Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Lene Nibuhr Andersen
|
Hold
|
2022 SA-d (1d SA, 2d SA, 3d SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
2. Politik, valg og meningsdannelse
Forløbet tager udgangspunkt i valgresultatet ved Folketingsvalget 1. november 2022 og handler om valget og de politiske resultatet. Undervejs vil vi se nærmere på den politiske kommunikation, hvem vælgerne er, hvordan partierne agerer, unge og politik og hvilke måder man kan være politisk aktive på i DK. Forløbet behandler også demokrati som styreform, magtformer, retsstat og lovgivningsprocessen og undervejs afprøves forskellige demokratiske debatformer. Forløbet berører således primært politologiske grundbegreber med enkelte perspektiver til sociologien ift. politisk socialisaiton
Der er læst ca. 35 sider
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1d SA opgave 1
|
21-11-2022
|
1d SA opgave 2
|
13-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3. Unge i det senmoderne samfund
Forløbet handler om unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund samt de udfordringer unge møder i deres liv (stress, ensomhed og mistrivsel) . Vi undersøger hvad der påvirker unge: familie, fællesskaber, sociale medier m.m. og går i dybden med teorier om det senmoderne samfund samt hvad det betyder for unges identitet: Giddens, Ziehe, Beck, Honneth, Goffman, Lasch, Rosa. I slutningen af forløbet besøger vi Ungdomshuset i Nyborg og taler med formand for Ungerådet i Nyborg. Forløbet tager således udgangspunkt i sociologien med enkelte perspektiver til politiske debatter om hvad vi fx gør med mistrivsel
Der er læst ca. 45 sider
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
4. Køn og ligestilling
I forløbet skal vi undersøge om der er ligestilling i DK. Vi skal undervejs i forløbet gennemgå normer for køn, maskulinitetsidealer, feminismebølger, Me-too, teorier om køn. I forløbet skal vi lave en spørgeskemaundersøgelse med det formål at undersøge holdninger til køn og ligestilling, samt lave en kvalitativ undersøgelse af køn. Vi besøger også Museet Køn og deltager i workshoppen: "Frihed, lighed og søsterskab". Forløbet benytter primært sociologien som udgangspunkt, men berører og politiske og økonomiske aspekter af kampen for ligestilling.
Der er læst ca. 40 sider
Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
5. Råd til velfærd
Forløbet råd til velfærd handler om den danske velfærdsstats udvikling og indretning og det skal undersøges og diskuteres om vi fortsat har råd til velfærdsstatens mange universelle ydelser eller om der er behov for at indrette velfærdsstaten på en anden måde. Undervejs i forløbet kommer vi ind på følgende begreber: velfærdsbehov, progressiv skattesystem, udligning, omfordeling, velfærdsmodeller, velfærdsudfordringer, konkurrencestat, solidaritet m.m.
Der laves undervejs et projektarbejde i form af en komparativ analyse af seks forskellige velfærdsstaters udvikling, indretning og udfordringer: USA, Storbritannien, Tyskland, Norge og Sverige og Frankrig. Forløbet er tværdisciplinært idet det både indeholder økonomiske, sociologiske og politiske perspektiver
Der er læst ca. 85 sider
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Jeg troede aldrig, jeg ville blive hjemløs, TV2 Echo, 2023, afsnit 1
-
https://www.altinget.dk/artikel/studerende-og-debattoer-danskerne-betaler-en-uforsvarligt-hoej-skat-saadan-kommer-vi-den-til-livs
-
Statistik om opbakning til velfærdsstaten fra Epinion for Ældre Sagen 2021 og Mandag Morgen 2023
-
Sundhedssystemet er i krise, ventelisterne vokser hele tiden, og sundhedspersonalet flytter Deadline 280223
-
Vi må indstille os på, at velfærden skal privatiseres, Piopio.dk 24. maj 2023 (i uddrag).docx
-
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tessi190/default/table
-
Den amerikanske velfærdsstat - fra USA's udfordringer.pdf althe, Julie, Ajla, Elias, Thea, Thilde: Den amerikanske velfærdsstat
-
Den britiske velfærdsstat - fra Broken Britain.pdf Nanna, Benjamin, Elvin, Tilde
-
Den tyske velfærdsstat - fra Tyskland - et land i forandring af Kirsten Krehan og Andreas Springer, Forlag.pdf Josephine, Signe, Sofie, Sagaana
-
Den franske velfærdsstat.pdf Aya, Sadik, Joakim, Lucas, Aviaya og Mille
-
Velfærdsstat og befolkning i Skandinavien - Rockwoolfonden 2020 s. 87-111.pdf Luka, Selma, Sofia, Emilie, Laura, Frigg
-
Man kunne også vælge at kigge dyret i øjnene og sige... 9. september 2023 Pol.pdf
-
SU til EU-borgere
-
Social dumping eller fair konkurrence?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
6. Danmark - et multikulturelt samfund
I forløbet undersøges hvorvidt Dk er et multikulturelt samfund. Forløbet inddrager både sociologiske, politiske og i mindre omfang økonomiske perspektiver. I forløbet er der bl.a. fokus på følgende begreber: fordomme, identititetstyper, flertals- mindretalskultur, integrationsformer m.m. Undervejs arbejdes der med holdninger til det multikulturelle i form af interviews og spørgeskema
Der er læst ca. 65 sider
Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ærkedansker perkerdansker - perspektiver på integration af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2. u.pdf afsnit 1.0 og 1.2 (s. 1-4)
-
Ærkedansker perkerdansker - perspektiver på integration af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2. u.pdf afsnit 3.1-3.3 (s.4-8)
-
Ærkedansker perkerdansker - perspektiver på integration af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2. u.pdf afsnit 3.9 s. 13-16 i kompendiet
-
Ærkedansker perkerdansker - perspektiver på integration af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2. u.pdf afsnit 3.6 og 3.7 (s. 8-12)
-
Ærkedansker perkerdansker - perspektiver på integration af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2. u.pdf afsnit 3.10-3.11 s. 16-19
-
Ærkedansker perkerdansker - perspektiver på integration af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2. u.pdf afsnit 2.1 og 2.3 s. 19-21
-
Ærkedansker perkerdansker - perspektiver på integration af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2. u.pdf afsnit 2.8 s. 21-22
-
Ærkedansker perkerdansker - perspektiver på integration af Morten Hansen Thordal, Forlaget Columbus, 2. u.pdf afsnit 2.14 - 2.15 s. 23-26
-
Samfundsfaglig metode - Metodebogen kap 5.pdf s. 105-110
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
7. Dansk økonomi i krisetid
Fokus for dette forløb er at undersøge dansk økonomi fra et makroperspektiv og finde ud af om vi er i en økonomisk krise. Undervejs fordyber vi os i de økonomiske mål: vækst, lav ledighed, lav inflation, balance på statens budget, balance på betalingsbalancen samt ser på de trade-offs de forskellige mål kan have. Forløbet indeholder desuden løsninger på de nævnte økonomiske mål: finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik, indkomstpolitik og strukturpolitik. Løsninger sættes ind i den aktuelle kontekst: forsyningskrise, inflationsproblemet samt post-corona og vinkles ift. EU's konvergenskriterier. Undervejs har eleverne arbejdet med alle dele af forløbet ift. et OECD-land. OECD-projektet omfatter landene: Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Spanien og Australien. Forløbet tager således primært udgangspunkt i disciplinen økonomi med enkelte politiske perspektiver
Der er læst ca. 90 sider i forløbet
Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Eksterne links til beregninger
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/lektion-2-v%C3%A6kst-i-procent
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/lektion-5-indekstal
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/lektion-6-andelsberegning
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/lektion-7-line%C3%A6r-regression
https://sites.google.com/view/excelisamfundsfag/lektion-8-statistisk-usikkerhed
https://vimeo.com/418005684/3c68a93a75
https://vimeo.com/418186277
https://vimeo.com/413132464/585e2884b8
https://vimeo.com/412787631/e747377b36
https://vimeo.com/412327118/b3ddbf0db3
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
8. Klasseulighed i Dk og USA
Formålet med forløbet er at undersøge om der er klasseulighed i DK og i USA. Første del af forløbet omhandler DK og ser bl.a. på økonomisk ulighed, geografisk ulighed og ulighed i sundhed. I forløbet er de klassiske teorier om ulighed i fokus: Marx, Weber og Durkheim, efterfulgt af en detaljeret anvendelse af Bourdieu og Lars Olsens nye ulighed. Diskursanalyse har også været en del af forløbet.
I anden del af forløbet har der været fokus på ulighed i USA og dette er en del af klassens SRO sammen med engelsk.
Forløbet er tværdisciplinært, således at der både er fokus på økonomisk, social og politisk ulighed og ikke mindst hvad man politisk, økonomisk og socialt kan gøre ved ulighedsproblemerne i DK og USA.
Sider i forløbet ca. 65
Faglige mål trænet i forløbet
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
9. DK i en splittet verden
I første del af forløbet undersøger hvordan verden har ændret sig, hvilke aktører er fremtrædende i verden og hvordan ser magtfordelingen ud. Undervejs vil I få et teoriapparat (realismen, neorealisme, liberalisme og konstruktivisme) til at analysere de positioner der viser sig i verden i dag. I denne del undersøger vi også hvad udenrigspolitisk adfærd og sikkerhedspolitik er og hvordan det ser ud med udvalgte lande og deres udenrigspolitiske adfærd (Projektarbejde om USA, Kina, Rusland, Frankrig, Tyskland, Tyrkiet og Indien)
I anden del af forløbet undersøger vi hvordan dansk udenrigspolitik er præget af den verden vi er en del af. Hvordan påvirker det vores syn på sikkerhed og på forsvar og hvilke handlinger og diskurser munder det ud i.
Forløbet berører primært disciplinen IP
Antal læste sider: 115
Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jesper Hjarsbæk Rasmussen og Jakob Sinding Skött: IP-bogen, 2. udgave, Columbus; sider: 12-13, 17-23, 25-28, 33-45, 52-57, 59-60, 62-64, 72-79, 92-108, 114-120, 201-219, 224-235
-
Husk en skønlitterær bog til NG-læser. Det vi ikke når af opgaverne fra dette modul laver vi torsdag.
Supplerende stof:
-
Verdensberømt forfatter_ Vender vi tilbage til to blokke, vil verden i det midste være lettere at forstå.pdf (læses i timen)
-
Arktis
-
Ukraine
-
Syrien
-
Klassisk realisme, lavet af Atlantsammenslutningen
-
Liberalisme, lavet af Atlantsammenslutningen
-
Theory in Action: Constructivism (youtube.com)
-
Kasper Støvring: ”Ruslands invasion: den liberale drøm ved vejs ende” og ”Realismen har svagheder, men er stadig den bedste teori til at forklare Ukraine-krisen”. Årsskriftet Critique. 30.3.2022 og Berlingske. 16.3.2022. Begge uddrag.
-
Anne-Marie Slaughter og Ian Shapiro: “Den gyldne måge går i krig”. Project Syndicate. 20.7.2022. Uddrag.
-
Martin Burcharth: ”Ole Wæver: Kun Vestens anerkendelse af Rusland som stormagt med interesser i Europa vil tilfredsstille Putin”. Information. 5.2.2022. Uddrag.
-
Brøndum, Peter og Rasmussen, Annegrethe, USA_s udfordringer Forlaget Columbus 2024 i-bog 4.3-4.5.pdf
-
Jansen, Ras Tind Solvig, Kina under forandring, Forlaget Columbus 2021 - I-bog afsnit 4.3.pdf
-
Ruslands udenrigspolitik i Branner, Hans, Global politik, - forlaget Columbus 2023 i-bog afsnit 5.3.pdf
-
Fjendebilledet af Vesten samler de fem umage magter Politiken 24 august 2023.docx
-
-udsyn-2023-.pdf s. 5, 9-15 + lektier i OneNoten s. 9.8
-
Diplomatiet er begyndt til tørsvømning - Politiken 15. september 2024.pdf
-
Danmark sænker den løftede pegefinger over for Afrika, Politiken 27. august 2024.docx
-
Afrika-strategi-Faktaark-DK.pdf
-
Vi burde droppe værdipolitik og sanktioner, Politiken 27. august 2024.docx
-
Nødhjælpere frygter for fattigdomsbekæmpelse i ny Afrika-strategi, Kristeligt Dagblad 26. august 2024.docx
-
Amerikansk udenrigspolitik_Ræson 2024 - uddrag.docx Læs s. 1-4 som lektie - vi læser resten i modulet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
10. Partier og vælgere i DK og USA
Forløbet bygger ovenpå forløb 2 “politik, valg og meningsdannelse” og vi undersøger, i dette forløb hvilke udfordringer såvel partier som vælgerne står over for to år efter Folketingsvalget. I forløbet vil vi også følge det amerikanske valg og se på i hvilken udstrækning man kan sammenligne partier og vælgere i DK og USA.
Vi kommer i forløbet ind på følgende begreber: skillelinjer, vælgeradfærd, partiadfærd, ideologier, kommunikationsteori og demokratiteori Forløbet berører primært politologien, men også enkelte sociologiske perspektiver
Antal læste sider: ca. 105
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Det amerikanske valgsystem: "Winner takes all"
-
Magtens tredeling: Det politiske system i USA
-
USA_s udfordringer - Brøndum og Rasmussen, 4. udgave, Forlaget Columbus afsnit 2.3.1.docx USA_s udfordringer - Brøndum og Rasmussen, 4. udgave, Forlaget Columbus afsnit 2.3.2.docx USA_s udfordringer - Brøndum og Rasmussen, 4. udgave, Forlaget Columbu
-
Stjerner og striber i D.C afsnit 1, 2 og 4, DR.Lyd juli 2024
-
https://www.bbc.com/news/articles/cx924r4d5yno (Om Demokraterne)
-
USA_s udfordringer, Brøndum og Rasmussen, 4. udgave, Forlaget Columbus - uddrag fra 2.51. om vælgertyper.docx
-
Amerikanske Stemmer - Politiken 5. november 2024 (om 8 vælgere)
-
Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik, Zetland 27. februar 2024.docx
-
Selv Danmarks liberale parti har glemt, hvad det vil sige at være liberal, Pol 3. februar 2024 .docx
-
Mette Frederiksen ser rødt: Vil være statsminister igen, Pov 17.9-2024
-
Dus med himlens fugle. Weekenavisen 22.11.24.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
11. Globaliseringens vindere og tabere
Forløbet handler om hvad økonomisk globalisering er og hvilke konsekvenser det har for det globale Nord og det globale syd samt på de forskellige indkomstgrupper i befolkningen. Undervejs kommer vi ind på forskellige holdninger til globalisering (optimister, pessimister og skeptikere) samt forskellige sociologers tilgang til begrebet. Forløbet har også fokus på frihandel, protektionisme, økonomisk integration. For at eksemplificere globaliseringens vindere og tabere ser vi nærmere på ulighed og klima. Endelig er der også fokus på forskellige udviklingsstrategier. Forløbet inddrager således både økonomi og sociologi. i forbindelse med debatten om økonomisk integration, undersøger vi EU's opbygning og de holdninger der er til EU og om de er sammenlignelige med dem der er til globalisering. Vi vil her undersøg om EU-landene kan løfte nogle af de problemer der er kommet som følge af globaliseringen
Læste sider: ca. 96
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Globalisering - Samfundsvidenskabelige perspektiver, Systime.dk 2021, udgivet 2010.docx
-
Anthony Giddens - Historisk set lever vi i ukendt land, Kristeligt Dagblad, 271018.docx
-
Tysk sociolog viser, hvordan nye grænser er skudt frem i globaliseringens æra, Information 8. april 2023.docx
-
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/mette-frederiksen-vi-staar-over-et-andet-eu-hvis-det-skal-vokse-med-flere-lande
-
Verdens ulighed er ... faktisk faldet helt vildt. Men det er ikke bare en jubel-historie, Zetland 050823 (i uddrag).docx
-
Globaliseringens vindere og tabere.pdf
-
Arbejde og arbejdsmarkedet i et samfundsfaglig perspektiv afsnit 2, 2.1, 2.1.1, 4.2, 4.2.1-4.2.3, Per Henriksen, Forlaget Columbus 2023.pdf
-
Debat_ Undskyld hvor blev arbejdskampen af_ (ea5ce29a).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
12. Unges valg og fravalg
Unges valg og fravalg er et kort forløb, der har fokus på unges trivsel/mistrivsel ud fra en empirisk, metodisk og teoretisk vinkel. Eleverne arbejder undervejs med deres eget projekt omhandlende unges valg og fravalg, hvor vi tester om de selvstændigt kan finde relevant empiri og anvende metodisk viden til at diskutere empirien og anvende de gennemgående teorier fra andre sociologiforløb. Der har endvidere været fokus på aktør og struktur, samt løsninger på de identificerede problemer vha. stat, marked og civilsamfundsdebatten.
Ca. antal sider læst 20 + elevernes selvfundne materiale til projekt
Faglige mål gennemgået:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52183138173",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52183138173",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52183138173"
}