Holdet 2023 Hi-y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Troels Riis Larsen
Hold 2023 Hi-y (2y Hi, 3y Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - Hvem ejer Grønland?
Titel 2 Forløb 2 - Mellemkrigstiden
Titel 3 Forløb 3 Danmarks besættelse og modstand
Titel 4 Forløb 4 - Hekse
Titel 5 Forløb 5 - Slaveriet i USA
Titel 6 Forløb 6 - Konspirationsteorier
Titel 7 Forløb 7 - Fra Almisse til velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - Hvem ejer Grønland?

Hvem ejer  Grønland?

Vi har arbejdet lidt med vikingetiden og diskuteret om hvorfor vikingerne forsvandt. Vi har også set lidt på Inuitterne og om de mødte Vikingerne.

Vi har set på Hans Egedes ankomst til Grønland og så har vi i særlig grad fokuseret på tiden fra 2. verdenskrig og frem, hvor Grønland bliver stadig mere moderne og integreret i Vesten og ophører med at være en koloni.

Et gennemgående tema er, at der har foregået og stadig foregår en kamp om  Grønland.
Vikingerne versus inuitter.
Inuitter versus den danske kolonimagt.
Norge versus Danmark.
2. verdenskrig, hvor USA, Tyskland, Canada, Norge, Storbritannien, Danmark og lokalstyret i Grønland alle havde interesser i Grønland.
Og den Kolde krig, hvor USA etablerede Thulebasen frem til i dag, hvor der er fornyet interesse om det arktiske område

Faglige mål:


demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling

̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv

̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde

̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug

̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 - Mellemkrigstiden

Mellemkrigstiden 1917-1939

Kernestof:
̶  Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶  Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶  Udviklingen i Europas position i verden
̶  Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶  Holocaust og andre folkedrab

Fokus på
Første verdenskrig
Fremkomsten af fascismen og nazismen i Europa, herunder særligt Tyskland, men også Italien og Spanien.
Holocaust
Optakten til 2. verdenskrig.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mellemkrigstid 12-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 Danmarks besættelse og modstand

Tidsperiode ca. 1940-1945 (men strækker sig, da også optakten og efterspillet er medtaget).

DHO'en.

Materialet er sakset fra denne bog i systime: Modstandsbevægelsen

Vi så også det historiske drama: "Flammen & Citronen"

Kernestof: Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie, Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer, Udviklingen i Europas position i verden, Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv, Historiebrug og –formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 - Hekse

Hekse

Tidsperiode ca. 1500-1600-tallet (men trækker tråde op til hekse i dagens samfund).

Materialet vi har benyttet stammer herfra: Hekse før og nu | Historieportalen (systime.dk). Kapitel 1-9, samt kilderne:
Brev fra borgmester Johannes Junius til hans datter Veronica, 24. juli 1628
Fra <https://historieportalen.systime.dk/?id=483>
Citat fra Heksehammeren 1487
Fra <https://historieportalen.systime.dk/?id=483>
Uddrag af Christian 4.s lov fra 1617 "Forordning om Troldfolck oc deris Medvidere"
Fra <https://historieportalen.systime.dk/?id=483>
Uddrag af Danske lov 1683
Fra <https://historieportalen.systime.dk/?id=483>

Kernestof: Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie, Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv, Kultur i nationale og globale sammenhænge, Historiebrug og –formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5 - Slaveriet i USA

Tidsperiode: ca. 1700-1864 (men strækker sig, da slaveriet startede med koloniseringen af både Nord- og Sydamerika og trækker tråde frem til dagens samfund).

Hovedparten af materialet er kapitel 5 (det hele) og kapitel 6.3. fra denne publikation: 5.1: En slaveauktion | USA's tilblivelse (forlagetcolumbus.dk).

Vi benytter faktalink om Den amerikanske Borgerkrig.

Desuden vil vi benyttet kapitel 3 i et forløb om europæisk ekspansion og tilbagetrækning: Kapitel 3 Imperialistiske tankegange | Historieportalen (systime.dk).

Vi ser også de historiske dramaer: "12 years a Slave" fra 2013 og filmen "Glory" fra 1989.

Vi vil bruge noget tid på at genopfriske og bygge på vores metodiske forståelse.

Kernestof: Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie, Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer, Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv, Globalisering, Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt, Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt, Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand, Historiebrug og –formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6 - Konspirationsteorier

Vi arbejdede med konspirationsteorier og særligt moderne konspirationsteorier fra år 2000 og frem.

Kernestof:

̶  historiebrug og formidling.
̶  Holocaust og andre folkedrab
̶  globalisering

Faglige mål:

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7 - Fra Almisse til velfærd

Tidsperiode: ca. 1849 til i dag.

Vi har benyttet følgende forløb - kapitel 1-6: Forløb: Fra fattighjælp til velfærdsstat | Historieportalen (systime.dk)
Samt dele af kapitel 6 i bogen "Velfærdsstatens tilblivelse: s. 215-221" om erindringspolitiske tilgange: Se lektie 2-3 i OneNote under fanen fra Almisse til Velfærd.

Og kilderne:

Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften (1956)
Fra <https://historieportalen.systime.dk/?id=1745#c5003>
Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat (1966)
Fra <https://historieportalen.systime.dk/?id=1745>
Anders Fogh Rasmussen: Et samfund med tryghed, dynamik og fleksibilitet (2005)
Fra <https://historieportalen.systime.dk/?id=1745#c5003>

Kernestof: Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie, Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer, Udviklingen i Europas position i verden, Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv, Globalisering, Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt, Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer