Holdet 2023 da-q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anja Egebjerg Herrmann
Hold 2023 da-q (1q da, 2q da)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Elektronisk bog Håndbog til dansk
Titel 2 klassisk nyhedsjournalistik
Titel 3 Mundtlig formidling
Titel 4 formidling
Titel 5 Projekt- og praktikforløb
Titel 6 Litteratur (historieopgave "DMG")
Titel 7 VÆRKLÆSNING 1 Thomas Korsgaard: Tyverier
Titel 8 Filmisk forløb
Titel 9 Retorik og taler
Titel 10 Middelalder og folkeeventyr
Titel 11 Oplysningstiden
Titel 12 Romantikken
Titel 13 Det folkelige gennembrud
Titel 14 Mellemkrigstiden
Titel 15 Skriftlighedsforløb (MSO)
Titel 16 Modernisme og realisme
Titel 17 Den nyeste tid
Titel 18 Opsamling de tre stofområder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Elektronisk bog Håndbog til dansk

Larsen, Ole Schultz:  Håndbog til dansk (2015) Systime (e-bog)

Følgende områder brugt og kan derfor tilgås til både mundtlig og skriftlig eksamen.


- 2. Fakta og fiktion   https://hbdansk.systime.dk/?id=238

- Litteratur https://hbdansk.systime.dk/?id=124

- sprog https://hbdansk.systime.dk/?id=131

- medier https://hbdansk.systime.dk/?id=132

- Analysevejledningerne https://hbdansk.systime.dk/?id=134  


- 1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa https://hbdansk.systime.dk/?id=171

- 2. Litterær analyse af digte https://hbdansk.systime.dk/?id=195

- 5. Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster https://hbdansk.systime.dk/?id=214

- 7. Retorisk analyse af taler https://hbdansk.systime.dk/?id=212

- 10. Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik https://hbdansk.systime.dk/?id=217

- 11. Medieanalyse af dokumentarfilm https://hbdansk.systime.dk/?id=228

- 13. Medieanalyse af trykte reklamer https://hbdansk.systime.dk/?id=229

- 14. Medieanalyse af reklamefilm https://hbdansk.systime.dk/?id=230
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 177,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Mundtlig formidling

Dette forløb introducerer mundtlig formidling

- Eleverne vil blive indført i Toulmins argumentationsmodel.
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 formidling

Forløbet bygger videre på nogle teoretiske elementer, som I har arbejdet med i grundforløbet, "mundtlig" herunder 7.1 Toulmins argumentationsmodel (påstand og belæg) og 8.2 Argumentér imod artiklens hovedpåstand.
Vi vil arbejde med analyse og fortolkning af forskellige typer af taler. Forløbet er sprogligt og der er derfor fokus på nogle flere sproglige elementer.

Teoretiske tekster:  (Håndbog til dansk)

- argumentation
https://hbdansk.systime.dk/?id=205

- retorik
https://hbdansk.systime.dk/?id=204
- argumentation
https://hbdansk.systime.dk/?id=205

- 7.3 Argumentationsøvelser, flere belæg til en påstand

- 7.4 Gendrivelser
https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c625

- 4.2 Sproglige billeder
https://hbdansk.systime.dk/?id=188#c1070


Tekster:
- Statsministerens nytårstale 2020
medietekst: https://youtu.be/G2TBY8FdkMg

- H.M. Dronningens nytårstale 2023
medietekst: https://www.youtube.com/watch?v=0i-IfRvNmvc





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Projekt- og praktikforløb

Formålet med projektet er ’Afklaring af elevens hovedinteresse’ og med videns- og informationsindsamlingen at få kendskab til, hvilke veje der kan være ind på arbejdsmarkedet samt at træne elevernes evne til at gå i dialog med interviewpersoner.  


Der arbejdes med interview og kommunikation med henblik på at skrive et portrætinterview om en klassekammerat.

Desuden laver eleverne peer feedback på hinandens artikler, hvor der fokuseres på opbygning af artikel, struktur og sprog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Litteratur (historieopgave "DMG")

I dette forløb skal I lære at  analysere og fortolke litteratur. Vi kommer omkring  forskellige genrer og stifter bekendtskab med det genrespecifikke, og får en fornemmelse af, hvordan faget kombinerer teori med tekstlæsning.



Teoretiske tekster_

- 2. Fakta og fiktion
https://hbdansk.systime.dk/?id=238

- 3. Litteratur
https://hbdansk.systime.dk/?id=124

-3.1 Hvad handler teksten om?

-3.2 Komposition
https://hbdansk.systime.dk/?id=155

- 3.3 Fortæller
https://hbdansk.systime.dk/?id=159

- 3.4 Fremstillingsformer
https://hbdansk.systime.dk/?id=163

- 3.5 Tema og perspektivering
https://hbdansk.systime.dk/?id=170

-3.6 Litterære genrer
https://hbdansk.systime.dk/?id=172

- Undertekst
https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c656


Tekster:
- Thøger Jensen: Nu sad det unge par sikkert og så video

- Martha Christensen "Glansbilleder" i novellesamlingen 'Hvis vi elskede mere' (1982).

- Helle Helle: En stol for lidt i novellesamlingen Rester (1992)

- Thomas Korsgaard: Lasagne i novellesamlingen Tyverier (2019)


Historieopgave Industrialiseringen og Det moderne gennembrud (DMG)
Samarbejde mellem dansk og historie. Udarbejdelse af historieopgaven med danskfaglig fordybelse i det moderne gennembrud.

Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød" (1887)
Henrik Pontoppidan:  "Ane-Mette" (1887)
Herman Bang: "Den sidste aften" (1880)










Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 VÆRKLÆSNING 1 Thomas Korsgaard: Tyverier



I dette forløb lægges vægt på genren novellesamling.

I dette forløb introduceres der til genretræk og oprindelse – med fokus på undergenren den realistiske novelle.
Der arbejdes med analyse og fortolkning af noveller med fokus på deres sproglige og stilistiske træk.

Alle elever har læst samtlige noveller fra samlingen, men forbereder i grupper mundtligt oplæg om de tildelte noveller.
Forløbet afsluttes med innovativt produkt. Et brætspil, der prøver og træner elevernes viden af om de forskellige noveller.


"Tyverier" og "I containeren":
• Emilia Hansen
• Heidi Hieronymus Stubkjær
• Ida Ljungberg Sørensen
Bertram Lausen

"I bor da meget pænt" og "Drengeting"
• Kavishan Jeyakumar
• Freya Nielsen Haunstrup
• Julie Vallis Grundsøe
Sarah Engstrøm Jensen

"Diskretionslinjen" og "Det er derfor, vi er her"
• Laura Arevad
• Jonas Hemmersam (k)
• Sebastian Nikolaj Andersen
Rose Frederiksen Nielsen

"Det kolde bord" og "Plastikposen"
• Lucas John Nordenlund
• Aya Mathilde Gilberg Helenius
• Alberte Wilson Skibdal
Gustav Hjære Rasmussen

"En far" og "Du behøver ikke svare mig"
• Aslak Michael Jensen
• Oscar Skov Mortensen
• Nicoline Sahl Sørensen
Helena Jodie Byrne

"Selvmordsmanual" og "Elsker og elsker"
• Magnus Pugdal Lismoes
• Tobias Højer Rasmussen
• Emilie Vedel Bornhøft Christoffersen
• Mahmoud Hussein

"Hestebremser" og "Jeg ringer fordi"
• Samsam Ismail Mohamed Adan-Guud
• Simone Heidi Jensen
• Anna Østerlund Storgaard
Mathilde Egelund Riley

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Filmisk forløb

Dette forløb handler om medietekster. Vi ser på forskellige filmtyper fx kortfilm og dokumentar. I vil stifte bekendtskab med de filmiske virkemidler.


Teori: (Håndbog til dansk)

- Filmiske virkemidler
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler'

https://hbdansk.systime.dk/?id=222#c733

Medietekster:

- Nina Mimica: La guerra e finita (1997)
- Kerren Lumer-Klabbers: Lukkede øjne (2014)
- Anders Walther: Helium (2014)
- Andreas Thaulow: Pistol (2016)
- Andreas Pasvantis: December (2010)
https://shortsbay.com/film/december
- perspketiveringstekst H.C. Andersens "Grantræet", 1844.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Retorik og taler

Dette forløb bygger videre på formidlingsforløbet.
Vi vil arbejde med analyse og fortolkning af forskellige typer af taler. Forløbet er sprogligt og der er derfor fokus på nogle flere sproglige elementer.


Terori:
1. Retorik https://hbdansk.systime.dk/?id=p204
○ De tre talegenrer (informerende, politisk, lejlighed)
○ Ciceros pentagram (afsender, modtager, emne, situation, sprog)
Appelformer (etos, logos, patos)

2. Betydning af ord https://hbdansk.systime.dk/?id=p179
○ Polysemer (fx blad) , homonymer (fx fyr)
○ Denotation (fx kvinde) , konnotation (fx kælling, prinsesse)
○ Semantiske felter (bestik: gaffel, ske, kniv)

3. Billedsprog https://hbdansk.systime.dk/?id=p188
○ Sammenligning (du er smuk som en rose)
○ Metafor (du er en rose)
○ Symbol (rose)
○ Personificering (manden med leen)
Besjæling (således talte blomsterne til digteren)


6. Argumenttyper https://hbdansk.systime.dk/?id=c627
○ Årsagsargument - en ting er årsag til noget andet (Colgate → hvide tænder)
○ Tegnargument - to ting optræder, så det ene er tegn på det andet (røg i skorsteen → nogle hjemme)
○ Generalisering - man slutter, at når det gælder for én, så gælder for alle.
○ Sammenligning -
○ Autoritetsargument

7. Humor
○ Hvad er der er sjove elementer? Passer de til nogle faglige begreber ironi, selvironi, degradering, sarkasme, parodi, karikatur, satire
Passer det ind i en af de tre humorteorier: overlegenhedsteorien, forløsningsteorien, uoverensstemmelsesteorien


Tekster:

- Johanne Schmidt 1. majtale 2013

- H.K.H Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-års-fødselsdag (2018).

- Statsminister Anders Fogh Rasmussens tale ved mindestenen for Flemming Juncker 4. maj 2004

-  Statsminister Anders Fogh Rasmussen: Nytårstale (2003).

Genreskrivning:
eleverne skriver individuelt deres egen lejlighedstale, fx konfirmationstale til et familiemedlem.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Middelalder og folkeeventyr

Formålet med forløbet er historisk læsning af litteratur fra Middelalderen og andre eventyrlige genrer.  

Vi skal hovedsageligt arbejde med mundtlig overleverede genrer som folkeviser og folkeeventyr.
Det er et læringsmål at kende genrenes fælles og forskellige stilistiske træk, og opnå en forståelse for samtidens kulturelle indflydelse på litteraturen.

Litteraturteori:

-Barbara Kjær-Hansen m. fl.:  "Middelalder" i  Litteraturhistorie - på langs og på tværs, Systime, 2022.

- Søren Vrist:  Hvad er folkeviser
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8

- Johannes Fibiger: "Folkevisens opbygning og stiltræk" i Lutteraturens Veje. (2012)

- Psykologisk læsning (metodelæsning)
https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c912

Tekster:

- "Torbens datter" (ridderviser)
- "Ebbe Skammelsøn"(ridderviser)
- Hr. Bøsmer i Elverhjem (tryllevise)

- Eventyr, "Prins Hvidbjørn"
- Den lille rødhætte

- fantastisk fortælling
Karen Blixen: De blå øjne (1942)

- Jesper Wung Sung: "Natalie X" i novellesamlingen Tretten tynde teenagere (2011)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Oplysningstiden

Dette forløb kommer i korte træk ind på oplysningstiden og dets samfundet.

Vi arbejder med det oplyste samfund og kommer kort omkring Kants fornuftsfilosofi.

Litteraturhistorie:
-  Mimi Sørensen: "Hvorfor drikker Jeppe?" i Brug Litteraturhistorien ()
-  Mimi Sørensen: "Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark"  i Brug Litteraturhistorien.

- Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (VÆRK) (1723) læst uddrag af 1. akt, scene 1-3 og 5. akt, scene 6.

Set som film
Kaspar Rostrup: Jeppe på bjerget , 1981

Set som teateropsætning på Det Kongelige Teater (d. 21.02.25)
Opsat af Heinrich Christensen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Romantikken


Formål:
I dette forløb vil vi fokusere på romantikken som periode, herunder
- nyplatonismen
- universalromantikken
- nationalromantikken
- biedermeier


Litteraturhistorie:
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (2019) Systime:
"1800-1870: Romantikken"
- "Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati"
- "Nyplatonisme og Schack Staffeldt"
-"N.F.S. Grundtvigs trøst
Mimi Sørensen & Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien  
- "Nyplatonismen"  
PLATONS HULEBILLEDE
- "Nationalromantisk harmoni"

Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk
- Oversigt: forskelle mellem folke- og kunsteventyr
- litterære genrer
- Biografisk metode
- Litterære metoder
- sproglige billeder


Tekster:
-  "H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
- Schack Staffeldt: INDVIELSEN (1804)
- Adam Oehlenschlägers: Simon Peder (1805)
- "H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850) i lyrik og sang to varianter
      -  I Danmark er jeg født (feat. Mattias Kolstrup)
      -  I Danmark er jeg født (https://www.youtube.com/watch?v=rBipznEhecU)

- "N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst"
- Steen Steensen Blicher: "Sig nærmer tiden"
- Forfatteren St.St. Blicher

Litteraturteori:
- biografisk læsning


Supplerende stof:
- 1800-tallet på vrangen | Historie | DR"
-Historien om Dannebrog er (formentlig) løgn (https://www.youtube.com/watch?v=cVQgs6AGHnE)
- Guldhornene - Poul Reumert (https://www.youtube.com/watch?v=2mkWrzSD1nM)
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Det folkelige gennembrud


Litteraturhistorisk læsning:
- "Det folkelige gennembrud" i Fibiger, Johannes; Sine Dalsgaard Kristensen: Littraturens genveje, Systime, 2001, s. 156-159.

- Andre bondeforfattere, M. Bregendahl i i Fibiger, Johannes m.fl.: Littraturens Veje

- Johannes V. Jensen: hyldest til den moderne verden

- Johannes V. Jensen: Arbejderen https://bl.systime.dk/?id=202

- "Digtere, divaer og dogmebrødre" 10:09-15:02
Danske digtere ( 1 ) - mitCFU.dk

- Marie Bregendahl og højskolerne www.mitcfu.dk


Tekster:
- Jeppe Aakjær "Naar Rugen skal ind"
Realisme >< Modernisme

- Marie Bregendahl: et uddrag af En Dødsnat (1912) (pdf)
- Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren i uddrag (forord, tredje del) (pdf)
- Johannes V. Jensen: Arbejderen








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Mellemkrigstiden

Formålet med forløbet er at kigge nærmere på mellemkrigens reaktioner i litteraturen såvel kunstnerisk, socialt oprør, socialisme og ekspressionisme.

Fokus er:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.

Tekster:

- Nordahl Grieg: "Kringsatt av fiender", 1936
- Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
- Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
- Martin A. Hansen: Roden (1955)





Litteraturhistorie:
- Danske digtere ( 2 ) - mitCFU.dk


Mimi Sørensen & Mads Rangvid: " i Brug litteraturhistorien:
- Mellem de to verdenskrige
- Reaktioner i litteraturen: det kunstneriske oprør
- Rudolf Broby-Johansen (1900-1987)
-R. Broby-Johansen: "Stridsmænd for det vi elsker" (1922).
-Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution
-Ekspressionisme
-Martin A. Hansen: at vælge sit ansvar

Supplerende stof:
- Edward Munch: Skriget (norsk: Skrik) (1893)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Skriftlighedsforløb (MSO)

Formålet med forløbet

I midten af 2. HF skal alle elever skrive en mini SSO, som kaldes MSO. Formålet er at øve sig på at skrive en større skriftlig opgave, inden de skal lave SSO. Derfor gennemgås opgaveformalia, repetition i tekstanalyse af fiktion. ”Eleverne skal træner grundlæggende begreber inden for litteratur. Der arbejdes med  redegørelse, analyse, diskussion, perspektivering, fortolkning og vurdering.

- Tekstanalyse af Korsgaards novelle "Snak" fra Snydt ud af næsen (2024)

- Albertsen, Anita Nell Bech mfl.: "Provins noir" i Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark. 2023. Dansklærerforeningens Hus,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Modernisme og realisme

Formålet med forløbet er at kigge nærmere på realismen og modernismen i 1960erne, 1970

Forløbets formål:
- At læse et litteratur
- At arbejde grundigt med digtanalyse og novelleanalyse og bruge Håndbog til dansk som grundbog
At bruge den grundige analyse og fortolkning til forarbejde til skriftlighed

Litteraturhistorie:
Mimi Sørensen & Mads Rangvid:  Brug litteraturhistorien
- konfrontationsmodernisme
- 1960'ernes velstand
- Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse
- Prosaen i 1960'erne
- Den litteraturhistoriske kontekst: 60'er-modernisme

Litteraturteori:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk:
- Psykoanalytisk metode



Tekster:
- Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
- Panduro: Uro i forstæderne (1965)
- Peter Seeberg: "Patienten"  (1962)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Den nyeste tid

Formålet med dette forløb er at give en indsigt i strømningerne i nyeste tid. Vi vil særligt komme ind på autofiktion.

Tekster:
- Uddrag af satire talkshow DR "11. time" indslag med Wiinblad og lillebror.
- Christel Wiinblad ”Kongens Have, d. 13. marts 2006”fra Min lillebror (2008).

VÆRKLÆSNING: både som roman og filmatisering
- Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor (2002)

- Peter Schønau Fog: Kunsten at græde i kor (2007)




VÆRKLÆSNING:
Yahya Hassan: Yahya Hassan. Digte (2013)


VÆRKLÆSNING: (dokumentar)
Jan Haugaard:  Yahya Hassan - genfortælling 1 (mitcfu)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Opsamling de tre stofområder

I dette forløb samles der op på de tre stofområder særligt med fokus på at kunne repetere stofområdernes indhold med udgangspunkt i deres e-bog Håndbog til dansk.

Det moderne gennembrud:

- Henrik Pontoppidan:”Ane-Mette” fra Fra Hytterne (1887)
- Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød fra Fra Hytterne (1887)
- avisjournalistik:  
• Fakta og fiktionskoder
• Læs om de fem klassiske nyhedskriterier: https://hbdansk.systime.dk/?id=c675
        • Hvilken avistyper findes der? 5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur,
          sprog, medier

       • »Vandet flød ud på græsset. Kvinderne kastede sig ned på jorden ...
- medier:
        • nyhederne 0:18-1:21 TVA - 4. MAJ 2025 12:00 | Se online her | DRTV

Eksistentialisme:
  "At døde et barn"  Stig Dagerman (1948)

  - repetition af taler
• Ciceros pentagram 4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
• Disposition: 4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
• Retoriske figurer 4.3 Sproglige figurer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
          Talegenrer 4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
    
     Ida Aukens 1. majtale 2025 (3 ns).
     
     DR2 Deadline -  Sara Omars nytårstale

- Ved det grønne bord litterære stofområde
- Ved det grønne bord mediemæssige stofområde.
       "De sårede" de første 4 min.
        
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer