Holdet 2022 FR-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Annette Elbek, Elise Randrup Lilie Klintholm
Hold 2022 FR-2 (1gFR-2, 2gFR-2, 3gFR-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til fransk I
Titel 2 Introduktion til fransk II
Titel 3 Thème Jane Birkin (1946-2023)
Titel 4 Thème L’amour et l’amitié
Titel 5 Thème L’école en France - EKSAMEN
Titel 6 Thème La durabilité (et ma petite maison) EKSAMEN
Titel 7 Thème Edith Piaf (sa vie et ses chansons)
Titel 8 Thème L’existentialisme
Titel 9 Thème Francophonie - entre deux cultures EKSAMEN
Titel 10 Thème Francophonie - la migration EKSAMEN
Titel 11 Elektroniske uv-links

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til fransk I

Kap 1-6 i begyndersystemet "Ici on parle français", fra i-bogen franskportal.dk

1. Bonjour (hvordan man siger goddag og farvel/på gensyn)
2. Une présentation (hvordan man præsenterer sig selv m. sit navn)
3. C'est combien? (tallene 1-20 på fransk)
4. À la cantine
5. Nationalité et langue
6. Ils sont francophones (fransktalende lande)

Derudover:
-Høflighed på fransk (Vous og tu) og eksempler på talesprog versus formelt sprog
-Grammatik: hvordan man bøjer être (at være) og avoir (at have). Introduktion 1. 2. og 3. bøjning.
-Kultur/samfund: hvad man associerer med Frankrig
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduktion til fransk II

Grammatik (Grundbog Par écrit, Gyldendal 1988. Tilhørende øvelser i øvebog er lavet).
Emner:
§1 Navneord og kendeord (Substantiver og artikler. Ordenes køn)
§2 Geografiske navne (Kendeord og køn)
§3 Artsartiklen (Kendeord og køn)
§4  "De" og det bestemte kendeord
§5  Delingsartiklen
§6  "A" og det bestemte kendeord
§7  Tillægsord (Adjektiver). Bøjning i køn og tal. Placering foran eller efter navneord/substantiv.

Verber øves: avoir, être, aller
Regelmæssige verber i présent/nutid:
parler, aimer, chanter (1. gruppe)
finir (2. gruppe)
vendre (3 gruppe)
Uregelmæssige verber i présent/nutid: aller (gå/tage hen), venir (komme/gå).

Praktiske færdigheder trænes: Tallene 20-100.

Begyndersystem Bonjour Lyon, Systime 2022 https://bonjour.systime.dk/:
1. La famille (Léas familie, i Danmark, beskrives)
2. Le départ (Leas afrejse fra Danmark)
3. L'arrivée (ankomst til 1 års studiophold i Lyon)
4. Une présentation (præsentation af sig selv, bopæl, familie, alder mv.)
5. L'appartement (Léas lejlighed i Lyon. Møbler og indretning)
6 La fête (fest på kollegiet med andre udvekslingsstuderende)
7. Le Vieux Lyon (Léa besøger Det Gamle Lyon)
8. L'Université Lumière (Léa start på universitetet, litteraturhistorie)
9. Les touristes (Léa og Fleur besøger Lyons turistattraktioner)
10. Les Deux Alpes
11. Noël à Lyon – La fête des Lumières
12. Le bouchon
13. Trompe l’œil

Mundtlige øvelser på fransk i relation til teksterne, i par eller grupper. Eleverne læser, oversætter og samtaler i par/grupper vedr. emner, der præsenteres i kapitlerne. Mundtlighed trænes, herunder ordforråd, fonetik og udtale.

Fransk kultur:
I grupper vælges 1 sang som præsenteres og analyseres på dansk for klassen (Édith Piaf: La vie en rose, Indila: Dernière danse. Vegedream: Ramenez la coupe à la maison. Frère Jacques).

Coco Chanel: Vi ser filmen 'Coco avant Chanel' og besvarer spørgsmålshæfte med 31 spørgsmål, herunder indgår billedbeskrivelser.

Lommefilm udarbejdes i grupper. Dansk kultur præsenteres for fiktiv ung fransk målgruppe.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. stil Indsæt ord i rigtig bøjning (vb. adj. sb.) 18-04-2023
5. stil Lommefilm: udarbejd fransk manuskript 27-04-2023
4. stil Skriv 2 dialoger, hhv. formel og uformel 29-04-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Thème Jane Birkin (1946-2023)

Materiale : Melodi ‘Je t’aime, moi non plus’
Film om Jane Birkins liv: Jane par Charlotte (2021, film af Charlotte Gainsbourg). Kan ses på Filmstriben.dk

Grupper udarbejdede powerpoint præsentation på fransk som blev præsenteret på klassen.

Grammatik : passé compose og imparfait
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Thème L’amour et l’amitié

Materiale : Mette Bering og Mimi Sørensen: Rendez-vous à Nice. Gyldendal, 2014 (om 5 unges kærlighed og indbyrdes konflikter/intriger)

Épisode 1 Oú est Chadia ?
Épisode 2 Au musée (vi har herunder talt om fransk impressionisme og hver elev har valgt et værk af en fransk impressionist, jf. også aflevering med billedbeskrivelse. Herefter har eleven mundtligt præsenteret værket/billedbeskrivelsen for underviser)
Épisode 3 Une nouvelle journée
Épisode 4 À la campagne
Épisode 5 Retrouvailles à l’aéroport

Vi har læst dialogerne, og set episoderne på film. Vi har lavet bogens opgaver til episoderne og talt om indhold af teksterne.

Film: Les intouchables (2011). Om venskab mellem 2 mænd, der kommer fra 2 forskellige sociale lag, i Paris.

Skriftlig opsamlende powerpoint præsentation
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Thème L’école en France - EKSAMEN

Mette Bering & Mimi Sørensen: "Les Danois sont plus ouverts et gentils en été" & "Un des meilleurs systèmes éducatifs au monde?" , Paroles Françaises, Gyldendal, 2013

Grammatik - indirekte tale.

Besøg i klassen af Conrad fra 3. g som har gået på den franske skole i København (Lycée Prince Henri).

Sammenligning af det danske og det franske skolesystem

Skriftlig opsamlende powerpoint præsentation om emnet
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Thème La durabilité (et ma petite maison) EKSAMEN

Materiale: Zéro Déchet, systime 2023, herunder:
Afsnit 4.1 Les vêtements 4.1. Les vêtements | Zéro déchet (systime.dk)
Udarbejdet plakater i grupper hvor man reklamerer for skolens tøjbyttestand
Afsnit 4.3 Le minimalisme et le tiny living 4.3. Le minimalisme et le Tiny Living | Zéro déchet (systime.dk)

Udarbejdet plantegning og indretning (med præpositioner og ting) i grupper med et fiktivt ’petite maison/tiny living’

Grammatik (Grundbog Par écrit, Gyldendal 1988. Tilhørende øvelser i øvebog er lavet).
§ 12 Le Futur proche (verbum aller øves)
§13 Le passé recent (verbum venir øves)
Verbebøjning og verbalformer (pc og imparfait)

Delprøve 1: Omar Sy, l’archétype du nouveau héros français? (30. Maj 2023)
Delprøve 1: Prudence et Gwen (26 maj 2023)
Delprøve 1 og 2: Joe and the juice (2. juni 2021)
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Thème Edith Piaf (sa vie et ses chansons)

Materiale: udgangspunkt er De Olympiske lege I Paris 2024 hvor Celine Dion synger L’hymne à l’amour (skrevet af Edith Piaf i 1946).
Film: La vie en rose (2007).
Melodier: La vie en rose ; Non, je ne regrette rien, L’hymne à l’amour

Grammatik (Grundbog Par écrit, Gyldendal 1988. Tilhørende øvelser i øvebog er lavet).
§ 15 og § 16 Futur (og kort om conditionnel)
§ 28 Personlige stedord/pronominer (bundne)
§ 32 og § 33 En og Y
§ 42 Nøgle til ordstilling
Delprøve 1 og 2: La bise après corona (30. maj 2022)

Øvet de 25 ’superverber’ (jf. Frit Fransk af Anne Bjerre og Paul Klitnæs) https://fritfransk.systime.dk/?id=128
Etre, avoir, aller, devoir, pouvoir, vouloir, savoir, aimer,
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Thème L’existentialisme

Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, fransk basisbog, Gyldendal 2009: L’étranger (1942), Albert Camus (kort uddrag på 2 sider).

Øvet mundtlighed vha. talepapir om eksistentialismen. Hvad indeholder eksistentialismen (le choix est important. De ne pas faire un choix c'est aussi un choix etc.) og hvem var Albert Camus?

Øvet de 25 ’superverber’ (jf. Frit Fransk af Anne Bjerre og Paul Klitnæs) https://fritfransk.systime.dk/?id=128
Aimer, croire, demander, dire, penser
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Thème Francophonie - entre deux cultures EKSAMEN

Hvad er francophonie? Hvor taler man fransk, og hvorfor? Kendskab til to frankophone områder: le Québec et l'Algérie. Hvilken kultur? Og hvilke kulturforskelle, herunder sproglige? Hvad betyder kulturforskelle for Marie-Ève og fortælleren i "Yemma"?

Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, fransk basisbog, Gyldendal 2009:
La Francophonie p. 106-108
Le Québec page 109 et page 110 l. 1-25
Fiches de présentation - Marie-Ève p. 112-113 l. 30

Le Maghreb: La colonisation. La guerre d'Algérie p. 122.
"Yemma" s. 123-124
Les pieds-noirs et les harkis p. 127 l. 1-12
La guerre d'Algérie p. 127-128

Øvrigt materiale:
Parle-t-on français ailleurs dans le monde ? - 1 jour, 1 question - un film
Le Québec vous laissera 100 mots - une video
Le Maghreb - informationssøgning - fælles dokument. Herunder kort snak om le printemps arabe.
C'est quoi l'indépendance de l'Algérie? https://www.1jour1actu.com/monde/cest-quoi-lindependance-de-lalgerie
Khaled: Aîcha - une chanson d'amour


Mundtlighed: øvet ordforråd og sætninger inden for emnet, herunder krig og kulturforskelle,
Øvet de 25 ’superverber’ (jf. Frit Fransk af Anne Bjerre og Paul Klitnæs) https://fritfransk.systime.dk/?id=128
Futur § 15 i Par écrit
Comprendre, devenir.

Skriftlighed:
Delprøve 2: Omar Sy (30. maj 2023). Nb tilhørende delprøve 1 er lavet, se forløb 6.
Delprøve 1 + 2 Les lycéennes s'habillent.
Delprøve 1 Campus Market
Delprøve 1 Voyage en train de nuit
Delprøve 1 + 2 Naturisme

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering. Delprøve 2 La bise après le corona 13-12-2024
Træning delprøve 2 (Omar Sy) 19-12-2024
Carte postale 08-01-2025
Delprøve 1 21-01-2025
Delprøve 2 03-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Thème Francophonie - la migration EKSAMEN

Hvad er migration, emigration, immigration? Hvorfor migrerer man? Hvilke årsager? Hvilke forventninger , glæder, skuffelser og konflikter er der? Hvordan opleves det at flytte til et nyt land/nyt sted? Hvordan er ens situation i det nye land?
Der er en tæt sammenhæng mellem dette forløb og det foregående: Francophonie - entre deux cultures.

Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, fransk basisbog, Gyldendal 2009:
Venir vivre en France p. 129 l. 26-39
Le cahier de Leïla p. 130-131


C'est qui les immigrés en France ? https://www.1jour1actu.com/france/cest-qui-les-immigres-en-france
Lille teoritekst om migration og dens årsager.
L'histoire de Souleymane bande-annonce https://www.youtube.com/watch?v=CCMvdrBkb6w
Interview med instruktør til filmen og hovedrolleindehaveren https://www.youtube.com/watch?v=MT_-sc-Oz3g


Tre elever har været på ekskursion og set filmen L'histoire de Souleymane i Cafébiografen i Odense.
Film: ENTEN
Samba af Olivier Nakache, Eric Toledano, Frankrig, 2015
ELLER
L'historie de Souleymane af Boris Lojkine. Frankrig 2024


Opsamlende powerpoint om migration - mundtlig fremlæggelse
Billedbeskrivelser

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3gFR-2 skr. prøve 05-03-2025
Terminsprøve 05-03-2025
Delpr. 1 Le Tour de France Femmes 07-04-2025
Delpr. 2 Le Tour de France Femmes 28-04-2025
Samba arbejdselv opgave 04-05-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 19,6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Elektroniske uv-links

https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer