Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Michael Nielsen
|
Hold
|
2023 Ty-1 (1gTy-1, 2gTy-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Schulsystem
Eleverne skal stifte bekendtskab med det tyske skolesystem og have kendskab til forskellene mellem det tyske og det danske skolesystem. Samtaler og diskussioner har spillet en stor rolle i gennemgangen af emnet.
Undervejs har vi arbejde med lommefilm i forløbet for at styrke elevernes kompetencer med IT i tyskundervisningen.
Gennemgået materiale:
Das Schulsystem in Deutschland – deutsch- perfekt.de 7 ns
Häufig gestellte Fragen über Mobbing- Schüler gegen Mobb.de 2 ns
Mobbing. Nur ein kleiner Spass – Kurzgeschichte von Raquel G 2 ns
Screencast fra eleverne om mobning 2 ns
Gekaufter Schulerfolg – Deutsche Welle 3 ns
Der globale Lehrer Deutsche Welle 3 ns
Eine eigene Welt – JUMA 2005 4 ns
Schule Segeln - Deutsche Welle 4 ns
Nachhilfe FOCUS SCHULE 2 ns
Nachhilfeunterricht Anzeigen 2 ns
https://www.schuelerhilfe.at/ 3 ns
http://www.tutoria.de/?gclid=CP65-vGblrsCFcJd3godYGkAYQ&wt_ag=1370136109_6749627809&wt_kwg=Exact_1370136109_nachhilfeunterricht 1 ns https://www.nachhilfe-unterricht.com/ 4 ns
Schultüte - http://www.roth-edition.de/schultuete.asp 5 ns
Motivation – JUMA 2005 1 ns
Samlet 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deutsche Traditionen
Vi arbejder med emnet Sitten und Bäuche hvor eleverne stifter bekendtskab med tyske traditioner og tysk kultur er i fokus. Gennem tekstlæsning og arbejdet med teksterne, oparbejdes en gradvis træning mod præsentation i grupper omkring tyske skikke.
Vi arbejder med emnet Sitten und Bräuche som elevernes første emne i tysk. Gennem forløbet skal eleverne stifte bekendtskab med forskelle og ligheder i danske og tyske traditioner og få et indblik i den tyske kultur.
Gennemgået materiale:
Auf der Silvesterpart Deutsch-perfekt.de 1 ns
Deutschland Bundesländer -Deutsch-perfekt.de 1 ns
Das alles ist Deutschland – Die Prinzen 1 ns
Die Welt zu Gast in Bayer - Deutsch-perfekt.de 6 ns
Das Oktoberfest – Häufig gestellte Fragen 2 ns
Prost Oktoberfst – Fyens Stiftstidende 2007 2 ns
Das Oktoberfest- mdt præsentation fra eleverne om Oktoberfest 2 ns
http://www.youtube.com/watch?v=oxcRKkuZeLA
Deutschland_das Heft, med opgaver Goethe Institute 2009 2 ns
KARNEVAL IN KÖLN -Deutsche Welle 2 ns
Traditionen im Überblick - Deutsch-perfekt.de 4 ns
Um den Weihnachtsbaum - Deutsch-perfekt.de 1 ns
Samlet 24 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arbeitsmarkt 1
I dette forløb arbejde der med arbejdsmarkedet i Tyskland. En stor del af tiden har været anvendt til at arbejde med skriftlig virksomhedskommunikation i form af ordrebestillinger samt e-mail. Som en del af emnet har eleverne udvalgt en virksomhed de har beskrevet nærmere med fokus på målgruppe og kundesegment.
Anvendt materiale:
Absolute Beginner 4 ns
Das Kind als Konsument – Deutsche Welle 2 ns
Geschäftsbeschreibung – arbejdet med udvalgt forretning og beskrivelse heraf 3 ns
Der Verkäufer und der Elch – Frans Hohler 1 ns
Rollenspiel „Besuch aus Deutschland“ 2 ns
Der Mann, der nie zu spät kam – Paul Maar 1 ns
Anfrage – udvalgte opgaver med varebestillinger 6 ns
Traumberuf – Brennpunkt Deutsch 2012 4 ns
Polizei – Schekker Magazin 3 ns
Tysk virksomhedskommunikation – kap 1, 2 og 5, Systime 20 ns
Samlet 47 sider
Hertil kommer Alles in Allem side 18-38 21 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gemeinschaften
Vi arbejder med emnet Gemeinshaften fra bogen Genau! - Grundbog i tysk til HHX fra Systime.dk.
Fokus i forløbet har været på de forskellige typer af fællesskaber man som ung indgår og betydningen for den sociale kompetence.
Siderne 8-31 samt 39-53
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport EKSAMENSEMNE
Vi arbejder med emnet Sport, dels som hobby, men også som integrationsform. Herudover arbejder vi med det kommercielle aspekt af sporten, og i særdeleshed den fællesskabsfølelse sporten giver og det historiske aspekt i netop fodboldens betydning for Tyskland fra 1945 til nutiden.
Sport ist Mord, Breitensport ist Massenmord Deutsche Welle 2012 4ns
Viel mehr als nur Sport Deutsche Welle 2012 2ns
Ping Pong: Schekker.de 2013 3 ns
Ping Pong Kreuzworträtsel 1ns
Mesut Özil – der mit dem Ball tanzt: https://www.welt.de/debatte/kommentare/article6075292/Mesut-Oezil-der-mit-dem-Ball-tanzt.html 2009 4 ns
Mezut Özil STECKBRIEF 1 ns
Rudis Racker: http://www.fluter.de/de/fussball/heft/4919/ 2006 2 ns
Uppenspiel ist out, Mädchen am Ball: Deutsche Welle: 30.11. 2012 http://www.dw.de/dw/article/0,,15134636,00.html 4ns
Fussball und Nationalstolz PowerPoint og „WiseGuys: Stolz“ 6 ns
Sport und Freizeit 29 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die Nachkriegszeit EKSAMENSEMNE
Vi arbejder med emnet Nachkriegszeit for at opnå forståelse af Tyskland efter 1945 og delingen i BRD og DDR. Vigtige fokus punkter er de politiske uoverensstemmelser og betydningen for Tyskland som helhed op til nutiden.
Som materiale indgår bl.a filmen og bogen "Das Wunder von Bern" der skal understøtte forståelsen af Tysklands splittelse, og den genopbygning landet stod overfor, herunder den sociale genopbygning.
Oplæg om: Stunde Null, Trümmerfrauen,
"Wir sind Wir" : https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM 1,5 ns
Berlin als Stadt des kalten Krieg: i Berliner Porträt Systime 1986 1 ns
Fra: Berliner Porträt Systime 1986: følgende tekster:
Wirtschaftswunder, Der Marshallplan, Währungsreform, Soziale Marktwirtschaft in der BDR,
Republikflucht aus der DDR, Wohnungswunder, Der Käfer 6 ns
Das Wirtschaftswunder – Kreuzworträtzel 1 ns
DDR und Republikflucht Kreuzworträtsel 1 ns
Gail Halvorsen, der Schokoladenflieger http://suite101.de/article/gail-halvorsen-der-schokoladenflieger-a47022#ixzz1yw8QymSH 3 ns
Mercedes und der Schokolade-Pilot: Brennpunkt Deutsch 7 ns
Horst Lippmann „Kohlenklau“: https://www.hdg.de/lemo/zeitzeugen/horst-lippmann-kohlenklau.html
2,5 ns
Das Wunder von Bern: Filmen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Generation Selfie EKSAMENSEMNE
Vi arbejder med emnet "Genration Selfie" fra bogen Auf Uns. Fokus har været på de positive og negative sider af særligt de sociale medier.
De læster tekster er:
Lukas Böing: Wie wäre mein leben ohne Internet, Handy, Facebook und co. Ein Verleich
Tim Bendzko: Programmiert
Chronik einer Liebe
Kira Brück: Gefällt mir: so geht Social Media
Wolf Wondratschek: Mittagspause
OK KID :mehr mehr
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768426223",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768426223",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768426223"
}