Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Dorthe Almose Videsen
|
Hold
|
2023 da-p (1p da, 2p da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk i praksis - selvvalgt dansk roman
Danskfaget i praksis - som optakt til første PP1-forløb, som omhandler præsentation og introuktion til elevernes kommende valg af uddannelse og karriere/arbejde.
I PP1-forløbet kommer forskellige repræsentanter og fortæller om deres fag og erhverv og om deres job som skolelærer, pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og politi- og fængselsbetjent.
Inden introduceres eleverne for tekster med et tematisk fokus på sundhed, pædagogik, forsvar og kommunikation.
Lige ledes introduceres der til forskellige litterære genrer, forskellen mellem fakta og fiktion, tekstanalysens grundbegreber og metoder, dokumentatisme/reality/film, argumentationsanalyse - Toulmins model, appelformer m.v.
Bagrund - Intro til analysevejledninger i "Håndbog til dansk" (i-bog) og oversigt til film og billeder (i fysisk udgave er det siderne 307-360) og kap. 2,3 og 4 (minus 4.11 diskursanalyse) om litteraturanalyse, sproglige billeder og stilistik + fakta og fiktion.
Primærtekster:
Cecilie LInd: Scarykost (prosadigt), 2016
Vita Andersen, Inidigo,
Mads Kastrup, Det bedste for Kalle, 2010
S.S. Blicher : Sig nærmer tiden (digt)
Børnepsykolog John Halse . : Det perfekte familieliv findes ikke, JP26.06, 2017
Dion Sommer : Ekspert om curligforældre: det er et fantom, der findes simpelthen ikke, JP, 26.06, 2017
Sebastian Bunes: Min familie, 2017
Peter Seeberg, Patienten
FN´s børnekonvention
Dokumentar: presset ungdom, TV2, august 2023
TV- drama, afs. 1 : Huset, DR-drama, 2023
Eleverne læser selvvalgt værk i forbindelse med forløb og skriver anmeldelse:
Selvvalgt værk – læst i efteråret 2023 – 2p
Alberte: Kvinden i buret. Forfatter Jussi Adler-Olsen
Andrea: Aldrig mere fri Sarah Blædel
Axel: Titel: Maze Runner Forfatter: James Dashner
Clara: Hilsner fra de døde af Stuart MacBride.
Daniella: Dan Turell Mord på markedet
Emilie, Emmelie, Kamille: Anne Todd Efter mødet
Emma: sommer uden dig Jenny Hen
Freja: Tag gaden tilbage af Sara Blædel
Ida:Sår af Sara Blædel
Julie: Det eneste jeg ønsker mig- Caroline Ørsum
Karen: Au pair, med Kim Fupz Aakeson og Sanne Munk Jensen
Karl: Det forsømte frår
Liane : Læg en besked
Forfatteren af min bog er Naiha Khiljee
Mads, Marcus : Hvis der skulle komme et menneske forbi” af Thomas Korsgaard
Mathilde: manden som påskud” som er en dansk bog der er skrevet af Dorrit Willumsen
Nanna:Pans hemmelighed
Nicole: skatSkatteøen, forfatter R. L. Stevenson, 1882
Nynne: Det ender med os.
Forfatter: Colleen Hoover.
Noah: Mysteriet i Genbrugsen af Anna Grue
Said: Eouard Louis med romanen ”Færdig med Eddy Bellegueule”,
Trung: alting og ulla vilstrup
Forfatter: Kim Fupz Aakeson
Forløbets formål:
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale
fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
(ca. 400 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det folkelige i litteraturen - middelalder
I et tværfagligt emnemæssigt samarbejde med historie. Eleverne har efterfølgende skrevet i historieopgave om dansk middelalder
Baggrundslæsning: afsnit om middelalderen i "Litteraturhistorien på langs og tværs, Systime, 3. udg., 2020 (kopi)
Primærtekster:
Hr. Bøsmer I Elverhjem (folkevise)
Ebbe Skammelssøn (folkevise)
Kalkmaleri: Elmerlundsmesteren
Folkeeventyr: Kong Lindorm
Forløbets formål:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
(Omfang: ca. 50 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Journalistik og nyhedsformidling
Intro til kommunikationssituationen og nyhedsformidling i særligt trykte, men også visuelle medier. Medierne som vagthund og 4. statsmagt.
Oplæg om klassiske og moderne/balancerede nyheder, nyhedskriterier, avisens debat og informationsgenrer, særligt fortællende journalistik.
Baggrundslæsning: Håndbog til dansk afs. 2 (fakta og fiktion), afs. 5.1 avisjournalistik.
Avisen i undervisningen - forskellige avisgenrer, stofområder, nyhedstrekanten, vinkling .v. - https://www.youtube.com/watch?v=l4HURoBPaJs
Målgrupper - Mineravamodellen
Oplagstal: https://webtest.kantargallup.dk/storage/reports/March2021/i8zkBMhbnA1mYY1yWfnX.pdf
Fælles analyse af tv-indslag : Tuberkulose på Thisted gymnasium, (DR, tv-avisen) - forsider og ledere og andre artikler fra udvalgte aviser i uge 39 2021.
Eleverne har desuden skrevet (individuelt og i grupper) mindre artikler ifa. reportage fra NG, anmeldelse, fortællende (essay) lignende artikel.
Kreative skriveopgaver undervejs
Forløbets formål:
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
(omfang: ca. 150 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentarisme værk -Testamentet
Eleverne har i dette forløb arbejdet med den visuelle og indholdsmæssige side af dokumentar- og realitygenren, hvor de har fået kendskab til de seks forskellige dokumentargenrer, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder samt filmtekniske virkemidler.
Eleverne har desuden diskuteret dokumentargenrens troværdighed og hvordan de kan være dagsordensættende i samfundsdebatten. Ligeledes har klassen arbejdet med reality-genren i danske medier og fremlagt karakteristika og analyse af udvalgte programmer. Sat i perspektiv til vores senmoderne medievirkelighed, hvor de forskellige medieplatforme i højere grad er blevet integreret (multimodalitet).
Endvidere har eleverne arbejde specifikt med at kunne analysere filmiske og dramaturgiske virkemidler bl.a. ved at lave citatanalyse.
Baggrundslæsning : Håndbog til dansk, afs. 5.2 og 5.3 om film og dokumentar- og realitygenren
Leksikon til filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Klassen har arbejdet særligt indgående med af :
"Skeletterne i Skat", første3 min. afs. 1, DR2 (citat-analyse/filmiske virkemidler)
"Simon Spies og morgenbolledamerne"; DR 1, 2016 (fokus: vinkling og kilder og troværdighed)
"Ung, nøgen og udstillet, afs. 1, DR 1, 2016 (fokus: hvad er dagsordensættende - digital dannelse med udgangspunkt i nedensstående:
dannelse)https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2019/9054 og https://www.odense.dk/cybercrime/beskyt-dig-online/hvad-siger-loven
https://www.dr.dk/nyheder/indland/pigen-fra-umbrella-sagen-staar-frem-politiet-gjorde-intet-stoppe-video
Værklæsning: (dybdegående indholdsmæssig og filmisk analyse af dokumentaren "Testamentet" af Christian Sønderby, DR og DFI, 2011 (Værk).
Elevfremlæggelser af udvalgte realityprogrammer : Vild i vildmarken, Paradise, Alle elsker Sian, Landmand søger kærlighed, Sporløs, Over Atlanten, Min søster ser spøgelser, Ex on the beach
Forløbets formål:
- At få kendskab til:
○ dokumentargenrerne; den dybdeborende, observerende, deltagende, refleksive, poetiske, dramatiserende.
○ autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder
○ filmtekniske indstillinger og de mest kendte filmiske virkemidler
- At analysere en dokumentar (både indhold og de filmiske virkemidler)
- At diskutere dokumentargenrens troværdighed
(ca. 300 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken og H.C. Andersen
Baggrundslæsning:
Dokumentar: 1800 tallet på vrangen, afsnit 1, DR
https://faktalink.dk/titelliste/roma
Lærernoter om sproget og det stilistiske i H.C. Andersens digtning
https://www.kanon14.dk/hc-andersen
Elevnoter og oplæg om forskellen ml. folke- og kunsteventyr
Primærtekster:
Oehlenschlager: Guldhornene, 1803 (uddrag - oplæst)
Fædrelandssange:
Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
Oehlenschlager: Der er et yndigt land, 1823
H.C. Andersen: I danmark er jeg født, 1850
perspektivering: Natscha : Giv mig Danmark tilbage og Isam B: I Danmark er jeg født
Eventyr (fælles læsning):
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, 1848
H.C. Andersen: Skyggen, 1851 (oplæst)
Kreative øvelser:
Eleverne arbejder med selvvalgte eventyr analytisk og omskriver et eventyr, der læses højt for førskolebørnene i daginstitutionen. Desuden skriver eleverne egen fædrelandssang, der fremføres for klassen.
Litterær orienteringsløb om romantikken (på skolen)
Forløbets formål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlig fremstillingsformer
(omfang: ca. 150 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Oplysningstiden og Holberg - værk Jeppe på Bjerget
Værklæsning Jeppe på bjerget. Eleverne har læst første og sidste akt i Holbergs komedie. Derefter set den filmatiserede udgave med Buster Lrsen i hovedrollen. Elevopgaver med at arbejde med dramaet.
Læreroplæg om komedien som genre.
Podcast om Holberg :
https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg
Forløbets formål:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlig fremstillingsformer
(omfang a. 50 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Argumentation og retorik
Gennemgang af det retoriske pentagram, kommunikationssituationen, Toulmins argumentationsanalyse (den udvidede model), retoriske vikremidler, appelformer og forskellige argumentatoriske kneb og former.
Baggrundslæsning: Håndbog til dansk, systime, 4. udg., 2017 afsnit 4.9-4.10
Tekster, læst fælles:
Mette Frederiksens nytårstale 2019/20
Dronningens nytårstale 2022
1. Maj tale af Line Knutzon
Skriftligt: - stileoplæg debatterende artikel : udskamning af offentlige personer som onkel Reje og analyserend e artikel - Kong Frederiks tale til regenten if,. 50 jubilæet (HF eksamenssæt 2024)
Forløbets formål:
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
(omfang ca. 100 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Reklamer - værk: kampagne for DSB
Baggrundslæsning: Håndbog til dansk - afs. om reklameanalyse 5.5, 5.6, og 5.7 (afs. sociale meider) + (repetition af argumentations og retorisk analyse afs. 4.10 og 4.12)
Læreroplæg om reklameanalyse
Elevoplæg : analyser af selvvalgte reklamer
Værk: analyse af "Benjamin overtager DSB" - reklamevideo med Benjamin Hav. Reklame og retorisk analyse + analyse af dramaturgiske og filmiske virkemidler.
https://www.youtube.com/watch?v=jHVdNZxOEd0
Afleveres som individuel besvarelse
Forløbets formål:
Forløbets formål:
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
(omfang ca. 100 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
MSO - mindre skriftlig opgave - skriftlighed
Formålet er at øve sig på at skrive en større skriftlig opgave, inden I skal skrive den rigtige SSO.
Formål:
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
(omfang ca. 25 sider)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dansk rap - i tekst og musik
Baggrundslæsning: Rap - rim, rytme, reaktion af Magnus Riisager, Dansklærerforeningens forlag, 2019. Kap. om formål, virkemidler, flow og musiske virkemidler
Lars Bukdahl : Poesi der, 200 (afsnit med løgringemodellen)
Primætekster:
Fælles analyse:
Mass Ebdrup: Tillyk med det, 2007
Yahya Hassan, Barndom, 2013
Digtet BARNDOM på svensk og norsk
https://svenska.yle.fi/a/7-772573
https://www.boktips.no/dikt/dikt-om-livet/barndom-av-yahya-hassan/
Eleverne har desuden arbejdet i grupper med sproglig analyse af selvvalgt dansk kunster og raptekst og kreativ opgave med produktion af egen rap
Film om rapkunstneren Chilli : Ækte vare, 2014
Forløbets formål:
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
(omfang: ca. 75 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Tove Ditlevsens forfatterskab værk samlede digte
Værklæsning: Der bor en ung pige i mig, der ikke vil dø. Tove Ditlevsen digte i udvalg ved Olga Ravn. Efterordet af Ravn læses som baggrundstekst til forfatterskabet og intro til Ditlevsens digte.
Elevfremlæggelser af udvalgte Tove Ditlevsen digte
Fælles analyse af digtet "Barndommens gade" og novelle "Dolken" og film "Barndommens gade"
Baggrund om forfatteren:
Mick Øgendal og de store forfattere : Tove Ditlevsen, DR
Litteratursiden og forfatterweb om forfatteren
Forfatterskabet og Ditlevsens realisme perspektiveres til modernismen og særligt Klaus Rifbjergs forfatterskab - repræsenteret ved digtet "Det er blevet os pålagt"
Forløbets formål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Omfang: ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Industralisering og det moderne gennembrud
I forløbet vil der i dansk bl.a. fokuseres på
- Det moderne gennembruds litterære projekt og Georg Brandes ønske om "problemer under debat", herunder kritisk realisme, de 3 K'er, naturalisme mv.
-Realisme og naturalisme som skrivestil og menneskesyn
-impressionisme (i litteratur og maleri)
- Sædelighedsfejden
- Synet på ægteskab og kønsroller i 1800-tallet (biedermeier og DMG)
- Litteraturen som et middel til at skabe samfundsforandringer
- Det moderne gennembrud som særligt studeret periode
Baggrundslæsning:
afs. om det moderne gennembrud - link til youtube (forelæsning om DMG)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5141
https://dansklitteraturshistorie.lex.dk/Det_folkelige_gennembrud
Dokumentar: 1800 tllet på vrangen - afs. 7, DR
Billeder fra perioden (elevernes egne billedanalyse - fremlæggelser):
https://open.smk.dk/theme/19
https://www.maleribasen.dk/hvad-er-impressionisme.asp
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3450
https://lex.dk/P.S._Kr%C3%B8yer
Primærtekster:
Henrik Pontoppidan : Ane-Mette (uddrag af novellen)
Amalie Skram : Constance Ring (uddrag af romanen - besøg hos præsten og anmodning om skilsmisse)
J.P. Jacobsen: Fru. Marie Grubbe (uddrag fra forskellige passager i romanen , der viser hovedpersonens udvikling)
Louis Pio : tale "Nu dages der brødre" (tale)
Herman Bang : En balkjole (novelle)
Det folkelige gennembrud:
Martin Andersen Nexø : En lønningsdag (novelle)
Peller Erobren (film af Bille August)
Johannes V. Jensen: Bo´l (novelle)
Forløbets formål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
(omfang ca. 200 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806622561",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806622561",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806622561"
}