Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Kathrine Møller Rendboe, Winnie Brinkmann Jensen
|
Hold
|
2023 En-c (1c En, 2c En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Traditions
Introforløb
I introforløbet læses et bredt udvalg af tekster for at introducere eleverne til engelskfagets gængse genrer og dertilhørende analysemetoder.
Fagligt fokus:
Non-fiktionsgenren åbnes med Lasswells kommunikationsmodel, appelformer og kort om sprog og stil.
Fiktionen åbnes med særlig fokus på 'characterisation' og 'setting'.
I lyrikanalysen er der fokus på begreberne: 'stanza', line', rhyme scheme', 'speaker'.
De levende billeder åbnes med fokus på de filmtekniske virkemidler: 'angle', 'composition', 'framing', 'lighting' og narrative redskaber:' setting', 'characterisation' og 'setting'.
Arbejdsmetoder:
Klassen arbejder med individuelle øvelser, par- og gruppearbejde. Der er nogle få fremlæggelser for hele klassen.
Mundtlighed:
Det primære formål er at få eleverne til at være trygge ved at tale engelsk sammen.
Skriftlighed:
1: Brevgenren: Letter to myself (2 timer)
2: Essay: A person I admire (2 timer)
3: Summary (1 time) (pararbejde)
Grammatik:
Der arbejdes med genkendelse af ordklasserne: substantiver, verber og adjektiver.
Syntaktisk - og morfologisk analyse.
Desuden arbejdes med kongruens i præsens.
Materiale
Brown, Amba "How to find your path after school" TedEx (11/10 2017)
https://www.findingyourpathbooks.com/post/2017/10/11/how-to-find-your-path-after-school-the-tedx-talk (tale: 3 ns)
Flood, Theodore Carl "Family Tradition" From Vimeo (2013)
Family Tradition (kortfilm: 11 min = 2 ns)
Hann, Michael "My son, the football fan" IN The Guardian, 24/8 2013. (rev.)(artikel: 1,8 ns)
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/aug/24/my-son-football-fan-qpr
Pratchett, Terry "Troll Bridge" from 'After the King' (1992) (novelle: 7,5 ns)
https://jerrywbrown.com/wp-content/uploads/2020/02/Troll-Bridge-Pratchett-Terry.pdf
Larkin, Philip "This be the Verse" fra Collected Poems (1971) (digt: 0,8 ns)
https://www.poetryfoundation.org/poems/48419/this-be-the-verse
Nuñez, Christina and Leticia Pfeffer "13 Amazing Coming of Age Traditions From Around the World" Global Citizen, 21/6 2016. (blogpost: 1,2 ns)
https://www.globalcitizen.org/en/content/13-amazing-coming-of-age-traditions-from-around-th/
Quora "Why don't young people like to follow the tradition?" (blogpost: 0,4 ns)
https://www.quora.com/Why-dont-young-people-like-to-follow-the-tradition
Supplerende stof
Bolton, Nick Hermit cookie (2015) (kortfilm)
Tradition - Hermit Cookies -
How to shoot great video with your smartphone fra The Verge (26/7 2017)
https://www.theverge.com/2017/7/26/16026238/smartphone-video-editing-apps-how-to-tips-iphone-android
How to write an essay
https://www.aresearchguide.com/write-character-analysis.html (rev.)
Om lommefilm Fra Region Midtjylland
https://www.rm.dk/siteassets/om-os/organisation/koncern-hr/koncern-hr-udvikling/konsulentydelser/innovation/skave-vinkler/handlekort/lommefilm.pdf
Pratchett, Terry Troll Bridge read by Wictor
Troll Bridge - Audiobook - Discworld - Terry Pratchett
Research Guide for Students "How to Write a Character Analysis"
https://www.aresearchguide.com/write-character-analysis.html
Subject-verb agreement song
https://www.youtube.com/watch?v=NHs5UF3QZXo
Samlet sidetal: 16,7 ns
Internetressourcer:
https://www.merriam-webster.com/dictionary
https://www.merriam-webster.com/thesaurus
https://www.thesaurus.com
https://ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Growing Up
Forløbet i "Growing Up" tog udgangspunkt i fiktionsanalyse af udvalgte noveller samt lyric og billedeanalyse. Der blev især lagt fokus på narrator og growing-up-tematikken. Derudover er der også blevet arbejdet kreativt i grupper med poetry-slam/digtskrivning og dertil analyse. Formålet var at give et forsmag på engelsk-faget og samtidig få etableret en god klasserumskultur med deltagelse og mundtlighed og præsentationsteknikker.
Kernestof:
- Penelope Lively - Happiest days of Your Life (1978) 4 ns.
- Indian Camp - Ernest Hemingway (1925) 3,2 ns.
- Isabel Huggan -Celia Behind Me (1984) 7 ns.
- Wendy Cope - Tich Miller (1986) 0,8 ns.
- Pink Floyd - The Wall: "The Happiest Days of Our Lives" (lyrics) 0,5 ns.
- Pink Floyd - The Wall: "Another Brick In The Wall" (lyrics) 0,5 ns
- Pink Floyd - The Wall: pictures 5 ns.
- Dead Poets Society (1989) 10 ns. (vurdering)
I alt: 31 ns ca.
Grammatik:
VERBER
- regelmæssige/uregelmæssige
- Verbets tider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1c: Assignment 1
|
03-01-2024
|
1c: Assignment 2
|
10-01-2024
|
1c: Assignment 3 DPS
|
18-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
UK
I dette forløb er der tegnet et landeportræt af UK med formål at analysere og perspektivere historiske og kulturelle forhold, forudsætninger og konsekvenser i relation til Brexit. Med udgangspunkt i elevpræsentationer er det kulturelle og historiske fundament blevet lagt (supplerende stof). Dernæst er der lagt stor vægt på non-fictions analyse med særlig nedslag i det retoriske pentagram, de tre appelformer og hvordan sprog og retorik kan være med til at betone en debat indenfor genren "Brexlit".
Divided Kingdom (2023) e-bog:
- "What is Brexit" 5 ns.
- "what is Brexlit" 5,7 ns.
- David Camerons speech, May 9th (2016). 6,8 ns.
- Boris Johnsons speech, May 9th (2016). 3,5 ns
- Kae Tempest: "People's faces" (2019) 3 ns
- M. C. Caskey - "Brexit Battle Rap" (2917) 2 ns.
Visuelt materiale:
History of Britain in 20 Minutes (20 min)
https://www.youtube.com/watch?v=VcnSsEVsrf0&t=381s
The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK (30 min)
https://www.ft.com/video/91b8a350-5817-4b40-a5ea-c62ec832aa9c
Foil Arms and Hog - The Brexit Song (live sketch comedy) (4 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=308Zu4bT3Zw
I alt: 26 ns + visuel materiale
Supplerende (gruppe/elevgennemgået materiale):
Tekster: (all texts avaiable as PDF in OneNote)
"Britain" ( Oxford university Press 1995):
"Country and people".
"History"
"Class".
"Politics".
"The monarchy".
"Children, youth and Education".
"Britain: past and Present" (systime 2008):PDF Print i Onenote.
"How the United kingdom is governed".
"Education"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1c: Assignment 4
|
16-02-2024
|
1c: Assignment 5
|
20-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning: The Perks of being a Wallflower
Kernestof:
The Perks of Being a Wallflower, Stephen Chbosky (vægtning 90%)
Film: The Perks of Being a Wallflower (2012) (vægtning 10%)
Normalsider i alt: 275
Desuden:
How to analyse… Short Short or Novel - The English Handbook, Trine Østergaard
Særlige fokuspunkter
Fokus på elevernes evne til at analysere, fortolke og perspektivere tekster med fokus på fiktion. Særligt fokus på del-elementerne i fiktionsanalyse.
Fokus på elevernes evne til at redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om litterære, kulturelle og samfundsrelevante emner.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, klassediskussion, skriftlige øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay skelet
|
01-05-2024
|
1c: Assignment 6
|
12-05-2024
|
Opgave til arbejd-selv modul d. 16/5
|
16-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Power and rhetoric - and Animal Farm (eksamen)
Kernestof
- The Gettysburg Address (November 19, 1863) 0,6 ns
- John F. Kennedy's Inaugural Address (January 20, 1961) 3,1
- "I Have a Dream", Martin Luther King, Jr. (28. august 1963) 3,8
- Animal Farm, George Orwell 112 sider
Normalsider i alt: ca. 120
Desuden:
How to analyse… Speech - The English Handbook, Trine Østergaard
(https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146)
Supplerende stof:
Videoer af forskellige typer taler (Emma Gonzalez: Emma Gonzalez's powerful March for Our Lives speech in full + TED Talk: (1) How to Speak So That People Want to Listen | Julian Treasure | TED - YouTube)
Video af JFKs tale: President John F. Kennedy's Inaugural Address | January 20, 1961
Video af MLKs tale: ENGLISH SPEECH | MARTIN LUTHER KING JR.: I Have a Dream! (English Subtitles)
Selvvalgte taler af hhv. Harris og Trump (komparativ analyse)
Animal Farm (film), 1999
Særlige fokuspunkter
Første del af forløbet har fokus på sproget brug og magt eksemplificeret i udvalgte taler med politisk fokus. Eleverne har her fokus på har tilegne til kendskab til relevant terminologi og analyseformer (retorisk pentagram, appelformer, sproglig analyse, retoriske virkemidler osv.).
Anden del af forløbet har fokus på magt og retorik gennem fiktion eksemplificeret i "Animal Farm". Eleverne arbejder med propaganda, sideløbende med fiktionsanalyse. Vi fastholder og træner begreber og analyseformer fra tidligere i forløbet, som en del af progressionen.
Fokus på elevernes evne til at analysere, fortolke og perspektivere tekster.
Fokus på elevernes evne til at redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene, kulturelle og samfundsmæssige emner. Vi inddrager det aktuelle amerikanske valg, relevante historiske og nutidige perspektiver på det amerikanske samfund og kultur.
Mere specifik har vi her fokus på allegorien der er gemt i Animal Farm og hvorfor bogen stadig er relevant i dag.
Vi binder ligeledes det hele sammen når vi kigger på den retorik som vi observerer i den amerikanske valgkamp og prøver at vurderer om kommunikationen er en "succes".
Generelle temaer inkluderer således: sprogets magt, brug og misbrug af sprogets magt - herunder propaganda, amerikansk kultur, historie og identitet eksemplificeret i taler og politik, og vurdering af effektiv kommunikation.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelse i grupper, klassediskussion, skriftlige øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Letter to yourself - 2c
|
25-08-2024
|
Harris vs Trump
|
27-09-2024
|
Assignment 2 - 2c
|
29-09-2024
|
Assignment 3 - 2c
|
19-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aspects of Britain - and the colonies (eksamen)
Kernestof:
Lingua Franca:
- Why Did English Become the International Language? - 2,5 ns
(Video: https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM)
- Gillian Tett, A guide to (mis)communication (2014) - 2,4 ns
- Lennox Morrison, Native English speakers are the world’s worst communicators (2016) - 3,2 ns
- Flaming Monster, Dårligst to english in Skandinavien: So have man denonde-lyneme heard that with! (2018) - 1,2 ns
Aspects of Britain - and the colonies:
- From "Worlds of English": From island to empire and back (https://worldsofenglish.systime.dk/?id=117) - 1,4 ns
- The White Man's Burden - Rudyard Kipling (1899) 1 ns
- London - William Blake (1794) - 0,5 ns
- Listen Mr Oxford don - John Agard (1985) - 1,2
- Mr and Mrs Xenophobia - John Agard (2006) - 1,1 ns
- The Happiest Days of Your Life - Penelope Lively - 4 ns
- I Spent Three Years at Cambridge University and It Made Me an Arrogant, Entitled Brat - Joe Goodman (2015) - 3,3 ns
- Film: The Riot Club (2014) 35,6 ns
Normalsider i alt: 57,4 ns
Desuden: "How to read a poem", Wider Contexts
Supplerende stof:
Forskellige små videoer og billeder med eksempler der illustrere Lingua Franca:
I Love Lucy: (https://www.youtube.com/watch?v=uZV40f0cXF4)
Simon Talbot: (https://www.youtube.com/watch?v=ONkVKl5VIuM)
Greta Thunberg: (https://www.youtube.com/watch?v=rhQVustYV24)
Nikolaj Coster-Waldau: (https://www.youtube.com/watch?v=dyuLfmT49XE)
I dette kulturelle forløb har vi har fokus på "the empire" som et historiske perspektiv på den kultur som senere danner baggrund for det britiske samfund.
Vi har ligeledes taget udgangspunkt i konceptet "Lingua Franca" og kigget på kulturen i andre engelsktalende regioner og kolonier, blandt andet Caribien og Indien, gennem en sproglig og historisk linse. I forbindelse med dette, har vi haft særligt fokus på lyrik som litterær genre. Vi har talt om multikulturalisme og fordomme.
Vi har arbejdet med klasseopdelingen i det britiske samfund og haft fokus på de fordomme som kan opstå klasserne imellem. Vi har læst både med fiktion og non-fiktion. Vi har haft særligt fokus på overklassen og hvordan de adskiller sig fra middel -og arbejderklassen. Vi har ligeledes fokuseret på ”the social gap” og har diskuteret hvordan uddannelsessystemet spiller en rolle.
Særlige fokuspunkter
Fokus på elevernes evne til at analysere, fortolke og perspektivere tekster.
Fokus på elevernes evne til at redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene, kulturelle, historiske og samfundsmæssige emner.
Væsentligste arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelse i grupper, klasse diskussion, skriftlige øvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lingua Franca
|
15-12-2024
|
Assignment 4 - 2c
|
17-12-2024
|
Assignment 5 - 2c
|
02-02-2025
|
Riot Club - Power Point
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
A Taste of Evil (eksamen)
Kernestof:
- Uddrag fra "Ondskabens Filosofi" og de fire ondskabstyper (Lars Fr. H. Svendsen) (på dansk)
- Son of Satan - Charles Bukowski (1982) - 5,2 ns
- Kortfilm: Behind Closed Doors (2009) - 2 ns
- The Man Who Loved Flowers - Stephen King (1977) - 5,1 ns
- Film: Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019) - 36 ns
- The Lottery - Shirley Jackson (1948) - 8 ns
- TV series s01e01 "The Handmaid's Tale" - 19 ns
Normalsider i alt: 75,3 ns
Desuden: The English Handbook: 6.7 Film + 6.8 Short Film
Supplerende stof:
Elevernes egen research på nettet i forbindelse med en kreativ opgave om skurke og kærlighed
Serrusalmus - Lesley Glaister (eksamenstræning)
Dette litterære forløb/fiktionsforløb har centeret sig om begrebet ”ondskab”. Vi har taget udgangspunkt i Lars Fr. H Svendsens tanke om de fire typer ondskab (instrumentel, dæmonisk, idealistisk og dum ondskab). Vi har dækket genrer som noveller, kortfilm og film - alt sammen med henblik på at blive bedre til fiktionsanalyse, samt at diskutere ”hvad er ondskab?”
Vi har behandlet temaer som:
Social arv og ondskab i familien/tætte relationer.
Ondskab i enkeltpersoner som sygdom og/eller dæmonisk ondskab - kan ondskab altid forklares med motiv?
Ondskab i samfund og større fællesskaber.
Særlige fokuspunkter
Fokus på elevernes evne til at analysere, fortolke og perspektivere tekster.
Det har ligeledes været fokus på essayskrivning og mundtlighed.
Fokus på elevernes evne til at redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene og samfundsmæssige emner.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, klasse-diskussion, skriftlige øvelser, mundtlige øvelser med særligt henblik på eksamenstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Behind Closed Doors
|
27-02-2025
|
Assignment 6 - 2c
|
02-03-2025
|
Assignment 7
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Exam prep!
Kernestof:
Skriftlig eksamen i engelsk (https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=1)
The English Handbook, 7.2: How to write STX B (https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=239)
MinLæring: Do it, Write (https://app.minlaering.dk/bog/25)
MinLæring: https://app.minlaering.dk/dashboard
MinLæring: ENGRAM basis (https://app.minlaering.dk/bog/6)
Ordbogen.com
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Thesaurus by Merriam-Webster: Find Synonyms, Similar Words, and Antonyms
Synonyms and Antonyms of Words | Thesaurus.com
Supplerende stof:
Ved Det Grønne Bord - STX B Engelsk 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 8
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758084926",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758084926",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758084926"
}