Holdet 2024 ke-e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e) Michael Agerlin Olsen
Hold 2024 ke-e (2e ke, 2e ke-ø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Storebælt Vand og Salte
Titel 2 Kemisk analyse - mængdeberegninger
Titel 3 Syrer og baser
Titel 4 Plastik
Titel 5 Frihedsgudinden - redox kemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Storebælt Vand og Salte

Ekstra materiale:
https://vandetsvej.dk/renseanlaeg
https://www.vandetsvej.dk/kemisk-rensning

Elevforsøg:
Opløsningsmidlers egenskaber
Kobber og dibrom
Fældningsreaktioner
Tilstandsformer. Atomets opbygning. Grundstofferne. Det Periodiske System, Tilstandsformer. Blandinger. Blandbarhed Det Periodiske System. Ioner og ionforbindelser. kovalentebindinger (elektronparbinding) og molekyler. Polaritet og elektronegativitet.
Opløsningsmidlet vand. Opløsning, opløselighed og fældning af ionforbindelser, kemisk rensning i spildevandsrensning.
.
- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinan-den ved anvendelse af kemisk fagsprog
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle
problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kemisk analyse - mængdeberegninger

Elevforsøg:
Natriumhydrogencarbonats omdannelse
Bestemmelse af saltindholdet i øjenbadevand

Reaktionsskemaafstemning. Formelmasse. Masse, stofmængde og molar masse Stofmængdekoncentration. Formelbrug. Fældningstitrering. Masseprocent.Beregninger ved reaktioner. Den begrænsende reaktant.

- gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- gennemføre enkle kemiske beregninger
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Syrer og baser

Elevøvelser:
Hvilken syre, hvilken base?
Potentiometrisk titrering af en syre

Brønsteds syre-base definitioner. Eksempler på syrer, baser og syre-basereaktioner. Syrers og basers styrke. pH-begrebet. Vands ionprodukt. Sur, neutral og basisk opløsning, oxoniumionkoncentration og pH-skala. pH-måling. pH-indikatorer. Syre-basetitrering.

- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle
problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Plastik

Demoforsøg
Forbrænding af propan, heptan og dodecan
Elevøvelse:
Substitution og addition

Ekstra materiale
"En Verden Af Plastik": Plastik Overalt https://www.youtube.com/watch?v=2EZR1yQpptw

Bruun, K, m.fl. Isis Kemi C, 1. udgave, Systime, 1999 side 52-53  
Aurum 1. udgave 146-151, 162-163

Det særlige carbonatom, alkaner, alkener, alkyner, navngivning af simple og forgrenede alkaner, substitutionsreaktion, additionsreaktion, isomeri, navngivning af alkener, forbrænding - fuldstændig og ufuldstændig, polymerisationsreaktion.
Drivhusgasser, drivhuseffekt og global opvarmning.

anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinan-den ved anvendelse af kemisk fagsprog
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Frihedsgudinden - redox kemi

Elevøvelse:
Spændingsrækken

Ekstra materiale:

Video: Volt om batterier, TV2 bavian via CFU.
Fire and Flame 11 - Burning Magnesium https://www.youtube.com/watch?v=IqOrCiOquRI

Oxidation og reduktion, spændingsrækken, simple redox-reaktioner mellem metal og metalioner, offer anoder.

- anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer