Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Kim Victoria Hersom Schwarz
|
Hold
|
2023 Ty-2 (1gTy-2, 2gTy-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Generation Selfie
Et forløb om sociale medier og dets effekt på vores liv. Fokus har været på de positive og negative sider af de sociale medier.
Kernestof:
- Tim Bendzko: "Programmiert"
- Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich" (2015)
- Kira Brück: "So geht Social Media"
- Tobias Moorstedt: "Chronik einer Liebe"
- Wolf Wondratschek: "Mittagspause"
Grammatik:
- Sætningsanalyse
- Svage verber (præsens, præteritum, perfekt)
(ca. 35 ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Urbanes Leben (EKSAMENSEMNE)
Et forløb om livet i en storby. De lyse sider, de mørke sider og de muligheder, der findes i en storby kontra på landet. Eleverne har udarbejdet præsentationer om en selvvalgt tysk storby. Igennem arbejdet med filmen ”Sonne und Beton” og videoen om Johnny Huhn har der været særligt fokus på temaer som ”Das Leben im sozialen Brennpunkt”, ”Freundschaft” og "Obdachlosigkeit".
Kernestof:
- Jörg Fauser: Berlin, Paris, New York (1979)
- Anna Lang: Stadt, Land, Flucht
- Jens Eisel: Frei
- Peter Fox: Schwarz zu Blau
- Sonne und Beton Film (2023)
- Johnny Huhn (fra: Ungleichheit in Deutschland, Kapitel 3)
Supplerende Stof:
- Feliz Lobrecht, Oljanna Haus: "Sonne und Beton" (Graphic Novel, Kapitel 1 Auszug)
- Præsentationer om selvvalgt tysk storby
Grammatik:
- Svage verber
- Modal verber
- Hoved- og ledsætninger
- Sætningsanalyse
- Introduktion til kasus
(ca. 55 ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Meine Karriere (EKSAMENSEMNE)
Et forløb om forhåbninger og bekymringer i forhold til et fremtidigt arbejdsliv, og på det stigende ønske om fleksibelt arbejde efter coronapandemien. Forløbet har haft særligt fokus på tekstforståelse og fri samtaleevne. Forløbet blev afsluttet med individuelle mundtlige elevpræsentationer under titlen "Mein Traumjob".
Kernestof:
- Zech, Monika und Gysel, Annabarbara: "Vor dem Sprung in die Arbeitswelt" (2013)
- Gräßler, Sophie: "Generation Z – Willkommen in der Arbeitswelt" (2016)
- Meyer zu Eppendorf, Katharina und Krapp, Catiana: "Ich bin süchtig nach Geld" (2017)
- DW: "Wenn Stress krank macht" Video + opgaver (DW Deutsch Lernen Aug. 2018)
Supplerende Stof:
- Individuelle elev-præsentationer under titlen "Mein Traumjob"
Grammatik:
- Svage verber
- Tider (Präsens, Präteritum og Perfekt)
- Ordstilling i hoved- og ledsætninger
- Præpositioner og kasus
- Pronomener
- W-Wörter
(ca. 35 ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Trends und Perspektiven (EKSAMENSEMNE)
Et forløb om aktuelle trends og forskellige perspektiver på livet i det moderne Tyskland. Gennem arbejdet med tekster om bl.a. minimalisme, mode, sociale medier og bæredygtighed har eleverne diskuteret og reflekteret over forbrug, identitet og livsstil. Centrale temaer har været "Minimalismus", "Konsumkritik" og "Nachhaltigkeit".
Kernestof:
- Hecking, Mirjam: "Meins ist auch deins" (2016)
- Manuel Bogner: "Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben – und wir können von ihr lernen" (2016)
- Moritz Schneider: "Warum Tiktok Modetrends verändert und was schlecht daran ist" (2023)
- Leubecher, Marcel og Meyer, Simone: “Containern: Mmmmh. Lecker, Müll!“ (2014)
Supplerende Stof:
Lückentext til temaet "Nachhaltigkeit"
Grammatik:
- Verber og tider (repetition)
- Relativsætninger
- Wenn / als
- Hoved- og ledsætninger (repetition)
(ca 40 ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Nachkriegszeit (EKSAMENSEMNE)
Et forløb om livet i Tyskland efter 2. Verdenskrig med fokus på både ødelæggelserne og genopbygningen. Gennem tekster, film og dokumentarisk materiale har vi undersøgt, hvordan krigen satte dybe spor i samfundet og i familielivet, særligt set fra børns perspektiv. I arbejdet med Wirtschaftswunder har vi blandt andet set nærmere på udviklingen af den tyske industri med fokus på brødrene Dassler og grundlæggelsen af Adidas og Puma som symboler på det nye Tysklands iværksætterånd.
Kernestof:
- Herbert Roch: "Tausend Gramm" (1989)
- Wir Trümmerkinder - Zeit der Hoffnung (Dokumentation)
- "Als 'Rosinenbomber' West-Berlin versorgten"
- M. Bergermann/M. Seiwert: "Made in Germany" i Deutsche Wunder, Damkjær, Jensen & Rasmussen, L&R Uddannelse, 2009, s. 194-197
- "Das Wunder von Bern" (Film)
Supplerende Stof:
- "Wirtschaftskrise - Wirtschaftswunder" fra Tyskbogen. Grundbog til niveau A og B, Kapitel 5
Kernestof:
- Bøjning af regelmæssige og uregelmæssige verber i præsens, præteritum og perfektum (repetition)
- Ledsætninger og ledsætningsindledere (repetition)
- Løst sammensatte verber
- Præpositioner og kasus (repetition)
(ca. 45 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Migration (EKSAMENSEMNE)
Et forløb om migration med særligt fokus på gæstearbejdere i Tyskland og det at leve mellem to kulturer. Desuden har vi beskæftiget os med begreber som kulturel identitet, integration og tilhørsforhold.
Kernestof
- Petra Albers, dpa: "Deutsch, türkisch, deukisch. Drei Generationen in der Autofabrik" (2011)
- Hanna Lehnert: "Yasa" (1987)
- Aisha Uğurlu: "Deutsche Muslimin. Was lebst du?" (2005)
- Almanya - Wilkommen in Deutschland" (Film)
Supplerende Stof:
- Gabriele Trost und Malte Linde: "Die Gastarbeiter" https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/geschichte_der_gastarbeiter/index.html
Grammatik
- Løst sammensatte verber (repetition)
- Bøjning af adjektiver
- Præpositioner og kasus (repetition)
(ca. 35 ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tilladte hjælpemidler til mundtlig eksamen
Tilladte hjælpemidler:
1) ordbogen.com
2) egne noter (inklusive klasse OneNoten, eksklusive samarbejdsområdet - som vil være låst)
3) Alles in Allem
Du må IKKE bruge internettet under din forberedelsestid. Dette inluderer også Lectio, Google, Google Translate, DeepL, ChatGPT eller andre oversættelsesværktøjer eller kunstig intelligens.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768439602",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768439602",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768439602"
}