Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lene Nibuhr Andersen
|
Hold
|
2024 re-c (3c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Intro til religion
I dette forløb introduceres religion som fag og hvordan vi og religionsforskere arbejdere med faget. Vi arbejder i forløbet med følgende religiøse fænomener: myter, offer, ritual, kult, axis mundi, helligt og profant og rent og urent. Undervejs i de øvrige forløb kommer vi tilbage til disse grundbegreber
Ca. Antal sider læst: 9
Faglige mål der trænes i forløbet:
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof der dækkes i forløbet:
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Islam
I dette forløb om islam arbejdes der med islams historiske udvikling, de 6 trosartikler, de fem søjler (ritualer) samt hvilke udfordringer islam står overfor i dag i et moderne samfund. Der vil være fokus på såvel klassiske som repræsentative tekster. Undervejs vil følgende modeller blive anvendt: Smarts model, Van Genneps overgangsritualmodel, Lewis Rambos konversionsmodel og endelig Jan Hjärpes krydsmodel.
Antal sider læst i forløbet: ca 68
Faglige mål der trænes i forløbet:
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof der gennemgås:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra
Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont - 2. udgave, Systime; sider: 149-157, 159-168, 170-184, 186-192, 196-201, 203-204, 206-217, 222-223
-
Tekst 1 (om Koranen) - Horisont 2. udg. s. 196 (uddrag af sura 2, 26 og 75
-
Tekst 2: Historien om hvordan ånden kom ind i Adams legemeTekst 4: Om profeten Muhammed (fra sura 7, 96 og et uddrag af en hadith)Tekst 6: Om dommedag (fra sura 42 og 69)
-
Tekst 8: Om trosbekendelsen (Uddrag fra sura 2, hadith og repræsentativ tekst) - Horisont s. 206-207
-
Tekst 10: Om fasten (Uddrag fra Sura 2) - Horisont 208
-
Tekst 12: Om valfarten (uddrag fra sura 2 og 3) - Horisont s. 210-211
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Kristendom
I dette forløb om kristendom ses på kristendommens historiske udvikling, de centrale trosforestillinger, centrale ritualer samt hvilke udfordringer kristendommen i forskellige samfund har i dag. Der kigges herunder specifikt på den danske Folkekirke for at nå frem til et svar på hvor rummelig denne er. Vi har undervejs brugt flere forskellige religionsfaglige modeller: Smarts 7 dimensioner, Rambos konversionsmodel, Hjärpes krydsmodel og Van Genneps overgangsritualmodel
Antal læste sider: ca. 73
Faglige mål der trænes:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof der gennemgås:
kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår
tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont - 2. udgave, Systime; sider: 31-36, 50-55, 67-82, 84-92, 99-103, 105-109, 114-116, 118-119, 122-125, 136-139
-
Tekst 5: Bjergprædiken MT kap 5, v. 17-48
-
Tekst 3: Troens betydning - Romerbrevet kap. 3, 21-31 kap 5, 1-21
-
Tekst 7: Paulus om synd - Romerbrevet kap 7,14-25 og kap 8,1-17 (Horisont s. 122-123)
-
Tekst 8: Hvordan ser Gud på vores synd - www.jesusnet.dk (Horisont s. 124-125
-
Tekst 2: Myten om nadverritualets indstiftelse
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Buddhisme
I dette forløb om buddhisme arbejdes der med buddhismens historiske udvikling, troen og ritualerne samt hvilke udfordringer buddhismen står overfor i dag i et moderne samfund (fokus på konvertitbuddhister og immigrantbuddhister) . Der er undervejs fokus på såvel klassiske som repræsentative tekster. Følgende modeller blive anvendt: Smarts model, Van Genneps overgangsritualmodel, Lewis Rambos konversionsmodel og endelig Jan Hjärpes krydsmodel.
Antal sider læst i forløbet: ca 55
Faglige mål der trænes i forløbet:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
- relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof der gennemgås:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Bioetik
Fokus i dette fjerde forløb er bioetik hvor fokus er på følgende begreber og teorier: Determinisme, indeterminisme, fatalisme, pligtetik og konsekvensetik. Der har været fokus på argumentationsanalyse i disse bioetiske emner: fosterdiagnostik, assisteret reproduktion, aktiv dødshjælp, organdonation og AI. Endelig har vi også i dette forløb undersøgt hvad de i det øvrige pensum gennemgående religioner har af argumenter om de bioetiske emner.
Antal læste sider: ca. 22
Faglige mål der er trænet
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof gennemgået:
væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758218752",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758218752",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758218752"
}