Holdet 2024 de-2g3g-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Bo Felipe Pedersen
Hold 2024 de-2g3g-1 (2g3gde-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 DESIGNMETODE
Titel 2 Arkitektur
Titel 3 Produktdesign
Titel 4 Kommunikationsdesign
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 DESIGNMETODE

ØVELSE I DESIGNMETODE/ DESIGNPROCESSENS FASER: DESIGN.

Brief: Din sidemand har bedt dig om at designe et objekt, der passer til hans/hendes personlighed.

Produktkrav: En skitse/model af objektet, der forholder sig til både målgruppe (sidemand), form og funktion.

Formål: Speed-intro til designprocessens fire faser:
Indsamle
Forstå
Udtænke/Udvikle
Skabe

Introduktion til designparametrene: Målgruppe, form, funktion og kommunikation.

Introduktion til  designprocessens metoder (udvalgte):

Observation.
Interview.
Desk-research
Persona
Moodboard
Hovedgreb
Mock-up
Prototype

Der arbejdes med proces dokumentation og præsentation af færdigt projekt.

Tekster læst:
Jesper Bek: Design og arkitektur (s.73-80, 141-142): 9 sider.
Analysemodel til produktdesign (egen pdf): 5 sider.
Introduktion til designmetode, Materiale fra Kolding Designskole: 10 sider (indgår som materiale på ppt.: "Første øvelse i designmetode").







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Arkitektur

første halvdel af forløbet arbejdes der med at indsamle viden om arkitekturhistorie med fokus på arkitektur i det 20. og 21. årh. (funktionalisme og dekonstruktivisme). Der arbejdes med arkitekturanalyse ud fra analyseskema (udleveret som pdf).
I anden halvdel af forløbet arbejdes der med følgende brief:
Hvordan ser fremtidens énfamiliebolig ud?

Produktkrav:
Du skal designe en énfamiliebolig, hvor du lægger vægt på at opfylde ønsker om, at huset skal:
Have en tidssvarende udformning og stil.
Opfylde familiens funktionelle krav.

Miniprojektet har fokus på designprocessen dvs. din evne til at eksperimentere og arbejde med designparametre: form, funktion, rum og æstetik – særligt i forhold til: Materialer, farver og lys.

Designprocessen indeholder arbejde med: Research, mindmap, designparametre, mock-up, skitsering, billedcollage, arkitekturanalyse, målfast tegning og målfast model.
Mundtlig præsentation af projekt og proces (beskrivelse af formål med designprocessens visualiseringer).

Tekster læst:
Jesper Bek: “Design og arkitektur - grundbog til C-niveau”, s.47- 61 (14 sider).
Jonas Wolter: ”Temaer i kunsten – grundbog til billedkunst”, 2013, s. 119-127 (8 sider).
Le Corbusiers 5 dogmeregler: https://ka.systime.dk/?id=156 (1 side)
Delt materiale i form af powerpoint præsentationer med billedeksempler på “Arkitektur i det 20. og 21. årh.” (egne powerpoints).
Analysemodel til arkitektur (egen pdf, 4 sider).

Supplerende materiale i form af selvfundne artikler, film etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Produktdesign

Brief:

Nyborg er en lille by, med relativt mange caféer i Nyborg centrum. Fælles for dem er at de har en meget bred brugergruppe og deraf er der en klar mangel på identitet. Caféerne vil lidt det hele på samme tid. Derfor vil cafeerne gerne have hjælp til at skabe en klar identiet, i denne opgave er der fokus på belysning - enten til cafémiljøet eller til en bar.  Lamperne skal fungere som blikfang og give de besøgende lyst til at slå sig ned. Caféerne  ønsker at fremstå som autentiske, hyggelige. Det er jeres opgave at designe en lampe, der harmonerer med dette. I må selv bestemme, hvordan den skal se ud, og hvilke materialer den skal laves af. Der er dog en række funktionelle krav, som lampen skal leve op til.


Krav:
• Lampen skal kunne hænge i et cafémiljø eller over en bar.
• Lampen skal fungere som blikfang
• Lampens vægt må af tekniske årsager ikke overstige 1,5 kg
• Lampens må maks. være: 60 cm. bred og 50 cm. høj
• Lampens pære må ikke være helt blottet
• Lampens design skal harmonere med stedets øvrige indretning

Arbejdsform:
• Gruppearbejde med 2-3 personer i hver gruppe

Produktkrav:
• Én lampe i størrelsesforhold 1.1

Evalueringskriterier:
• Jeres evne til at være kreative og skabe blikfang
• Opfylder lampen stedets krav – passer lampen til stedet!
• Jeres arbejde med parametrene form, funktion og kommunikation
      – særligt i forhold til:
o materiale
o farve
o afskærmning af lampens pære  
• Jeres evne til at lave skitser OG til at udvælge gode/dårlige skitser
• Kvaliteten (udseende og håndværk) af den færdige lampe
• Jeres evne til at perspektivere lampens udseende til designhistorien

Tekster læst:
Jesper Bek: Design og arkitektur (s.29-31, 95-96, 102-104, 116-117, 119-125): 15 sider.
Kunst og Industri Museet, Poul Henningsens skærmsystem, 2006: 6 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kommunikationsdesign


DEL 1: udarbejdelsen af et enfamilieshus (arkitekturforløb) eller en lampe (produktdesignforløb)
DEL 2: Du skal designe en præsentation med tilhørende grafisk design med henblik på at sælge dit valgte produkt.
Projektet bygger på den måde bro mellem produkt- og kommunikationsdesign.

BRIEF FOR DEL 1:
se forløbsbeskrivelsen for enten arkitekturforløbet eller produktdesignforløbet.

BRIEF FOR DEL 2:
Du skal designe en grafisk præsentation af dit produkt.
Dit design skal forholde sig konkret til dine 2 selvvalgte parametre.  
Dit grafiske design skal indeholde grafiske elementer (logo, indholdsbeskrivelse osv.) som understreger produktets visuelle identitet.

Overvej hvordan du vil arbejde med:
Skrifttype, hvilken skriftfamilie?
De 4 kontraster (styrke, størrelse, form, farve).
Kompositionsprincipper (linjer, figurer, dynamisk, statisk, symmetri/asymmetri)
Funktion (målgruppe, praktisk funktion, sammenhæng mellem produkt og intention)
Signalværdi (visuel identitet, stiltræk, kobling til designhistorie).

EVALUERING:
Du vil blive evalueret på baggrund af din evne til at:

Strukturere din designproces, dvs. opstille parametre og arbejde med at udvikle dit design forud for skabe-fasen (jvf. designmetode).
Udføre dit færdige produkt (brugsgenstand og emballage incl. grafisk design) i relation til dine opstillede parametre og din proces.
Skabe sammenhæng mellem produkt (brugsgenstand) og kommunikationsdesign (emballage incl. grafisk design) på baggrund af dine parametre.

Tekster læst:
Jesper Bek: Design og arkitektur (s.11-24, 74-76): 12 sider
Analysemodel til grafisk design (egen pdf): 5 sider

Supplerende materiale i form af selvfundne artikler, film etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt

Rammerne for det afsluttende eksamensprojekt præsenteres og der arbejdes derefter selvstændigt med at forberede eksamensprojektet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer