Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Lene Nissen
|
Hold
|
2022 BI-c (1c BI, 1c BI-ø, 2c BI, 2c BI-ø, 3c BI, 3c BI-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Hvad er liv
I forløbet gennemgås opbygning af pro- og eukaryote celler og eleverne skal kunne skelne mellem plante og dyrceller, samt hvilken funktion cellemembranen har, herunder membranprocesser. Desuden får elever en definition på hvad liv er og hvilke forudsætninger der skal være for at der kan være liv.
Øvelser i forløbet:
Mikroskopi af plante og dyre celler herunder farvning af cellekernen.
Modelforsøg af cellemembranen (sæbeboble forsøg)
Osmose i planteceller ( rapport)
Kernestof der dækkes:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eukaryote celler, celletyper og membranprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Poster
|
09-11-2022
|
Osmose i plantecellen
|
22-11-2022
|
Transportprocesser i plantecellen opg
|
06-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1.a Flerfaglig forløb med Kemi Osmose
Tværfagligt forløb med kemi
Eleverne skal arbejde med problemformuleringer og forsøg med osmose i planteceller.
Det afsluttes med en poster præsentation hvor eleverne præsenterer en problemformulering og besvarelse der tager udgangspunkt i det overordnede spørgsmål: Hvordan påvirker saltvand levende organismer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Mit køn
I Forløbet gennemgås manden og kvindens forplantningsorganer, befrugtningen. Desuden gennemgås dannelse af kønsceller, meiosen, og hvordan fejl i meiosen kan medføre anormaliteter i kønsudviklingen. Vi kommer ind på biologisk definition af køn og så en mere generel diskussion om køn vha artiklen: " Ikke alle køn er hankøn eller hunkøn".
Eleverne aflevere en videoaflevering om
Menstruationscyklussen, hormonernes funktion og regulering vha feedbackmekanismer
Befrugtningen og fosterudviklingen gennemgås
Demo øvelse med graviditets og LH test.
Sidst i forløbet skal eleverne lave en informativ quiz om kønssygdomme og et smittespredningsforsøg. Samt rådgive to par mht fertilitetsbehandling på baggrund at viden om kunstigbefrugtning
Øvelser i forløbet:
Demoforsøg HGS og LH test
Smittespredningsforsøg
Mikroskopi af ovarier og testikler
Kernestof:
• Organsystemer- kønsorganerne
• hormonel regulering
• Forplantning
• Mitose og meiose
Supplerende stof:
• Sundhed og sygdom. kønssygdomme
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering- menstruationscyklus
|
09-01-2023
|
Kvinder i overgangsalderen
|
23-01-2023
|
Forstyrrelser i kønsudviklingen
|
06-02-2023
|
Modul 15 virtuelt
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Madmyter
I forløbet gennemgås fordøjelses systemets opbygning og funktion. Opbygningen og nedbrydning af kulhydrater (sakkarider), fedt og protein herunder fordøjelsesenzymer.
Madens funktion: byggesten (inddrages vitaminer og mineraler )og energi (Basalstofskifte). Samt omsætning af kulhydrater herunder den hormonelleregulering og begrebet homøostase.
Eleverne bliver præsenteret for kostrådene , samt forskellige madmyter.
Ekskurtion til SDU hvor eleverne fik et oplæg om bæredygtig fødevare-produktion fra fisk, tang og alger samt udfordringer med Hg i tun(PowerPoint)
Forløbet afsluttes med at eleverne undersøger forskellige madmyte
Øvelser i dette forløb:
• Påvisning af stivelse med jodjodkalium
• Fedtfordøjelse
• Nedbrydning af stivelse
På SDU undersøges:
• Brunalgers klorofyl vha. TLC
• Forskellige makroalger identificeres vha algenøgle.
• Måling af mikroplast i havvand
• Måling på Hg i tundåser
Podcast
https://soundcloud.com/detoxdinhjerne/brevkasse-madmyter
Kernestof:
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbonhydrider, lipider
Organsystem: fordøjelsen, hormonel regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kostrådene og D-vitamin
|
20-03-2023
|
Årsager til overvægt
|
27-04-2023
|
SDU- besøg
|
28-04-2023
|
Poster om madmyter
|
08-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Blodkredsløb og lunger
Biologi som videnskabsfag- med udgangspunkt i blodkredsløbet og lungerne- arbejdes der med biologi som videnskabsfag-der er fokus på forskellige naturvidenskabelige metoder
Øvelser i forløbet:
Dissekering af svinehjerter.
Måling af blodtryk og puls i hvile og under påvirkning
Måling af vitalkapacitet med spirometer ( mislykkes da spirometret var i stykker)
Kernestof:
Organsystemer:
• Åndedrætssystem
• Blodkredsløb
Suppl.
• biologi som videnskabsfag
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dissekering af svinehjerte
|
31-08-2023
|
Undersøgelse af blodtryk og puls
|
07-09-2023
|
Videoaflevering-regulering af åndedrættet
|
20-09-2023
|
Puls og vitalkapacitet- med matematik
|
27-09-2023
|
tre overvejelser
|
12-10-2023
|
Uddrag af to eksamensopgaver - fra arbejde til hvi
|
12-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. Det påvirkede nervesystem
Eleverne skal kunne redegøre opbygning af nervesystemet og nervecellernes opbygning og hvorledes der sendes signaler mellem nervecellerne samt og kendskab til de forskellige gliacellernes rolle .
Eleverne får kendskab til
○ Sensoriske nervesystem
○ Motoriske nervesystem
○ Autonome nervesystem
² Parasympatiske
² sympatiske
De forskellige sanser og et forsøg med påvirkning af sansecellerne (følesansen)
Eleverne får kendskab til forskellige typer af transmitterstoffer med fokus
på de transmitterstoffer, der påvirkes af alkohol.
Forløbet afslutter med at undersøge hvordan alkohol påvirker kroppen- herunder
• hvorfor der er forskel på mænd og kvinders evne til at tåle alkohol
• Hvor og hvordan krop og hjerne påvirkes,
• Hvordan alkohol omsættes i kroppen
• Hvordan man kan beregne promillen ud .
• udvikling af tolerance og afhængighed
undervejs øves læsning af artikler
Øvelser i forløbet
- Sansecelle forsøg
- Måling af nerveledning (hygge forsøg)
- Alkohols destabilisering af cellemembranen
Kernestof:
- Nervesystemet
Suppl:
- Sygdom og medicin
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Talesprog><fagsprog
|
16-11-2023
|
Alkoholers destabilisering af cellemembraner
|
24-11-2023
|
Plantegift- nervesystemet
|
01-12-2023
|
Reaktionstid
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. Genetik- Cystisk fibrose
Med udgangspunkt i cystisk fibrose, gennemgås genetikken herunder nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese. Mutationer på kromosom og gen niveau samt genteknologi herunder CRISPR og bioinformatik.
Øvelser i dette forløb:
- Drosophila simulation- nedarvningsmønster.
- Bioinformatik- undersøgelse af et enzym ved brug af følgende Databaser: - - Virtual Ribosome, ’UniProt’e og PDB
- Oprensning af DNA
- Blodtypebestemmelse
Kernestof:
Makromolekyler:
- opbygning og biologisk funktion af nukleinsyrer
Genetik og molekylær biologi:
- Nedarvningsprincipper
- Replikation
- Proteinsyntesen
- Mutation
- Genteknologi
- bioinformatik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
casestudy cystisk fibrose
|
22-01-2024
|
Oprensning af DNA
|
04-02-2024
|
Blodtypebestemmelse rapport
|
26-02-2024
|
DNA-Analyse
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7. Grønenergi
Emnet introduceres med en kort overordnet gennemgang af global opvarmning årsager og konsekvenser (her fokus på Arktis)
Planternes opbygning herunder kloroplast, samt fotosyntesens to delprocesser gennemgås.
Plantens rolle i økosystemet, fødekæder og energistrømmen gennem et økosystem, belyst vha. B=N+R.
Forløbet afsluttes med at undersøge hvad fossilebrændstoffer er, brugen af fossilebrændstoffer, her inddrages C-kredsløbet, og hvordan fossilebrændstoffer blandt andet kan erstattes af bioethanol (1,2 og 3 generation) fordele og ulemper. Her inddrages gæringsprocessen samt lidt om mikroorganismers vækst og vækstfaktorer samt gensplejsning af bakterier.
forsøg i forløbet:
Øvelsen ikke udført- men data fra forsøg med måling af Npp og R til at beregne Bpp er lavet
Gæring af forskellige kulhydrater
Kernestof:
- fotosyntesens overordnede delprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Supplerende stof:
- biologisk produktion
- bioteknologi
- bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bioethanol generation 1-3
|
21-03-2024
|
Forsøg med fotosyntese
|
12-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
8. Epidemi-pandemi
I dette forløb får eleverne et historisk overblik over de ti værste pandemier/epidemier i verden. Forskellige mikroorganismer med fokus på bakterier og virus samt hvordan kroppens immunforsvar bekæmper patogene mikroorganismer. Forløbet sluttes af med forebyggelse og patogener vha. vaccinationer Herunder kendskab til immunologiske test (ELISA).
Forsøg i forløbet:
Indsamling af bakterier på udvalgte steder på NG, vækst på og identificering på agarplader
PCR og elektroforese på udvalgte bakterier kolonier
Elisatest
Kernestof:
Cellebiologi:
• opbygning af pro- og eukaryote celler
mikrobiologi:
• vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi
virus:
• opbygning og formering
Immunforsvar
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mutationer i immunsystemet
|
25-04-2024
|
Bakterievækst
|
10-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
9. Enzymer- Laktase-SRO
Forløbet er et tværfagligt forløb med kemi B- SRO.
Eleverne undersøger enzymet laktase, herunder laktoseintolerans><laktosetolerans:
- eleverne har valgt forskellige vinkler
-- epigenetiske ændringer fra barn til voksen
-- evolution
Forsøg i dette forløb
Forsøg med Laktase (substratkoncentration og galaktose som inhibitor)
Kernestof
Makromolekyler:
- proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
enzymer:
- opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Materiale: Biokemibogen : Liv-funktion -molekyle s 71-90
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Problemformulering
|
06-05-2024
|
SRP4-SRO
|
24-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
10. Havet som økosystem
Med havet som udgangspunkt præsenteres - den grundlæggende økologi, herunder en biotopundersøgelse ved Knudshoved færgeleje. I forløbet at undersøge menneskets påvirkning af havet, eutrofiering og brug af havet som resurse. Forløbet afsluttes med en folder om Ålegræs betydning for havøkosystemet.
Kernestof:
Samspil ml arter og miljøet
Energistrømme
N-og P-kredsløb
Supplerende stof:
Bæredygtighed
Forsøg:
Biotopundersøgelse ved det gamle færgeleje i Nyborg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Metodebeskrivelse til hav undersøgelse
|
10-09-2024
|
PowerPoint biotop undersøgelse
|
10-09-2024
|
Ålegræs
|
19-09-2024
|
Muslinger som grisefoder
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
11. Aldringsbiologi
Med udgangspunkt i i aldringsbiologi gennemgås musklernes opbygning hvad træning gør ved kroppen og trænings betydning for aldring I forhold til DNA inddrages epigenetiske ændring. Forløbet afsluttes med forskellige fysiologiske målinger der kan indikerer "biologisk alder" herunder forsøg med kvinder omkring de 50 til sammenligning med eleverne i klassen
Kernestof:
arbejdsfysiologi/muskler
respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
genregulering
Forsøg:
Kondital
Hæmatokrit
Sammenligning af kvinder i de to alders grupper18-19 og +50
- balance
- stoletest
- håndstyrke
- spørgeskema
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksperimentiel arbejde i biologi
|
23-10-2024
|
Energireserver i musklerne
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
12. Tre mutationer der ændrede mennesket
I forløbet introduceret forskellige klassifikationssystemer, med særlig vægt på Linnes klassifikation.
Evolution teorien gennemgås herunder den genetiske baggrund , de forskellige faktorer, der påvirker evolutionen, Hardy-Weinberg ligevægt et- og to-gens nedarvning. Forløbet afsluttes med at eleverne laver fylogenetiske træ på baggrund af morfologiske træk og her kommer vi ind på konvergent udvikling og homologe kontra analoge træk. Og et fylogenetisktræ lavet på DNA sekvens fra cox1 hvor opgaven går ud på at sammenligne mennesket med neanderthaler, forskellige aber samt dyr af eget valg. Eleverne skal kunne forklare fordele og ulemper ved brug morfologi eller DNA.
Kernestof:
evolutionsbiologi:
biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
Forsøg:
Fangst af Biller (perler)på hhv. jordbund og sandbund
Fylogenetisktræ på baggrund af morfologiske træk
Fylogenetisk træ på baggrund af COX1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
14. Biodiversitet
Populationsbiologi introduceres, herunder hvilke faktorer der påvirker en population herunder biotiske og abiotiske faktorer. Eleverne præsenteres for forskellige modeller for vækst: eksponentielvækst, logistiskvækst. Eleverne får kendskab til forskellige metoder til at bestemme en populationsstørrelse vha. stikprøver.
Der er derudover arbejdet med begrebet biodiversitet og hvordan man undersøger det samt og elever får kendskab til rødlisten.
Og forløbet afsluttes med at eleverne arbejder med forskellige artikler, der belyser forskellige problemstillinger omkring truede arter. Artiklerne præsenteres vha. poster der fremlægges for en opponent grupper.
Kernestof:
• populationsbiologi: vækstmodeller
• økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø.
Supplerende stof
• Biodiversitet
• bæredygtighed
-miljøbeskyttelse
Øvelser i dette forløb:
- Fangst genfangst
- Vækst af Dafnier i et stabilt miljø
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af sneglepopulation
|
24-01-2025
|
Mariehønsopgave
|
27-01-2025
|
Dafnie rapport
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
15. Øktoksiologi
Det arktiske økosystem er kort gennemgået med fokus på hvorfor Arktis er særlig sårbar overfor miljøgifte mht. bioakkumulation og biomagnifikation. Eleverne for kendskab til POP'er og hvordan miljøfremmede stoffer kan have en hormonforstyrrende effekt samt hvordan man laver miljø vurdering af de miljøfremmede stoffer
Forsøg
LC 50 på dafnier med alkohol
Kernestof:
økologi:
samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
økotoksikologi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mariehønsopgave
|
27-01-2025
|
LC 50 forsøg med Dafnier-Zink
|
17-02-2025
|
Videoaflevering om økotoksiologi
|
28-02-2025
|
Plastforurening i havet
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
16. Du er ikke alene
Eleverne får kendskab til kroppens mikrobiota, med fokus på mave-tarmsystemet, herunder udviklingen af tarmfloraen og hvilken betydning den har for udviklingen af forskellige sygdomme.
Desuden får eleverne indsigt i kompleksiteten i forskningen af tarmfloraen samt hvilke perspektiver, der er i brugen af den. Forløbet afsluttes med en antibiotika og antibiotika resistens og hvordan dette påvirke balancen i tarmfloraen
Forsøg i forløbet
- antibiotikaresistens ( virtuelt forsøg)
Kernestof
• mikrobiologi resistens
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3c BI skr. prøve
|
03-03-2025
|
Mikrobiologi
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52182687020",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52182687020",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52182687020"
}