Holdet 2024 re-c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lene Nibuhr Andersen
Hold 2024 re-c (3c re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Intro til religion
Titel 2 2. Islam
Titel 3 3. Kristendom
Titel 4 4. Buddhisme
Titel 5 5. Bioetik
Titel 6 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Intro til religion

I dette forløb introduceres religion som fag og hvordan vi og religionsforskere arbejdere med faget. Vi arbejder i forløbet med følgende religiøse fænomener: myter, offer, ritual, kult, axis mundi, helligt og profant og rent og urent. Undervejs i de øvrige forløb kommer vi tilbage til disse grundbegreber


Ca. Antal sider læst: 9


Faglige mål der trænes i forløbet:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof der dækkes i forløbet:
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Islam

I dette forløb om islam arbejdes der med islams historiske udvikling, de 6 trosartikler, de fem søjler (ritualer) samt hvilke udfordringer islam står overfor i dag i et moderne samfund. Der vil være fokus på såvel klassiske som repræsentative tekster. Undervejs vil følgende modeller blive anvendt: Smarts model, Van Genneps overgangsritualmodel, Lewis Rambos konversionsmodel og endelig Jan Hjärpes krydsmodel.

Antal sider læst i forløbet: ca 68

Faglige mål der trænes i forløbet:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof der gennemgås:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra
Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Kristendom

I dette forløb om kristendom ses på kristendommens historiske udvikling, de centrale trosforestillinger, centrale ritualer samt hvilke udfordringer kristendommen i forskellige samfund har i dag. Der kigges herunder specifikt på den danske Folkekirke for at nå frem til et svar på hvor rummelig denne er. Vi har undervejs brugt flere forskellige religionsfaglige modeller: Smarts 7 dimensioner, Rambos konversionsmodel, Hjärpes krydsmodel og Van Genneps overgangsritualmodel

Antal læste sider: ca. 73

Faglige mål der trænes:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof der gennemgås:
kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår
tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Buddhisme

I dette forløb om buddhisme arbejdes der med buddhismens historiske udvikling, troen og ritualerne samt hvilke udfordringer buddhismen står overfor i dag i et moderne samfund (fokus på konvertitbuddhister og immigrantbuddhister) . Der er undervejs fokus på såvel klassiske som repræsentative tekster. Følgende modeller blive anvendt: Smarts model, Van Genneps overgangsritualmodel, Lewis Rambos konversionsmodel og endelig Jan Hjärpes krydsmodel.

Antal sider læst i forløbet: ca 55

Faglige mål der trænes i forløbet:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
- relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof der gennemgås:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Bioetik

Fokus i dette fjerde forløb er bioetik hvor fokus er på følgende begreber og teorier: Determinisme, indeterminisme, fatalisme, pligtetik og konsekvensetik. Der har været fokus på argumentationsanalyse i disse bioetiske emner: fosterdiagnostik, assisteret reproduktion, aktiv dødshjælp, organdonation og AI. Endelig har vi også i dette forløb undersøgt hvad de i det øvrige pensum gennemgående religioner har af argumenter om de bioetiske emner.

Antal læste sider: ca. 22

Faglige mål der er trænet
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof gennemgået:
væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer