Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anja Egebjerg Herrmann
|
Hold
|
2023 da-q (1q da, 2q da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Elektronisk bog Håndbog til dansk
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk (2015) Systime (e-bog)
Følgende områder brugt og kan derfor tilgås til både mundtlig og skriftlig eksamen.
- 2. Fakta og fiktion https://hbdansk.systime.dk/?id=238
- Litteratur https://hbdansk.systime.dk/?id=124
- sprog https://hbdansk.systime.dk/?id=131
- medier https://hbdansk.systime.dk/?id=132
- Analysevejledningerne https://hbdansk.systime.dk/?id=134
- 1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa https://hbdansk.systime.dk/?id=171
- 2. Litterær analyse af digte https://hbdansk.systime.dk/?id=195
- 5. Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster https://hbdansk.systime.dk/?id=214
- 7. Retorisk analyse af taler https://hbdansk.systime.dk/?id=212
- 10. Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik https://hbdansk.systime.dk/?id=217
- 11. Medieanalyse af dokumentarfilm https://hbdansk.systime.dk/?id=228
- 13. Medieanalyse af trykte reklamer https://hbdansk.systime.dk/?id=229
- 14. Medieanalyse af reklamefilm https://hbdansk.systime.dk/?id=230
|
Indhold
|
Kernestof:
-
11.08.23. (Webvisning)
-
I bedes arbejde 15 minutter på jeres brev til mig.
-
At læse om de fem nyhedskriterier https://hbdansk.systime.dk/?id=c675 At finde en netavisartikel, hvor I spotter de fem nyhedskriterier. Find gerne alle eller i hvert fald gerne konflikten.
-
a. Alle har læst på nyhedskriterierne https://hbdansk.systime.dk/?id=c675
-
Læs om layoutbegreber 3.4 Lektie til næste time (Webvisning)
-
TV 2-deltager rystet efter skyderi: Måtte gemme sig med sit spædbarn
-
a. Læs om nyhedstrekanten https://hbdansk.systime.dk/?id=c701
-
Læs om de forskellige avistyper https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=218#c682
-
I skal være klar på at have sidste modul, hvor I kan skrive på jeres fælles artikel "Begivenhed på NG".
-
I har skrevet jeres brev til Henrik Stokholm færdig. Skriv et fiktivt brev til Henrik om hvorfor du synes han bør nedlægge firewalls på skolens internet. Du skal bruge en god argumentation. Hvis du var fraværende, så er din opgave at læse om argument
-
Klassedag med 1q torsdag d 14 september 2023.docx
-
Dag 1. - 1. Modul (Webvisning)
-
Charlotte Fich – fra blikkenslagerlærling til prisbelønnet skuespiller (Webvisning)
-
Ingen lektier
-
Formål til forløbet (Webvisning)
-
Læs "Glansbilleder" "Glansbilleder" (Webvisning)
-
Arbejdsspørgsmål til Helle Helle ”En stol for lidt” (Webvisning)
-
Læs novellen "Lasagne" af Thomas Korsgaard (udleveret i bogform og se ellers pdf-fil).
-
"Lasagne" karakterisér med dine egne ord Daniel og Lauras parforhold. Find teksteksempler, der beviser din påstand. Find undertekster Undertekst: Håndbog til dansk: kommunikationsanalysei novellen "Lasagne", og beskriv, hvad personerne siger og hvad
-
Læs den tildelte novelle og brug analysemodellen og nedskriv stikord til de forskellige punkter:
-
Du skal læse Naadsensbrød, 1885 (henrikpontoppidan.dk) Jesper Ørum udleverer novellen som kopi tirsdag d. 24.10. i KS
-
I skal have skimmet Ane-Mette til timens begyndelse. Vi udskyder læsning og behandling af jeres novelle nr. 2 i Korsgaards Tyverier. Ane-Mette
-
QTI-survey
-
Din redegørelse skal indeholde kilder.
-
Du skal arbejde på din analyse af novellen hjemmefra:
-
Tekstanalyse:
-
Du har arbejdet 20 min. på din analyse. Kontrollér om du forholder dig til opgavens spørgsmål 1.2 - Opgaverne (Webvisning)
-
I bedes have skrevet diskussionsafsnittet færdig.
-
Du har lavet dit resume af opgaven, som du skal medbringe til timen. 6.2. Resumé (Webvisning)
-
Medbringe Tyverier af Korsgaard
-
CFU-login
-
Læs 30 min. i novellesamlingen Tyverier med henblik på at få læst værket færdigt til den 6. december.
-
Lav et resume af en selvvalgt novelle fra Korsgaards Tyverier
-
Microsoft Forms
-
Alle har læst hele novellesamlingen.
-
Alle, der mangler læsning af noveller i Korsgaards Tyverier, skal have læst dem.
-
Alle får færdiglæst novellerne i novellesamlingen Tyverier
-
4.12. (Webvisning)
-
Ingen forberedelse. I timen påbegynder vi et forløb filmiske virkemidler
-
10.01.24 La guerra è finita (Webvisning)
-
La guerra è finita (Nina Mimica, 1997)
-
Lav et skriftlig resume af La guerra è finita af filmen ca. tre linjer og find ud af perspektiverne:
-
15.01.24 (Webvisning)
-
Du har set filmen Lukkede øjne og lavet et skriftligt resume af indholdet højst tre linjer. Ekko Shortlist præsenterer: Lukkede øjne
-
Genlæs om lyd og lys og find eksempler på forskellige former for lyd.
-
En miljøflyder i garagen gør ikke jobbet alene. Få nu afleveret de brugte batterier.
-
Alle har besvaret alle parametre til kortfilmen Pistol.
-
Alle har kigget gruppearbejdet igennem til "December" og alle grupper skal kunne fremlægge jeres arbejde i timen.
-
Lyt til eventyret Grantræet - CHRISTINA BJØRN
-
Jeres iagttagelser (Webvisning)
-
Ingen lektier.
-
Læs Johanne Schmidt-Nielsens tale 1. maj 2013
-
Gennemlæs dine noter til Johanne Schmidt-Nielsens 1. majtale.
-
1. Alle har læst og set Marys tale til Frederiks 50-årsfødselsdag
-
Vi skal skrive på jeres lejlighedstale i timen. Lektie er hjemmefra skal du kunne besvare følgende spørgsmål:
-
Alle har lavet et udkast til en lejlighedstale, da I skal give hinanden feedback i timen.
-
Indsæt jeres taler (Webvisning)
-
Ingen lektier. I timen påbegyndes et nyt forløb om middelalder.
-
Vi blev ikke helt færdige med Torbens datter.
-
Alle har læst Ebbe Skammelsøn.
-
ingen lektier. Vi går i gang med tryllevise i timen
-
Alle har genlæst tryllevisen Hr. Bøsmer i Elverhjem (Webvisning) og inddelt folkevisen i afsnit efter indhold
-
analysemodel til eventyr (Webvisning)
-
Alle har læst 15.04. Eventyr, "Prins Hvidbjørn" (Webvisning) og fundet træk fra folkeeventyr
-
Læs din opgave om Hvidbjørn fra sidste time. Hvis du var fraværende i timen i torsdags, så genlæste vi Hvidbjørn og fandt folkeeventyrtræk i teksten. Alle analyserede Hvidbjørn ud fra analysemodel til eventyr.
-
Alle har besvaret 23.04. (Webvisning) Blå Øjne
-
ingen lektier
-
1720-1800 (Webvisning)
-
15.05. (Webvisning)
-
16.05 feedback på jeres analyse af Dronningens nytårstale (Webvisning)
-
Dronningens nytårstale (Webvisning)
-
Velkommen tilbage efter ferien. Ingen lektier
-
1. modul efter ferien (Webvisning)
-
Om perioden (Webvisning)
-
Læs om perioden og nedskriv noter til det læste.
-
Læs opgaveformuleringen på ¨årets første opgave
-
Lav redegørelse af "Den lille pige med svovlstikkerne"Hvad er et kunsteventyr?Find kontraster i "Den lille pige med svovlstikkerne", fx rig ><fattig Forberedelse (Webvisning)
-
Forberedelse:
-
Alle har genlæst Adam Oehlenschlägers Simon Peder (1805) (Webvisning) spørgsmålene vi lavede sidst gennemgås i timen.
-
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (Webvisning)
-
Genlæs H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (Webvisning)
-
Forfatteren N.F.S. Grundtvig (Webvisning)
-
Forberedelse Genlæs Danmarks TrøstDu har besvaret spørgsmålene 16.09. (Webvisning)
-
Læs 18.09. Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden (Webvisning)
-
Modulet (Webvisning)
-
Kære alle
-
Genopfrisk novellen af sidste modul
-
Læs om Det folkelige gennembrud Læs Jeppe Aakjær: »Naar Rugen skal ind« fra Rugens Sange (1906) (kalliope.org)
-
Alle har læst om det folkelige gennembrud 21.10. (Webvisning)
-
Skal laves i timen
-
Program:
-
Alle har besvaret spørgsmålene til "En dødsnat"
-
Johannes V. Jensen hyldest til den moderne verden (Webvisning)
-
Se 15 min. film om Johannes V. Jensen
-
Alle har læst "Arbejderen"
-
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
-
09.12. Martin Andersen Nexø (Webvisning)
-
Ingen forberedelse
-
Vi begynder i timen på besvarelse af spørgsmål til Pelle Erobreren.
-
ingen forberedelse
-
2.1 Analyse, fortolkning og PEF (Webvisning)
-
I bedes
-
Skrivemodul
-
4.1. Retteark og feed forward (Webvisning)
-
Workshop 3
-
Titel
-
konfrontationsmodernisme (Webvisning)
-
Læs
-
17.02. (Webvisning)
-
Alle har læst Teori om drama (Webvisning)
-
Indsæt din powerpoint (Webvisning)
-
27.02.24 (Webvisning)
-
Eksamensspørgsmål (Webvisning)
-
Ingen forberedelse.
-
Indsæt dit billede fra Uro i forstæderne (Webvisning)
-
Alle har læst Kunsten at græde i kor 1. kap. s. 7-26.
-
11.03.25 Undervisningen (Webvisning)
-
Virtuel time med fysisk fremmøde!
-
12.03. arbejd selv (Webvisning)
-
Alle har læst kap. 2 i Kunsten at græde i kor
-
A. Alle skal have læst de tre første kapitler af romanen Kunsten at græde i kor
-
SNYGY_Konic25031007100 (1).pdf
-
Du skal have læst kap. 4 og kap. 5. i Kunsten at græde i kor
-
Læs kap. 6 i Kunsten at græde i kor.
-
Vær klar til gennemgang af kap. 6
-
Terminsprøve tilbagemelding (Webvisning)
-
Læs kap. 8 Kunsten at græde i kor.
-
{BBCC7605-36AC-4795-B95D-0C9D99A90B83}.png
-
Læs kap. 9 i Kunsten at græde i kor
-
Læs kap. 10. "Muldvarpen og staudebedet"
-
24.03. (Webvisning)
-
Læs Christel Wiinblads uddrag fra digtsamlingen Min lillebror
-
Opgaveguide til hf | Opgaveguiden til hf
-
A. Hvis du var fraværende i går, skal du se filmen Yahya Hassan - genfortælling. gå på mitcfu.dk.
-
Alle bedes medbringe Hassans digte
-
I har læst 50% af jeres tildelte digte.
-
Alle har læst 100% af de tildelte digte, dvs. alle 10 digte.
-
Alle har læst "LANGDIGT" s. 135-169. Brug indeks i e-bog.
-
Alle er klar på fremlæggelse af Yahya Hassan
-
Yahya Hassan værklæsning (Webvisning)
-
Vi arbejder videre på jeres debatterende artikel.
-
Fremlæggelse af Yahya Hassan
-
05.05.25 Det moderne gennembrud (Webvisning)
-
06.05. avisjournalistik (Webvisning)
-
Ved det grønne bord litterære stofområde.pdf
-
08.05. Ved det grønne bord (Webvisning)
-
Forberedelse til mundtlig eksamen
-
12.05. repetition af taler (Webvisning)
-
13.05. Sarah Omars nytårstale (Webvisning)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
177,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
klassisk nyhedsjournalistik
-Formålet med dette forløb er at behandle den grundlæggende journalistik, hvor eleverne skal opnå viden om:
- de 5 nyhedskriterier
- journalistens rolle og balancerede nyheder
- vinklinger af nyheder
- viden om layout
- kendskab til forskellige avistyper
- I skal desuden selv skrive en nyhedsartikel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mundtlig formidling
Dette forløb introducerer mundtlig formidling
- Eleverne vil blive indført i Toulmins argumentationsmodel.
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projekt- og praktikforløb
Formålet med projektet er ’Afklaring af elevens hovedinteresse’ og med videns- og informationsindsamlingen at få kendskab til, hvilke veje der kan være ind på arbejdsmarkedet samt at træne elevernes evne til at gå i dialog med interviewpersoner.
Der arbejdes med interview og kommunikation med henblik på at skrive et portrætinterview om en klassekammerat.
Desuden laver eleverne peer feedback på hinandens artikler, hvor der fokuseres på opbygning af artikel, struktur og sprog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
VÆRKLÆSNING 1 Thomas Korsgaard: Tyverier
I dette forløb lægges vægt på genren novellesamling.
I dette forløb introduceres der til genretræk og oprindelse – med fokus på undergenren den realistiske novelle.
Der arbejdes med analyse og fortolkning af noveller med fokus på deres sproglige og stilistiske træk.
Alle elever har læst samtlige noveller fra samlingen, men forbereder i grupper mundtligt oplæg om de tildelte noveller.
Forløbet afsluttes med innovativt produkt. Et brætspil, der prøver og træner elevernes viden af om de forskellige noveller.
"Tyverier" og "I containeren":
• Emilia Hansen
• Heidi Hieronymus Stubkjær
• Ida Ljungberg Sørensen
Bertram Lausen
"I bor da meget pænt" og "Drengeting"
• Kavishan Jeyakumar
• Freya Nielsen Haunstrup
• Julie Vallis Grundsøe
Sarah Engstrøm Jensen
"Diskretionslinjen" og "Det er derfor, vi er her"
• Laura Arevad
• Jonas Hemmersam (k)
• Sebastian Nikolaj Andersen
Rose Frederiksen Nielsen
"Det kolde bord" og "Plastikposen"
• Lucas John Nordenlund
• Aya Mathilde Gilberg Helenius
• Alberte Wilson Skibdal
Gustav Hjære Rasmussen
"En far" og "Du behøver ikke svare mig"
• Aslak Michael Jensen
• Oscar Skov Mortensen
• Nicoline Sahl Sørensen
Helena Jodie Byrne
"Selvmordsmanual" og "Elsker og elsker"
• Magnus Pugdal Lismoes
• Tobias Højer Rasmussen
• Emilie Vedel Bornhøft Christoffersen
• Mahmoud Hussein
"Hestebremser" og "Jeg ringer fordi"
• Samsam Ismail Mohamed Adan-Guud
• Simone Heidi Jensen
• Anna Østerlund Storgaard
Mathilde Egelund Riley
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Retorik og taler
Dette forløb bygger videre på formidlingsforløbet.
Vi vil arbejde med analyse og fortolkning af forskellige typer af taler. Forløbet er sprogligt og der er derfor fokus på nogle flere sproglige elementer.
Terori:
1. Retorik https://hbdansk.systime.dk/?id=p204
○ De tre talegenrer (informerende, politisk, lejlighed)
○ Ciceros pentagram (afsender, modtager, emne, situation, sprog)
Appelformer (etos, logos, patos)
2. Betydning af ord https://hbdansk.systime.dk/?id=p179
○ Polysemer (fx blad) , homonymer (fx fyr)
○ Denotation (fx kvinde) , konnotation (fx kælling, prinsesse)
○ Semantiske felter (bestik: gaffel, ske, kniv)
3. Billedsprog https://hbdansk.systime.dk/?id=p188
○ Sammenligning (du er smuk som en rose)
○ Metafor (du er en rose)
○ Symbol (rose)
○ Personificering (manden med leen)
Besjæling (således talte blomsterne til digteren)
6. Argumenttyper https://hbdansk.systime.dk/?id=c627
○ Årsagsargument - en ting er årsag til noget andet (Colgate → hvide tænder)
○ Tegnargument - to ting optræder, så det ene er tegn på det andet (røg i skorsteen → nogle hjemme)
○ Generalisering - man slutter, at når det gælder for én, så gælder for alle.
○ Sammenligning -
○ Autoritetsargument
7. Humor
○ Hvad er der er sjove elementer? Passer de til nogle faglige begreber ironi, selvironi, degradering, sarkasme, parodi, karikatur, satire
Passer det ind i en af de tre humorteorier: overlegenhedsteorien, forløsningsteorien, uoverensstemmelsesteorien
Tekster:
- Johanne Schmidt 1. majtale 2013
- H.K.H Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-års-fødselsdag (2018).
- Statsminister Anders Fogh Rasmussens tale ved mindestenen for Flemming Juncker 4. maj 2004
- Statsminister Anders Fogh Rasmussen: Nytårstale (2003).
Genreskrivning:
eleverne skriver individuelt deres egen lejlighedstale, fx konfirmationstale til et familiemedlem.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Middelalder og folkeeventyr
Formålet med forløbet er historisk læsning af litteratur fra Middelalderen og andre eventyrlige genrer.
Vi skal hovedsageligt arbejde med mundtlig overleverede genrer som folkeviser og folkeeventyr.
Det er et læringsmål at kende genrenes fælles og forskellige stilistiske træk, og opnå en forståelse for samtidens kulturelle indflydelse på litteraturen.
Litteraturteori:
-Barbara Kjær-Hansen m. fl.: "Middelalder" i Litteraturhistorie - på langs og på tværs, Systime, 2022.
- Søren Vrist: Hvad er folkeviser
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
- Johannes Fibiger: "Folkevisens opbygning og stiltræk" i Lutteraturens Veje. (2012)
- Psykologisk læsning (metodelæsning)
https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c912
Tekster:
- "Torbens datter" (ridderviser)
- "Ebbe Skammelsøn"(ridderviser)
- Hr. Bøsmer i Elverhjem (tryllevise)
- Eventyr, "Prins Hvidbjørn"
- Den lille rødhætte
- fantastisk fortælling
Karen Blixen: De blå øjne (1942)
- Jesper Wung Sung: "Natalie X" i novellesamlingen Tretten tynde teenagere (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Oplysningstiden
Dette forløb kommer i korte træk ind på oplysningstiden og dets samfundet.
Vi arbejder med det oplyste samfund og kommer kort omkring Kants fornuftsfilosofi.
Litteraturhistorie:
- Mimi Sørensen: "Hvorfor drikker Jeppe?" i Brug Litteraturhistorien ()
- Mimi Sørensen: "Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark" i Brug Litteraturhistorien.
- Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget (VÆRK) (1723) læst uddrag af 1. akt, scene 1-3 og 5. akt, scene 6.
Set som film
Kaspar Rostrup: Jeppe på bjerget , 1981
Set som teateropsætning på Det Kongelige Teater (d. 21.02.25)
Opsat af Heinrich Christensen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Romantikken
Formål:
I dette forløb vil vi fokusere på romantikken som periode, herunder
- nyplatonismen
- universalromantikken
- nationalromantikken
- biedermeier
Litteraturhistorie:
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs (2019) Systime:
"1800-1870: Romantikken"
- "Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati"
- "Nyplatonisme og Schack Staffeldt"
-"N.F.S. Grundtvigs trøst
Mimi Sørensen & Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien
- "Nyplatonismen"
PLATONS HULEBILLEDE
- "Nationalromantisk harmoni"
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk
- Oversigt: forskelle mellem folke- og kunsteventyr
- litterære genrer
- Biografisk metode
- Litterære metoder
- sproglige billeder
Tekster:
- "H.C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1845)
- Schack Staffeldt: INDVIELSEN (1804)
- Adam Oehlenschlägers: Simon Peder (1805)
- "H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850) i lyrik og sang to varianter
- I Danmark er jeg født (feat. Mattias Kolstrup)
- I Danmark er jeg født (https://www.youtube.com/watch?v=rBipznEhecU)
- "N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst"
- Steen Steensen Blicher: "Sig nærmer tiden"
- Forfatteren St.St. Blicher
Litteraturteori:
- biografisk læsning
Supplerende stof:
- 1800-tallet på vrangen | Historie | DR"
-Historien om Dannebrog er (formentlig) løgn (https://www.youtube.com/watch?v=cVQgs6AGHnE)
- Guldhornene - Poul Reumert (https://www.youtube.com/watch?v=2mkWrzSD1nM)
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det folkelige gennembrud
Litteraturhistorisk læsning:
- "Det folkelige gennembrud" i Fibiger, Johannes; Sine Dalsgaard Kristensen: Littraturens genveje, Systime, 2001, s. 156-159.
- Andre bondeforfattere, M. Bregendahl i i Fibiger, Johannes m.fl.: Littraturens Veje
- Johannes V. Jensen: hyldest til den moderne verden
- Johannes V. Jensen: Arbejderen https://bl.systime.dk/?id=202
- "Digtere, divaer og dogmebrødre" 10:09-15:02
Danske digtere ( 1 ) - mitCFU.dk
- Marie Bregendahl og højskolerne www.mitcfu.dk
Tekster:
- Jeppe Aakjær "Naar Rugen skal ind"
Realisme >< Modernisme
- Marie Bregendahl: et uddrag af En Dødsnat (1912) (pdf)
- Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren i uddrag (forord, tredje del) (pdf)
- Johannes V. Jensen: Arbejderen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Mellemkrigstiden
Formålet med forløbet er at kigge nærmere på mellemkrigens reaktioner i litteraturen såvel kunstnerisk, socialt oprør, socialisme og ekspressionisme.
Fokus er:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Tekster:
- Nordahl Grieg: "Kringsatt av fiender", 1936
- Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
- Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
- Martin A. Hansen: Roden (1955)
Litteraturhistorie:
- Danske digtere ( 2 ) - mitCFU.dk
Mimi Sørensen & Mads Rangvid: " i Brug litteraturhistorien:
- Mellem de to verdenskrige
- Reaktioner i litteraturen: det kunstneriske oprør
- Rudolf Broby-Johansen (1900-1987)
-R. Broby-Johansen: "Stridsmænd for det vi elsker" (1922).
-Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution
-Ekspressionisme
-Martin A. Hansen: at vælge sit ansvar
Supplerende stof:
- Edward Munch: Skriget (norsk: Skrik) (1893)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Skriftlighedsforløb (MSO)
Formålet med forløbet
I midten af 2. HF skal alle elever skrive en mini SSO, som kaldes MSO. Formålet er at øve sig på at skrive en større skriftlig opgave, inden de skal lave SSO. Derfor gennemgås opgaveformalia, repetition i tekstanalyse af fiktion. ”Eleverne skal træner grundlæggende begreber inden for litteratur. Der arbejdes med redegørelse, analyse, diskussion, perspektivering, fortolkning og vurdering.
- Tekstanalyse af Korsgaards novelle "Snak" fra Snydt ud af næsen (2024)
- Albertsen, Anita Nell Bech mfl.: "Provins noir" i Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark. 2023. Dansklærerforeningens Hus,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Modernisme og realisme
Formålet med forløbet er at kigge nærmere på realismen og modernismen i 1960erne, 1970
Forløbets formål:
- At læse et litteratur
- At arbejde grundigt med digtanalyse og novelleanalyse og bruge Håndbog til dansk som grundbog
At bruge den grundige analyse og fortolkning til forarbejde til skriftlighed
Litteraturhistorie:
Mimi Sørensen & Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien
- konfrontationsmodernisme
- 1960'ernes velstand
- Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse
- Prosaen i 1960'erne
- Den litteraturhistoriske kontekst: 60'er-modernisme
Litteraturteori:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk:
- Psykoanalytisk metode
Tekster:
- Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
- Panduro: Uro i forstæderne (1965)
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Den nyeste tid
Formålet med dette forløb er at give en indsigt i strømningerne i nyeste tid. Vi vil særligt komme ind på autofiktion.
Tekster:
- Uddrag af satire talkshow DR "11. time" indslag med Wiinblad og lillebror.
- Christel Wiinblad ”Kongens Have, d. 13. marts 2006”fra Min lillebror (2008).
VÆRKLÆSNING: både som roman og filmatisering
- Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor (2002)
- Peter Schønau Fog: Kunsten at græde i kor (2007)
VÆRKLÆSNING:
Yahya Hassan: Yahya Hassan. Digte (2013)
VÆRKLÆSNING: (dokumentar)
Jan Haugaard: Yahya Hassan - genfortælling 1 (mitcfu)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Opsamling de tre stofområder
I dette forløb samles der op på de tre stofområder særligt med fokus på at kunne repetere stofområdernes indhold med udgangspunkt i deres e-bog Håndbog til dansk.
Det moderne gennembrud:
- Henrik Pontoppidan:”Ane-Mette” fra Fra Hytterne (1887)
- Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød fra Fra Hytterne (1887)
- avisjournalistik:
• Fakta og fiktionskoder
• Læs om de fem klassiske nyhedskriterier: https://hbdansk.systime.dk/?id=c675
• Hvilken avistyper findes der? 5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur,
sprog, medier
• »Vandet flød ud på græsset. Kvinderne kastede sig ned på jorden ...
- medier:
• nyhederne 0:18-1:21 TVA - 4. MAJ 2025 12:00 | Se online her | DRTV
Eksistentialisme:
"At døde et barn" Stig Dagerman (1948)
- repetition af taler
• Ciceros pentagram 4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
• Disposition: 4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
• Retoriske figurer 4.3 Sproglige figurer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Talegenrer 4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Ida Aukens 1. majtale 2025 (3 ns).
DR2 Deadline - Sara Omars nytårstale
- Ved det grønne bord litterære stofområde
- Ved det grønne bord mediemæssige stofområde.
"De sårede" de første 4 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806667629",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806667629",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806667629"
}