Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lise Silbye
|
Hold
|
2024 En-p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Stereotypes - Introforløb (ikke eksamensforløb)
Stereotypes - Introduktionsforløb
Centreret omkring emnet 'Stereotypes' anvendes materiale, som kan bruges til at introducere grundbegreber til analyse af fiktion, non-fiktion og film. De behandlede stereotyper er alder (ung og gammel), kropsstørrelse (for tynd, for tyk) og racebaserede fordomme.
I klassen har fokus været på at arbejde aktivt med at udvide ordforråd og desuden at opøve sikkerhed i at tale på engelsk.
Arbejdsformer:
Klassen har arbejdet med par- og gruppearbejde.
Kernestof:
Chudy, Emily "I've Experienced both skinny-shaming and fat-shaming ... I know which hurts the most" Glamour Magazine (Op-Ed)(18/1 2023) (5,1 ns)
https://www.glamourmagazine.co.uk/article/skinny-shaming-different-to-fat-shaming
Cope, Wendy "The Sitter" (2006) Fra ”Two Cures For Love – Selected Poems 1979-2006”) (poem) (1,2 ns)
Devito, Anthony "Anthony's Grandmother's Love life" FRA: This American Life: https://www.thisamericanlife.org/572/transformers . (fra 15:52 til 21:40) (podcast) (7 ns)
Jackson, Shirley "After You, My Dear Alphonse" (1943) (novelle) (6,5 ns)
Mill, ZeZe "Comment on Slimshaming" (Instragrampost) (ukendt dato i 2023) (Besøgt den 12/11 2023)
https://www.instagram.com/p/CnT2DR_pkI6/ (1,6 ns)
Mitchell, Cameron et al. "Young People: It seems that we can only be interesting if we are smoking, snorting or stabbing" The Guardian (15/4 2009) (2,3 ns)
https://www.theguardian.com/society/2009/apr/15/stereotypes-young-people
Ukendt: "Advanced Style" Hjemmeside med geriatriske modeemner: https://www.advanced.style (1 ns)
Ukendt "Body Shaming on Social Media" (blogpost) (1,2 ns)
https://uncovercounseling.com/blog/body-shaming-on-social-media/ (Besøgt 16/11 2023)
Ukendt "What is the Effect of Body Shaming?" (2,1 ns)
https://uncovercounseling.com/blog/body-shaming-on-social-media/ ( Besøgt 16/11 2023)
Supplerende stof:
definitioner af fat- og slimshaming:
https://www.healthline.com/nutrition/fat-shaming-makes-things-worse#overeating (Besøgt 20/12 2023) (0,4 ns)
Fatjokes: https://www.jokes.best/fat-jokes (1 ns)
Grammatik:
Faget indledes med et grundigt grammatikkursus i at kunne genkende navneord, udsagnsord og tillægsord. Herefter arbejdes med udsagnsordenes nutid og datid, sætningsanalyse og kongruens
Skriftligt fokus:
Sproglig korrekthed, brevformatet, sproglig stil (sproglige kendetegn i formelt og uformelt sprog), og summarygenren
Arbejdsformer:
Læreroplæg, enkel-, par- og gruppearbejde
Analysefokus:
novelleanalyse
analyse af non-fiktion
kommunikationsmodel
Sprog og stil (sprogbeskrivelse)
lyrikanalyse
Podcastanalyse
Hjememsideanalyse
Analyse af SoMe
Samlet: 18 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Australia muliticulturalism and the Stolen Gen
Forløbet indledes med en general introduktion til landets geografi, demografi og historie. Vi undersøger hvordan dette har ledt til Australiens nuværende multikulturalitet og herunder, hvordan dette opfattes i dag. Herefter ser vi på den oprindelige befolknings historie og kultur og fører ligeledes disse op til nutiden.
Kernestof
BBC News "Australia asylum: Why is it controversial?" (artikel) (03.08. 2016)
http://www.bbc.com/news/world-asia-28189608
Beech, Hannah "I am Australian. So am I" FRA: Time Magazine (09.08.2013) (3,8 ns)
https://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,2149091,00.html
Noyce , Phillip "Rabbit-Proof Fence" (film) (2003) (12,4 ns)
Ping , Wang "Things We Carry on the Sea" (digt) 2018
https://poets.org/poem/things-we-carry-sea
The Seekers "I Am Australian" (1971) (digt)
https://genius.com/The-seekers-i-am-australian-lyrics
Wright , Sandra Elhelw "Stories of Australia’s magnificent diversity must be told" (Op-Ed) (21.03. 2022) (1,8 ns)
https://www.smh.com.au/national/stories-of-australia-s-magnificent-diversity-must-be-told-20220318-p5a615.html
Ukendt: Diversity (hjemmeside) https://humanrights.gov.au/our-work/education/face-facts-cultural-and-racial-diversity (besøgt den 15/1 2023) (1,5 ns)
Supplerende stof:
Jensen, Lars "Multiculturalism: Australian Dream or Nightmare?" FRA: Ukendt kilde (3,1 ns)
The History of Australia YouTube.klip https://www.youtube.com/watch?v=WBTRwP_YiAI (1,6 ns)
About Multiculturalism and Racial Diversity FRA Australian Human Rights Commission (udateret): https://humanrights.gov.au/our-work/education/face-facts-cultural-and-racial-diversity (0,8 ns)
DR: Australiens historie (DR Kultur, 2017) (48 min = 16 ns)
Pilot Guides "Stolen Generation: The brutal history of Australia’s Aborigine People" (udateret) FRA: : https://www.pilotguides.com/articles/stolen-generation-the-brutal-history-of-australias-aborigine-people/ (rev.)
Samlet: 26,2 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Black America
Forløbet indledes med en kort introduktion til det amerikanske samfunds historie, politiske opbygning, demografi og geografi - herunder The Declaration of Independence sammen med The 13th Amendment. Herefter lægges fokus på sortes forhold i USA fra slavetiden til i dag med hovedvægten på nutiden.
Forløbet giver til sammen et billede af udviklingen fra slaveri over raceadskillelse til borgerrettighedsbevægelse for at ende med Black Lives Matter og herunder politibrutalitet.
Vi skal forholde os til bl.a. forskelsbehandling, kultursammenstød og identitetskrise mellem hvid og farvet.
Undervejs i forløbet er der fokus på mundtlige oplæg og elevsamtaler på engelsk.
Kernestof
Holiday, Billie /Abel Meeropol "Strange Fruit" (1939) 1,2 ns
Taylor, Tate "Niceville" (film) (2012) 13,7 ns
Thomas, Angie The Hate You Give 2017 HarperCollins 224 ns + uddrag af filmen
Supplerende stof:
Om flag og stater:
https://www.sporcle.com/games/Matt/find_the_states
Lady Gaga sings national anthem, 'Star-Spangled Banner,' at Biden inauguration
https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_the_United_States
Fifty Nifty United States vocals
50 States Song for Kids/50 States and Capitals for Children/USA 50 States
Research og præsentation om flg. emner:
Eleverne har lavet selvstændig research med udgangspunkt i en kilde. Desuden skal de selv finde 4 yderligere kilder.
Slave Codes (1660-1865) and Black Codes (1865-1964)
The Underground Railroad (1800-1850)
KKK - White Supremacy (1856-now) T
Jim Crow-laws ('Separate but equal')
The Great Migration (1910-1970)
The Montgomery Bus Boycott + Rosa Parks
School Segregation and Brown v Board of Education (1956)
Martin Luther King Jr (1929-1968) + NAACP (1909- now) M
Malcolm X (1925-1965)
Civil rights (1954-1968) Student Civil Rights Activism
BLM
"Post-Racism America?" Fra: Black Voices/Gyldendal/2016
Samlet: 262 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rap
I dette forløb ser vi på rappen som musikgenre, som stil og som samfundsfænomen - med særlig fokus på de sorte stemmer (og Eminem). Desuden afdækkes The East Coast - West Coast Freud fra 1990'erne. Forløbet afsluttes med fremførelse af en selvproduceret rap.
Kernestof:
IceT "Colors" (1988)
Eminem "Stan" (2000)
Kanye West "Black Skinhead" (2013)
Notorious BIG "Ten Crack Commandments" (1997)
Tupac Shakur "Brenda' s got a baby" (1991)
Supplerende stof
Genredefinitioner og analysemodeller fra Eva Pors' bog "Open Wide" (Eva Pors et al. Open Wide. Lindhardt & Ringhoff, 2015.)
"Hip Hop is..." (dokumentarfilm on Hip hoppens historie. https://www.youtube.com/watch?v=KcoI418ds_0&t=997s
24 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Horror
Horrorgenren fascinerer og skræmmer. Dette er udgangspunktet for dette emne, hvor vi ser på film og læser forskellige udgaver af 'uhygge'. Emnet cirkulerer omkring begreberne: Fear, Setting, Suspense, Foreshadowing, Mystery og supernatural elements.
Desuden skal klassen selv fremlægge 'a personal scary experience', som er en mundtlig fortælling, der udbygges gennem flere runder med fokus på sprog og stil og med ordforrådsøvelser indlagt.
Kernestof
Poe "A Tell-Tale Heart" (1843) (novelleanalyse)
Nick Cave & Kylie Minogue "Where the Wild Roses Grow" fra albummet Murder Ballads (1995) (digt- og musikvideoanalyse)
Poppy Z. Brite "Exquisite Corpse" (uddrag af roman) (6,4 ns)
https://www.barcelonareview.com/eng/eng1.htm
Kortfilm:
Fællesanalyse med fokus på filmtekniske virkemidler og generel filmanalyse : "Nightbus" https://www.youtube.com/watch?v=plaBtwJm0iQ&list=PL68gfsJwBv3cm-yNqLDq1Qu0GC4zxeH_F&index=28
Gruppearbejde med kortfilmsanalyse med individuel fremlæggelse:
- Special day,
https://www.youtube.com/watch?v=SYn0HXj5d24&list=PL68gfsJwBv3cm-yNqLDq1Qu0GC4zxeH_F&index=4
- Meet Jimmy,
https://www.youtube.com/watch?v=0v-Je_tTOkw&list=PL68gfsJwBv3cm-yNqLDq1Qu0GC4zxeH_F&index=3
- Milk Teeth,
https://www.youtube.com/watch?v=aqc3jFT70BI&list=PL68gfsJwBv3cm-yNqLDq1Qu0GC4zxeH_F&index=61
- The Sermon
https://www.youtube.com/watch?v=9nP76-x5jU0&list=PL68gfsJwBv3cm-yNqLDq1Qu0GC4zxeH_F&index=51
- Curve
https://www.youtube.com/watch?v=2dD3Fawk4y0&list=PL68gfsJwBv3cm-yNqLDq1Qu0GC4zxeH_F&index=22
Supplerende stof
"What is a murder ballad?"
https://sheshreds.com/the-history-of-murder-ballads/ + https://www.esquire.com/entertainment/music/a37078255/history-of-murder-ballads-stagger-lee-true-story/
Fra "The English Handbook" (Systime) Afsnit om kortfilm, filmanalyse, musikvideoanalyse, lyrikanalyse, novelleanalyse og billedanalyse.
samlet: 12 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Young Moms in the UK
Med udgangspunkt i en afdækning af Storbrittaniens generelle samfundsforhold, geografi og demografi, ser vi nærmere på fattigdom og teenage mødre. Reality Tv serien "Teen Moms UK" er vores udgangspunkt, hvorefter vi ser på reality TVs "Second life" på de sociale medier.
Kernestof
Reality serien "Teen Mom UK" (S1E1)
https://www.youtube.com/watch?v=E7CwjIoFBEM . Vi følger Megan, Chloe, Amber, Mia og Naomis liv med baby og kærester. Analysen fokuserer på træk fra Reality TV-genren.
Liste af nyhedsklip, som anvendes til nyhedsanalyse:
"How to reduce child poverty rates in the UK"
https://www.youtube.com/watch?v=O-x0STrQnkg
"The Real Reality of Child Poverty in Britain " (ITV)
https://www.youtube.com/watch?v=FCMjfTkv9rY
"Food Poverty" (BBC)
https://www.youtube.com/watch?v=qjbI3zinlIE
"Desperate Parents reusing filthy nappies" (ITV)
https://www.youtube.com/watch?v=E_SwTWecSVo
"Half a Million more UK kids drop antipoverty (Channel 4 news)
https://www.youtube.com/watch?v=jhsfInLbbnM
"The Reality of British Children poverty: No beds to sleep in" (Channel 4 news)
https://www.youtube.com/watch?v=oNaR5MhX7ng
Child Poverty: "Schools are becoming the fourth emergency service for families in Crisis"
https://www.youtube.com/watch?v=sFDE6dH1wlc
Faglig fokus: TV-nyhedsanalyse, reality TV analyse, analyse af sociale medier.
Supplerende stof:
Blandet materiale om Storbrittaniens fra The British Council
https://learnenglish.britishcouncil.org/general-english/video-series/britain-great
The English Handbook (Systime) Reality TY + Reality Tv analysis + The Second Life.
Samlet: 23,4 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Drugs in the US
Forløbet cirkulerer omkring opioidkrisen i USA, men ser afsluttende også kort på andre euforiserende stoffer. Fokus er på årsagen til krisen, effekten på stofmisbrug på individer og på, hvad det føderale USA har gjort for at imødekomme krisen.
Kernestof:
Strong, Danny "Dopesick" (E1) (2021) (Analyseret med fokus på filmiske virkemidler og fiktionsanalyse)
CDC Opioid Crisis: Overdose Prevention. (pjece) Analyseret med fokus på faglig tekst.
https://www.cdc.gov/overdose-prevention/about/prescription-opioids.html
RX Awareness videos: Brenda: https://www.youtube.com/watch?v=DJ71lPsON7M&t=6s (0.30 min) og Britton: https://www.youtube.com/watch?v=sSTvsR3J0Rg (2,14 min). Analyseret med fokus på argumentation og appelformer.
William Brewer "Naloxone" + "To the Addict Who Mugged Me" - begge fra I Know your kind: poems by William Brewer (2017) (digte) Genstand for lyrik analyse.
Klassen har skulle fremstille et udkast til en brochure/film/andet indslag, der kan oplyse om opioidkrisen. De har haft en pjece fra CDC ""Uncovering the opioid epidemic" som udgangspunkt. I fremlæggelsen skulle eleverne gøre rede for
kommunikative valg med udgangspunkt i Lasswells kommunikations model og for deres brug af appelformer,
Herefter har eleverne lavet grundig selvstændig research, inden de har debatteret: "Marijuana should be legalized". Som udgangspunkt har eleverne fået følgende pjece udleveret: Department of Justice/Drug Enforcement Administration: Drug Fact Sheet - Marijuana/Cannabis.
Supplerende stof:
CDC ""Uncovering the opioid epidemic"
https://www.cdc.gov/museum/pdf/cdcm-pha-stem-uncovering-the-opioid-epidemic-lesson.pdf
Department of Justice/Drug Enforcement Administration: Drug Fact Sheet - Marijuana/Cannabis.
https://www.dea.gov/sites/default/files/2020-06/Marijuana-Cannabis-2020_0.pdf
Samlet: 18,2 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
English as a Lingua Franca
Med udgangspunkt i klassens studierejse til Berlin, hvor de har talt engelsk med tyskere, har vi afsøgt begrebet 'Lingua Franca'. Klassen har diskuteret deres brug af engelsk, sammenlignet dette med tidligere generationers, og har reflekteret over deres fremtidige brug af engelsk i forbindelse med deres fremtidige professioner.
Kernestof:
Definition of Lingua Franca (ukendt kilde) (1,2 ns)
Faglig fokus: mundtlighed (fremlæggelse af synspunkt, argumentation og deltagelse i diskussion (øvelse af fri tale).
Samlet: 1,2 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806737669",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806737669",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806737669"
}