Holdet 2023 Fy-b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Anders Sørensen
Hold 2023 Fy-b (1b Fy, 1b Fy-ø, 2b Fy, 2b Fy-ø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Termisk energi
Titel 2 Energi og kræfter
Titel 3 Tryk og opdrift
Titel 4 Bølger
Titel 5 Ellære
Titel 6 Atomfysik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Termisk energi

Der er fokus på introduktion til fysik med henblik på fysiske størrelser. I forløbet systematiseres og samles op og på den viden, som eleverne har fået i naturvidenskabelig grundforløb.

Øvelser:
Specifikvarmekapacitet af faste stoffer
Spemltearmen for is
Varmefylde for vand med elkedler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Energi og kræfter

Kraftbegrebet indføres og vi ser på: tyngde-, normal-, fjeder- og gnidningskraften. Sammenhængen mellem kræfter og energi indføres i form af kraftens arbejde, som benyttes til at udlede formlerne for hhv. potentiel- og kinetisk energi. Desuden indføres begreberne effekt og nyttevirking.

Vi arbejder med bogen FysikABbogen1 samt noter i onenote
Forsøg:
Måling af tyngdekraft, Hookes lov, Bevarelse af mekanisk energi, Schürholz eksperiment
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tryk og opdrift

Der arbejdes med tryk og måling heraf. Desuden fokuseres der på at udlede udtryk for trykket i dybden samt Archimedes lov ved hjælp af den kraftanalyse, som vi har lært i forløbet om kræfter.


Forsøg: Trykket som funktion af dybden, Archimedes lov
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Bølger

Generel fysik om bølger introduceres og benyttes på hhv. lyd og lys.
Emner: Optisk gitter, brydning og reflektion, Lydens hastighed og lydstyrke, Dopplereffekt, Stående bølger i forbindelse med strenge- og blæseinstrumenter.

Desuden har eleverne fået et oplæg af Niels Eisum om optiske sensorer - lav målinger med lys, hvor praktiske anvendelser blev præsenteret.

Øvelse: , Bølgelængden af en laser, Bestemmelse af lydens hastighed med klaptæ, Bestemmelse af brydningsindeks, Snorbølger, Afstandskvadratloven.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ellære

Vi arbejder med grundlæggende begreber i ellæren. Komponenterne: Resistor, glødepære, diode, temperaturølsom resistor og spændingskilde undersøges med henblik på deres egenskaber.
Desuden har eleverne deltaget i en workshop, som sdu sønderborg afholdt om måling på sensorer og kredsløb med henblik på at måle temperaturer.

Øvelser: Joules lov, Spændingskilde, karakteristikker og ohms lov, resisterkoblinger og resistansen af en leder,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Atomfysik

Vi arbejder med Bohrs atommodel og sammenhængen mellem absorberet/emiteret lys og atomers energiniveauer, der er indgående behandlet i forbindelse med absorptions- og emissionsspektre.

Øvelser: Bestemmelse af plancks konstant, spektralanalyse (demoforsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer