Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anja Egebjerg Herrmann
|
Hold
|
2023 Ty-4 (1gTy-4, 2gTy-4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb til tyskfaget
Introduktion til tyskfaget med fokus på mundtlighed:
- udtaleøvelser
- ordforråd
- gambitter
- talestrategier
- årstal, datoangivelser
- min sprogprofil
Tekster fra: Herrmann, Mette: Los geht's. Systime.
- "Warum wir Deutsch lernen".
- "Mein Sprachprofil"
- "Einander kennenlernen"
Omfang ca. 15 sider.
- Timm Bendzko: Programmiert
Grammatik:
- ordklasserne.
- bestemte- og ubestemte artikler
- sætningsanalyse
- Verbets tider
- hoved- og ledsætninger
- Andreas Bourani: "Auf uns"
- "Julia Engelmann: Ich habe einen Traum"
- Julia Engelmann "Sag mir, wer"
- Dilek Güngör "Anderssein ist kein Widerspruch"
Sang på Youtube: Julia Engelmann: "Das Lied"
Antal sider ca. 20
Grammatik: Alles in allem
- Sætningsanalyse
- Artiklerne
- Verberne (hjælpeverber)
- Hovedsætninger og ledsætninger.
Antal sider 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dänische Jugendkultur und Film produzieren
Formålet med dette forløb er at lade eleverne arbejde kreativt og innovativt med produktion af film. Indholdet er ungdomskultur i Danmark.
Der arbejdes med idegenerering, storyboard, produktion og redigering af film.
PRODUKTKRAV
• I skal i grupper af 3-4 personer producere en video på en længde mellem 3-5 minutter
• Der skal være tale og tekst gennem hele videoen, og sproget skal være på tysk - jo mere desto bedre!
• Alle gruppens medlemmer skal tale og/eller optræde i videoen
• Videoen skal henvende sig til Theo og Flora, der snart kommer på besøg i Danmark
21.11. Idegenering i grupper: Fokusering og afklaring
23.11. Idegenering og udfærdigelse af storyboard Idevurdering og beslutning
29.11. Filme på selvvalgte locations rundt i Nyborg. I behøves ikke at møde ind, men vores lokale J201 står til jeres rådighed, hvis I har brug for et samlingssted.
5.12. Almindelig undervisning
11.12. Jeres færdige film uploades som youtubelink (vælg skjult) i et worddokument i Lectio kl. 21.00
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jung sein = eksamensemne
I dette forløb arbejdes der med ordforråd ud fra emnet ungdomskultur. Vi kommer ind på det at turde at skille sig ud. Vi arbejder med kærligheden på godt og ondt samt at være ung i et belastet miljø i storbyen. Desuden arbejdes der også med digitale medier og hvilken rolle de må spille i unge menneskers liv.
Vi skal udvide ordforråd, arbejde med mundtlighed i grupper og som gulvøvelser. Vi skal læse tekster om hvilke udfordringer og fordele digtalt liv kan medføre.
-
- Weihnachtsbanko: genopfriskning af tallene på tysk.
- Gabriele Wohnmann: "Ein netter Kerl"
Buck, Detlev: Knallhart (2006) Film
Lebert, Benjamin: Der Vogel ist ein Rabe (2003) (i uddrag).
- Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media (2014)
- FLUCH oder SEGEN? - Was Social Media mit uns macht (Youtubefilm)
Mundtlighed:
- ordforrådsudvidelse billedlotteribrikker bruges som udgangspunkt til at forklare ordet uden at sige det, men beskrive det.
- verberne i sætninger: hoved- og ledsætninger
Supplerende stof
- Logonachrichten: Weihnachten und Silvester
- Namika: "Lieblingsmensch"
Grammatik:
- akkusativpræpositioner
- dobbeltstyrende præpositioner
- dativpræpositioner
- svage verber
- stærke verber
- Perfektum, s. 33
- hjælpeverber, s. 27-30
- dobbeltstyrende præpositioner.
Omfang ca 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deutsche Migration = eksamensemne
I dette forløb er der fokuseret på forskelle mellem forskelle på folk med anden etnisk herkomst, der har bosat sig i Tyskland.
Tekster:
- "Migrantenliteratur"
- Ich liebe die türkische Gastfreundschaft"
- Hatice Akÿn:"Die verlorenen Töchter"
- Was denken Kinder türkischer Gastarbeiter über Deutschland? (Youtubefilm) über die Kinder: Melih, Selin und Yasin.
- Iris Alanyali: "Mir ist heut so türkisch zumute. "
- Yasemin Samdereli: Almanya. Willkommen in Deutschland. (2011)
Supplerende stof:
- How Germans define the word "Ausländer" | Easy German 329 (Interview über Ausländer Youtube)
- German-Turkish life in Berlin | Easy German 342 (Interview über das Leben als Türke in Berlin)
Grammatik: (Alles in allem)
- stærke verber
- personlige pronominer
- Hoved- og ledsætninger.
- W-Wörter (Los Geht's)
Omfang ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nazizeit= eksamensemne
I dette forløb er der fokus på:
-at opnå indsigt i den tyske historie fra før 1945 og frem mod 2. V.K. afslutning.
- at fokusere den tyske historie og kultur igennem et nuanceret udvalg af tekster.
- læse og lytte til medietekster og tekster
- tale og skrive om teksters indhold.
- Kurz & knapp über 2. W.K.
https://www.hanisauland.de/wissen/lexikon/grosses-lexikon/z/zweiterweltkrieg.html>
- "Was ist Vergangenheitsbewältigung"
• "Nationalsozialismus"
• Kurt Kister "Trotzdem mein Grossvater"
• Die Person Anne Frank:
https://www.zdf.de/kinder/logo/erklaerstueck-anne-frank-100.html
• Tagebuch Mittwoch, 8. Juli 1942
• Auszug von dem Buch Anne Frank. Little People. (Graphic Novel)
• My best present | Anne Frank video diary | Episode 1 | Anne Frank House -
• My best present | Anne Frank video diary 3 Episode Anne Frank House -
Supplerende stof:
• Min morfar, Hitlers ven. Dokumentar (2020)
Grammatik Alles in allem:
- præpositioner, der styrer akkussativ
- dobbeltstyrende præpositioner
- præpositioner, der styrer dativ
- modalverber
- relativpronominer
Omfang i alt 75 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
10 Stichwörter über den Film. > mündliche Präsentation
-
Titel
-
A. Lies S. 8-9 Vergangenheitsbewältigung (Webvisning) (Aus dem Buch Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute)
-
Ingen forberedelse
-
Gruppe 1 Isabella, Lauge, Wilhelmine, AndreaGruppe 2 Alexander, Magnus, Thenuja, Mathilde T.Gruppe 3 Mikkel, Albert, Victor, NoahGruppe 4 Johanne, Johanne, Emma, JulieGruppe 5 Mathilde F., Laura, Anton, ChristianGruppe 6 Charlie, As
-
Lies Kurt Kister "Trotzdem mein Grossvater" (Webvisning) Seite 72-73 ( Bis "Auch heute nicht" 3. Abschnitt.)Finde 4 VerbenFinde 4 SubstantiveBeantworte so viele Fragen zum Text wie möglich. 29.11. (Webvisning)
-
Alle ser 20 min. "Min mor, Hitlers ven" gå på mit CFU.dk og brug dit unilogin.
-
Vorbereitung: Siehe die Verfilmung Anne Frank My best present | Anne Frank video diary | Episode 1 | Anne Frank House Beantworte die Fragen: Gerne als Stichwörter.Was ist das besondere Geschenk, das Anne in dieser Episode erhält?Wie beschreibt Anne i
-
Auswechslung mit 2024/25 (Webvisning)
-
Anne Frank 12. Juni 1942 Flashcards | Quizlet
-
Vorbereitung:
-
Se lektien i OneNote>drittes Reich>17.12.
-
Random Number Generators
-
Medbring to pakker til pakkespil ca. 10-15 pr stk.
-
Banko generator med tjektavle – GeoGebra
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Das geteilte Deutschland= eksamensemne
I dette forløb arbejder vi med erindring og bearbejdning af tiden fra den kolde krig, Tysklands deling og frem mod murens fald og Tyskland efter genforeningen. Vi leger med opdeling af klassen i øst og vest med fokus på forskelle mellem de to styreformer.
Eleverne skal kunne:
- at skelne mellem forskelle på DDR og BRD
- Vi kigger på personlige beretninger i fiktion og faktatekster.
- videreudvikling af kommunikative færdigheder
- lytte- og taleøvelser.
Tekster:
Nedenstående seks tekster stammer fra:
-Ebbesen Nielsen, Louise: "DDR" i Niemals vergessen:
"Et opgør med fortiden?"
"Fakta (centrale begreber i forbindelse med DDR)"
"Begegnung mit der Vergangenheit" (Mario Röllig)
"Auferstanden aus Ruinen" (Mario Röllig)
"Interview mit Thea Adlung
- Artikel:"Logo! Deutsche Demokratische Republik (DDR)":
https://www.zdf.de/kinder/logo/deutsche-demokratische-republik-ddr-100.html
- Uddrag af filmen Ballon (Michael Herbig, 2018)
- Claudia Rusch: "Honeckers kandierter Apfel" in Meine freie deutsche Jugend.
- Über die Schriftstellerin: "Claudia Rusch":
https://www.fischerverlage.de/autor/claudia-rusch-1010012
Supplerende stof:
- Film: Was ist die DDR?
https://www.youtube.com/watch?v=lsnIuUue_RE
-Youtubefilm: "FRAG EINEN DDR-FLÜCHTLING I Mario Röllig über seine Flucht aus der DDR"
https://www.youtube.com/watch?v=OlL0pN6lpuE&ab_channel=HYPERBOLE
Grammatik:
- repetition af de svage og stærke verbers bøjning.
- repetition af modalverber
- W-Wörter
Omfang ca. 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Austausch Nyborg Gymnasium - Duborg-Skole
Udveksling med Duborg-Skolen og Nyborg Gymnasium for følgende elever:
Rejsen dækker over 9 moduler.
2b Charlie, Mathilde T, Thenuja, Victor
2c Anton, Christian, Laura, Mathilde B. og Noah
2d Andrea og Emma
2e Emilie, Johanne B., Johanne V. og Albert
I forløbet har der været fokus på forskelle og ligheder mellem dansk-tysk-skolekultur.
Eleverne har været stået for værtsskab i Nyborg samt været indkvarteret i Flensborg hos familier med to kulturer.
De har lært om det danske mindretal at kende på tæt hold.
De elever, som ikke har været en del af rejsen har læst tekster om mindretallet:
- http://www.danskmindretal.dk/freundebuch/#16
- https://www.youtube.com/watch?v=fOFgD3gRUUU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamling
Vi øver mundtlig eksamenstræning
- Ved det grønne bord https://vdgb.dk/
- Glosetræning af gamle selvvalgte tekster
- På klassen har vi lavet mundtlig eksamenstræning med teksten Christa Moog: "Es ist 15 Uhr" (1988).
- Analysemodell für fiktionktion
- Analysemodell für Sachliteratur (non-fiktion)
- nyttige vendinger til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768442701",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768442701",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58768442701"
}