Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Anders Sørensen
|
Hold
|
2023 Fy-b (1b Fy, 1b Fy-ø, 2b Fy, 2b Fy-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Termisk energi
Der er fokus på introduktion til fysik med henblik på fysiske størrelser. I forløbet systematiseres og samles op og på den viden, som eleverne har fået i naturvidenskabelig grundforløb.
Øvelser:
Specifikvarmekapacitet af faste stoffer
Spemltearmen for is
Varmefylde for vand med elkedler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi og kræfter
Kraftbegrebet indføres og vi ser på: tyngde-, normal-, fjeder- og gnidningskraften. Sammenhængen mellem kræfter og energi indføres i form af kraftens arbejde, som benyttes til at udlede formlerne for hhv. potentiel- og kinetisk energi. Desuden indføres begreberne effekt og nyttevirking.
Vi arbejder med bogen FysikABbogen1 samt noter i onenote
Forsøg:
Måling af tyngdekraft, Hookes lov, Bevarelse af mekanisk energi, Schürholz eksperiment
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tryk og opdrift
Der arbejdes med tryk og måling heraf. Desuden fokuseres der på at udlede udtryk for trykket i dybden samt Archimedes lov ved hjælp af den kraftanalyse, som vi har lært i forløbet om kræfter.
Forsøg: Trykket som funktion af dybden, Archimedes lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger
Generel fysik om bølger introduceres og benyttes på hhv. lyd og lys.
Emner: Optisk gitter, brydning og reflektion, Lydens hastighed og lydstyrke, Dopplereffekt, Stående bølger i forbindelse med strenge- og blæseinstrumenter.
Desuden har eleverne fået et oplæg af Niels Eisum om optiske sensorer - lav målinger med lys, hvor praktiske anvendelser blev præsenteret.
Øvelse: , Bølgelængden af en laser, Bestemmelse af lydens hastighed med klaptæ, Bestemmelse af brydningsindeks, Snorbølger, Afstandskvadratloven.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ellære
Vi arbejder med grundlæggende begreber i ellæren. Komponenterne: Resistor, glødepære, diode, temperaturølsom resistor og spændingskilde undersøges med henblik på deres egenskaber.
Desuden har eleverne deltaget i en workshop, som sdu sønderborg afholdt om måling på sensorer og kredsløb med henblik på at måle temperaturer.
Øvelser: Joules lov, Spændingskilde, karakteristikker og ohms lov, resisterkoblinger og resistansen af en leder,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Atomfysik
Vi arbejder med Bohrs atommodel og sammenhængen mellem absorberet/emiteret lys og atomers energiniveauer, der er indgående behandlet i forbindelse med absorptions- og emissionsspektre.
Øvelser: Bestemmelse af plancks konstant, spektralanalyse (demoforsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58762030778",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58762030778",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58762030778"
}