Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Julie Wilcke, Luisa Kerol Montagno
|
Hold
|
2024 re-k (2k re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Introduktion til religion
Dette korte introforløb strækker sig over fire moduler, hvor formålet er at give eleverne kendskab til religionsfaget og dets metoder. Eleverne vil blive præsenteret for Ninians Smarts religionsdefinition og Arnold Van Genneps ritualmodel. I forløbet bliver eleverne præsenteret for fænomenerne myte, offer og ritual, og vi vil tale om religionsfagets begreber samt synsvinklerne indefra/udefra. Målet med forløbet er, at eleverne får berørt centrale dele af religionsfaget og bliver rustet til at arbejde metodisk i de enkelte forløb.
Kernestof:
- Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont – en grundbog til religion, Gyldendal – Uddanelse; sider 11-26, 33-40, 310.
- Biblen: ”1. mosebog kap. 2” fra www.bibelselskabet.dk
- Grundbog til ReligionC: religionssociologiske teorier
- ”Det flyvende spaghettimonsters kirke vil godkendes som religion i Danmark” artikel fra DR.dk, 22. januar 2016. (Uddrag)
(omfang 26 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Kristendom
Indhold i undervisningen
- Historisk baggrund:
o Kendskab til kristendommens formative periode, reformationen, og moderne kristendom
- Kendskab til grundlæggende trosforestillinger og dogmer
- Kendskab til kristne ritualer; nadver og dåb
- Kendskab til forskellige ”måder” at være kristen på
- Diskussion af moderne udfordringer i den danske folkekirke
Kompetencer
- Kendskab og forståelse for kristendommens historiske udvikling og moderne forgreninger
- Analyse af klassiske og repræsentative kilder
- Anvende fagets begreber og teori
- Diskutere, vurdere og sammenligne på tværs af – og inden for kristendommen
Materiale
Baggrundsstof
- Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont - en grundbog til religion, Gyldendal - Uddannelse; Sider: 72-100 (36 normalside)
Kilder
- Ahle, Nibuhr Andersen, Hvithamar og Jensen: Horisont - en grundbog til religion, Gyldendal - Uddannelse; 112-119, 126-128.
o Tekst 4: (Uddrag) Bjergprædikenen, Mattæusevangeliet kap. 5,1-48, Det Nye Testamente
o Tekst 6: ”Den apostolske trosbekendelse med forsagelsen”
o Tekst 7: ”Paulus om synd: Romerbrevet kap. 7,14-25 og kap. 8, 1-17”, Det Nye Testamente
o Tekst 22: ”Folkekirkens nadverritual”
(i alt: 3 normalsider)
- Andersen, Finn B. Andersen ”Man kan dømme til evig pine”. Kristeligt Dagblad 14 februar (2 normalsider)
- Biblen: 1. Mosebog. ”Adam og Eva” ”Uddrivelsen af Edens have”, kap. 2,4b-3,24. (1 normalside)
- Biblen, Lukasevangeliet kap. 10,25-37: ”Lignelsen om den barmhjertige samaritaner” (0,5 normalside)
- Biblen: Johannesevangeliet kap. 19 ”Korsfæstelsen” (2 normalsider)
- Jesusnet (artikel): ”Himmelvendt og jordbunden”, 25. januar, 2007, www.religion.dk (2,5 normalsider)
- Vestergaard, Morten Per Ramsdal: ”Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven”. Jyllands-Posten 25. dec. 2014 (i uddrag) (2,5 normalsider)
- Kirketjenerinden: www.kirketjenerinden.bloggerslounge.dk. Tekstuddraget er fra 18. oktober 2009. (1 normalside)
Film/klip fra undervisningen
- Djarling, Kristina: “Babylon is fallen” (lærereksemplar)
- Jehovas vidner: ”Adlyd Jehova”: https://www.youtube.com/watch?v=qa3xGtYt5Xk
- ”Komtessen og dæmonerne” fra: Himmelen over Danmark, DR, 2006: https://www.dr.dk/undervisning/religion/himlen-over-danmark
- ”Krarup til Zornig: Det er klamt, at du flasher din næstekærlighed” fra: - Deadline: https://www.youtube.com/watch?v=GYMnhc6JggM
- Nisshaderen: https://www.youtube.com/watch?v=SlRRNgLyIQQ
- “Pray the Gay Away”: https://www.youtube.com/watch?v=f6MGhZ8_lI4
- ”5 skare om Jesus”: https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
Sidetal: ca. 48 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Indhold:
- De fem søjler
- Omskæring
- De seks trosartikler
- Gennep og ritualanalyse
- Rent/urent
- Sharia
- Hjärpe
- Integrationsmodel (pluralistisk integration, assimilation og segregation)
- Tørklædedebat og muslimsk feminisme
Materiale
Baggrundsmateriale
- Madsen, Lene: Grundbog til ReligionC ”Islam”, s.89-113, Systime
- Harris, Henriette: ”Tyskernes store mindretal”, Hvide Verden – Berlin, 2012
Udsendelser
- Omskæring: https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvorfor-er-omskaering-saa-vigtigt-joeder-og-muslimer?fbclid=IwAR1TLodpJ8HuXbSfGxRauKJsCvl6iCGKCGb2M3RZVONgdI3-DRtdtMwFYNs
- Shahada: https://www.youtube.com/watch?v=dFPpSpn7q4s og
- https://www.youtube.com/watch?v=w5hl8Q5bJVI
- Bønnen: https://www.dr.dk/undervisning/religion/islam
- Faste for øjne, ører og tunge: https://www.dr.dk/undervisning/religion/islam
- Hajj: ”Jeg græd af glæde”: https://www.dr.dk/studie/religion/islam
- Hajj: ” En hellig oplevelse”: https://www.dr.dk/studie/religion/islam#!/
- Parvez Sharmas dokumentar: En synder i Mekka
- Mona Haydar: ”Wrap my hijab”, youtube.com
- Almanya – velkommen til Tyskland, mitcfu.dk
Kilder
- Biblen: ”Omskærelsen”
- Ozlem Ceckic ”Ayse får en lillebror”
- Ozlem Ceckic: ”Tørklæde er også frihed”
- ”Du bør ikke vise respekt for kvinder uden tørklæde”, Islaminfo
- Sura 96, Horisont
- Sura 4, Grundbog til Religion C
- Hadith: Fortællingen om Muhammeds åbenbaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523018133",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523018133",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523018133"
}