Nyborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nyborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Iø-x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Nyborg Gymnasium
Fag og niveau
International økonomi B
Lærer(e)
Heidi Høyer Nørregaard, Troels Riis Larsen
Hold
2023 Iø-x (
1x Iø
,
2x Iø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 IØ Basic
Titel 2
Forløb#2 Den danske velfærd
Titel 3
Forløb#3 Danmarks handel
Titel 4
Forløb 4: Pengepolitik, inflation mv
Titel 5
Forløb#5: International handel
Titel 6
Forløb 6: Eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 IØ Basic
Indhold
Kernestof:
International Økonomi Grundbog til B-niveau
iBog Systime.
Afsnit 2.1 Samfundsøkonomiske mål + 3.1 Økonomiske kredsløb.
Afsnit 3.4 Forsyningsbalancen
Afsnit 3.5 Multiplikator
Du skal færdiggøre opgaverne fra sidste modul, dvs. opgave 3.5 og 3.6 samt enten 3.9 eller 3.11.
Læs afsnit 3.3 Årets og faste priser
Afsnit 5.1+5.2
Lav opgaverne fra sidste uge færdige. Du finder dem på siden 1.3 Årets og faste priser.
Læs afsnit 5.3 Indkomstfordeling med fokus på at forstå Lorenzkurven.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Den danske velfærd
Forløbet omfatter kapitlerne:
Kapitel 7. Offentlige sektor og velfærd
Kapitel 8: Finanspolitik
Kapitel 14.1 Arbejdsmarkedspolitik
Forløbet har fokus på at forstå politikkernes handlemuligheder dels i forhold til borgernes krav og ønske om velfærdsydelser, dels i forhold til at håndtere økonomiske ubalancer, der opstår samt at diskutere og forholde sig kritisk til disse handlemuligheder.
Indhold
Kernestof:
International Økonomi Grundbog til B-niveau
iBog Systime.
Læs afsnit 7.4 om Konkurrencestaten.
Afsnit 7.5 Statsfinanserne
Læs afsnit 7.2 Den offentlige sektors udgifter.
Læs afsnit 7.3 Den offentlige sektors indtægter.
Forstå de fordelingsmæssige virkninger af den nye skattereform
Kapitel 8 Finanspolitik
Læs afsnit 8.0-8.1 om finanspolitik.
Læs afsnit 8.2 Finanspolitiske instrumenter.
Læs i afsnit 7.4 punkterne: Velfærdsstaten under pres, Den ændrede aldersfordeling og Konkurrencestaten.
Læs afsnit 14.1 om Arbejdsmarkedspolitik.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Momsnedsættelse
17-03-2024
Opgave om momsnedsættelse
31-03-2024
Frivilligt: Notat til beskæftigelsesministeren
06-04-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Danmarks handel
Forløbet omfatter følgende kapitler i Kureers IØB:
18. Danmarks handel
9. Betalingsbalance og kapitalbalance
10. Valuta
13.1 Valutapolitik
Forløbet er tværfagligt med Samfundsfag C, hvor der arbejdes med EU's Indre Marked og konkurrenceevne.
Indhold
Kernestof:
International Økonomi Grundbog til B-niveau
iBog Systime.
Læs kapitel 18 Danmarks handel.
Kapitel 9 Betalings- og kapitalbalance
Kapitel 10 Valuta
Læs afsnit 10.7 Kronekursen og Propmodellen.
Læs afsnit 10.4 om EU's Økonomiske og Monetær union.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4: Pengepolitik, inflation mv
Henrik Kureer: Kapitel 12-14, 16-17:
https://iob.systime.dk/?id=1484
Indhold
Kernestof:
Hej 2XJeg er jeres nye lærer i International Økonomi. Vi starter ud med repetition af helt basale begreber i International Økonomi. Det er ting såsom samfundsøkonomiske mål, det økonomiske kredsløb og finanspolitik. Hvis du ikke har helt styr på det,
Vi fortsætter repetition og slutter af med en test i kapitel 4-8 i Henrik Kureers bog, International Økonomi B, Forside | International økonomi B (systime.dk)
Læs: Afsnit kapitel 12 - til og med - 12.2 (med underafsnit) om pengepolitik: 12 Pengepolitik | International økonomi B (systime.dk).
I skal læse kapitel 12.3 og 12.4 om pengepolitik: 12.3 Pengepolitikken i Danmark | International økonomi B (systime.dk)
Vi starter på inflation: Læs kapitel 16 til og med 16.2: 16 Inflation | International økonomi B (systime.dk).
Vi læser i klassen: 16.3 og 16.4: 16.3 Bekæmpelse af inflation | International økonomi B (systime.dk)
Læs kapitel 17 om makroøkonomisk landeanalyse: 17 Makroøkonomisk landeanalyse | International økonomi B (systime.dk).
Vi arbejder med opgaverne I har afleveret. Lektien er den samme som sidst: 17 Makroøkonomisk landeanalyse | International økonomi B (systime.dk)
Igen er lektien: 17 Makroøkonomisk landeanalyse | International økonomi B (systime.dk).
I arbejder videre med jeres landeanalyse med udgangspunkt i statistikbanken.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5: International handel
Henrik Kureer: Kapitel 17 til og med 25.
Indhold
Kernestof:
Alle jeres landeanalyser skal være færdige til timens start - og nogle grupper vil efter tilfældighedsprincippet blive udvalgt til at få fremvist deres power point. I skal hver især lægge det ind i jeres One Note
Lav opgaven om Polen fra 5.8 (Redegør for polens økonomi siden 2020 og diskuter prognosen for Polens økonomi). I skal i samme grupper som sidst lave en Power Point med lyd (husk at tale højt og tydeligt når I laver den).
Vi går over til et nyt emne - nemlig handel. Først kigger vi lidt på den historieske udvikling - fra slavehandel til globalisering. Læs derfor kapitel 20 til og med afsnit 2.: 20 Verdenshandelens udvikling og fordeling | International økonomi B (syst
Vi starter blidt op uden lektier
I skal have læst afsnit 20.4: 20.4 Eksport, ulande og teknologisk niveau | International økonomi B (systime.dk)
Læs afsnit 21 til og med 21.3: 21 Globaliseringen af verdensøkonomien | International økonomi B (systime.dk)
I skal have læst afsnit 21.4 til og med 21.6 som lektier til timen: 21.4 Globaliseringens årsager | International økonomi B
Læs kapitel til og med afsnit 22.2: 22 Teorier om handel | International økonomi B
Læs resten af kapitel 22 - fra 22.3 til og med 22.4: 22.3 Krugman og New Trade Theory | International økonomi B
Ingen lektier. Vi bliver kortvarigt ved handelsteori.
Læs kapitel 23 til og med 23.2: 23 Frihandel kontra protektionisme | International økonomi B:
Læs resten af kapitel 23 fra 23.3 til 23.4: https://iob.systime.dk/?id=1314
Vi læser hele kapitel 24 om forskelige relevante organisationer: 24 Internationale organisationer | International økonomi B
Læs! kapitel 24 til i dag: 24 Internationale organisationer | International økonomi B
Læs kapitel 25: 25 Den Europæiske Union | International økonomi B.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 6: Eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
Vi genopfrisker noget om konkurrenceevnen. Hvis I har brug for det så læs/ se videoer fra kapitel 13: 13 Konkurrenceevneforbedrende politik | International økonomi B
Læs eller genlæs kapitel 19: 19 Konkurrenceevne | International økonomi B. Skriv til mig, hvis I ikke har arbejdet med det tidligere.
Lektie: Lav opgave 19.6: Øvelsesopgave 19.6 Opstil en pilemodelOm løn og konkurrenceevne (Webvisning)
I arbejder videre med opgaverne i grupper: 2.4. Konkurrenceevne 3 - PBL (Webvisning)
Den første time bruges til at lave jeres opgave. Derefter vil gruppe 6 fremlægge og få spørgsmål. Der er max.10 minutter til hver del. Se grupper og opgave her: 2.4. Konkurrenceevne 3 - PBL (Webvisning)
I skal være klar med fremlæggelser af PBL:Selve fremlæggelsen skal vare 5-10 minutter og tilsvarende skal I være klar på at svare på spørgsmål i 5-10 minutter.
Gruppe 5 skal fremlægge :-)
LHF vil komme forbi og informere (se note).
I arbejder videre med de redegørende spørgsmål.
Tabeller og figurer (Webvisning)
Fremlæggelse af jeres foreløbige resultater i eksamensprojektet: Hvad er I kommet frem til:
I arbejder selv. Jeg vil kort komme ned og tage fravær.
Gruppe 7 præsenterer
I arbejder med synopsis. Grupperne 1, 2 og 3 skal bruge tid på en fremlæggelse af jeres endelige projekt. Hovedfokus skal være på jeres resultater af analysen og jeres diskussion.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58794743038", "T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58794743038", "H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58794743038" }