Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Henriette Buchwald Hindse, Mikkel Birkkjær Vingborg, Solvej Aaboe, Tanja Jensen
|
Hold
|
2023 Ma-y (1y Ma, 2y Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Vi arbejder med regnearternes hierarki og ligningers løsning (både grafisk og analytisk).
Førstegradsligninger og to ligninger med to ubekendte.
Funktionsbegrebet, herunder begreberne regneforskrift, graf, definitionsmængde og værdimængde, monotoniforhold
nulpunkter og fortegnsvariation.
Karakteristiske egenskaber ved lineære sammenhænge:
- hældning og skæring med akserne
- aflæse forskrift ud fra graf
- beregning af forskrift
- lineær vækst
- stykvis lineære funktioner
- anvendelse af lineære funktioner i virkeligheden
- lineær regression
Beviser
- bestemmelse af a og b ud fra to punkter
Litteratur
- Kapitlet om Grundlæggende matematik i "plus 1 hhx": https://plus1hhx.systime.dk/?id=2206
- Kapitel 3 i "plus 1 hhx": https://plus1hhx.systime.dk/?id=715
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Andengradspolynomier
I dette forløb blev følgende gennemgået:
- Andengradspolynomier og deres koefficienter
- Andengradspolynomiers toppunkt
- Monotoniforhold
- Løsning af andengradsligninger
- Nulreglen, nulpunkter og faktorisering
- Diskriminanten
- Funktionsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
I dette forløb blev følgende gennemgået:
- Procentvis ændring, fremskrivningsfaktor og vækstrate
- Eksponentielle funktioners forskrift, graf og koefficienter.
- Eksponentiel vækst
- Logaritmer til løsning af eksponentielle ligninger
- Fordoblingskonstant og halveringskonstant.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Finansielregning
I dette forløb blev følgende gennemgået:
- Kapitalfremskrivningsformlen
- Basale rentebegreber
- Annuitet vedrørende opsparing og gæld.
- Restgæld
- Amortiseringsplan
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øv jer på at isolere (finde) K_0, r og n. I viser det ved tavlen. (Se forrige modul i OneNote, hvor jeg gjorde det).
-
På siden "Sammenligning af og gennemsnitlig rente" skal opgave 1-4 laves hjemmefra.
-
Lektien her er videoafleveringen om opsparingsannuitet (se under opgaver)
-
Øv udledningen af formlen for gældsannuitet. En tilfældig fra klassen skal vise formlen ved tavlen.
-
Brug 3-5 min. på at spørge jeres forældre om, hvilken skostørrelse de bruger, og hvor mange søskende de har hver især (de bestemmer selv, hvem de tæller med som søskende, så pyt med gener og halvbror og papsøster). Skriv deres svar ned, så du kan hus
-
Tak for jeres input til forventningsafstemning. Jeg har læst alle, og I er enige om ikke at ønske lange foredrag, og at I gerne vil træne med en makker ude ved tavlerne.
-
Brug 5 min. på at øve dig på at gøre rede for de begreber, du kan se nedenfor, idet du fokuserer på korte og præcise formuleringer uden støtte af notater:
-
Medbring det, du fik lavet sidst, på dit talepapir. I får tid i modulet til at arbejde videre med det.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brug 5-10 min. på at repetere det, som vi havde om i 1. modul, idet du fokuserer på at kunne formulere begreberne på en præcis måde. Se link til den første side her: Se også undersiderne
-
Lektie: Brug 5-10 minutter på at lære beviset for, hvordan man beregner a, når man har to punkter på grafen. Vælg den type funktion, som du har valgt til første talepapir. Fokusér på at forklare starten af beviset grundigt, dvs. hvorfor du kan skrive
-
I modulet skal I gennemarbejde næste Onenote (se dato) selv. Solvej er fraværende, så I arbejder virtuelt.
-
Brug 10 minutter på at repetere begreberne fra 4. og 5. modul (fra tirsdag den 9/4), idet du fokuserer på størrelserne: median, spredning og varians.
-
I modulet skal I arbejde videre ifølge den plan, der ligger i her Onenote. Bliv sammen i jeres grupper. Hvis nogen ikke er i en gruppe, hopper I bare ind i en eksisterende gruppe.
-
Brug 10-15 min. på at repetere det, I har haft om inden for emnet statistik. Fokusér på de begreber, som du ikke havde hørt om før gymnasiet og forsøg at få styr på dem :-)
-
Brug desuden 10 min. på at se min generelle feedback på klassens talepapir 1 på siden Generelle rettelser til talepapir 1 i klassenotesbogen. Se desuden den egen feedback inde i din egen notesbog.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Modellering (rep. 1g)
Repetition af modellering fra 1g, som der blev arbejdet med i SO3.
- 4-fase-modellen
- Matematisk modellering og teori i VØ
- Mindstekrav knyttet til emnet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktioner
Karakteristiske egenskaber ved polynomier
- sammenhæng mellem grad og antal rødder
- beregning af nulpunkter for polynomier af højere grad end 2 (brug af nulreglen)
- sammenhæng mellem polynomiets grad og grafiske billede
- fortegnsundersøgelse
Regning med funktioner (summen, differensen, produktet, kvotienten af to funktioner, sammensatte funktioner)
Logaritmefunktioner
- at løse eksponentielle ligninger vha. logaritmer
- at løse ligninger, hvor ln og log indgår
- logartimeregneregler
Beviser: Regnereglerne for logaritmer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Chi-i-anden test
- Goodness of fit-test
- Uafhængighedstest
- Nulhypotese og alternativ hypotese
- Forventede værdier
- Kritisk værdi
- p-værdi
- Pivottabeller
- Chi-i-anden test i Excel (WordMat) og GeoGebra
- Konfidensintervaller
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Sekanter og tangenter
Definition og fortolkning af differentialkvotienten
Tretrinsreglen
Tangent og tangentligning
Regneregler for differentiation af f + g, f – g, k · f, f · g og f∘g
Monotoniforhold og funktionsanalyse
Optimering
Anvendelse af CAS-værktøj til differentiation
Beviser:
- Differentialkvotienten for lineære funktioner, andengradspolynomier, f+g, f-g, k · f og f · g
- Tangentens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning og statistiske tests
SANDSYNLIGHEDSREGNING
Grundlæggende begreber (udfald, udfaldsrum, hændelse,
komplementær hændelse, sandsynlighedsfelt)
Hændelser: Komplementær, disjunkte, fælles- og foreningshændelser
Venn-diagrammer
Kombinationer og permutationer
Binomialfordeling inkl. middelværdi, varians og spredning
KORT om normalfordeling
Approksimation fra binomialfordeling til normalfordeling
KONFIDENSINTERVALLER
Konfidensintervaller for en andel p
Konfidensintervaller for en middelværdi my
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lineær programmering
- Lineære ligninger og uligheder i to variable
- Systemer af lineære uligheder
- Polygonområde
- Kriteriefunktion
- Niveaulinjer
- Optimering: maksimering og minimering ved parallelforskydning af niveaulinjer og hjørneinspektion
BEVIS
- Niveaulinjens ligning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58785813500",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58785813500",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58785813500"
}