Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Mads Bering Svendsen
|
Hold
|
2024 la-2g3g (2g3gla)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb#1 Martial og humor
Martial og humor
Forløb med fokus på epigramgenren og romersk humor. Eleverne er blevet introduceret til epikurisme og klientella-systemet.
Kernestoffet består primært af epigrammerne og et par enkelte længere digte, alle af Martial. Alle digte er læst statarisk medmindre andet er angivet:
5.43
1.9
4.36
12.88
2.38
7.3
10.8
11.64
1.64
6.60
9.97 (ll. 1-4 læst kursorisk, ll 5-12 statarisk)
Digt V
Digt VIII
Skønsmæssigt omfang af originaltekster: 1.4 ns
Skønsmæssigt omfang af andet materiale: 3 ns.
Gennemgået grammatik:
Aktiv/passiv
Demonstrative pronomener
Indikativ/konjunktiv
Vokativ
Possessive pronomener
Adjektiviske ledsætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Phaedrus
Eleverne er blevet introduceret til de typiske genretræk og fablernes budskaber samt dentidlige kejsertid. Ligeledes har vi kigget på fablens videre liv efter antikken.
Vi læser følgende fabler på latin:
- Lupus et agnus (læst statarisk)
- Rana rupta et bos (læst statarisk)
- De vulpe et uva (læst statarisk)
- Vacca, capella, ovis et leo (læst statarisk)
- De vitiis hominum (læst statarisk)
Som perspektiverende tekst læser vi:
- "Muldyrene og røverne" af Phaedrus (i Latin Her og Nu)
- "Hunden" af Phaedrus (I Latin Her og Nu)
Skønmæssigt omfang af originaltekst på latin: 3 sider
Skønmæssigt omfang af øvrigt materiale: 10 sider
Gennemgået grammatik:
- Præsens participium aktiv
- Perfektum participium passiv
- Frit prædikat
- Ablativ ved komparation
- Plusquamperfektum
- Modus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Catul og kærligheden
Læsning af et udvalg af Catuls Lesbiadigte.
Der er fokus på dette:
- Analyse og fortolkning af digtene
- Catul og hans kreds, neoterikerne
- forholdet mellem digterjeget og Lesbia: fra den første forelskelse til antydning afproblemer og til det endelige brud.
- digterjegets forventninger til forholdet og hans analyse af: hvad gik der galt
- traditionelle kønsroller og kvindens stilling
Der indgår læsning af disse digte af Catul:
51
5
3
8 (Kursorisk)
11 (kursorisk)
13 (kursorisk)
58
70
72
85
Supplerende materiale:
Tekster i oversættelse:
Til de læste digte er der inddraget oversættelser (af Axel Juel, Ole Thomsen og Otto Gelsted)
Sappho 31 (Latin - her og nu, s. 127)
Marcus Tullius Cicero "Talen for Cælius" i uddrag i Latin Her og Nu ss. 128-132
Andet materiale:
Siderne om Catul i "Latin - her og nu (side 92 til 96)
Allan A. Lund: I seng med romerne - Køn og sex i det antikke Rom
Museum Tusculanums Forlag 2006 ss 109-121
Skønsmæssigt omfang af latinske originaltekster: 6
Skønsmæssigt omgang af øvrigt materiale: 27
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Seneca og stoicismen
Vi læser uddrag af 2 breve tiI Lucilus. I forløbet er der fokus på
- brevenes filosofiske indhold
- den stoiske baggrund
- hovedpunkter i den stoiske filosofi
- det humanistiske menneskesyn
I forløbet indgår disse tekster:
Seneca, Epistula 7, afsnit 1 og 3-5 (til ...ne nihil agatur.). Brevet er i sin helhed læst i oversættelse.
Seneca, Epistula 47, afsnit 1-4 (afsnit 2 er læst kursorisk). Brevet er i sin helhed læst i oversættelse.
Supplerende materiale:
De 2 breve i oversættelse (Kell Commerau Madsen og Hans Gregersen, Aigis 12.1(www.igl.ku.dk/aigis/2012,1/SenEpist5.pdf)
Siderne i "Latin - her og nu" om Seneca: side 168-177)
Oversigt over nogle stoiske nøglebegreber.
Epistula 2 i oversættelse (brugt som eksempel på en perspektiverende tekst).
Skønsmæssigt omfang af latinske originaltekster: 3
Skønsmæssigt omfang af øvrigt materiale: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361099",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361099",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361099"
}