Holdet 2024 En-q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anders Aaboe, Britt Borchert Jørgensen, Katharina Ofelie Hildebrandt-Lassen
Hold 2024 En-q (1q En, 2q En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb grammatik og tekstlæsning
Titel 2 USA: Værklæsning (eksamensemne, forsættes i 2HF)
Titel 3 Communication (eksamensemne)
Titel 4 USA forsat fra 1.hf (eksamensemne)
Titel 5 Crime
Titel 6 UK (eksamensemne)
Titel 7 India (eksamensemne)
Titel 8 Sport
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 USA: Værklæsning (eksamensemne, forsættes i 2HF)

Værklæsning: The Hate U Give
perspektiverende dokumentarfilm om politivold i USA + film The Help som historisk reference
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Communication (eksamensemne)

Et kort forløb om forskellige former for kommunikation, kommunikationsstrategier og -metoder og Lingua Franca engelsk. Fokus er hvordan vi kommunikerer med hinanden i en moderne verden og hvordan vi ændrer vores strategier, medie og sprog afhængig af situationen.

Materialer:


Cambridge University Press ELT "Academic English - Prof. David Crystal on standard vs. non-standard English" 2012 https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ (2 s.)

Fox, "Happy this, congratulations that", 2016 (uddrag)
https://www.cnet.com/culture/happy-this-congratulations-that/ (6 s.)

Leith "How emojis became the planet's lingua franca" 2017 (uddrag)
https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/emojis-are-not-just-for-kids (3 s.)

Enoch "Crying face: Emoji 'are ruining the English language because young people use them to communicate and don't bother with words'" (uddrag) 2018 (2 s.)

Pratchett, The colour of magic, 1983 (uddrag) (3 s.)

"English as Lingua Franca" fra Østergaard The English Handbook, Systime (4 s.)

Hazel, Hazel, “Why native speakers fail to be understood – and lose out in global business” Website:Theconversation.com, feb 10, 2016 (2 s.)



"English around the world" fra Berntzen og Kjær, "Targets"  (2001) (5 s)

MasterClass "Cross-cultural communication and cross-cultural understanding" 2022 https://www.masterclass.com/articles/cross-cultural-communication (uudrag) (1 S.)

Supplerende:

Firth, Alan. "The discursive accomplishment of normality: On "lingua franca" English and conversation analysis." Journal of Pragmatics 26:2. 237-259, 1996 (uddrag) (0,5 s.)

Young, "Lecturer provoked by poor English evaluation" 2010.
https://uniavisen.dk/en/lecturer-provoked-by-poor-english-evaluation/ (uddrag) (0,5 s.)

webpage: https://www.dialectsarchive.com/globalmap (1s.)


Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)

Grammatik:
Bøgh og Hovgaard "Fejlstøvsugeren" 1981
Hermann og Thornøe "Getting Started" 2017 (uddrag)
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 USA forsat fra 1.hf (eksamensemne)

Vi bygger videre på forløbet fra 1HF, og arbejder med den amerikanske drøm. Vi arbejder også med valget, men stadig med fokus på de amerikanske værdier. Inkluderer et projekt arbejde om et valgfrit emne

Materiale:


King, "I have a dream" (1963) (5 s.)

Burtka, "The American Dream is Dead" (3 s.)

ABC News, "ABC News Presidential Debate: Harris and Trump meet in Philadelphia", sep. 2024, (15 s.)

Harris, Concession Speech, 2024 (excerpt) (2,5 s.)

Hughes, "One Friday Morning" (Excerpt) (1941) (7s.)

Ghadimi, "Is the American Dream Dead?" Medium 22 juni 2022 (2 s.)

Zaru, “The story behind ‘The New Colossus’ poem on the Statue of Liberty and how it became a symbol of immigration, ABC News, 14 aug. 2019 (2 s.)

Lazarus "The New Colossus" 1883 (1 s.)


Edward N. Kearny: “The Frontier Heritage” (1984) fra Worlds of English, Systime (3)



Supplerende:

"Founding of the 13 colonies" web: https://www.youtube.com/watch?v=oyEtL5d_8Ns&t=11s (2 s)

The Declaration of Independence (1776) (uddrag) (0,25 s.)


The Constitution of The United States of America (1791) (uddrag)  (0,25)

Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)

Grammatik:
Bøgh og Hovgaard "Fejlstøvsugeren" 1981
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Crime

Kort forløb om true crime, med fokus på analyse af non fiktion  og etik.

Materialer:

The Boomtown Rats "I don't like Mondays" 1979 (1 s.)

CBS 8 San Diego, "Convicted school shooter Brenda Spencer speaks with San Diego's News 8" Part 2-4, https://www.youtube.com/watch?v=Qsj0zRj9Jp4 , https://www.youtube.com/watch?v=-lMzatv6Weg, https://www.youtube.com/watch?v=-lMzatv6Weg (4 s.)

Lettieri, "Why Are We So Interested in Crime Stories?" Psychology Today, September 24, 2021, https://www.psychologytoday.com/us/blog/decoding-madness/202109/why-are-we-so-interested-in-crime-stories (3 s.)

Anderson, "Myra Hindley: the untold story"  (20 s.)

Podcast: Selvvalgt Casefile episode (15, 27, 08, 280 eller 189)  https://casefilepodcast.com/ (10 s.)

CBC News "Can you watch True Crime Ethically?" https://www.youtube.com/watch?v=fIV6kppJaQI (1 s.)


Supplerende:

NBC, "Customer shoots and kills armed robber in Houston taco shop" NBC News, 2023 https://www.youtube.com/watch?v=k4xNs0HwQ7c (1 s.)

CBS 8 San Diego "1979: Brenda Spencer opens fire on Cleveland Elementary in San Diego" web: https://www.youtube.com/watch?v=wuPOeQRKyMo (1 s.)

Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 UK (eksamensemne)

Forløb om UK med fokus på multikulturelle perspektiver, værdier og relationer

"What’s in a name?" fra Plougheld: “Britain – Past and Present. An Area Study” (Systime, 2008): (0,5 s.)

Kureishi, H. "My son, the fanatic" (1994) i Engberg-Pedersen et al. Contexts Gyldendal: 2004 (12 s.)

Chadha, "Bend it Like Beckham", 2002 (12 s.)

Hall, "'A cultural moment': what Bend It Like Beckham meant for UK women's football" The Guardian, 12 apr. 2022 (2,5 s.)

Mundair, "Day Trippers" 2015 (3 s)

Churchill, "We shall fight on the beaches" (uddrag), 1940 (1 s.)

Good Morning Britain, "Should We Be Ashamed of Winston Churchill?" may 15 2018 youtube: https://www.youtube.com/watch?v=XhXoAkW9i88&t=321s (1,5 s.)

Johnson, Boris “Rather than tear some people down we should build others up” The Telegraph, 14 juni 2020 (2,5)

Higson "The Red Line" 1993 (6 s.)


Paul Connolly. “Becky and Ben’s Story”. BBC website, 2020, fra eksamenssættet fra d. 11 august 2023 (1 s.)


Clarke, "Reappear" 2021 fra eksamenssæt fra d. 17. maj 2023 (2 s.)

Lily Allen "LDN" 2006 (1 s.)


Supplerende:

BBC London, "Why was Churchill's statue defaced | Black Lives Matter protest" 2020 web: https://www.youtube.com/watch?v=NozCqarw_BE&t=31s (0,5 s.)

Mel Ramsay. “Student gambling addiction is a real problem and we need to talk about it”. Studentproblems website, 2019 fra eksamenssættet fra d. 11 august 2023 (2 s.)


Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)

Grammatik:
Bøgh og Hovgaard "Fejlstøvsugeren" 1981
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 India (eksamensemne)

Kort forløb med fokus på det moderne samfund i Indien, særligt fattigdom og kvinders forhold.


Deshpande "The dark holds no terrors" 1980 (excerpt) fra Brøndsted "Narrating India" 2016 ( 5 s.)

Akbar "An Indian Dream" 1977 (7 s.)

Boyle, "Slumdog Millionaire" 2008 (15 s.)

Magnier, "Indians don't feel good about 'Slumdog Millionaire'" website:Latimes.com, 24 jan. 2009  https://www.latimes.com/archives/la-xpm-2009-jan-24-fg-india-slumdog24-story.html (2 s.)

Choudhury "Chokra" 2003  (2,5 s.)


Premkumar, "‘That could have been me’ - The plight of girls and young women in India" 2021, web: https://www.youtube.com/watch?v=MbnS1mApxa8 (5 s.)

Subramaniam "Brutal killings of two young girls show one of India’s biggest problems is getting worse, advocates say" CNN, june 7 2023 (3,5 s.)

Basu, "Seeing the new India through the eyes of an invisible woman", CNN, 2017 (2,5 s.)

Supplerende:

Buultjens, "Understanding modern India" web: https://asiasociety.org/education/understanding-modern-india (1,5 s.)

Pandey, "India anger as judge frees man accused of raping wife who then died" 15 feb. 2025,  (uddrag) BBC.com https://www.bbc.com/news/articles/cm29drxjlxmo (0,5)

Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)

Grammatik:
Bøgh og Hovgaard "Fejlstøvsugeren" 1981
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Sport

Kort forløb med fokus på forholdet mellem sport, kultur og identitet.

Gillespie, "I, Tonya" 2018 (12 s.)

Sillitoe, "The Match" 1959 (7 s.)

Hann, "My son, the football fan"  The Guardian,  24 aug. 2013 web: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2013/aug/24/my-son-football-fan-qpr (2,5 s.)

Berkow, I. "What is Baseball's meaning and its effect on America"  The New York Times,  31 maj 1981 (2 s.)

Torres,  "The Role Model Debate, Olympism, and Education" (uddrag)  https://www.ioa.org.gr/post/the-role-model-debate-olympism-and-education (1,5 s.)

Corbin "Opinion|Should Professional Athletes Be Considered Role Models?" 16 aug. 2021 https://youthupholdingdemocracy.medium.com/opinion-should-professional-athletes-be-considered-role-models-398b768de047 (2 s.)

Smoll "Are Athletes Good Role Models? What are the qualities that make an athlete a good role model?" Psychology Today,  20 april 2015 https://www.psychologytoday.com/us/blog/coaching-and-parenting-young-athletes/201504/are-athletes-good-role-models (1,5 s.)


Supplerende:

TruScribe, "Baseball Rules of Engagement" 2012 web: https://www.youtube.com/watch?v=0bKkGeROiPA (2 s.)

Posten, M. "Social identity Theory: Sports Affiliation and Self-Esteem" 1998 (2 s.)

"National Sports" web: https://www.topendsports.com/sport/national-sports.htm (0,5)

Ordbøger:
Ordbogen.com
https://www.merriam-webster.com/ (som ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (som ordbog)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Repetition

Repetition af emner og tekster, samt eksamenstræning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde