Holdet 2023 Ty-3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Pia Brøgger
Hold 2023 Ty-3 (1gTy-3, 2gTy-3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til tysk
Titel 2 Generation Selfie
Titel 3 Beziehungen
Titel 4 Typisch deutsch
Titel 5 Mord und Totschlag
Titel 6 Schuld
Titel 7 Die DDR
Titel 8 Beziehungen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Generation Selfie

Forløbet har som formål at kunne forholde sig til et aktuelt og vedkommende tema ud fra forskelligartede tekster og genrer. Der er fokus på tekstanalyse og ordforrådstilegnelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Beziehungen

Forløbet baserer sig på filmmanuskriptet til "Jenseits der Stille", som er læst i sin helhed. Efterfølgende er filmen vist.
Fokus har været på de forskellige problemstillinger, der er i de familiære relationer med særligt fokus på udviklingen i hovedpersonen Laras relation til faderen Martin.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Typisch deutsch

Forløbet har haft fokus på "Landeskunde" og har som formål gennem forskelligartede tekster (musik, aktuelle TV-klip, billedmateriale) at forholde sig nuanceret til forskelle og ligheder mellem danskere og tyskere. I forbindelse med forløbet har holdet været på besøg på Duborgskolen i Flensborg og været på bysafari i Flensborg for at opleve fortid og nutid. Ligeledes har holdet haft besøg i undervisningen af tyske elever fra partnerskabsskole i Nienburg.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mord und Totschlag

I forløbet er der arbejdet med teksterne "Fishermann´s Friend" og "Der Haarschnitt" fra antologien "Literatur um die Jahrtausendwende".
Fokus i forløbet er på tekstforståelse og motiver til at slå ihjel samt hovedpersonernes udvikling. Der har været anvendt forskellige kreative øvelser i undervisningen til at visualisere det humoristiske i teksterne. Fokus har endvidere været på ordforrådstilegnelse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Schuld

I forløbet er der arbejdet med tekst og film baseret på Ferdinand von Schirachs "Schuld"; "Anatomie" (tekst og film) og "Einsam" (film). Fra novellesamlingen "Nachmittage er læst; "Sechzehn" (tekst).
Derudover filmen "Aus dem Nichts".
Fokus i tekstarbejdet har været på Ferdinand von Schirachs påstand om, at alle potentielt kan blive mordere. Man kan blive bragt i situationer, hvor det ikke juridisk men moralsk og etisk kan forsvares, at man slår ihjel. Forløbet arbejder videre med det ordforråd, der er etableret i "Mord und Totschlag".
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Die DDR

Der er i forløbet arbejdet med følgende tekster fra "Meine Ferie Deutsche Jugend", Claudia Rusch:
"Die Strickjacke"
"Die Stasi hinter der Küchenspüle"
"Die Schwedenfähre"
"Honeckers kandierter Apfel"
"Die Stasi-Ballade"
Derudover er der arbejdet med filmen "Das Leben der Anderen"

Forløbet har til formål at give en historisk forståelse for det delte Tyskland med særligt fokus på DDR. Hvordan var det at vokse op i DDR set i såvel et barne- som voksenperspektiv? Hvordan var det at leve i et totalitært samfund med begrænset ytrings- og rejsefrihed samt overvågning?
I forbindelse med læsning af Wolf Biermanns "Die Stasi-Ballade" er der set klip fra Biermanns koncert i Köln nov. 1976, hvor han efterfølgende mister sit statsborgerskab (Ausbürgerung). Der er endvidere set video-klip, hvor Biermann mange år efter fortæller om denne oplevelse og sit syn på DDR og STASI.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Beziehungen

Der er i forløbet arbejdet med følgende tekster;
"Café Brazil", Tanja Dückers
"Sonja", Judith Hermann
"Das Brot", Wolfgang Borchert

Fokus i tekstarbejdet med "Café Brazil" og "Sonja" har været på det moderne menneskes udfordringer med at indgå i kærlighedsrelationer.
Til sammenligning er læst en ældre tysk tekst "Das Brot" fra 1946, hvor udfordringerne i kærlighedsrelationen skal ses i en særlig historisk kontekst, nemlig tiden efter 2. Verdenskrig ("Stunde nul" som tiden bliver kaldt i tysk litteratur).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer