Holdet 2023 Ty-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Michael Nielsen
Hold 2023 Ty-1 (1gTy-1, 2gTy-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Schulsystem
Titel 2 Deutsche Traditionen
Titel 3 Arbeitsmarkt 1
Titel 4 Gemeinschaften
Titel 5 Sport EKSAMENSEMNE
Titel 6 Die Nachkriegszeit EKSAMENSEMNE
Titel 7 Arbeitsmarkt 2 EKSAMENSEMNE
Titel 8 Generation Selfie EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Schulsystem

Eleverne skal stifte bekendtskab med det tyske skolesystem og have kendskab til forskellene mellem det tyske og det danske skolesystem. Samtaler og diskussioner har spillet en stor rolle i gennemgangen af emnet.

Undervejs har vi arbejde med lommefilm i forløbet for at styrke elevernes kompetencer med IT i tyskundervisningen.

Gennemgået materiale:
Das Schulsystem in Deutschland – deutsch- perfekt.de                 7 ns              
Häufig gestellte Fragen über Mobbing- Schüler gegen Mobb.de    2 ns
Mobbing. Nur ein kleiner Spass – Kurzgeschichte von Raquel G   2 ns
Screencast fra eleverne om mobning                                              2 ns
Gekaufter Schulerfolg – Deutsche Welle                                         3 ns
Der globale Lehrer Deutsche Welle                                                 3 ns
Eine eigene Welt – JUMA 2005                                                       4 ns
Schule Segeln - Deutsche Welle                                                     4 ns
Nachhilfe FOCUS SCHULE                                                             2 ns
Nachhilfeunterricht Anzeigen                                                           2 ns
https://www.schuelerhilfe.at/                                       3 ns
http://www.tutoria.de/?gclid=CP65-vGblrsCFcJd3godYGkAYQ&wt_ag=1370136109_6749627809&wt_kwg=Exact_1370136109_nachhilfeunterricht 1 ns https://www.nachhilfe-unterricht.com/ 4 ns

Schultüte - http://www.roth-edition.de/schultuete.asp      5 ns    
Motivation – JUMA 2005                                                  1 ns

Samlet  45 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Deutsche Traditionen


Vi arbejder med emnet Sitten und Bäuche hvor eleverne stifter bekendtskab med tyske traditioner og tysk kultur er i fokus. Gennem tekstlæsning og arbejdet med teksterne, oparbejdes en gradvis træning mod præsentation i grupper omkring tyske skikke.

Vi arbejder med emnet Sitten und Bräuche som elevernes første emne i tysk. Gennem forløbet skal eleverne stifte bekendtskab med forskelle og ligheder i danske og tyske traditioner og få et indblik i den tyske kultur.

Gennemgået materiale:

Auf der Silvesterpart  Deutsch-perfekt.de                            1 ns
Deutschland Bundesländer  -Deutsch-perfekt.de                1 ns
Das alles ist Deutschland – Die Prinzen                              1 ns
Die Welt zu Gast in Bayer - Deutsch-perfekt.de                   6 ns
Das Oktoberfest – Häufig gestellte Fragen                          2 ns
Prost Oktoberfst – Fyens Stiftstidende 2007                        2 ns
Das Oktoberfest- mdt præsentation fra eleverne om Oktoberfest    2 ns
http://www.youtube.com/watch?v=oxcRKkuZeLA             
Deutschland_das Heft, med opgaver Goethe Institute 2009 2 ns
KARNEVAL IN KÖLN  -Deutsche Welle                                2 ns
Traditionen im Überblick - Deutsch-perfekt.de                      4 ns
Um den Weihnachtsbaum - Deutsch-perfekt.de                    1 ns

Samlet 24 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Arbeitsmarkt 1

I dette forløb arbejde der med arbejdsmarkedet i Tyskland. En stor del af tiden har været anvendt til at arbejde med skriftlig virksomhedskommunikation i form af ordrebestillinger samt e-mail. Som en del af emnet har eleverne udvalgt en virksomhed de har beskrevet nærmere med fokus på målgruppe og kundesegment.

Anvendt materiale:
Absolute Beginner                                                                                                 4 ns
Das Kind als Konsument – Deutsche Welle                                                          2 ns
Geschäftsbeschreibung – arbejdet med udvalgt forretning og beskrivelse heraf  3 ns
Der Verkäufer und der Elch – Frans Hohler                                                          1 ns
Rollenspiel „Besuch aus Deutschland“                                                                  2 ns
Der Mann, der nie zu spät kam – Paul Maar                                                          1 ns
Anfrage – udvalgte opgaver med varebestillinger                                                 6 ns
Traumberuf – Brennpunkt Deutsch 2012                                                              4 ns
Polizei – Schekker Magazin                                                                                  3 ns
Tysk virksomhedskommunikation – kap 1, 2 og 5, Systime                                  20 ns

Samlet 47 sider

Hertil kommer Alles in Allem side 18-38   21 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Gemeinschaften

Vi arbejder med emnet Gemeinshaften fra bogen Genau! - Grundbog i tysk til HHX fra Systime.dk.

Fokus i forløbet har været på de forskellige typer af fællesskaber man som ung indgår og betydningen for den sociale kompetence.

Siderne 8-31 samt 39-53
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sport EKSAMENSEMNE


Vi arbejder med emnet Sport, dels som hobby, men også som integrationsform. Herudover arbejder vi med det kommercielle aspekt af sporten, og i særdeleshed den fællesskabsfølelse sporten giver og det historiske aspekt i netop fodboldens betydning for Tyskland fra 1945 til nutiden.

Sport ist Mord, Breitensport ist Massenmord Deutsche Welle 2012  4ns
Viel mehr als nur Sport  Deutsche Welle 2012  2ns
Ping Pong:  Schekker.de 2013 3 ns
Ping Pong Kreuzworträtsel 1ns
Mesut Özil – der mit dem Ball tanzt:  https://www.welt.de/debatte/kommentare/article6075292/Mesut-Oezil-der-mit-dem-Ball-tanzt.html     2009  4 ns
Mezut Özil STECKBRIEF 1 ns
Rudis Racker:  http://www.fluter.de/de/fussball/heft/4919/  2006 2 ns
Uppenspiel ist out, Mädchen am Ball: Deutsche Welle: 30.11. 2012 http://www.dw.de/dw/article/0,,15134636,00.html  4ns
Fussball und Nationalstolz PowerPoint og „WiseGuys: Stolz“ 6 ns

Sport und Freizeit 29 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Die Nachkriegszeit EKSAMENSEMNE

Vi arbejder med emnet Nachkriegszeit for at opnå forståelse af Tyskland efter 1945 og delingen i BRD og DDR. Vigtige fokus punkter er de politiske uoverensstemmelser og betydningen for Tyskland som helhed op til nutiden.

Som materiale indgår bl.a filmen og bogen "Das Wunder von Bern" der skal understøtte forståelsen af Tysklands splittelse, og den genopbygning landet stod overfor, herunder den sociale genopbygning.



Oplæg om: Stunde Null, Trümmerfrauen,
"Wir sind Wir"  : https://www.youtube.com/watch?v=V66cr41DNnM 1,5 ns
Berlin als Stadt des kalten Krieg: i Berliner Porträt Systime 1986 1 ns
Fra: Berliner Porträt Systime 1986: følgende tekster:
Wirtschaftswunder, Der Marshallplan, Währungsreform, Soziale Marktwirtschaft in der BDR,
Republikflucht aus der DDR, Wohnungswunder, Der Käfer 6 ns
Das Wirtschaftswunder – Kreuzworträtzel 1 ns
DDR und Republikflucht Kreuzworträtsel 1 ns
Gail Halvorsen, der Schokoladenflieger http://suite101.de/article/gail-halvorsen-der-schokoladenflieger-a47022#ixzz1yw8QymSH 3 ns
Mercedes und der Schokolade-Pilot: Brennpunkt Deutsch 7 ns
Horst Lippmann „Kohlenklau“: https://www.hdg.de/lemo/zeitzeugen/horst-lippmann-kohlenklau.html
2,5 ns
Das Wunder von Bern: Filmen
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Arbeitsmarkt 2 EKSAMENSEMNE

Vi genoptager temaet Arbeitsmarkt fra 1G, denne gang med tekster af større sværhedsgrad. Som afslutning på forløbet skal eleverne skabe deres egen forretning, hvor de dels udarbejder en skitse, men også en reklame. Vi fokuserer på brugen af minervamodellen og kundesegmenteringen i arbejdet med egen forretning.

EINE KAFFEEBAR AUF RÄDERN og video https://www.youtube.com/watch?v=3VSCqOfafmc
Deutsche Welle 2011 3 ns
Anfrage Ny udgave 6 ns
Ich sehe das als Weiterbildung: Fluter.de nr 36 1 ns
Tauschen statt kaufen https://www.dw.com/de/tauschen-statt-kaufen/a-16781024 2013 2 ns
Zum Basteln: Schekker 04.2011 2 ns
Detlev Marvig: Die Blauschicht 2 ns
Wenn der Job krank macht: Schekker  https://www.dw.com/de/wenn-der-job-krank-macht/a-16234443    2012 2 ns

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Generation Selfie EKSAMENSEMNE

Vi arbejder med emnet "Genration Selfie" fra bogen Auf Uns. Fokus har været på de positive og negative sider af særligt de sociale medier.

De læster tekster er:

Lukas Böing: Wie wäre mein leben ohne Internet, Handy, Facebook und co. Ein Verleich

Tim Bendzko: Programmiert

Chronik einer Liebe

Kira Brück: Gefällt mir: so geht Social Media

Wolf Wondratschek: Mittagspause

OK KID :mehr mehr
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer