Titel
1
|
Forløb#1 Liebe
Et opstartsforløb efter grundforløbet, hvor vi har haft fokus på forskellige studietekniske ting bl.a. at lære rollelæsning, strategier til ordforråd (gætte, transparente ord, ordbog, øve ord hjemme med efterfølgende test i timen) og talestrategier, når man mangler ord (gøre det enkelt, beskrive, lave modsætninger, sig kategorien).
Det multi-modale materiale (video, digt, novelle, sang) beskriver forskellige typer af kærlighed (den romantiske, forældre/barn, den digitale).
Kernestof:
Fra: Los Geht´s!, Mette Hermann, Gyldendal, 2018:
Julia Franck, Streuselschnecke, 2000. (3 ns)
Goethe, Gefunden, (Gedicht), 1813. (1 ns)
Gefilterte Liebe, Extra3, NRD, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=IYJRZKIzE8g (2 ns)
Julia Engelmann, Stille Wasser, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=69MYpohsYF0 (2 ns)
Ialt: 8 ns
Supplerende stof:
Zu dir (weit weg), Mark Forster, 2013: https://www.youtube.com/watch?v=fh_DQovJATw (1 ns)
Personlige pronominer - kasus/sætningsanalyse
Talestrategier: Tysk, du kan tale, Paul Klitnæs, Systime, 2011: s. 8-9
Goethe, Gefunden, Lego-Animation: https://www.youtube.com/watch?v=XDIGbLQrzIQ
Hjælpemidler: Ordbogen.com
Arbejdsformer: Pararbejde, gruppearbejde (særligt fokus på rollelæsning) - mest lærerstyrede grupper i starten for at eleverne skal lære hinanden at kende på kryds og tværs af den nye klasse efter grundforløbet.
|