Holdet 2022 SA-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Marie-Louise Bach
Hold 2022 SA-e (1e SA, 2e SA, 3e SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2. Politik, valg og demokrati
Titel 2 3. Unge i det senmoderne samfund
Titel 3 3. Køn og ligestilling
Titel 4 5. Råd til velfærd
Titel 5 6. Danmark - et multikulturel samfund ?
Titel 6 7. Dansk økonomi i en krisetid
Titel 7 8. Klasseulighed i DK og USA
Titel 8 9. DK i en splittet verden
Titel 9 10. Partier og vælgere i DK og USA
Titel 10 11. Globaliseringens vindere og tabere
Titel 11 12. Unges valg og fravalg
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2. Politik, valg og demokrati

Forløbet omhandler resultaterne af Folketingsvalget 1. november 2022 og valgets politiske konsekvenser. Følgende kernestof behandles:  politisk kommunikation, vælgeradfærd, partiadfærd, unge og politik, demokrati som styreform, magtformer, retsstat og lovgivningsprocessen. Forløbet er primært politologisk og berører enkelte sociologiske elementer (politisk socialisaiton)


Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

NS: 30

Supplerende materiale:
Det kommende valg bliver et TikTok-valg. Politiken 19. sept 2022
VALGKAMP PÅ SOCIALE MEDIER_ IKKE FOR DE UNGE - Københavns universitet 16. sept 2022.
De unge førstegangsvælgere vil gerne tale politik. Information 22. august 2022.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 3. Unge i det senmoderne samfund

Forløbet har fokus på unges identitetsdannelse i det senmoderne samfund samt de udfordringer, der aktuelt er forbundet med ungdomslivet. (stress, ensomhed og mistrivsel) . Følgende elementer har været behandlet i undervisningen: familiens betydning, fællesskaber, sociale medier m.m. og derudover har vi arbedet med teorier (Giddens, Ziehe, Beck, Honneth, Goffman, Lasch, Rosa.) om det senmoderne samfund samt deres betydning for unges identitetsdannelse. Som en del af forløbet var vi på besøg i  Ungdomshuset i Nyborg og talte med formand for Ungerådet i Nyborg. Forløbets omdrejningspunkt har været sociologien.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

NS: 45 sider

Supplerende materiale:
Drop jeres belærende kommentarer om, at unge har det for nemt og brokker sig for meget - Politiken 29. maj 2022
Dokumentaren "De perfekte piger"

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Køn og ligestilling

Forløbet sætter fokus på, hvorvidt der er ligestilling i DK. Undervejs behandles følgende problemstillinger: normer for køn, maskulinitetsidealer, feminismebølger, Me-too, teorier om køn.  Elever har også udarbejdet en spørgeskemaundersøgelse med det formål at undersøge holdninger til køn og ligestilling, samt lave en kvalitativ undersøgelse af køn. Som en del at forløbet besøgte vi Museet Køn i Aarhus og deltog i workshoppen: "Frihed, lighed og søsterskab". Forløbet har primært fokus på sociologien, men berører og politiske og økonomiske aspekter af kampen for ligestilling.


Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

NS: 40 sider

Supplerende materiale:
SNÆVRE NORMER FOR MANDEROLLER ER SÅ SMÅT PÅ VEJ VÆK, KVINFO.DK 18. NOVEMBER 2019.docx
Dokumentar - Når to køn ikke er nok
Uddrag af dokumentar: Fordi du er kvinde (https://www.dr.dk/drtv/se/fordi-du-er-kvinde_-bliv-ikke-et-forsuttet-bolsje_218855)
CAMILLA SØE ER BORGERLIG FEMINIST_ VI MÅ IKKE OVERLADE LIGESTILLINGEN TIL VENSTREFLØJEN, KRISTELIGT DAGBLAD, 10. JULI 2022.docx

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 5. Råd til velfærd

Forløbets omdrejningspunkt har været den danske velfærdsstats udvikling og indretning med fokus på, hvorvidt vi stadig har råd til velfærdsstatens mange universelle ydelser eller om der er behov for at indrette velfærdsstaten på en anden måde. Følgende faglige begreber har været i spil: velfærdsbehov, progressiv skattesystem, udligning, omfordeling, velfærdsmodeller, velfærdsudfordringer, konkurrencestat, solidaritet m.m.
Som en del af forløbet har eleverne arbejdet projektorienteret  i form af en komparativ analyse af seks forskellige velfærdsstaters udvikling, indretning og udfordringer: USA, Storbritannien, Tyskland, Norge og Sverige og Frankrig. Forløbet er tværdisciplinært idet det både indeholder økonomiske, sociologiske og politiske perspektiver


Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

NS: 85

Supplerende materiale:
Jeg troede aldrig, jeg ville blive hjemløs, TV2 Echo, 2023, afsnit 1
https://www.altinget.dk/artikel/studerende-og-debattoer-danskerne-betaler-en-uforsvarligt-hoej-skat-saadan-kommer-vi-den-til-livs
Statistik om opbakning til velfærdsstaten fra Epinion for Ældre Sagen 2021 og Mandag Morgen 2023
Sundhedssystemet er i krise, ventelisterne vokser hele tiden, og sundhedspersonalet flytter Deadline 280223
Vi må indstille os på, at velfærden skal privatiseres, Piopio.dk 24. maj 2023 (i uddrag)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 6. Danmark - et multikulturel samfund ?

Forløbet omhandler, hvorvidt DK er et multikulturelt samfund. Der har primært været fokus på sociologiske, politiske og i mindre omfang økonomiske perspektiver. Følgende begreber har været behandlet: fordomme, identititetstyper, flertals- mindretalskultur, integrationsformer m.m. Undervejs arbejdes der med holdninger til det multikulturelle både kvalitativt og kvantitativt.


Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

NS: 65 sider

Supplerende materiale:
Udlændinge om danskhed - DR3
Hvornår er man dansk? | Go' Morgen P3 | DR P3
Britta Søndergaard: Religion og kultur afgør stadig unge indvandreres ægteskab, 20. juni 2023 Kristeligt Dagblad (I uddrag)
Mathilde Weirsøe: "Vi er danske på vores egen måde", Asterisk nr. 103 - december 2022 (i uddrag)
Integrationsbarometer (https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/filer-tal-og-analyser/arkiv/baggrundstabeller-fra-medborgerskabsundersogelsen-2022)
Uddrag af dokumentar: I politiets vold - mørk og mistænkt DR 2018
https://www.dr.dk/nyheder/politik/et-emne-topper-overraskende-stort-danskernes-liste-over-hvad-de-vil-have-politikerne
Hvad mener partierne
Uddrag af Pernille Vermunds tale ved Nye Borgerliges sommergruppemøde, 17. august 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 7. Dansk økonomi i en krisetid

Forløbets omdrejningspunkt er at undersøge, hvorvidt dansk økonomi er i krise set ud fra et makroøkonomisk perspektiv. Følgende økonomiske mål har været behandlet: vækst, lav ledighed, lav inflation, balance på statens budget, balance på betalingsbalancen samt ser på de trade-offs de forskellige mål kan have. Derudover har vi også arbejdet med mulige løsninger på de nævnte økonomiske mål: finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik, indkomstpolitik og strukturpolitik. Løsninger ses i den aktuelle kontekst: forsyningskrise, inflationsproblemet samt post-corona og vinkles ift. EU's konvergenskriterier. Undervejs har eleverne arbejdet med alle dele af forløbet ift. et OECD-land. OECD-projektet omfatter landene: Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland, Spanien og Australien. Forløbet tager således primært udgangspunkt i disciplinen økonomi med enkelte politiske perspektiver


Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-  på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

NS: 90 sider

Supplerende materiale:
Der er recession på papiret - men økonomien er stærk, Børsen 14. november 2023
https://videnskab.dk/forskerzonen/kultur-samfund/forsker-vaekst-er-ikke-laengere-vejen-til-succes
https://www.altinget.dk/artikel/emma-holten
Kate Raworth: En sund økonomi designes til at trives, ikke vækste.
Statskassen bugner med over 50 milliarder kroner mere end ventet, 5 januar 2023 i uddrag
Sådan påvirker det din privatøkonomi, Lån og Spar.dk 25. maj 2023 (i uddrag)
DE ØKONOMISKE REGNEMODELLER ER ET NYTTIGT REDSKAB, SÅ LÆNGE MAN BETONER USIKKERHEDEN, INFORMATION 2. AUG. 2023

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 8. Klasseulighed i DK og USA

Forløbet omdrejningspunkt har været at undersøge, hvorvidt der er klasseulighed i DK og i USA. Indledningsvist har vi arbejdet med Danmark og bl.a. set på økonomisk ulighed, geografisk ulighed og ulighed i sundhed. De klassiske teorier om ulighed (Marx, Weber og Durkheim) har været centrale i hele forløbet og i kølvandet på disse har været anvendelse af Bourdieu's begrebsapperat og Lars Olsens nye ulighed. Diskursanalyse har også været en del af forløbet.

I anden del af forløbet har der været fokus på ulighed i USA og dette er en del af klassens SRO sammen med engelsk.

Forløbet er tværdisciplinært, således at der både er fokus på økonomisk, social og politisk ulighed og ikke mindst hvad man politisk, økonomisk og socialt kan gøre ved ulighedsproblemerne i DK og USA.


Faglige mål trænet i forløbet
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

NS: 65 sider

Supplerende materiale:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/er-der-mange-der-doer-tidligt-i-dit-nabolag-se-de-kaempe-lokale-forskelle-her
DEN GEOGRAFISKE ULIGHED I DANMARK VOKSER STADIG. VI TALER BARE IKKE OM DET LÆNGERE, ALTINGET 7. MARTS 2023
DE NYE KLASSEKÆMPERE FORRÅDER UNDERKLASSEN, POLITIKEN 1. APRIL 2023
SKOLEN SKAL UDLIGNE DEN ULIGHED, SOM KLASSESAMFUNDET SKABER, POLITIKEN 2. APRIL 2023

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 9. DK i en splittet verden

Den første del af forløbet sætter fokus på, hvordan verden har ændret sig, hvilke aktører er fremtrædende i verden og hvordan ser magtfordelingen ud. De klassiske IP-teorier (realismen, neorealisme, liberalisme og konstruktivisme) bruges til at analysere de positioner der viser sig i verden i dag. Det undersøges også, hvad udenrigspolitisk adfærd og sikkerhedspolitik er samt hvordan det ser ud med udvalgte lande og deres udenrigspolitiske adfærd (Projektarbejde om USA, Kina, Rusland, Frankrig, Tyskland, Tyrkiet og Indien)

Den anden del af forløbet undersøger, hvordan dansk udenrigspolitik er præget af den verden vi er en del af. Hvordan påvirker det vores syn på sikkerhed og på forsvar og hvilke handlinger og diskurser munder det ud i. Som en del af forløbet var klassen på ekskursion til København, hvor vi bl.a. talte med Peter Viggo Jakobsen og Jon Rahbek-Clemmensen - begge fra Forsvarsakademiet samt besøgte Trine Pertou Mach fra Enhedslisten i Folketinget.

Forløbet berører primært disciplinen IP


Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

NS: 115 sider

Supplerende materiale:
Kasper Støvring: ”Ruslands invasion: den liberale drøm ved vejs ende” og ”Realismen har svagheder, men er stadig den bedste teori til at forklare Ukraine-krisen”. Årsskriftet Critique. 30.3.2022 og Berlingske. 16.3.2022. Begge uddrag.
Anne-Marie Slaughter og Ian Shapiro: “Den gyldne måge går i krig”. Project Syndicate. 20.7.2022. Uddrag.
Martin Burcharth: ”Ole Wæver: Kun Vestens anerkendelse af Rusland som stormagt med interesser i Europa vil tilfredsstille Putin”. Information. 5.2.2022. Uddrag.
Brøndum, Peter og Rasmussen, Annegrethe, USA_s udfordringer Forlaget Columbus 2024 i-bog 4.3-4.5.pdf
Jansen, Ras Tind Solvig, Kina under forandring, Forlaget Columbus 2021 - I-bog afsnit 4.3.pdf
Ruslands udenrigspolitik i Branner, Hans, Global politik, - forlaget Columbus 2023 i-bog afsnit 5.3.pdf
Udsyn-2023-.
Diplomatiet er begyndt til tørsvømning - Politiken 15. september 2024
Danmark sænker den løftede pegefinger over for Afrika, Politiken 27. august 2024
Afrika-strategi-Faktaark-DK.pdf
Vi burde droppe værdipolitik og sanktioner, Politiken 27. august 2024.
Nødhjælpere frygter for fattigdomsbekæmpelse i ny Afrika-strategi, Kristeligt Dagblad 26. august 2024.
Amerikansk udenrigspolitik_Ræson 2024 - uddrag

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 10. Partier og vælgere i DK og USA

Forløbet skal ses i forløngelse af forløb nr. “politik, valg og meningsdannelse” og bygger således ovenpå dette. Omdrejningspunktet for forløbet har været at sætte fokus på hvilke udfordringer såvel partier som vælgerne står over for to år efter Folketingsvalget. Vi havde også fokus det amerikanske valg samt hvorvidt man kan sammenligne partier og vælgere i DK og USA.

Følgende begreber har været centrale i forløbet: skillelinjer, vælgeradfærd, partiadfærd, ideologier,  kommunikationsteori og demokratiteori Forløbet berører primært politologien, men også enkelte sociologiske perspektiver


Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

NS: 105 sider

Supplerende materiale:
USA_s udfordringer - Brøndum og Rasmussen, 4. udgave, Forlaget Columbus afsnit 2.3.1.docx USA_s udfordringer - Brøndum og Rasmussen, 4. udgave, Forlaget Columbus afsnit 2.3.2.docx USA_s udfordringer - Brøndum og Rasmussen, 4. udgave, Forlaget Columbus
Stjerner og striber i D.C afsnit 1, 2 og 4, DR.Lyd juli 2024
https://www.bbc.com/news/articles/cx924r4d5yno (Om Demokraterne)
USA_s udfordringer, Brøndum og Rasmussen, 4. udgave, Forlaget Columbus - uddrag fra 2.51. om vælgertyper.docx
Amerikanske Stemmer - Politiken 5. november 2024 (om 8 vælgere)
Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik, Zetland 27. februar 2024.docx
Selv Danmarks liberale parti har glemt, hvad det vil sige at være liberal, Pol 3. februar 2024
Dus med himlens fugle. Weekenavisen 22.11.24.docx

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 11. Globaliseringens vindere og tabere

Forløbet omhandler, hvad økonomisk globalisering er og hvilke konsekvenser det har for det globale Nord og det globale syd samt på de forskellige indkomstgrupper i befolkningen. Undervejs belyses forskellige holdninger til globalisering (optimister, pessimister og skeptikere) samt forskellige sociologers tilgang til begrebet. Forløbet har også fokus på frihandel, protektionisme, økonomisk integration. Ulighed og klima bruges som eksempler på globaliseringens vindere og tabere. Afslutningsvis sættes der fokus på forskellige udviklingsstrategier. Forløbet har såvel en økonomisk som en sociologisk vinkel. EU's opbygning og forskellige holdninger til EU belyses også i releation til debatten om økonomisk intergration og det undersøges, hvorvidt holdningerne til EU er sammenlignelige med dem der er til globalisering. Vi vil her undersøg om EU-landene kan løfte nogle af de problemer der er kommet som følge af globaliseringen


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-  forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
-  påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

NS: 95 sider

Supplerende materiale:
Globalisering - Samfundsvidenskabelige perspektiver, Systime.dk 2021, udgivet 2010
Anthony Giddens - Historisk set lever vi i ukendt land, Kristeligt Dagblad, 271018
Tysk sociolog viser, hvordan nye grænser er skudt frem i globaliseringens æra, Information 8. april 2023.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/mette-frederiksen-vi-staar-over-et-andet-eu-hvis-det-skal-vokse-med-flere-lande
Globaliseringens vindere og tabere
Arbejde og arbejdsmarkedet i et samfundsfaglig perspektiv afsnit 2, 2.1, 2.1.1, 4.2, 4.2.1-4.2.3, Per Henriksen, Forlaget Columbus 2023
Debat_ Undskyld hvor blev arbejdskampen af_ (ea5ce29a)
Klimaændringer og globalisering.pdf


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 12. Unges valg og fravalg

Unges valg og fravalg er et kort forløb, der har fokus på unges trivsel/mistrivsel ud fra en empirisk, metodisk og teoretisk vinkel. Eleverne har undervejs arbejdet med deres eget projekt omhandlende unges valg og fravalg, hvor vi tester om de selvstændigt kan finde relevant empiri og anvende metodisk viden til at diskutere empirien og anvende de gennemgående teorier fra andre sociologiforløb. Der har endvidere været fokus på aktør og struktur, samt løsninger på de identificerede problemer vha. stat, marked og civilsamfundsdebatten.


Faglige mål gennemgået:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

NS: 20 sider + elevernes selvfundne materiale til projekt

Supplerende materiale:
Dokumentar: Presset Ungdom - del 1. TV2 2023
I 2010 skete der noget der fik de unges mistrivsel til at stige eksplosivt Politiken 6. marts 2024


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer