole Loumann, Gyldendal, 2008)
Kortfilm: Relatos Salvajes, Damián Szifron, 2014 (vi bruger den fra restauranten og den på landevejen)
Supplerende stof:
Diverse youtube videoer om MS13
5procent
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52167339825",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52167339825",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52167339825"
}