Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anders Aaboe, Britt Borchert Jørgensen, Katharina Ofelie Hildebrandt-Lassen
|
Hold
|
2024 En-q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb grammatik og tekstlæsning
Introduktion til tekstlæsning og analyse
Grundlæggende grammatik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
USA: Værklæsning (eksamensemne, forsættes i 2HF)
Værklæsning: The Hate U Give
perspektiverende dokumentarfilm om politivold i USA + film The Help som historisk reference
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Communication (eksamensemne)
Et kort forløb om forskellige former for kommunikation, kommunikationsstrategier og -metoder og Lingua Franca engelsk. Fokus er hvordan vi kommunikerer med hinanden i en moderne verden og hvordan vi ændrer vores strategier, medie og sprog afhængig af situationen.
Materialer:
Cambridge University Press ELT "Academic English - Prof. David Crystal on standard vs. non-standard English" 2012 https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ (2 s.)
Fox, "Happy this, congratulations that", 2016 (uddrag)
https://www.cnet.com/culture/happy-this-congratulations-that/ (6 s.)
Leith "How emojis became the planet's lingua franca" 2017 (uddrag)
https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/emojis-are-not-just-for-kids (3 s.)
Enoch "Crying face: Emoji 'are ruining the English language because young people use them to communicate and don't bother with words'" (uddrag) 2018 (2 s.)
Pratchett, The colour of magic, 1983 (uddrag) (3 s.)
"English as Lingua Franca" fra Østergaard The English Handbook, Systime (4 s.)
Hazel, Hazel, “Why native speakers fail to be understood – and lose out in global business” Website:Theconversation.com, feb 10, 2016 (2 s.)
"English around the world" fra Berntzen og Kjær, "Targets" (2001) (5 s)
MasterClass "Cross-cultural communication and cross-cultural understanding" 2022 https://www.masterclass.com/articles/cross-cultural-communication (uudrag) (1 S.)
Supplerende:
Firth, Alan. "The discursive accomplishment of normality: On "lingua franca" English and conversation analysis." Journal of Pragmatics 26:2. 237-259, 1996 (uddrag) (0,5 s.)
Young, "Lecturer provoked by poor English evaluation" 2010.
https://uniavisen.dk/en/lecturer-provoked-by-poor-english-evaluation/ (uddrag) (0,5 s.)
webpage: https://www.dialectsarchive.com/globalmap (1s.)
Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)
Grammatik:
Bøgh og Hovgaard "Fejlstøvsugeren" 1981
Hermann og Thornøe "Getting Started" 2017 (uddrag)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
USA forsat fra 1.hf (eksamensemne)
Vi bygger videre på forløbet fra 1HF, og arbejder med den amerikanske drøm. Vi arbejder også med valget, men stadig med fokus på de amerikanske værdier. Inkluderer et projekt arbejde om et valgfrit emne
Materiale:
King, "I have a dream" (1963) (5 s.)
Burtka, "The American Dream is Dead" (3 s.)
ABC News, "ABC News Presidential Debate: Harris and Trump meet in Philadelphia", sep. 2024, (15 s.)
Harris, Concession Speech, 2024 (excerpt) (2,5 s.)
Hughes, "One Friday Morning" (Excerpt) (1941) (7s.)
Ghadimi, "Is the American Dream Dead?" Medium 22 juni 2022 (2 s.)
Zaru, “The story behind ‘The New Colossus’ poem on the Statue of Liberty and how it became a symbol of immigration, ABC News, 14 aug. 2019 (2 s.)
Lazarus "The New Colossus" 1883 (1 s.)
Edward N. Kearny: “The Frontier Heritage” (1984) fra Worlds of English, Systime (3)
Supplerende:
"Founding of the 13 colonies" web: https://www.youtube.com/watch?v=oyEtL5d_8Ns&t=11s (2 s)
The Declaration of Independence (1776) (uddrag) (0,25 s.)
The Constitution of The United States of America (1791) (uddrag) (0,25)
Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)
Grammatik:
Bøgh og Hovgaard "Fejlstøvsugeren" 1981
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Crime
Kort forløb om true crime, med fokus på analyse af non fiktion og etik.
Materialer:
The Boomtown Rats "I don't like Mondays" 1979 (1 s.)
CBS 8 San Diego, "Convicted school shooter Brenda Spencer speaks with San Diego's News 8" Part 2-4, https://www.youtube.com/watch?v=Qsj0zRj9Jp4 , https://www.youtube.com/watch?v=-lMzatv6Weg, https://www.youtube.com/watch?v=-lMzatv6Weg (4 s.)
Lettieri, "Why Are We So Interested in Crime Stories?" Psychology Today, September 24, 2021, https://www.psychologytoday.com/us/blog/decoding-madness/202109/why-are-we-so-interested-in-crime-stories (3 s.)
Anderson, "Myra Hindley: the untold story" (20 s.)
Podcast: Selvvalgt Casefile episode (15, 27, 08, 280 eller 189) https://casefilepodcast.com/ (10 s.)
CBC News "Can you watch True Crime Ethically?" https://www.youtube.com/watch?v=fIV6kppJaQI (1 s.)
Supplerende:
NBC, "Customer shoots and kills armed robber in Houston taco shop" NBC News, 2023 https://www.youtube.com/watch?v=k4xNs0HwQ7c (1 s.)
CBS 8 San Diego "1979: Brenda Spencer opens fire on Cleveland Elementary in San Diego" web: https://www.youtube.com/watch?v=wuPOeQRKyMo (1 s.)
Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
UK (eksamensemne)
Forløb om UK med fokus på multikulturelle perspektiver, værdier og relationer
"What’s in a name?" fra Plougheld: “Britain – Past and Present. An Area Study” (Systime, 2008): (0,5 s.)
Kureishi, H. "My son, the fanatic" (1994) i Engberg-Pedersen et al. Contexts Gyldendal: 2004 (12 s.)
Chadha, "Bend it Like Beckham", 2002 (12 s.)
Hall, "'A cultural moment': what Bend It Like Beckham meant for UK women's football" The Guardian, 12 apr. 2022 (2,5 s.)
Mundair, "Day Trippers" 2015 (3 s)
Churchill, "We shall fight on the beaches" (uddrag), 1940 (1 s.)
Good Morning Britain, "Should We Be Ashamed of Winston Churchill?" may 15 2018 youtube: https://www.youtube.com/watch?v=XhXoAkW9i88&t=321s (1,5 s.)
Johnson, Boris “Rather than tear some people down we should build others up” The Telegraph, 14 juni 2020 (2,5)
Higson "The Red Line" 1993 (6 s.)
Paul Connolly. “Becky and Ben’s Story”. BBC website, 2020, fra eksamenssættet fra d. 11 august 2023 (1 s.)
Clarke, "Reappear" 2021 fra eksamenssæt fra d. 17. maj 2023 (2 s.)
Lily Allen "LDN" 2006 (1 s.)
Supplerende:
BBC London, "Why was Churchill's statue defaced | Black Lives Matter protest" 2020 web: https://www.youtube.com/watch?v=NozCqarw_BE&t=31s (0,5 s.)
Mel Ramsay. “Student gambling addiction is a real problem and we need to talk about it”. Studentproblems website, 2019 fra eksamenssættet fra d. 11 august 2023 (2 s.)
Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)
Grammatik:
Bøgh og Hovgaard "Fejlstøvsugeren" 1981
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
India (eksamensemne)
Kort forløb med fokus på det moderne samfund i Indien, særligt fattigdom og kvinders forhold.
Deshpande "The dark holds no terrors" 1980 (excerpt) fra Brøndsted "Narrating India" 2016 ( 5 s.)
Akbar "An Indian Dream" 1977 (7 s.)
Boyle, "Slumdog Millionaire" 2008 (15 s.)
Magnier, "Indians don't feel good about 'Slumdog Millionaire'" website:Latimes.com, 24 jan. 2009 https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2009-jan-24-fg-india-slumdog24-story.html (2 s.)
Choudhury "Chokra" 2003 (2,5 s.)
Premkumar, "‘That could have been me’ - The plight of girls and young women in India" 2021, web: https://www.youtube.com/watch?v=MbnS1mApxa8 (5 s.)
Subramaniam "Brutal killings of two young girls show one of India’s biggest problems is getting worse, advocates say" CNN, june 7 2023 (3,5 s.)
Basu, "Seeing the new India through the eyes of an invisible woman", CNN, 2017 (2,5 s.)
Supplerende:
Buultjens, "Understanding modern India" web: https://asiasociety.org/education/understanding-modern-india (1,5 s.)
Pandey, "India anger as judge frees man accused of raping wife who then died" 15 feb. 2025, (uddrag) BBC.com https://www.bbc.com/news/articles/cm29drxjlxmo (0,5)
Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)
Grammatik:
Bøgh og Hovgaard "Fejlstøvsugeren" 1981
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Sport
Kort forløb med fokus på forholdet mellem sport, kultur og identitet.
Gillespie, "I, Tonya" 2018 (12 s.)
Sillitoe, "The Match" 1959 (7 s.)
Hann, "My son, the football fan" The Guardian, 24 aug. 2013 web: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/aug/24/my-son-football-fan-qpr (2,5 s.)
Berkow, I. "What is Baseball's meaning and its effect on America" The New York Times, 31 maj 1981 (2 s.)
Torres, "The Role Model Debate, Olympism, and Education" (uddrag) https://www.ioa.org.gr/post/the-role-model-debate-olympism-and-education (1,5 s.)
Corbin "Opinion|Should Professional Athletes Be Considered Role Models?" 16 aug. 2021 https://youthupholdingdemocracy.medium.com/opinion-should-professional-athletes-be-considered-role-models-398b768de047 (2 s.)
Smoll "Are Athletes Good Role Models? What are the qualities that make an athlete a good role model?" Psychology Today, 20 april 2015 https://www.psychologytoday.com/us/blog/coaching-and-parenting-young-athletes/201504/are-athletes-good-role-models (1,5 s.)
Supplerende:
TruScribe, "Baseball Rules of Engagement" 2012 web: https://www.youtube.com/watch?v=0bKkGeROiPA (2 s.)
Posten, M. "Social identity Theory: Sports Affiliation and Self-Esteem" 1998 (2 s.)
"National Sports" web: https://www.topendsports.com/sport/national-sports.htm (0,5)
Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Repetition
Repetition af emner og tekster, samt eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806748460",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806748460",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58806748460"
}