Holdet 2024 re-f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Hans Mortensen
Hold 2024 re-f (2f re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INTRODUKTION
Titel 2 ISLAM
Titel 3 HINDUISME
Titel 4 KRISTENDOM
Titel 5 Religionskritik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 INTRODUKTION

Introduktion med fokus på religionsfænomenologien. Eleverne gennemgik Ninian Smart og lærte forskellige mytebegreber og ritualmodeller:
Mytebegreber: fire myteformer, ætiologi, myteaktører, mytisk tid, kosmos vs kaos.
Ritualmodeller: Van Genneps overgangsritual og Podemann-sørensen myte/ritual-model.
Materiale:
Primær:
The Church of Maradona (2007) (https://www.youtube.com/watch?v=hVQ8PbfMGek)
Biblen, første mosebog, kapitel 1-3.
Bullet ant ritual: https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw
Hindu-bryllup: https://www.youtube.com/watch?v=dmWeUL_J-oI

Sekundær:
"Myter" fra begrebsnøglen til Religion. (s. 79 - 82)
"Ritualtyper" fra begrebsnøglen til Religion (s. 125 - 127)
Ninian Smarts 7 dimensioner
Van Genneps overgangsritual-model.
Podemann-sørensens ritual/myte-model.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 ISLAM

Islams historie, trosforestillinger og ritualer, samt islam i det senmoderne samfund blev bearbejdet med henblik på at øve Van Genneps model for overgangsritualer, samt lære begreber, der knytter sig til religion i det senmoderne samfund Derudover lærte eleverne med at skelne imellem traditionalistisk, fundamentalistisk, modernistisk og sekulær religiøs adfærd/holdninger. Eleverne lærte også begrebsparret emic/etic.
Derudover blev eleverne introduceret til tekstlæsning i religion med udgangspunkt i koran-analyse.
Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont - en grundbog til religion, Gyldendal - Uddannelse; sider: 147-169, 177-179, 187-190

Koranen sura 37, 98-109: "Abraham" + Sura 9 (5 og 29) og Sura 2 (36, 37 og 39), sura 5, 69-83. "Bordet"

Religion i det senmoderne samfund (Fra Grundbog til Religon C)

DR-dokumentaren "Helvedes Homo - en muslim springer ud"
Youtube klip om bønnen: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=TyLrh6aa13g&feature=emb_logo

Artikler til analyse:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/muslim-til-homoseksuelle-abdel-du-er-en-skaendsel-islam
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-03-04-imam-vores-pligt-at-tage-afstand-fra-de-rabiate-muslimer
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/imam-positivt-danske-muslimer-fejrer-jul
https://livogdoed.dk/temaer/islams-afsked-med-de-doede/   
https://www.berlingske.dk/samfund/her-er-de-hellige-krigere-fra-danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 HINDUISME

Hinduismens historie, trosforestillinger og ritualer blev undersøgt med henblik på at lære asiatiske religionsbegreber (som karma, brahman, samsara o.s.v.). Derudover arbejdede eleverne med tamiler, samt Hare Krishna-bevægelsen i DK.

Materiale:
Horisont (Ahle m.fl.) 203 - 217, 222 - 223.

Chandogya Upanishad III, 14 (s. 226 I Horisont)
Brihadaranyaka Upanishad IV, 3-4 (s. 226-227 I Horisont)
"Om ritualer og ofre" Mundaka Upanishad I, ii  (findes i Mennesket og Magternes bog med primære kilder)
Manus' Lovbog de 4 livsstadier. (s. 229 - 230 i Horisont)
Uddrag fra Bhaghavadgita (repræsentation af de tre veje til frelse)

Video:
DR-dokumentar om Hare Krishna: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=hare%20krishna&orderby=title&SearchID=bb8b5825-7ef6-4b7a-ba13-3630f9917ac3&index=4
Puja-ritual: https://www.youtube.com/watch?v=vfZSgXzgLJM
Dr-dokumentar om tamilen Thiva ("Teenageren og gudinden") https://www.dr.dk/skole/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:59103a4d6187a41488843ad4

Artikler:
https://www.religion.dk/hinduisme/hindu-nar-jeg-er-stresset-eller-forstyrret-lukker-jeg-ojnene-og-beder-til-lord-ganesh
https://www.religion.dk/hinduisme/ritualer-i-hinduismen
https://www.berlingske.dk/samfund/tamilernes-moede-med-danmark-har-vaeret-en-stor-succes
"Riten i forbindelse med døden" - https://www.religion.dk/hinduisme/ritualer-i-hinduismen>





Purusha-hymnen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 KRISTENDOM

Kristendommens historie, trosforestillinger og ritualer undersøges med henblik på at lære kristne begreber, samt træne allerede lærte ritual-modeller, tekstanalyse, religionssociologiske teorier og modeller o.s.v.

Materiale:
Horisont (Ahle m.fl.): s. 73 - 79, 82 - 91, 96 - 99, 103 - 107.
Uddrag fra Reformationsjubilæets hjemmeside (dødt link nu, men jeg har uploadet materialet her: https://www.dropbox.com/scl/fi/9zojqx3ac9sikgg5k9vre/uddrag-Fra-luther2017.docx?rlkey=kfogkzn5gtrxscypj9vbphcib&dl=0)
Den Apostolske Trosbekendelse
Mennesket og magterne s. 61-62.
Paulus' Breve til romerne 7+8.
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Luk 10, V25 - 37)
Bjergprædiken MT kap 5, v. 17-48 (s. 112-113 i Horisont)
Herbener: "Er Jesus den store fredsfyrste?" s. 114 -115 i Horisont.
tekst 23 ("Johannes' dåb af Jesus") og tekst 24 ("Folkekirkens dåbsritual") i Horisont (s. 136 - 138).
"Myten om nadverritualets indstiftelse" samt "Folkekirkens nadverritual" (tekst 1 s. 109 og tekst 22, s. 134 i Horisont
De sidste tiders tegn og Jesu genkomst (Mat 24, 1-31)
Verdensdommen (Mat 25, 31-46)
"Homoseksuelle vielser - Manu styrer for vildt", Andreas Christensen (s. 126 - 127 i Horisont)
"Opråb til landets biskopper", Ole Bækgaard (s. 127 - 128 i Horisont)
"Den verdslige øvrighed og kirken", Mads Mønsted (s. 128 - 129 i Horisont)
Madsen m.fl. Grundbogen til Religion - s. 4 - 6 (religionssociologiske årsager til religiøsitet)



Links:
http://kongehuset.dk/nyheder/hm-dronningens-tale-ved-den-officielle-markering-af-reformationsjubilaeet-den-31-oktober-2017-i
https://www.altinget.dk/artikel/historiker-fejring-af-luther-naermer-sig-historieforfalskning
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/de-tre-bogreligioners-forskellige-sigte
Statistik om kristendom i DK: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danskernes-tro-anno-2019-spoergsmaal-og-svar
https://www.religion.dk/synspunkt/2014-08-29/kære-fætter-derfor-blev-jeg-kristen


Video:
Phil Zuckerman om religion I U.S.A. og Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
første afsnit af serien "De Unge Præster" fra DR1: https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religionskritik

Fokuspunkter i forløbet:
- sekulariseringens historie
- religionskritik med fokus på Marx, Freud og Nietzsche
- Dawkins og moderne ateisme

Baggrundsmateriale (kompendium):
Esben Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne - en grundbog til religion" 1991:
Vesterlandske virkelighedsopfattelser s.205-207, 216-217, 243-244, 246-247, 235-236
Peter Frederiksen: "Vores Verdenshistorie 2" (om marxisme)
Dorthe Engers: "Religionskritik" 2013-24 2.udg. s.115-118

Kilder til religionskritik (kompendium):
Esben Andreasen m.fl.: "Mennesket og magterne - en tekstsamling til religion" 1991:
Tekst 8: Karl Marx: Ophævelsen af religionen
Tekst 32: Sigmund Freud: Religion som en illusion
Tekst 20: Freidrich Nietzsche: Mordet på Gud
Flemming Rose: "Opgør med GUD" (interview med Richard Dawkins, Jyllands-Posten 17.11.2006)
Formålsparagraffen for Ateistisk selskab (ateist.dk 2024)

I alt ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer