Holdet 2024 re-k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Julie Wilcke, Luisa Kerol Montagno
Hold 2024 re-k (2k re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Introduktion til religion

Dette korte introforløb strækker sig over fire moduler, hvor formålet er at give eleverne kendskab til religionsfaget og dets metoder. Eleverne vil blive præsenteret for Ninians Smarts religionsdefinition og Arnold Van Genneps ritualmodel. I forløbet bliver eleverne præsenteret for fænomenerne myte, offer og ritual, og vi vil tale om religionsfagets begreber samt synsvinklerne indefra/udefra. Målet med forløbet er, at eleverne får berørt centrale dele af religionsfaget og bliver rustet til at arbejde metodisk i de enkelte forløb.

Kernestof:
- Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont – en grundbog til religion, Gyldendal – Uddanelse; sider 11-26, 33-40, 310.
- Biblen: ”1. mosebog kap. 2” fra www.bibelselskabet.dk
- Grundbog til ReligionC: religionssociologiske teorier
- ”Det flyvende spaghettimonsters kirke vil godkendes som religion i Danmark” artikel fra DR.dk, 22. januar 2016. (Uddrag)

(omfang 26 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Kristendom

Indhold i undervisningen

- Historisk baggrund:
o Kendskab til kristendommens formative periode, reformationen, og moderne kristendom
- Kendskab til grundlæggende trosforestillinger og dogmer
- Kendskab til kristne ritualer; nadver og dåb
- Kendskab til forskellige ”måder” at være kristen på
- Diskussion af moderne udfordringer i den danske folkekirke
Kompetencer
- Kendskab og forståelse for kristendommens historiske udvikling og moderne forgreninger
- Analyse af klassiske og repræsentative kilder
- Anvende fagets begreber og teori
- Diskutere, vurdere og sammenligne på tværs af – og inden for kristendommen
Materiale

Baggrundsstof
- Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont - en grundbog til religion, Gyldendal - Uddannelse; Sider: 72-100 (36 normalside)

Kilder
- Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont - en grundbog til religion, Gyldendal - Uddannelse; 112-119, 126-128.
o Tekst 4: (Uddrag) Bjergprædikenen, Mattæusevangeliet kap. 5,1-48, Det Nye Testamente
o Tekst 6: ”Den apostolske trosbekendelse med forsagelsen”
o Tekst 7: ”Paulus om synd: Romerbrevet kap. 7,14-25 og kap. 8, 1-17”, Det Nye Testamente
o Tekst 22: ”Folkekirkens nadverritual”
(i alt: 3 normalsider)
- Andersen, Finn B. Andersen ”Man kan dømme til evig pine”. Kristeligt Dagblad 14 februar (2 normalsider)
- Biblen: 1. Mosebog. ”Adam og Eva” ”Uddrivelsen af Edens have”, kap. 2,4b-3,24. (1 normalside)
- Biblen, Lukasevangeliet kap. 10,25-37: ”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner” (0,5 normalside)
- Biblen: Johannesevangeliet kap. 19 ”Korsfæstelsen” (2 normalsider)
- Jesusnet (artikel): ”Himmelvendt og jordbunden”, 25. januar, 2007, www.religion.dk (2,5 normalsider)
- Vestergaard, Morten Per Ramsdal: ”Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven”. Jyllands-Posten 25. dec. 2014 (i uddrag) (2,5 normalsider)
- Kirketjenerinden: www.kirketjenerinden.bloggerslounge.dk. Tekstuddraget er fra 18. oktober 2009. (1 normalside)

Film/klip fra undervisningen
- Djarling, Kristina: “Babylon is fallen” (lærereksemplar)
- Jehovas vidner: ”Adlyd Jehova”: https://www.youtube.com/watch?v=qa3xGtYt5Xk
- ”Komtessen og dæmonerne” fra: Himmelen over Danmark, DR, 2006: https://www.dr.dk/undervisning/religion/himlen-over-danmark
- ”Krarup til Zornig: Det er klamt, at du flasher din næstekærlighed” fra: - Deadline: https://www.youtube.com/watch?v=GYMnhc6JggM
- Nisshaderen: https://www.youtube.com/watch?v=SlRRNgLyIQQ
- “Pray the Gay Away”: https://www.youtube.com/watch?v=f6MGhZ8_lI4
- ”5 skare om Jesus”: https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe

Sidetal: ca. 48 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Indhold:
- De fem søjler
- Omskæring
- De seks trosartikler
- Gennep og ritualanalyse
- Rent/urent
- Sharia
- Hjärpe
- Integrationsmodel (pluralistisk integration, assimilation og segregation)
- Tørklædedebat og muslimsk feminisme

Materiale
Baggrundsmateriale
- Madsen, Lene: Grundbog til ReligionC ”Islam”, s.89-113, Systime
- Harris, Henriette: ”Tyskernes store mindretal”, Hvide Verden – Berlin, 2012
Udsendelser
- Omskæring: https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvorfor-er-omskaering-saa-vigtigt-joeder-og-muslimer?fbclid=IwAR1TLodpJ8HuXbSfGxRauKJsCvl6iCGKCGb2M3RZVONgdI3-DRtdtMwFYNs
- Shahada: https://www.youtube.com/watch?v=dFPpSpn7q4s og
- https://www.youtube.com/watch?v=w5hl8Q5bJVI
- Bønnen: https://www.dr.dk/undervisning/religion/islam
- Faste for øjne, ører og tunge: https://www.dr.dk/undervisning/religion/islam
- Hajj:  ”Jeg græd af glæde”:  https://www.dr.dk/studie/religion/islam
- Hajj: ” En hellig oplevelse”: https://www.dr.dk/studie/religion/islam#!/
- Parvez Sharmas dokumentar: En synder i Mekka
- Mona Haydar: ”Wrap my hijab”, youtube.com
- Almanya – velkommen til Tyskland, mitcfu.dk
Kilder
- Biblen: ”Omskærelsen”
- Ozlem Ceckic ”Ayse får en lillebror”
- Ozlem Ceckic: ”Tørklæde er også frihed”
- ”Du bør ikke vise respekt for kvinder uden tørklæde”, Islaminfo
- Sura 96, Horisont
- Sura 4, Grundbog til Religion C
- Hadith: Fortællingen om Muhammeds åbenbaringer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer