Nyborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nyborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty-3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nyborg Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Pia Brøgger
Hold
2023 Ty-3 (
1gTy-3
,
2gTy-3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til tysk
Titel 2
Generation Selfie
Titel 3
Beziehungen
Titel 4
Typisch deutsch
Titel 5
Mord und Totschlag
Titel 6
Schuld
Titel 7
Die DDR
Titel 8
Beziehungen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til tysk
Forløbet har som formål at komme godt i gang med at tale tysk. Fokus er på ordforråd og sprogstrategier.
Indhold
Kernestof:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal; sider: 10-12, 15
Supplerende stof:
I modulet har vi fokus på at komme godt i gang med at tale tysk. Vi skal arbejde med udtaleregler og sprogstrategier. Lektien til i dag er at finde og lære min. 20 tyske gloser (ord) til den forretning, I har fået tildelt (dvs 15 fra sidst + 5 nye).
Genopfrisk reglerne for udtale, som vi arbejdede med sidst 2.3. Udtaleregler (Webvisning). Find selv 5 tyske ord, skriv dem i din notesbog under "lektier" og øv udtalen;
Find mindst 5 temaer og mindst 5 budskaber i "Auf uns" (Onenote 3.5.) Skriv dem på tysk under "Opgaver på klassen" i din notesbog.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Generation Selfie
Forløbet har som formål at kunne forholde sig til et aktuelt og vedkommende tema ud fra forskelligartede tekster og genrer. Der er fokus på tekstanalyse og ordforrådstilegnelse.
Indhold
Kernestof:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal; sider: 23-28
Supplerende stof:
Lektien til i dag er at beskrive idrætsdagen i 3 sætninger bestående af en hovedsætning og en ledsætning. Husk ordstilling! Eks. Der Tag war herrlich, weil das Wetter schön war.
Lektien til i dag er, at I skal have færdiggjort opgaverne til "Programmiert". Se Onenote 1.4.
Bilde 3-5 Sätze, wo du deine Haltung zum Posten von Bildern ausdrückst.
Vi arbejder med ordstilling i hoved- og ledsætninger i modulet (som er i fokus i jeres afleveringsopgave). Læs som forberedelse til modulet s. 39-41 i grammatikbogen "Alles in Allem" og beskriv i én sætning i din notesbog under "lektier", hvad du isæ
Häckert og Lohse: Alles in Allem, 2. udgave, Gyldendal; sider: 32-35, 39-41
Vi samler op på den udsendelse, vi så i sidste modul om "Höckes alternative Tyskland". Kig på de fokuspunkter, der var til udsendelsen i Onenote 4.4. som forberedelse til modulet.
1. Læs hele den første side i vedhæftede tekst og de to første linjer på den anden side. Brug gloselisten og slå de ord op, du ikke kender.
Læs resten af "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co?" (s. 2) 6.2. Udtale og ordforråd (Webvisning)
I din notesbog under "lektier": Skriv to sætninger til hvordan dit liv liv er med internet, mobiltelefon mm og to sætninger til hvordan dit liv ville være uden. Hver sætning skal bestå af en hoved- og en ledsætning. Start således;
Vi arbejder med opgaver til filmen "Und morgen die ganze Welt".
Vi skal i modulet øve verbernes bøjning og kongruens, som er i fokus i jeres afleveringsopgave. Læs som forberedelse s. 32-35 i Alles in Allem". Forklar med egne ord i din Onenote under "Lektier";
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Beziehungen
Forløbet baserer sig på filmmanuskriptet til "Jenseits der Stille", som er læst i sin helhed. Efterfølgende er filmen vist.
Fokus har været på de forskellige problemstillinger, der er i de familiære relationer med særligt fokus på udviklingen i hovedpersonen Laras relation til faderen Martin.
Indhold
Kernestof:
Caroline Link: Jenseits der Stille, Gads Forlag; sider: 5-73
Jenseits der Stille (filmen)
Supplerende stof:
Læs Vorspann samt scene 1+2 i "Jenseits der Stille" (bogen udleveres tirsdag, men er også vedhæftet her som pdf Jenseits der Stille.pdf ). Bemærk, at der er gloser bag i bogen. Mens du læser, skal du notere, hvad du får at vide om hovedpersonen Lara
Lektien er at læse scene 3-6 i "Jenseits der Stille" samt besvare læsespørgsmål i Onenote 2.4. Pia tjekker jeres lektier.
Læs scene 10 (kun s.16-17 i scene 10) i "Jenseits der Stille". Notér undervejs nye oplysninger til karakteristik af Lara (i Onenote)
Læs resten af scene 10 og notér tilføjelser til karakteristikken af Lara. Pia tjekker jeres Onenote, så sørg for, at karakteristikken er opdateret😊
Læs scene 11-15 i "Jenseits der Stille" og tilføj gloser til karakteristikken af Lara.
Læs scene 16-23 og sørg for at du har svaret på spørgsmålene til scene 11-15
I skal individuelt arbejde med rettelser i jeres genaflevering af skriftlig tysk opgave. Opgaven skal være uploadet på Lectio senest kl. 13.30 under "opgaver". Skriv i det samme dokument som den første aflevering og lad være med at fjerne noget (hver
Læs scene 24-25 og lav øvelserne som beskrevet i Onenote 8.2.
Læselektien knytter sig til den afleveringsopgave, I har til d. 29. januar (se opavebeskrivelse under "opgaver"). I modulet får I taget hul på opgaven.
1. Læs scene 28-30. Formulér på tysk i 2-3 sætninger til hver scene, hvad det vigtigste er. Skriv i din notesbog under "lektier".
Häckert og Lohse: Alles in Allem, 2. udgave, Gyldendal; sider: 26-28
I får de første 15 min. af modulet til at færdiggøre jeres formidlingsopgave om verbernes bøjning og kongruens. Medbring "Jenseits der Stille".
Sørg for, at du har forstået scene 31-33 og skriftligt besvaret de 9 spørgsmål i Onenote 12.2. så du er i stand til at tale om dem. I modulet arbejder vi videre med scene 34, men det er ikke lektie til modulet.
Læs scene 35 og skriv i din notesbog under lektier 10 centrale gloser til scenen.
Vi ser resten af "Jenseits der Stille"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Typisch deutsch
Forløbet har haft fokus på "Landeskunde" og har som formål gennem forskelligartede tekster (musik, aktuelle TV-klip, billedmateriale) at forholde sig nuanceret til forskelle og ligheder mellem danskere og tyskere. I forbindelse med forløbet har holdet været på besøg på Duborgskolen i Flensborg og været på bysafari i Flensborg for at opleve fortid og nutid. Ligeledes har holdet haft besøg i undervisningen af tyske elever fra partnerskabsskole i Nienburg.
Indhold
Supplerende stof:
Vi får i modulet besøg af tyske elever fra vores tyske partnerskabsskole i Nienburg.
I modulet arbejder i sammen med jeres makker om afleveringsopgaven. Til modulet skal I hver især have forberedt analyse af den danske tekst.
Lav Onenote 1.5. som beskrevet. Husk at kopiere til "lektier"
Häckert og Lohse: Alles in Allem, 2. udgave, Gyldendal; sider: 79-80
Læs om relative pronomener s. 79-80. Analysér, oversæt og forklar (på dansk) din brug af det relative pronomen i følgende sætning: "Jeg besøger min ven, som jeg kender godt". Lav lektien i din Onenote under "lektier".
Læs teksten i Onenote 4.1. og øv dig på at kunne læse teksten højt på klassen.
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mord und Totschlag
I forløbet er der arbejdet med teksterne "Fishermann´s Friend" og "Der Haarschnitt" fra antologien "Literatur um die Jahrtausendwende".
Fokus i forløbet er på tekstforståelse og motiver til at slå ihjel samt hovedpersonernes udvikling. Der har været anvendt forskellige kreative øvelser i undervisningen til at visualisere det humoristiske i teksterne. Fokus har endvidere været på ordforrådstilegnelse.
Indhold
Kernestof:
Litteratur um die Jahrtausendwende, Häcker og Hansen, Kaleidoscope 1999; sider: 1, 7-100
Supplerende stof:
Fishermans Friend.pdf
1. Læs Fisherman´s Friend s. 82,8-84,1
Læs om sammensatte verber i "Alles in Allem", s. 74-75, så du sikrer dig, at du har forstået reglerne og ved, hvordan disse verber opfører sig i hoved- og ledsætninger, i infinitiver med "zu" og i perfektum/kort tillægsform.
Häckert og Lohse: Alles in Allem, 2. udgave, Gyldendal; sider: 74-75
Læs s. 84-87 til og med linje 2. Vælg 10 gloser fra teksten, som du synes er centrale for forståelsen af teksten. Skriv dem under "lektier" i din notesbog.
Genlæs lektien fra i fredags og læg godt mærke til løst sammensatte verber.
Læs resten af Fisherman´s Friend og skriv opsamlende 3-5 linjer (under "lektier"), hvor du inddrager gloserne Täter (gerningsmand), Opfer (offer), umbringen (dræbe), Mordwaffe (mordvåben), Tatort (gerningssted).
1. Spørgsmålene i Onenote 7.1. skal være besvaret til i dag.
Vi afslutter arbejdet med Fisherman´s Friend. Lektien til i dag er at besvare følgende opgave: Wo ist deine Sympathie - an der Seite der Frauen oder an der Seite der Männer? Formuliere schriftlich 2 Argumente für die Frauen und 2 für die Männer.
Lav de to første opgaver til løst sammensatte verber i Onenote 8.3.
Siderne læses i modulet (jeg havde givet jer en forkert lektie for😏) Elever, der var fraværende i tirsdags har selvfølgelig læst op på "Der Haarschnitt s. 92-94.
Læs s. 97-98 i "Der Haarschnitt" og besvar følgende spørgsmål skriftligt (i Onenote under "lektier" ) undervejs, mens du læser.
1. Læs resten af "Der Haarschnitt" og besvar følgende spørgsmål undervejs i Onenote under "Lektier":
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Schuld
I forløbet er der arbejdet med tekst og film baseret på Ferdinand von Schirachs "Schuld"; "Anatomie" (tekst og film) og "Einsam" (film). Fra novellesamlingen "Nachmittage er læst; "Sechzehn" (tekst).
Derudover filmen "Aus dem Nichts".
Fokus i tekstarbejdet har været på Ferdinand von Schirachs påstand om, at alle potentielt kan blive mordere. Man kan blive bragt i situationer, hvor det ikke juridisk men moralsk og etisk kan forsvares, at man slår ihjel. Forløbet arbejder videre med det ordforråd, der er etableret i "Mord und Totschlag".
Indhold
Kernestof:
"Einsam", film baseret på novelle af Ferdinand von Schirach
"Anatomie", Ferdinand von Schirach; sider: 6-7
"Anatomie", film baseret på tekst af Ferdinand von Schirach
"Aus dem Nichts" 2017 (film)
"Sechzehn", i "Nachmittage", Ferdinand von Schirach (2022); sider: 102-120
Supplerende stof:
1. Læs om præpositioner s. 44-48 i Alles in Allem.
Häckert og Lohse: Alles in Allem, 2. udgave, Gyldendal; sider: 44-48, 59-61
Lektien til i dag er den samme som til tirsdagsmodulet. De sætninger med præpositioner, du lavede i lektien til tirsdag, skal du se efter for fejl ud fra den viden, du fik i modulet.
Medbring kompendiet. Vi skal i modulet arbejde med teksten "Anatomie". Siderne læses i modulet og er ikke lektie. Til gengæld skal I som lektie kunne de tre remser for præpositioner😍 Ligeledes skal I have lavet Onenote 2.3. færdig (sammenfatning af
Du skal have læst "Anatomie" af Ferdinand von Schirach og besvaret de tilhørende spørgsmål (Onenote 3.5.).
Vi ser filmatiseringen af "Anatomie". De elever, der var fraværende i sidste modul skal lave øvelsen i Onenote 4.3: I skal skrive mindst 5 sætninger, i hver sætning skal indgå en dobbeltstyret præposition og den samme præposition må ikke bruges i fle
Opgave i OneNote 5.2. er lektie til i dag.
Opgave: (se OneNote 6.3.)
I modulet forbereder vi os på besøget på Duborgskolen i Flensborg.
Program Flensburger Ausflug 2g.docx
Stolpersteine in Flensburg.docx
I får tid i modulet til at gøre jeres afleveringsopgave til "Fotosafari" færdig. Derefter skal vi påbegynde arbejdet med og se starten på filmen "Aus dem Nichts", som er en del af jeres afleveringsopgave til d. 9/12.
Vi ser filmen "Aus dem Nichts". Filmen starter kl. 13.40!
Læs om modalverber s. 59-61 og lav opgave 1 s. 61 skriftligt i Onenote under "lektier" (husk ikke at skrive i bogen). Medbring Alles in Allem til modulet.
I skal være forberedte på en test i modalverbernes bøjning i nutid. Testen er uden hjælpemidler, så I skal lære bøjningerne udenad (se skemaer s. 60+61). Husk, at der er to udgaver af "mögen".
Juleafslutning på tysk
Læs s. 102-109 i "Sechzehn" (kompendiet). Skriv i din notesbog under "lektier" de 5 vigtigste informationer, du får om Christiane Kramer.
Læs s. 109-114 i “Sechzehn” (indtil nederste afsnit)
Læs s. 114-120 højt for dig selv, så du hører dig selv på tysk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Die DDR
Der er i forløbet arbejdet med følgende tekster fra "Meine Ferie Deutsche Jugend", Claudia Rusch:
"Die Strickjacke"
"Die Stasi hinter der Küchenspüle"
"Die Schwedenfähre"
"Honeckers kandierter Apfel"
"Die Stasi-Ballade"
Derudover er der arbejdet med filmen "Das Leben der Anderen"
Forløbet har til formål at give en historisk forståelse for det delte Tyskland med særligt fokus på DDR. Hvordan var det at vokse op i DDR set i såvel et barne- som voksenperspektiv? Hvordan var det at leve i et totalitært samfund med begrænset ytrings- og rejsefrihed samt overvågning?
I forbindelse med læsning af Wolf Biermanns "Die Stasi-Ballade" er der set klip fra Biermanns koncert i Köln nov. 1976, hvor han efterfølgende mister sit statsborgerskab (Ausbürgerung). Der er endvidere set video-klip, hvor Biermann mange år efter fortæller om denne oplevelse og sit syn på DDR og STASI.
Indhold
Kernestof:
"Meine freie deutsche Jugend", Claudia Rusch, Systeme 2004; sider: 7, 12-14, 21-23, 39-42, 85-87
"Das Leben der Anderen" 2006 (film)
Supplerende stof:
Vi starter op på et nyt tema😊
I modulet arbejder vi videre med "Die Strickjacke". Hertil skal I have læst s. 39-42.
Ved modulets start går I i gang med "Modul 4" i Onenote. I skal arbejde med teksten "Honeckers kandierter Apfel" i kompendiet (ikke lektie). Husk at sidde i jeres makkerskabsgrupper. Pia dukker op hurtigst muligt.
Til i dag skal du kunne den Honecker Witz, I har valgt, uden ad😄
Skriftlig test i modulet. Der er særligt fokus på relative pronomener, modalverber og løst sammensatte verber. Derudover er fokus som altid på kongruens, ordstilling, kasus og ordforråd.
Lektien til i dag fremgår af Onenote 6.3. Du skal se og lytte til en video, hvortil du skal besvare nogle spørgsmål. 6.3. Die Ausbürgerung Wolf Biermanns (Webvisning)
Vi arbejder videre med "Die Stasi-Ballade". Hvis man ikke var der sidst, skal man lytte til sangen, medens man følger med i teksten. Se Onenote 7.2. "Die Stasi-Ballade" (Webvisning)
Modulet er asynkront virtuelt. For ikke at få fravær skal du gøre som beskrevet i Onenote modul 9.1 9.1 - "Die Stasi hinter der Küchenspüle" (Webvisning)
Vi arbejder på klassen videre med "Die Stasi hinter der Küchenspüle". Hvis du ikke fik lavet opgaven til tirsdag, skal du have læst eller lyttet til teksten til i dag.
Vi skal se filmen "Das Leben der Anderen"
Vi ser resten af filmen "Das Leben der Anderen"
Vi efterbehandler "Das Leben der Anderen"
Fremlæggelser af arbejdet til "Das Leben der Anderen". Se produktkrav.
På baggrund af jeres afleveringsopgave arbejder vi videre med "Die Schwedenfähre"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Beziehungen
Der er i forløbet arbejdet med følgende tekster;
"Café Brazil", Tanja Dückers
"Sonja", Judith Hermann
"Das Brot", Wolfgang Borchert
Fokus i tekstarbejdet med "Café Brazil" og "Sonja" har været på det moderne menneskes udfordringer med at indgå i kærlighedsrelationer.
Til sammenligning er læst en ældre tysk tekst "Das Brot" fra 1946, hvor udfordringerne i kærlighedsrelationen skal ses i en særlig historisk kontekst, nemlig tiden efter 2. Verdenskrig ("Stunde nul" som tiden bliver kaldt i tysk litteratur).
Indhold
Kernestof:
Tanja Dückers: "Café Brazil", i "Zeitbilder" 2007; sider: 34-42
"Sonja" i "Sommerhaus, später", Judith Hermann, Tyskforlaget 2000; sider: 36-54
"Das Brot", Wolfgang Borchert i "Kurzum" Tyskforlaget 2005
Supplerende stof:
I skal ud og gå i modulet. Medbring høretelefoner og sørg for passende tøj og sko:)
Vi arbejder i modulet videre med "Café Brazil" og læser teksten færdig i modulet. Var man fraværende torsdag, er det eget ansvar at indhente det forsømte (1.1. Café Brazil s. 34-37 (Webvisning).
Se lektie til modulet her Modul 3 - Lektie: "Sonja" - Judith Hermann (Webvisning).
Vi starter modulet med, at I i grupper fremlægger jeres arbejde til "Sonja" fra i fredags.
Til i dag skal du have lyttet til og læst "Sonja". Du finder lydfilerne og teksterne på både dansk og tysk i Onenote.
Vi læser og fortolker en ældre tysk tekst "Das Brot", Wolfgang Borchert 1946, i modulet (ikke lektie).
Formålet med dagens lektie er, at I skal kunne genkende en konjunktiv, som hyppigt forekommer på tysk og i tyske tekster. Og tænk sig, hvis man kunne snige en konjunktiv ind i sit eget sprog, så vil der ikke være et øje tørt til eksamen.
Häckert og Lohse: Alles in Allem, 2. udgave, Gyldendal; sider: 91-93
Skriftlig test i modulet. Medbring Alles in Allem.Derefter eksamensorientering.
Eksamensorientering. Læs dertil den vedhæftede eksamenstekst, som er en forudsætning for, at du forstår, hvad der sker til eksamen, hvad du skal kunne og bliver bedømt på.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768441020", "T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768441020", "H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768441020" }