Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Mette Brylov
|
Hold
|
2023 Vø-x (1x Vø, 2x Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Virksomhedens indtjening
Kapitel 4 Indtægter og omkostninger: https://virksomhed.systime.dk/?id=394
Indtjening/likviditet, kapacitetsomkostninger, variable omkostninger og samlede omkostninger samt kalkulationer
Kapitel 5 Virksomhedens indtjening: https://virksomhed.systime.dk/?id=395
Dækningsbidrag og dækningsgrad, nulpunktsberegninger og virksomhedens resultatopgørelse
PBL-Opgave 5.1 Must Have som individuel skriftlig aflevering.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ PBL opgave 5.1 MustHave
|
21-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Virksomhedens forretningsplan
Kapitel 6 Virksomhedens forretningsplan og forretningsmodel: https://virksomhed.systime.dk/?id=396
Formålet er at give eleverne et indblik i hvordan virksomheden fra opstart og siden kontinuerligt skal arbejde med deres forretningsplan.
Se et afsnit af Løvens Hule med efterfølgende analyse af forretningsplanen med faglige begreber.
PBL forløb med forretningsmodellen Business Model Canvas om Joe & The Juice, samt gruppearbejde om elevernes egen Juice Bar med nyt koncept og udarbejdelse af forretningsplan.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhedens årsrapport
Kapitel 11 Årsrapporten: https://virksomhed.systime.dk/?id=475
Formålet med forløbet er at give eleverne et indblik i hvordan en virksomheds årsrapport er opbygget og hvilke elementer den indeholder. Gennemgang af de forskellige regnskabsklasser, generelle krav til årsrapporten, ledelsesberetningen, ledelsespåtegning, revisorerklæring.
Selve årsregnskabet med resultatopgørelse, balance, egenkapitalopgørelse og pengestrømsopgørelse samt noter.
PBL opgave om årsrapporten. Eleverne har i grupper arbejdet med følgende virksomheders årsrapporter:
Livingly Aps
Odense Marcipan A/S
Lemvigh-Müller A/S
Cykelpartner A/S
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ aflevering 2
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SO3 VØ og matematik
SO3 forløbet er et tværfagligt projekt med fagene VØ og matematik.
Hvert fag afgiver 10 moduler.
Eleverne arbejder med emnet prisfastsættelse og -optimering.
Dette SO-forløb er det første ud af i alt tre milepælsprojekter.
Arbejdsform og produkt:
Eleverne får udleveret en opgaveformulering, hvorefter de skal udarbejde en individuel opgave. Det betyder, at eleverne skal arbejde med alle de
taksonomiske niveauer på et begyndende niveau i dette projekt.
Opgaven skal ses som en mini-SOP.
Projektforløbet afsluttes med en mundtlig årsprøve, der træner det mundtlige forsvar af en opgave.
Opgaveformulering
Redegør for de virksomhedsøkonomiske aspekter ved prisfastsættelsen (teori om markeder, handlingsparametre, gevinstmaksimering og prisfastsættelsesmetoder).
Redegør for og undersøg, hvordan man prissætter optimalt vha. totalmetoden og enhedsmetoden både ved virksomhedsøkonomisk metode og matematisk modellering.
Analyser og løs ved hjælp af virksomhedsøkonomisk metode og matematisk modellering prisfastsættelsesproblemet for Fredagsbaren (se empiri til opgaveformuleringen).
Analyser desuden hvor mange ekstra øl, der skal sælges for at en reklamekampagne til 2000 kroner er lønsomt.
Diskuter og vurder de valgte metoders gyldighed i den givne situation.
Bilag: Skal indeholde løsning til VØ - opgaverne 31.9+31.10+31.11+31.12+31.13+31.14
Empiri til opgaveformuleringen: Prisfastsættelsesproblemet for Fredagsbaren
En fredagsbar vil gerne finde ud af, hvad de skal sætte prisen for en flaske øl til, hvis de vil have størst muligt overskud. De har derfor lavet en undersøgelse blandt en masse studerende og er nået frem til følgende sammenhæng mellem pris og afsætning:
Afsætning (øl) Pris
750 25
1750 20
2900 15
3750 12
4000 10
4500 8
I forbindelse med salg af flaskeøl, er der nogle omkostninger. Der er en fast udgift til leje af køleskab, som er på 200 kr., og så skal der indkøbes øl, hvilket er 4,63 kr. per flaske. Dog får de 1 kr. igen pr. flaske, da der som bekendt er pant på. Den ene krone kan derfor modregnes indkøbsprisen.
Læringsmål:
Fra bekendtgørelsen er der for Studieområdet fastsat en række faglige mål, som er listet nedenfor.
De mål, der ikke er i spil i dette milepælsprojekt, er markeret med gråt.
Eleverne skal på et begyndende niveau kunne:
Beherske relevante faglige mål i studieområdets fag
Analysere en problemstilling ved at kombinere viden og faglige metoder fra flere forskellige fag
Perspektivere besvarelsen af en problemstilling i forhold til kulturelle, økonomiske og politiske temaer i samtiden
Reflektere over forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger
Søge, udvælge og behandle relevant faglig information
Forholde sig kritisk til faglig information og eget arbejde
Formidle flerfaglige problemstillinger og resultater mundtligt og skriftligt
Beherske mundtlige og skriftlige fremstillingsformer.
Workshops:
• Taksonomi
• Formalia
• Metode
• Mundtligt forsvar
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Regnskabsanalyse
Kapitel 12 Økonomiske analyser: https://virksomhed.systime.dk/?id=500
Kapitel 13 Analyse af rentabilitet: https://virksomhed.systime.dk/?id=520
Kapitel 14 Analyse af indtjeningsevnen: https://virksomhed.systime.dk/?id=524
Kapitel 15 Analyse af kapitaltilpasningsevnen: https://virksomhed.systime.dk/?id=674
Kapitel 16 Analyser af soliditet og likviditet: https://virksomhed.systime.dk/?id=528
Formålet med forløbet er, at eleverne får en dybdegående forståelse for og evne til at foretage regnskabsanalyser.
Løbende løsning af opgaver fra bogen.
Længerevarende PBL forløb, hvor eleverne vælger to virksomheder fra samme branche, som de laver en fuld regnskabsanalyse på og samtidig laver en komparativ analyse af de to virksomheder. PBL forløbet afleveres som gruppeaflevering og afsluttes med fremlæggelse for klassen.
Skriftlig af levering af opgaverne:
13.6 + 13.7 Analyse af indtjeningsevnen
14.6 Analyse af kapitaltilpasningsevnen
15.17 Analyse af rentabilitet
samt PBL opgave om regnskabsanalyse med gruppefremlæggelser for klassen
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ aflevering 1
|
27-09-2024
|
VØ aflevering opgave 15.16
|
15-11-2024
|
PBL regnskabsanalyse
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
CSR Analyse og rapportering
Gennemgang af:
Kapitel 17 CSR: https://virksomhed.systime.dk/?id=1839
Kapitel 18 CSR rapportering og analyse: https://virksomhed.systime.dk/?id=1815
Forløbet afholdes som en del af SO4 om bæredygtighed sammen med faget engelsk.
VØ har lagt 8 moduler og engelsk har lagt 9 moduler i forløbet.
VØ har anvendt kernestof i CSR og engelsk har arbejdet med cirkulær økonomi og kommunikationsanalyse af CSR rapporter.
I VØ har der været fokus på tøjbranchen i Bangladesh, og arbejdsvilkårene for arbejderne i tøjindustrien, samt på den lokale forurening af miljøet.
Fokus på det moralske kompas, virksomhedernes ansvar overfor arbejdere i den fattige del af verden, FN's Global Compact og FN's verdensmål, Code of Conduct og CSR pyramiden.
Fokus på opgaver om shitstorms og CSR Rapportering.
I VØ forløbet blev der arbejdet med analyse af tekstilbranchens arbejde med CSR, som blev afsluttet med en PBL opgave bestående af en analyse af en positiv og en kritisk artikler om tøjbranchen indsats for CSR og bæredygtighed.
SO4 forløbet blev afsluttet med en blokdag, hvor eleverne arbejdede med workshops og øvelser i problemformulering, disposition, metode, projektbeskrivelse og med en aflevering i form af en PowerPoint med optagelse af lydindtaling. Fokus på hvordan VØ og engelsk tværfagligt kunne løse problemstillinger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Strategi
Kapitel 19 Strategiens kendetegn: https://virksomhed.systime.dk/?id=729
Kapitel 20 Strategisk analyse af eksterne forhold: https://virksomhed.systime.dk/?id=676
Kapitel 21 Strategisk analyse af interne forhold: https://virksomhed.systime.dk/?id=784
Kapitel 22 Den strategiske plan: https://virksomhed.systime.dk/?id=736
Kapitel 23 Udvikling af forretningsmodel: https://virksomhed.systime.dk/?id=749
Formålet med forløbet er, at eleverne får et grundigt indblik i alle aspekterne ved en virksomheds udvikling og vedligeholdelse af en strategisk plan.
Undervisning har været lærerstyret undervisning med en del gruppearbejde.
I slutningen af forløbet har eleverne arbejdet med et tværfagligt PBL forløb med fagene VØ og Afsætning med fokus på strategi. Det tværfaglige forløb indeholdt et virksomhedsbesøg i grupper hos lokale virksomheder i Nyborg. Eleverne skulle i dette PBL forløb aflevere en analyse af virksomhedens strategi.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2x Vø skr. prøve#2
|
12-03-2025
|
PP til fremlæggelser i strategiopgaver
|
13-03-2025
|
VØ eksamensopgave træning
|
27-04-2025
|
PBL VØ/Afsætning Strategi virksomhedsbesøg
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58782419991",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58782419991",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58782419991"
}