Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Annette Elbek, Elise Randrup Lilie Klintholm
|
Hold
|
2022 FR-2 (1gFR-2, 2gFR-2, 3gFR-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fransk I
Kap 1-6 i begyndersystemet "Ici on parle français", fra i-bogen franskportal.dk
1. Bonjour (hvordan man siger goddag og farvel/på gensyn)
2. Une présentation (hvordan man præsenterer sig selv m. sit navn)
3. C'est combien? (tallene 1-20 på fransk)
4. À la cantine
5. Nationalité et langue
6. Ils sont francophones (fransktalende lande)
Derudover:
-Høflighed på fransk (Vous og tu) og eksempler på talesprog versus formelt sprog
-Grammatik: hvordan man bøjer être (at være) og avoir (at have). Introduktion 1. 2. og 3. bøjning.
-Kultur/samfund: hvad man associerer med Frankrig
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion til fransk II
Grammatik (Grundbog Par écrit, Gyldendal 1988. Tilhørende øvelser i øvebog er lavet).
Emner:
§1 Navneord og kendeord (Substantiver og artikler. Ordenes køn)
§2 Geografiske navne (Kendeord og køn)
§3 Artsartiklen (Kendeord og køn)
§4 "De" og det bestemte kendeord
§5 Delingsartiklen
§6 "A" og det bestemte kendeord
§7 Tillægsord (Adjektiver). Bøjning i køn og tal. Placering foran eller efter navneord/substantiv.
Verber øves: avoir, être, aller
Regelmæssige verber i présent/nutid:
parler, aimer, chanter (1. gruppe)
finir (2. gruppe)
vendre (3 gruppe)
Uregelmæssige verber i présent/nutid: aller (gå/tage hen), venir (komme/gå).
Praktiske færdigheder trænes: Tallene 20-100.
Begyndersystem Bonjour Lyon, Systime 2022 https://bonjour.systime.dk/:
1. La famille (Léas familie, i Danmark, beskrives)
2. Le départ (Leas afrejse fra Danmark)
3. L'arrivée (ankomst til 1 års studiophold i Lyon)
4. Une présentation (præsentation af sig selv, bopæl, familie, alder mv.)
5. L'appartement (Léas lejlighed i Lyon. Møbler og indretning)
6 La fête (fest på kollegiet med andre udvekslingsstuderende)
7. Le Vieux Lyon (Léa besøger Det Gamle Lyon)
8. L'Université Lumière (Léa start på universitetet, litteraturhistorie)
9. Les touristes (Léa og Fleur besøger Lyons turistattraktioner)
10. Les Deux Alpes
11. Noël à Lyon – La fête des Lumières
12. Le bouchon
13. Trompe l’œil
Mundtlige øvelser på fransk i relation til teksterne, i par eller grupper. Eleverne læser, oversætter og samtaler i par/grupper vedr. emner, der præsenteres i kapitlerne. Mundtlighed trænes, herunder ordforråd, fonetik og udtale.
Fransk kultur:
I grupper vælges 1 sang som præsenteres og analyseres på dansk for klassen (Édith Piaf: La vie en rose, Indila: Dernière danse. Vegedream: Ramenez la coupe à la maison. Frère Jacques).
Coco Chanel: Vi ser filmen 'Coco avant Chanel' og besvarer spørgsmålshæfte med 31 spørgsmål, herunder indgår billedbeskrivelser.
Lommefilm udarbejdes i grupper. Dansk kultur præsenteres for fiktiv ung fransk målgruppe.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. stil Indsæt ord i rigtig bøjning (vb. adj. sb.)
|
18-04-2023
|
5. stil Lommefilm: udarbejd fransk manuskript
|
27-04-2023
|
4. stil Skriv 2 dialoger, hhv. formel og uformel
|
29-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Thème Jane Birkin (1946-2023)
Materiale : Melodi ‘Je t’aime, moi non plus’
Film om Jane Birkins liv: Jane par Charlotte (2021, film af Charlotte Gainsbourg). Kan ses på Filmstriben.dk
Grupper udarbejdede powerpoint præsentation på fransk som blev præsenteret på klassen.
Grammatik : passé compose og imparfait
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Thème L’amour et l’amitié
Materiale : Mette Bering og Mimi Sørensen: Rendez-vous à Nice. Gyldendal, 2014 (om 5 unges kærlighed og indbyrdes konflikter/intriger)
Épisode 1 Oú est Chadia ?
Épisode 2 Au musée (vi har herunder talt om fransk impressionisme og hver elev har valgt et værk af en fransk impressionist, jf. også aflevering med billedbeskrivelse. Herefter har eleven mundtligt præsenteret værket/billedbeskrivelsen for underviser)
Épisode 3 Une nouvelle journée
Épisode 4 À la campagne
Épisode 5 Retrouvailles à l’aéroport
Vi har læst dialogerne, og set episoderne på film. Vi har lavet bogens opgaver til episoderne og talt om indhold af teksterne.
Film: Les intouchables (2011). Om venskab mellem 2 mænd, der kommer fra 2 forskellige sociale lag, i Paris.
Skriftlig opsamlende powerpoint præsentation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Thème L’école en France - EKSAMEN
Mette Bering & Mimi Sørensen: "Les Danois sont plus ouverts et gentils en été" & "Un des meilleurs systèmes éducatifs au monde?" , Paroles Françaises, Gyldendal, 2013
Grammatik - indirekte tale.
Besøg i klassen af Conrad fra 3. g som har gået på den franske skole i København (Lycée Prince Henri).
Sammenligning af det danske og det franske skolesystem
Skriftlig opsamlende powerpoint præsentation om emnet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Thème La durabilité (et ma petite maison) EKSAMEN
Materiale: Zéro Déchet, systime 2023, herunder:
Afsnit 4.1 Les vêtements 4.1. Les vêtements | Zéro déchet (systime.dk)
Udarbejdet plakater i grupper hvor man reklamerer for skolens tøjbyttestand
Afsnit 4.3 Le minimalisme et le tiny living 4.3. Le minimalisme et le Tiny Living | Zéro déchet (systime.dk)
Udarbejdet plantegning og indretning (med præpositioner og ting) i grupper med et fiktivt ’petite maison/tiny living’
Grammatik (Grundbog Par écrit, Gyldendal 1988. Tilhørende øvelser i øvebog er lavet).
§ 12 Le Futur proche (verbum aller øves)
§13 Le passé recent (verbum venir øves)
Verbebøjning og verbalformer (pc og imparfait)
Delprøve 1: Omar Sy, l’archétype du nouveau héros français? (30. Maj 2023)
Delprøve 1: Prudence et Gwen (26 maj 2023)
Delprøve 1 og 2: Joe and the juice (2. juni 2021)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Thème Edith Piaf (sa vie et ses chansons)
Materiale: udgangspunkt er De Olympiske lege I Paris 2024 hvor Celine Dion synger L’hymne à l’amour (skrevet af Edith Piaf i 1946).
Film: La vie en rose (2007).
Melodier: La vie en rose ; Non, je ne regrette rien, L’hymne à l’amour
Grammatik (Grundbog Par écrit, Gyldendal 1988. Tilhørende øvelser i øvebog er lavet).
§ 15 og § 16 Futur (og kort om conditionnel)
§ 28 Personlige stedord/pronominer (bundne)
§ 32 og § 33 En og Y
§ 42 Nøgle til ordstilling
Delprøve 1 og 2: La bise après corona (30. maj 2022)
Øvet de 25 ’superverber’ (jf. Frit Fransk af Anne Bjerre og Paul Klitnæs) https://fritfransk.systime.dk/?id=128
Etre, avoir, aller, devoir, pouvoir, vouloir, savoir, aimer,
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Thème L’existentialisme
Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, fransk basisbog, Gyldendal 2009: L’étranger (1942), Albert Camus (kort uddrag på 2 sider).
Øvet mundtlighed vha. talepapir om eksistentialismen. Hvad indeholder eksistentialismen (le choix est important. De ne pas faire un choix c'est aussi un choix etc.) og hvem var Albert Camus?
Øvet de 25 ’superverber’ (jf. Frit Fransk af Anne Bjerre og Paul Klitnæs) https://fritfransk.systime.dk/?id=128
Aimer, croire, demander, dire, penser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Thème Francophonie - entre deux cultures EKSAMEN
Hvad er francophonie? Hvor taler man fransk, og hvorfor? Kendskab til to frankophone områder: le Québec et l'Algérie. Hvilken kultur? Og hvilke kulturforskelle, herunder sproglige? Hvad betyder kulturforskelle for Marie-Ève og fortælleren i "Yemma"?
Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, fransk basisbog, Gyldendal 2009:
La Francophonie p. 106-108
Le Québec page 109 et page 110 l. 1-25
Fiches de présentation - Marie-Ève p. 112-113 l. 30
Le Maghreb: La colonisation. La guerre d'Algérie p. 122.
"Yemma" s. 123-124
Les pieds-noirs et les harkis p. 127 l. 1-12
La guerre d'Algérie p. 127-128
Øvrigt materiale:
Parle-t-on français ailleurs dans le monde ? - 1 jour, 1 question - un film
Le Québec vous laissera 100 mots - une video
Le Maghreb - informationssøgning - fælles dokument. Herunder kort snak om le printemps arabe.
C'est quoi l'indépendance de l'Algérie? https://www.1jour1actu.com/monde/cest-quoi-lindependance-de-lalgerie
Khaled: Aîcha - une chanson d'amour
Mundtlighed: øvet ordforråd og sætninger inden for emnet, herunder krig og kulturforskelle,
Øvet de 25 ’superverber’ (jf. Frit Fransk af Anne Bjerre og Paul Klitnæs) https://fritfransk.systime.dk/?id=128
Futur § 15 i Par écrit
Comprendre, devenir.
Skriftlighed:
Delprøve 2: Omar Sy (30. maj 2023). Nb tilhørende delprøve 1 er lavet, se forløb 6.
Delprøve 1 + 2 Les lycéennes s'habillent.
Delprøve 1 Campus Market
Delprøve 1 Voyage en train de nuit
Delprøve 1 + 2 Naturisme
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering. Delprøve 2 La bise après le corona
|
13-12-2024
|
Træning delprøve 2 (Omar Sy)
|
19-12-2024
|
Carte postale
|
08-01-2025
|
Delprøve 1
|
21-01-2025
|
Delprøve 2
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Thème Francophonie - la migration EKSAMEN
Hvad er migration, emigration, immigration? Hvorfor migrerer man? Hvilke årsager? Hvilke forventninger , glæder, skuffelser og konflikter er der? Hvordan opleves det at flytte til et nyt land/nyt sted? Hvordan er ens situation i det nye land?
Der er en tæt sammenhæng mellem dette forløb og det foregående: Francophonie - entre deux cultures.
Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrées, fransk basisbog, Gyldendal 2009:
Venir vivre en France p. 129 l. 26-39
Le cahier de Leïla p. 130-131
C'est qui les immigrés en France ? https://www.1jour1actu.com/france/cest-qui-les-immigres-en-france
Lille teoritekst om migration og dens årsager.
L'histoire de Souleymane bande-annonce https://www.youtube.com/watch?v=CCMvdrBkb6w
Interview med instruktør til filmen og hovedrolleindehaveren https://www.youtube.com/watch?v=MT_-sc-Oz3g
Tre elever har været på ekskursion og set filmen L'histoire de Souleymane i Cafébiografen i Odense.
Film: ENTEN
Samba af Olivier Nakache, Eric Toledano, Frankrig, 2015
ELLER
L'historie de Souleymane af Boris Lojkine. Frankrig 2024
Opsamlende powerpoint om migration - mundtlig fremlæggelse
Billedbeskrivelser
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3gFR-2 skr. prøve
|
05-03-2025
|
Terminsprøve
|
05-03-2025
|
Delpr. 1 Le Tour de France Femmes
|
07-04-2025
|
Delpr. 2 Le Tour de France Femmes
|
28-04-2025
|
Samba arbejdselv opgave
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
19,6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757558201",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757558201",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52757558201"
}