Holdet 2022 BI-c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Lene Nissen
Hold 2022 BI-c (1c BI, 1c BI-ø, 2c BI, 2c BI-ø, 3c BI, 3c BI-ø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Hvad er liv
Titel 2 1.a Flerfaglig forløb med Kemi Osmose
Titel 3 2. Mit køn
Titel 4 3. Madmyter
Titel 5 4. Blodkredsløb og lunger
Titel 6 5. Det påvirkede nervesystem
Titel 7 6. Genetik- Cystisk fibrose
Titel 8 7. Grønenergi
Titel 9 8. Epidemi-pandemi
Titel 10 9. Enzymer- Laktase-SRO
Titel 11 10. Havet som økosystem
Titel 12 11. Aldringsbiologi
Titel 13 12. Tre mutationer der ændrede mennesket
Titel 14 14. Biodiversitet
Titel 15 15. Øktoksiologi
Titel 16 16. Du er ikke alene

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Hvad er liv

I forløbet gennemgås opbygning af  pro- og eukaryote celler og eleverne skal kunne skelne mellem plante og dyrceller, samt hvilken funktion cellemembranen har, herunder membranprocesser. Desuden får elever en definition på hvad liv er og hvilke forudsætninger der skal være for at der kan være liv.

Øvelser i forløbet:
Mikroskopi af plante og dyre celler herunder farvning af cellekernen.
Modelforsøg af cellemembranen (sæbeboble forsøg)
Osmose i planteceller ( rapport)

Kernestof der dækkes:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eukaryote celler, celletyper og membranprocesser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Poster 09-11-2022
Osmose i plantecellen 22-11-2022
Transportprocesser i plantecellen opg 06-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1.a Flerfaglig forløb med Kemi Osmose

Tværfagligt forløb med kemi

Eleverne skal arbejde med problemformuleringer og forsøg med osmose i planteceller.

Det afsluttes med en poster præsentation hvor eleverne præsenterer en problemformulering og besvarelse der tager udgangspunkt i det overordnede spørgsmål: Hvordan påvirker saltvand levende organismer.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2. Mit køn

I Forløbet gennemgås manden og kvindens forplantningsorganer, befrugtningen. Desuden gennemgås  dannelse af kønsceller, meiosen, og hvordan fejl i meiosen kan medføre anormaliteter i kønsudviklingen. Vi kommer ind på biologisk definition af køn og så en mere generel diskussion om køn vha artiklen: " Ikke alle køn er hankøn eller hunkøn".

Eleverne aflevere en videoaflevering om
Menstruationscyklussen, hormonernes funktion og regulering vha feedbackmekanismer

Befrugtningen og fosterudviklingen gennemgås
Demo øvelse med graviditets og LH test.

Sidst i forløbet skal eleverne lave en informativ quiz om kønssygdomme og et smittespredningsforsøg. Samt rådgive to par mht fertilitetsbehandling på baggrund at viden om kunstigbefrugtning

Øvelser i forløbet:
Demoforsøg HGS og LH test
Smittespredningsforsøg
Mikroskopi af ovarier og testikler

Kernestof:
• Organsystemer- kønsorganerne
• hormonel regulering
• Forplantning
• Mitose og meiose

Supplerende stof:
• Sundhed og sygdom. kønssygdomme
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videoaflevering- menstruationscyklus 09-01-2023
Kvinder i overgangsalderen 23-01-2023
Forstyrrelser i kønsudviklingen 06-02-2023
Modul 15 virtuelt 10-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3. Madmyter

I forløbet gennemgås fordøjelses systemets opbygning og funktion. Opbygningen og nedbrydning af kulhydrater (sakkarider), fedt og protein herunder  fordøjelsesenzymer.

Madens funktion: byggesten (inddrages vitaminer og mineraler )og energi (Basalstofskifte). Samt omsætning af kulhydrater herunder den hormonelleregulering og begrebet homøostase.

Eleverne bliver præsenteret for kostrådene , samt forskellige madmyter.

Ekskurtion til SDU hvor eleverne fik et oplæg om bæredygtig fødevare-produktion fra fisk, tang og alger samt udfordringer med Hg i tun(PowerPoint)

Forløbet afsluttes med at eleverne undersøger forskellige madmyte

Øvelser i dette forløb:
• Påvisning af stivelse med jodjodkalium
• Fedtfordøjelse
• Nedbrydning af stivelse

På SDU undersøges:
• Brunalgers klorofyl vha.  TLC
• Forskellige makroalger identificeres vha algenøgle.
• Måling af mikroplast i havvand
• Måling på Hg i tundåser
Podcast
https://soundcloud.com/detoxdinhjerne/brevkasse-madmyter

Kernestof:

makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbonhydrider, lipider
Organsystem: fordøjelsen, hormonel regulering

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kostrådene og D-vitamin 20-03-2023
Årsager til overvægt 27-04-2023
SDU- besøg 28-04-2023
Poster om madmyter 08-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Blodkredsløb og lunger

Biologi som videnskabsfag- med udgangspunkt i blodkredsløbet og lungerne- arbejdes der med biologi som videnskabsfag-der er fokus på forskellige naturvidenskabelige metoder

Øvelser i forløbet:
Dissekering af svinehjerter.
Måling af blodtryk og puls i hvile og under påvirkning
Måling af vitalkapacitet med spirometer ( mislykkes da spirometret var i stykker)

Kernestof:
Organsystemer:
• Åndedrætssystem
• Blodkredsløb
Suppl.
• biologi som videnskabsfag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dissekering af svinehjerte 31-08-2023
Undersøgelse af blodtryk og puls 07-09-2023
Videoaflevering-regulering af åndedrættet 20-09-2023
Puls og vitalkapacitet- med matematik 27-09-2023
tre overvejelser 12-10-2023
Uddrag af to eksamensopgaver - fra arbejde til hvi 12-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5. Det påvirkede nervesystem

Eleverne skal kunne redegøre opbygning af nervesystemet og nervecellernes opbygning og hvorledes der sendes signaler mellem nervecellerne samt og kendskab  til  de forskellige gliacellernes rolle .
Eleverne får kendskab  til
○ Sensoriske nervesystem
○ Motoriske nervesystem
○ Autonome nervesystem
² Parasympatiske
² sympatiske

De forskellige sanser og et forsøg med påvirkning af sansecellerne (følesansen)

Eleverne får kendskab til forskellige typer af transmitterstoffer med fokus
på de transmitterstoffer, der påvirkes af alkohol.

Forløbet afslutter med at undersøge hvordan alkohol påvirker kroppen- herunder
• hvorfor der er forskel på mænd og kvinders evne til at tåle alkohol
• Hvor og hvordan krop og hjerne påvirkes,
• Hvordan alkohol omsættes i kroppen
•  Hvordan man kan beregne promillen ud .
•         udvikling af tolerance og afhængighed
undervejs øves læsning af artikler

Øvelser i forløbet
- Sansecelle forsøg
- Måling af nerveledning (hygge forsøg)
- Alkohols destabilisering af cellemembranen

Kernestof:
- Nervesystemet
Suppl:
- Sygdom og medicin




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Talesprog><fagsprog 16-11-2023
Alkoholers destabilisering af cellemembraner 24-11-2023
Plantegift- nervesystemet 01-12-2023
Reaktionstid 23-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 6. Genetik- Cystisk fibrose

Med udgangspunkt i cystisk fibrose, gennemgås genetikken herunder nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese. Mutationer på kromosom og gen niveau samt genteknologi herunder CRISPR og bioinformatik.


Øvelser i dette forløb:
- Drosophila simulation- nedarvningsmønster.
- Bioinformatik- undersøgelse af et enzym ved brug af følgende Databaser: - - Virtual Ribosome, ’UniProt’e og PDB
- Oprensning af DNA
- Blodtypebestemmelse

Kernestof:

Makromolekyler:
- opbygning og biologisk funktion af nukleinsyrer
Genetik og molekylær biologi:
- Nedarvningsprincipper
- Replikation
- Proteinsyntesen
- Mutation
- Genteknologi
- bioinformatik



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
casestudy cystisk fibrose 22-01-2024
Oprensning af DNA 04-02-2024
Blodtypebestemmelse rapport 26-02-2024
DNA-Analyse 18-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 7. Grønenergi

Emnet introduceres med en kort overordnet gennemgang af global opvarmning årsager og konsekvenser (her fokus på Arktis)

Planternes opbygning herunder kloroplast, samt fotosyntesens to delprocesser gennemgås.
Plantens rolle i økosystemet, fødekæder og energistrømmen gennem et økosystem, belyst vha. B=N+R.

Forløbet afsluttes med at undersøge hvad fossilebrændstoffer er, brugen af fossilebrændstoffer, her inddrages C-kredsløbet, og hvordan fossilebrændstoffer blandt andet kan erstattes af bioethanol (1,2 og 3 generation) fordele og ulemper. Her inddrages gæringsprocessen samt lidt om mikroorganismers vækst og vækstfaktorer samt gensplejsning af bakterier.


forsøg i forløbet:
Øvelsen ikke udført- men data fra forsøg med måling af Npp og R til at beregne Bpp er lavet
Gæring af forskellige kulhydrater

Kernestof:
- fotosyntesens overordnede delprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Supplerende stof:
- biologisk produktion
- bioteknologi
- bæredygtighed
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bioethanol generation 1-3 21-03-2024
Forsøg med fotosyntese 12-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 8. Epidemi-pandemi

I dette forløb får eleverne et historisk overblik over de ti værste pandemier/epidemier i verden. Forskellige mikroorganismer med fokus på bakterier og virus samt hvordan kroppens immunforsvar bekæmper patogene mikroorganismer.  Forløbet sluttes af med forebyggelse og patogener vha. vaccinationer  Herunder kendskab til  immunologiske test (ELISA).

Forsøg i forløbet:

Indsamling af bakterier på udvalgte steder på NG, vækst på og identificering på agarplader
PCR og elektroforese på udvalgte bakterier kolonier
Elisatest

Kernestof:
Cellebiologi:
• opbygning af pro- og eukaryote celler
mikrobiologi:
• vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi
virus:
• opbygning og formering
Immunforsvar

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mutationer i immunsystemet 25-04-2024
Bakterievækst 10-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 9. Enzymer- Laktase-SRO

Forløbet er et tværfagligt forløb med kemi B- SRO.

Eleverne undersøger enzymet laktase, herunder laktoseintolerans><laktosetolerans:
- eleverne har valgt forskellige vinkler
-- epigenetiske ændringer fra barn til voksen
-- evolution

Forsøg i dette forløb
Forsøg med Laktase (substratkoncentration og galaktose som inhibitor)


Kernestof
Makromolekyler:
- proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
enzymer:
- opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten


Materiale: Biokemibogen : Liv-funktion -molekyle s 71-90
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Problemformulering 06-05-2024
SRP4-SRO 24-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 10. Havet som økosystem

Med havet som udgangspunkt præsenteres - den grundlæggende økologi, herunder en biotopundersøgelse ved Knudshoved færgeleje. I forløbet at undersøge menneskets påvirkning af havet, eutrofiering og brug af havet som resurse. Forløbet afsluttes med en folder om Ålegræs betydning for havøkosystemet.

Kernestof:
Samspil ml arter og miljøet
Energistrømme
N-og P-kredsløb

Supplerende stof:
Bæredygtighed

Forsøg:
Biotopundersøgelse ved det gamle færgeleje i Nyborg

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Metodebeskrivelse til hav undersøgelse 10-09-2024
PowerPoint biotop undersøgelse 10-09-2024
Ålegræs 19-09-2024
Muslinger som grisefoder 01-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 11. Aldringsbiologi

Med udgangspunkt i i aldringsbiologi gennemgås musklernes opbygning hvad træning gør ved kroppen og trænings betydning for aldring I forhold til DNA inddrages epigenetiske ændring. Forløbet afsluttes med forskellige fysiologiske målinger der kan indikerer "biologisk alder" herunder forsøg med kvinder omkring de 50 til sammenligning med eleverne i klassen


Kernestof:
arbejdsfysiologi/muskler
respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
genregulering

Forsøg:
Kondital
Hæmatokrit
Sammenligning af kvinder i de to alders grupper18-19 og +50
- balance
- stoletest
- håndstyrke
- spørgeskema


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksperimentiel arbejde i biologi 23-10-2024
Energireserver i musklerne 08-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 12. Tre mutationer der ændrede mennesket

I forløbet introduceret forskellige  klassifikationssystemer, med særlig vægt på Linnes klassifikation.
Evolution teorien gennemgås herunder den genetiske baggrund , de forskellige faktorer, der påvirker evolutionen, Hardy-Weinberg ligevægt et- og to-gens nedarvning. Forløbet  afsluttes med at eleverne laver fylogenetiske træ på baggrund af morfologiske træk og her kommer vi ind på konvergent udvikling og homologe kontra analoge træk. Og et fylogenetisktræ lavet på DNA sekvens fra cox1 hvor opgaven går ud på at sammenligne mennesket med neanderthaler, forskellige aber samt dyr af eget valg. Eleverne skal kunne forklare fordele og ulemper ved brug morfologi eller DNA.

Kernestof:
evolutionsbiologi:
biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse


Forsøg:
Fangst af Biller (perler)på hhv. jordbund og sandbund
Fylogenetisktræ på baggrund af morfologiske træk
Fylogenetisk træ på baggrund af COX1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 14. Biodiversitet

Populationsbiologi introduceres, herunder hvilke faktorer der påvirker en population herunder biotiske og abiotiske faktorer. Eleverne præsenteres for forskellige modeller for vækst: eksponentielvækst, logistiskvækst. Eleverne får kendskab til forskellige metoder til at bestemme en populationsstørrelse vha. stikprøver.

Der er derudover arbejdet med begrebet biodiversitet og hvordan man undersøger det samt og elever får kendskab til rødlisten.

Og forløbet afsluttes med at eleverne arbejder med forskellige artikler, der belyser forskellige problemstillinger omkring truede arter. Artiklerne præsenteres vha. poster der fremlægges for en opponent grupper.

Kernestof:
• populationsbiologi: vækstmodeller
•  økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø.
Supplerende stof
• Biodiversitet
• bæredygtighed
-miljøbeskyttelse


Øvelser i dette forløb:
- Fangst genfangst
- Vækst af Dafnier i et stabilt miljø
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af sneglepopulation 24-01-2025
Mariehønsopgave 27-01-2025
Dafnie rapport 21-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 15. Øktoksiologi

Det arktiske økosystem er kort gennemgået med fokus på hvorfor Arktis er særlig sårbar overfor miljøgifte mht. bioakkumulation og biomagnifikation. Eleverne for kendskab til POP'er og hvordan miljøfremmede stoffer kan have en hormonforstyrrende effekt samt hvordan man laver miljø vurdering af de miljøfremmede stoffer


Forsøg
LC 50 på dafnier med alkohol


Kernestof:
økologi:
samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
økotoksikologi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mariehønsopgave 27-01-2025
LC 50 forsøg med Dafnier-Zink 17-02-2025
Videoaflevering om økotoksiologi 28-02-2025
Plastforurening i havet 12-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 16. Du er ikke alene

Eleverne får kendskab til kroppens mikrobiota, med fokus på mave-tarmsystemet, herunder  udviklingen af tarmfloraen og hvilken betydning den har for udviklingen af forskellige sygdomme.
Desuden får eleverne indsigt i kompleksiteten i forskningen af tarmfloraen samt hvilke perspektiver, der er i brugen af den. Forløbet afsluttes med en antibiotika og antibiotika resistens og hvordan dette påvirke balancen i tarmfloraen

Forsøg i forløbet
- antibiotikaresistens ( virtuelt forsøg)

Kernestof

•  mikrobiologi resistens
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3c BI skr. prøve 03-03-2025
Mikrobiologi 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer