Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Michael Agerlin Olsen
|
Hold
|
2024 ke-e (2e ke, 2e ke-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Storebælt Vand og Salte
Ekstra materiale:
https://vandetsvej.dk/renseanlaeg
https://www.vandetsvej.dk/kemisk-rensning
Elevforsøg:
Opløsningsmidlers egenskaber
Kobber og dibrom
Fældningsreaktioner
Tilstandsformer. Atomets opbygning. Grundstofferne. Det Periodiske System, Tilstandsformer. Blandinger. Blandbarhed Det Periodiske System. Ioner og ionforbindelser. kovalentebindinger (elektronparbinding) og molekyler. Polaritet og elektronegativitet.
Opløsningsmidlet vand. Opløsning, opløselighed og fældning af ionforbindelser, kemisk rensning i spildevandsrensning.
.
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinan-den ved anvendelse af kemisk fagsprog
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle
problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til kemi.
-
Husk at medbringe noget at skrive med og at skrive på.
-
Kim R. Kristiansen og Gunnar Cederberg: Aurum 1, Malling Beck; sider: 7, 9-10, 12-14, 16-22, 28-38, 41-45, 52-53, 59-61, 64-66, 72-75, 122-138
-
Lektier:
-
Medbring opgavearket fra sidste modul
-
Lektier: 132-138 I har læst om faseovergange, fokus er på elektronegativitet og polære og upolære elektronparbindinger.
-
Læs øvelsesvejledningen:
-
Læs øvelsesvejledningen
-
I har læst siderne før, fokus er igen på elektronegativitet, polære og upolære elektronparbindinger, polære og upolære molekyler samt regler for blandbarhed. Vi samler op på øvelsen med opløsningsmidlers egenskaber og vi laver en øvelse med molekyleb
-
Følgende elever møder til dette modul:
-
Følgende elever møder til dette modul
-
I har læst 60-61, 65-66 før, men vi arbejder videre med indholdet på siderne i modulet
-
Medbring arbejdsarket, vi arbejder videre med fældningsreaktioner.
-
Følgende elever skal mødet til dette modul
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kemisk analyse - mængdeberegninger
Elevforsøg:
Natriumhydrogencarbonats omdannelse
Bestemmelse af saltindholdet i øjenbadevand
Reaktionsskemaafstemning. Formelmasse. Masse, stofmængde og molar masse Stofmængdekoncentration. Formelbrug. Fældningstitrering. Masseprocent.Beregninger ved reaktioner. Den begrænsende reaktant.
- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Syrer og baser
Elevøvelser:
Hvilken syre, hvilken base?
Potentiometrisk titrering af en syre
Brønsteds syre-base definitioner. Eksempler på syrer, baser og syre-basereaktioner. Syrers og basers styrke. pH-begrebet. Vands ionprodukt. Sur, neutral og basisk opløsning, oxoniumionkoncentration og pH-skala. pH-måling. pH-indikatorer. Syre-basetitrering.
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle
problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Plastik
Demoforsøg
Forbrænding af propan, heptan og dodecan
Elevøvelse:
Substitution og addition
Ekstra materiale
"En Verden Af Plastik": Plastik Overalt https://www.youtube.com/watch?v=2EZR1yQpptw
Bruun, K, m.fl. Isis Kemi C, 1. udgave, Systime, 1999 side 52-53
Aurum 1. udgave 146-151, 162-163
Det særlige carbonatom, alkaner, alkener, alkyner, navngivning af simple og forgrenede alkaner, substitutionsreaktion, additionsreaktion, isomeri, navngivning af alkener, forbrænding - fuldstændig og ufuldstændig, polymerisationsreaktion.
Drivhusgasser, drivhuseffekt og global opvarmning.
anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinan-den ved anvendelse af kemisk fagsprog
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Frihedsgudinden - redox kemi
Elevøvelse:
Spændingsrækken
Ekstra materiale:
Video: Volt om batterier, TV2 bavian via CFU.
Fire and Flame 11 - Burning Magnesium https://www.youtube.com/watch?v=IqOrCiOquRI
Oxidation og reduktion, spændingsrækken, simple redox-reaktioner mellem metal og metalioner, offer anoder.
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58763990974",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58763990974",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58763990974"
}