Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Hans Mortensen
|
Hold
|
2024 re-f (2f re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRODUKTION
Introduktion med fokus på religionsfænomenologien. Eleverne gennemgik Ninian Smart og lærte forskellige mytebegreber og ritualmodeller:
Mytebegreber: fire myteformer, ætiologi, myteaktører, mytisk tid, kosmos vs kaos.
Ritualmodeller: Van Genneps overgangsritual og Podemann-sørensen myte/ritual-model.
Materiale:
Primær:
The Church of Maradona (2007) (https://www.youtube.com/watch?v=hVQ8PbfMGek)
Biblen, første mosebog, kapitel 1-3.
Bullet ant ritual: https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw
Hindu-bryllup: https://www.youtube.com/watch?v=dmWeUL_J-oI
Sekundær:
"Myter" fra begrebsnøglen til Religion. (s. 79 - 82)
"Ritualtyper" fra begrebsnøglen til Religion (s. 125 - 127)
Ninian Smarts 7 dimensioner
Van Genneps overgangsritual-model.
Podemann-sørensens ritual/myte-model.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
ISLAM
Islams historie, trosforestillinger og ritualer, samt islam i det senmoderne samfund blev bearbejdet med henblik på at øve Van Genneps model for overgangsritualer, samt lære begreber, der knytter sig til religion i det senmoderne samfund Derudover lærte eleverne med at skelne imellem traditionalistisk, fundamentalistisk, modernistisk og sekulær religiøs adfærd/holdninger. Eleverne lærte også begrebsparret emic/etic.
Derudover blev eleverne introduceret til tekstlæsning i religion med udgangspunkt i koran-analyse.
Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont - en grundbog til religion, Gyldendal - Uddannelse; sider: 147-169, 177-179, 187-190
Koranen sura 37, 98-109: "Abraham" + Sura 9 (5 og 29) og Sura 2 (36, 37 og 39), sura 5, 69-83. "Bordet"
Religion i det senmoderne samfund (Fra Grundbog til Religon C)
DR-dokumentaren "Helvedes Homo - en muslim springer ud"
Youtube klip om bønnen: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=TyLrh6aa13g&feature=emb_logo
Artikler til analyse:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/muslim-til-homoseksuelle-abdel-du-er-en-skaendsel-islam
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-03-04-imam-vores-pligt-at-tage-afstand-fra-de-rabiate-muslimer
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/imam-positivt-danske-muslimer-fejrer-jul
https://livogdoed.dk/temaer/islams-afsked-med-de-doede/
https://www.berlingske.dk/samfund/her-er-de-hellige-krigere-fra-danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
KRISTENDOM
Kristendommens historie, trosforestillinger og ritualer undersøges med henblik på at lære kristne begreber, samt træne allerede lærte ritual-modeller, tekstanalyse, religionssociologiske teorier og modeller o.s.v.
Materiale:
Horisont (Ahle m.fl.): s. 73 - 79, 82 - 91, 96 - 99, 103 - 107.
Uddrag fra Reformationsjubilæets hjemmeside (dødt link nu, men jeg har uploadet materialet her: https://www.dropbox.com/scl/fi/9zojqx3ac9sikgg5k9vre/uddrag-Fra-luther2017.docx?rlkey=kfogkzn5gtrxscypj9vbphcib&dl=0)
Den Apostolske Trosbekendelse
Mennesket og magterne s. 61-62.
Paulus' Breve til romerne 7+8.
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Luk 10, V25 - 37)
Bjergprædiken MT kap 5, v. 17-48 (s. 112-113 i Horisont)
Herbener: "Er Jesus den store fredsfyrste?" s. 114 -115 i Horisont.
tekst 23 ("Johannes' dåb af Jesus") og tekst 24 ("Folkekirkens dåbsritual") i Horisont (s. 136 - 138).
"Myten om nadverritualets indstiftelse" samt "Folkekirkens nadverritual" (tekst 1 s. 109 og tekst 22, s. 134 i Horisont
De sidste tiders tegn og Jesu genkomst (Mat 24, 1-31)
Verdensdommen (Mat 25, 31-46)
"Homoseksuelle vielser - Manu styrer for vildt", Andreas Christensen (s. 126 - 127 i Horisont)
"Opråb til landets biskopper", Ole Bækgaard (s. 127 - 128 i Horisont)
"Den verdslige øvrighed og kirken", Mads Mønsted (s. 128 - 129 i Horisont)
Madsen m.fl. Grundbogen til Religion - s. 4 - 6 (religionssociologiske årsager til religiøsitet)
Links:
http://kongehuset.dk/nyheder/hm-dronningens-tale-ved-den-officielle-markering-af-reformationsjubilaeet-den-31-oktober-2017-i
https://www.altinget.dk/artikel/historiker-fejring-af-luther-naermer-sig-historieforfalskning
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/de-tre-bogreligioners-forskellige-sigte
Statistik om kristendom i DK: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danskernes-tro-anno-2019-spoergsmaal-og-svar
https://www.religion.dk/synspunkt/2014-08-29/kære-fætter-derfor-blev-jeg-kristen
Video:
Phil Zuckerman om religion I U.S.A. og Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
første afsnit af serien "De Unge Præster" fra DR1: https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religionskritik
Fokuspunkter i forløbet:
- sekulariseringens historie
- religionskritik med fokus på Marx, Freud og Nietzsche
- Dawkins og moderne ateisme
Baggrundsmateriale (kompendium):
Esben Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne - en grundbog til religion" 1991:
Vesterlandske virkelighedsopfattelser s.205-207, 216-217, 243-244, 246-247, 235-236
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 2" (om marxisme)
Dorthe Engers: "Religionskritik" 2013-24 2.udg. s.115-118
Kilder til religionskritik (kompendium):
Esben Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne - en tekstsamling til religion" 1991:
Tekst 8: Karl Marx: Ophævelsen af religionen
Tekst 32: Sigmund Freud: Religion som en illusion
Tekst 20: Freidrich Nietzsche: Mordet på Gud
Flemming Rose: "Opgør med GUD" (interview med Richard Dawkins, Jyllands-Posten 17.11.2006)
Formålsparagraffen for Ateistisk selskab (ateist.dk 2024)
I alt ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758281897",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758281897",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58758281897"
}