Holdet 2024 la-2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Mads Bering Svendsen
Hold 2024 la-2g3g (2g3gla)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Digitale opslagsværker
Titel 2 Forløb#1 Martial og humor
Titel 3 Forløb#2 Phaedrus
Titel 4 Forløb#3 Catul og kærligheden
Titel 5 Forløb#4 Seneca og stoicismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 Digitale opslagsværker

I undervisningen er følgende digitale opslagsværker brugt:

Latinsk-Dansk orbog:
https://latinskordbog.dk/

Logeion:
https://logeion.uchicago.edu/

Latinitium Latinsk-Engelsk-Latinsk ordbog:
https://latinitium.com/latin-dictionaries/?t=lsn3363
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#1 Martial og humor

Martial og humor

Forløb med fokus på epigramgenren og romersk humor. Eleverne er blevet introduceret til epikurisme og klientella-systemet.

Kernestoffet består primært af epigrammerne og et par enkelte længere digte, alle af Martial. Alle digte er læst statarisk medmindre andet er angivet:

5.43
1.9
4.36
12.88
2.38
7.3
10.8
11.64
1.64
6.60
9.97 (ll. 1-4 læst kursorisk, ll 5-12 statarisk)
Digt V
Digt VIII

Skønsmæssigt omfang af originaltekster: 1.4 ns
Skønsmæssigt omfang af andet materiale: 3 ns.

Gennemgået grammatik:
Aktiv/passiv
Demonstrative pronomener
Indikativ/konjunktiv
Vokativ
Possessive pronomener
Adjektiviske ledsætninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#2 Phaedrus

Eleverne er blevet introduceret til de typiske genretræk og fablernes budskaber samt dentidlige kejsertid. Ligeledes har vi kigget på fablens videre liv efter antikken.

Vi læser følgende fabler på latin:
- Lupus et agnus (læst statarisk)
- Rana rupta et bos (læst  statarisk)
- De vulpe et uva (læst statarisk)
- Vacca, capella, ovis et leo (læst statarisk)
- De vitiis hominum (læst statarisk)

Som perspektiverende tekst læser vi:
- "Muldyrene og røverne" af Phaedrus (i Latin Her og Nu)
- "Hunden" af Phaedrus (I Latin Her og Nu)

Skønmæssigt omfang af originaltekst på latin: 3 sider
Skønmæssigt omfang af øvrigt materiale: 10 sider

Gennemgået grammatik:
- Præsens participium aktiv
- Perfektum participium passiv
- Frit prædikat
- Ablativ ved komparation
- Plusquamperfektum
- Modus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#3 Catul og kærligheden

Læsning af et udvalg af Catuls Lesbiadigte.
Der er fokus på dette:
- Analyse og fortolkning af digtene
- Catul og hans kreds, neoterikerne
- forholdet mellem digterjeget og Lesbia: fra den første forelskelse til antydning afproblemer og til det endelige brud.
- digterjegets forventninger til forholdet og hans analyse af: hvad gik der galt
- traditionelle kønsroller og kvindens stilling

Der indgår læsning af disse digte af Catul:
51
5
3
8 (Kursorisk)
11 (kursorisk)
13 (kursorisk)
58
70
72
85

Supplerende materiale:
Tekster i oversættelse:
Til de læste digte er der inddraget oversættelser (af Axel Juel, Ole Thomsen og Otto Gelsted)
Sappho 31 (Latin - her og nu, s. 127)
Marcus Tullius Cicero "Talen for Cælius" i uddrag i Latin Her og Nu ss. 128-132


Andet materiale:
Siderne om Catul i "Latin - her og nu (side 92 til 96)
Allan A. Lund: I seng med romerne - Køn og sex i det antikke Rom
Museum Tusculanums Forlag 2006 ss 109-121


Skønsmæssigt omfang af latinske originaltekster: 6
Skønsmæssigt omgang af øvrigt materiale: 27
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#4 Seneca og stoicismen

Vi læser uddrag af 2 breve tiI Lucilus. I forløbet er der fokus på
- brevenes filosofiske indhold
- den stoiske baggrund
- hovedpunkter i den stoiske filosofi
- det humanistiske menneskesyn
I forløbet indgår disse tekster:
Seneca, Epistula 7, afsnit 1 og 3-5 (til ...ne nihil agatur.). Brevet er i sin helhed læst i oversættelse.
Seneca, Epistula 47, afsnit 1-4 (afsnit 2 er læst kursorisk). Brevet er i sin helhed læst i oversættelse.

Supplerende materiale:
De 2 breve i oversættelse (Kell Commerau Madsen og Hans Gregersen, Aigis 12.1(www.igl.ku.dk/aigis/2012,1/SenEpist5.pdf)
Siderne i "Latin - her og nu" om Seneca: side 168-177)
Oversigt over nogle stoiske nøglebegreber.
Epistula 2 i oversættelse (brugt som eksempel på en perspektiverende tekst).

Skønsmæssigt omfang af latinske originaltekster: 3
Skønsmæssigt omfang af øvrigt materiale: 10
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer