Holdet 2023 da-p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Dorthe Almose Videsen
Hold 2023 da-p (1p da, 2p da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk i praksis - selvvalgt dansk roman
Titel 2 Det folkelige i litteraturen - middelalder
Titel 3 Journalistik og nyhedsformidling
Titel 4 Dokumentarisme værk -Testamentet
Titel 5 Nyeste tid - værk Tyverier af Thomas Korsgaard
Titel 6 Romantikken og H.C. Andersen
Titel 7 Oplysningstiden og Holberg - værk Jeppe på Bjerget
Titel 8 Argumentation og retorik
Titel 9 Reklamer - værk: kampagne for DSB
Titel 10 MSO - mindre skriftlig opgave - skriftlighed
Titel 11 Dansk rap - i tekst og musik
Titel 12 Tove Ditlevsens forfatterskab værk samlede digte
Titel 13 Industralisering og det moderne gennembrud

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk i praksis - selvvalgt dansk roman

Danskfaget i praksis - som optakt til første PP1-forløb, som omhandler præsentation og introuktion til elevernes kommende valg af uddannelse og karriere/arbejde.
I PP1-forløbet kommer forskellige repræsentanter og fortæller om deres fag og erhverv og om deres  job som skolelærer, pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og politi- og fængselsbetjent.

Inden introduceres eleverne for tekster med et tematisk fokus på sundhed, pædagogik, forsvar og kommunikation.

Lige ledes introduceres der til forskellige litterære genrer, forskellen mellem fakta og fiktion, tekstanalysens grundbegreber og metoder, dokumentatisme/reality/film, argumentationsanalyse - Toulmins model, appelformer m.v.

Bagrund - Intro til analysevejledninger i "Håndbog til dansk" (i-bog)  og oversigt til film og billeder (i fysisk udgave er det siderne 307-360) og kap. 2,3 og 4 (minus 4.11 diskursanalyse) om litteraturanalyse, sproglige billeder og stilistik + fakta og fiktion.

Primærtekster:
Cecilie LInd: Scarykost (prosadigt), 2016
Vita Andersen, Inidigo,
Mads Kastrup, Det bedste for Kalle, 2010
S.S. Blicher : Sig nærmer tiden (digt)
Børnepsykolog John Halse . : Det perfekte familieliv findes ikke, JP26.06, 2017
Dion Sommer : Ekspert om curligforældre: det er et fantom, der findes simpelthen ikke, JP, 26.06, 2017
Sebastian Bunes: Min familie, 2017
Peter Seeberg, Patienten
FN´s børnekonvention
Dokumentar: presset ungdom, TV2, august 2023
TV- drama, afs. 1 : Huset, DR-drama, 2023



Eleverne læser selvvalgt værk i forbindelse med forløb og skriver anmeldelse:
Selvvalgt værk – læst i efteråret 2023 – 2p

Alberte: Kvinden i buret. Forfatter Jussi Adler-Olsen
Andrea: Aldrig mere fri  Sarah Blædel
Axel: Titel: Maze Runner Forfatter: James Dashner
Clara: Hilsner fra de døde af Stuart MacBride.
Daniella: Dan Turell Mord på markedet
Emilie, Emmelie, Kamille: Anne Todd Efter mødet
Emma: sommer uden dig Jenny Hen
Freja: Tag gaden tilbage af Sara Blædel
Ida:Sår af Sara Blædel
Julie: Det eneste jeg ønsker mig- Caroline Ørsum

Karen: Au pair, med Kim Fupz Aakeson og Sanne Munk Jensen

Karl: Det forsømte frår

Liane : Læg en besked
Forfatteren af min bog er Naiha Khiljee
Mads, Marcus : Hvis der skulle komme et menneske forbi” af Thomas Korsgaard
Mathilde: manden som påskud” som er en dansk bog der er skrevet af Dorrit Willumsen
Nanna:Pans hemmelighed
Nicole: skatSkatteøen, forfatter R. L. Stevenson, 1882

Nynne: Det ender med os.
Forfatter: Colleen Hoover.

Noah: Mysteriet i Genbrugsen af Anna Grue

Said: Eouard Louis med romanen ”Færdig med Eddy Bellegueule”,
Trung: alting og ulla vilstrup
Forfatter: Kim Fupz Aakeson

Forløbets formål:
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale
fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

(ca. 400 sider)










Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det folkelige i litteraturen - middelalder

I et tværfagligt emnemæssigt samarbejde med historie. Eleverne har efterfølgende skrevet i historieopgave om dansk middelalder

Baggrundslæsning: afsnit om middelalderen i "Litteraturhistorien på langs og tværs, Systime, 3. udg., 2020 (kopi)

Primærtekster:
Hr. Bøsmer I Elverhjem (folkevise)
Ebbe Skammelssøn (folkevise)

Kalkmaleri: Elmerlundsmesteren

Folkeeventyr: Kong Lindorm

Forløbets formål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster


(Omfang: ca. 50 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Journalistik og nyhedsformidling

Intro til kommunikationssituationen og nyhedsformidling i særligt trykte, men også visuelle medier. Medierne som vagthund og 4. statsmagt.
Oplæg om klassiske og moderne/balancerede nyheder, nyhedskriterier, avisens debat og informationsgenrer, særligt fortællende journalistik.

Baggrundslæsning: Håndbog til dansk afs. 2 (fakta og fiktion), afs. 5.1 avisjournalistik.

Avisen i undervisningen - forskellige avisgenrer, stofområder, nyhedstrekanten, vinkling .v. - https://www.youtube.com/watch?v=l4HURoBPaJs

Målgrupper - Mineravamodellen

Oplagstal: https://webtest.kantargallup.dk/storage/reports/March2021/i8zkBMhbnA1mYY1yWfnX.pdf

Fælles analyse af tv-indslag : Tuberkulose på Thisted gymnasium, (DR, tv-avisen) - forsider og ledere og andre artikler fra udvalgte aviser i uge 39 2021.

Eleverne har desuden skrevet (individuelt og i grupper) mindre artikler ifa. reportage fra NG, anmeldelse, fortællende (essay) lignende artikel.

Kreative skriveopgaver undervejs

Forløbets formål:
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber

(omfang: ca. 150 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentarisme værk -Testamentet

Eleverne  har i dette forløb arbejdet med den visuelle og indholdsmæssige side af dokumentar- og realitygenren, hvor de har fået kendskab til de seks forskellige dokumentargenrer, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder samt filmtekniske virkemidler.

Eleverne har desuden diskuteret dokumentargenrens troværdighed og hvordan de kan være dagsordensættende i samfundsdebatten. Ligeledes har klassen arbejdet med reality-genren i danske medier og fremlagt karakteristika og analyse af udvalgte programmer. Sat i perspektiv til vores senmoderne medievirkelighed, hvor de forskellige medieplatforme i højere grad er blevet integreret (multimodalitet).
Endvidere har eleverne arbejde specifikt med at kunne analysere filmiske og dramaturgiske virkemidler bl.a. ved at lave citatanalyse.

Baggrundslæsning : Håndbog til dansk,  afs. 5.2 og 5.3 om film og dokumentar- og realitygenren

Leksikon til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Klassen har arbejdet særligt indgående med af :

"Skeletterne i Skat", første3 min. afs. 1, DR2   (citat-analyse/filmiske virkemidler)
"Simon Spies og morgenbolledamerne"; DR 1, 2016 (fokus: vinkling og kilder og troværdighed)

"Ung, nøgen og udstillet, afs. 1, DR 1, 2016 (fokus: hvad er dagsordensættende - digital dannelse med udgangspunkt i nedensstående:

dannelse)https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2019/9054 og https://www.odense.dk/cybercrime/beskyt-dig-online/hvad-siger-loven

https://www.dr.dk/nyheder/indland/pigen-fra-umbrella-sagen-staar-frem-politiet-gjorde-intet-stoppe-video


Værklæsning: (dybdegående indholdsmæssig og filmisk analyse af dokumentaren "Testamentet" af Christian Sønderby, DR og DFI, 2011 (Værk).

Elevfremlæggelser af udvalgte realityprogrammer : Vild i vildmarken, Paradise, Alle elsker Sian, Landmand søger kærlighed, Sporløs, Over Atlanten, Min søster ser spøgelser, Ex on the beach

Forløbets formål:
- At få kendskab til:
○ dokumentargenrerne; den dybdeborende, observerende, deltagende, refleksive, poetiske, dramatiserende.
○ autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder
○ filmtekniske indstillinger og de mest kendte filmiske virkemidler
- At analysere en dokumentar (både indhold og de filmiske virkemidler)
- At diskutere dokumentargenrens troværdighed


(ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Nyeste tid - værk Tyverier af Thomas Korsgaard

Baggrundslæsning: nyeste tid og Thomas Korsgaard (i onenote om tendenser i nyeste litteratur og autofiktion)
Håndbog til dansk kap. 3 om litteratur

https://litteratursiden.dk/temaer/dansk-litteratur-i-2010erne

https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas

https://litteratursiden.dk/forfattere/thomas-korsgaard + https://litteratursiden.dk/anmeldelser/tyverier-af-thomas-korsgaard

Litteraturudsendelse
K2 ( 29.09.2019 )


Værkanalyse: Thomas Korsgaard, Tyverier (novellesamling), 2019
Novellesamlingen udleveres i bogform og kan findes i NOTA og Link til e-reolen - Her kan du læse novellerne fra samlingen "Tyverier" af Thomas Korsgaard,


Forløbets formål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

(Omfang: ca. 300 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romantikken og H.C. Andersen

Baggrundslæsning:

Dokumentar: 1800 tallet på vrangen, afsnit 1, DR

https://faktalink.dk/titelliste/roma

Lærernoter om sproget og det stilistiske i H.C. Andersens digtning

https://www.kanon14.dk/hc-andersen


Elevnoter og oplæg om forskellen ml. folke- og kunsteventyr

Primærtekster:
Oehlenschlager: Guldhornene, 1803 (uddrag - oplæst)

Fædrelandssange:
Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
Oehlenschlager: Der er et yndigt land, 1823
H.C. Andersen: I danmark er jeg født, 1850
perspektivering: Natscha : Giv mig Danmark tilbage og Isam B: I Danmark er jeg født

Eventyr (fælles læsning):
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, 1848
H.C. Andersen: Skyggen, 1851 (oplæst)



Kreative øvelser:
Eleverne arbejder med selvvalgte eventyr analytisk og omskriver et eventyr, der læses højt for førskolebørnene i daginstitutionen. Desuden  skriver eleverne egen fædrelandssang, der fremføres for klassen.

Litterær orienteringsløb om romantikken (på skolen)

Forløbets formål:

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlig fremstillingsformer



(omfang: ca. 150 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Oplysningstiden og Holberg - værk Jeppe på Bjerget

Værklæsning Jeppe på bjerget. Eleverne har læst første og sidste akt i Holbergs komedie. Derefter set den filmatiserede udgave med Buster Lrsen i hovedrollen. Elevopgaver med at arbejde med dramaet.

Læreroplæg om komedien som genre.
Podcast om Holberg :
https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg


Forløbets formål:

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlig fremstillingsformer

(omfang a. 50 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Argumentation og retorik


Gennemgang af det retoriske pentagram, kommunikationssituationen, Toulmins argumentationsanalyse (den udvidede model), retoriske vikremidler, appelformer og forskellige argumentatoriske kneb og former.

Baggrundslæsning: Håndbog til dansk, systime, 4. udg., 2017 afsnit 4.9-4.10

Tekster, læst fælles:
Mette Frederiksens nytårstale 2019/20

Dronningens nytårstale 2022

1. Maj tale af Line Knutzon

Skriftligt: - stileoplæg debatterende artikel : udskamning af offentlige personer som onkel Reje og analyserend e artikel  - Kong Frederiks tale til regenten if,. 50 jubilæet (HF eksamenssæt 2024)

Forløbets formål:

– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder










(omfang ca. 100 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Reklamer - værk: kampagne for DSB


Baggrundslæsning: Håndbog til dansk - afs. om reklameanalyse 5.5, 5.6, og 5.7 (afs. sociale meider) + (repetition af argumentations og retorisk analyse afs. 4.10 og 4.12)

Læreroplæg om reklameanalyse

Elevoplæg : analyser af selvvalgte reklamer


Værk: analyse af "Benjamin overtager DSB" - reklamevideo med Benjamin Hav. Reklame og retorisk analyse + analyse af dramaturgiske og filmiske virkemidler.
https://www.youtube.com/watch?v=jHVdNZxOEd0

Afleveres som individuel besvarelse

Forløbets formål:
Forløbets formål:
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber

(omfang ca. 100 sider)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 MSO - mindre skriftlig opgave - skriftlighed


Formålet er at øve sig på at skrive en større skriftlig opgave, inden I skal skrive den rigtige SSO.

Formål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.

(omfang ca. 25 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dansk rap - i tekst og musik

Baggrundslæsning:  Rap - rim, rytme, reaktion af Magnus Riisager, Dansklærerforeningens forlag, 2019. Kap. om formål, virkemidler, flow og musiske virkemidler

Lars Bukdahl : Poesi der, 200 (afsnit med løgringemodellen)



Primætekster:

Fælles analyse:
Mass  Ebdrup:  Tillyk med det, 2007

Yahya Hassan, Barndom, 2013

Digtet BARNDOM på svensk og norsk

https://svenska.yle.fi/a/7-772573
https://www.boktips.no/dikt/dikt-om-livet/barndom-av-yahya-hassan/


Eleverne har desuden arbejdet i grupper med sproglig analyse af selvvalgt dansk kunster og raptekst og kreativ opgave med produktion af egen rap

Film om rapkunstneren Chilli : Ækte vare, 2014

Forløbets formål:
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning


(omfang: ca. 75 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Tove Ditlevsens forfatterskab værk samlede digte

Værklæsning: Der bor en ung pige i mig, der ikke vil dø. Tove Ditlevsen digte i udvalg ved Olga Ravn. Efterordet af Ravn læses som baggrundstekst til forfatterskabet og intro til Ditlevsens digte.

Elevfremlæggelser af udvalgte Tove Ditlevsen digte

Fælles analyse af digtet "Barndommens gade" og novelle "Dolken" og film "Barndommens gade"

Baggrund om forfatteren:

Mick Øgendal og de store forfattere : Tove Ditlevsen, DR

Litteratursiden og forfatterweb om forfatteren

Forfatterskabet og Ditlevsens realisme perspektiveres til modernismen og særligt Klaus Rifbjergs forfatterskab - repræsenteret ved digtet "Det er blevet os pålagt"

Forløbets formål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Omfang: ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Industralisering og det moderne gennembrud


I forløbet vil der i dansk  bl.a. fokuseres på
- Det moderne gennembruds litterære projekt og Georg Brandes ønske om "problemer under debat", herunder kritisk realisme, de 3 K'er, naturalisme mv.
-Realisme og naturalisme som skrivestil og menneskesyn
-impressionisme (i litteratur og maleri)
- Sædelighedsfejden
- Synet på ægteskab og kønsroller i 1800-tallet (biedermeier og DMG)
- Litteraturen som et middel til at skabe samfundsforandringer
- Det moderne gennembrud som særligt studeret periode


Baggrundslæsning:

afs. om det moderne gennembrud -  link til youtube (forelæsning om DMG)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5141
https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Det_folkelige_gennembrud

Dokumentar: 1800 tllet på vrangen - afs. 7, DR

Billeder fra perioden (elevernes egne billedanalyse - fremlæggelser):

https://open.smk.dk/theme/19

https://www.maleribasen.dk/hvad-er-impressionisme.asp

https://dansksiderne.dk/index.php?id=3450

https://lex.dk/P.S._Kr%C3%B8yer

Primærtekster:
Henrik Pontoppidan : Ane-Mette (uddrag af novellen)
Amalie Skram : Constance Ring (uddrag af romanen - besøg hos præsten og anmodning om skilsmisse)
J.P. Jacobsen: Fru. Marie Grubbe (uddrag fra forskellige passager i romanen , der viser hovedpersonens udvikling)
Louis Pio : tale "Nu dages der brødre" (tale)
Herman Bang : En balkjole (novelle)

Det folkelige gennembrud:
Martin Andersen Nexø : En lønningsdag (novelle)
Peller Erobren (film af Bille August)

Johannes V. Jensen: Bo´l (novelle)

Forløbets formål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

(omfang ca. 200 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer