Holdet 2024 Id-3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Jesper Ørum
Hold 2024 Id-3g (3gId)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Badminton
Titel 3 Opvarmningsprogram
Titel 4 Performance
Titel 5 Volleyball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

Opnå grundlæggende tekniske fodboldfærdigheder, herunder:

Afleveringer (inderside)
Afslutninger (lodret vristspark, inderside og halvt liggende vristspark)
Driblinger (generel boldkontrol samt 3 finter; husmands/Laudrup og træk bagom ben (Cruyff) samt fristefinten.
1. berøringer/vendinger (modtage en bold; retningsbestemt med indersiden og brystet)
Opnå grundlæggende taktisk fodboldmæssig spilforståelse, herunder:

Kendskab til taktisk formation i fodbold
Opbygningsspil: Udnytte bredde og dybde, bandespil samt skabe og udnytte frit rum via temposkift, forfinte og modløb
Afslutningsspil/Gennembrudsspil. Løb i boks (timing, løb på blindsiden, temposkift, forfinte) og indlæg til forreste stolpe og cut back
Opnå forbedret fysisk form samt viden inden for områderne aerobt og anaerobt arbejde i fodbold og kunne koble dette til praksis, herunder:

Aerob lav (65 % af maximalpulsfrekvens)
Aerob moderat (80 % af maximalpulsfrekvens)
Aerob højintens træning (90% af maximalpulsfrekvens)
Intervaller (arb:pause 2:1) – Anaerob træning:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Opvarmningsprogram

Forløbet her relaterer sig til dele af følgende overordnede mål for idræt, der beskriver at eleverne skal:
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: Boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
Nedenstående læringsmål konkretiserer, hvad eleverne skal kunne i forhold til at udarbejde opvarmningsprogrammer til musik med aktiviteter, der fremmer kropsbevidsthed og beherskelsen af udvalgte færdigheder inden for færdighedsområdet musik og bevægelse.

Praktisk læringsmål, eleverne skal kunne:
Udarbejde, strukturere, udføre og evaluere opvarmningsprogrammer til musik, herunder kunne udføre svingende, førte og markerede bevægelser, basale kropsaktioner som gang, hop, løb og bevægelse af hvirvelsøjlen samt bevægelser med forskellige æstetiske udtryk.
Teoretisk læringsmål:
Eleverne skal kunne:
Forklare formålet med opvarmning og redegøre for opvarmningsaktiviteternes inddragelse af basale kropsaktioner, funktioneltræning og grundtræningselementer.
Beskrive bevægelsernes grundkvaliteter (svingende, førende, markerede) og æstetiske udtryk.
Udvælge musik til opvarmende bevægelsesaktiviteter, herunder kunne tælle musikstykker, udarbejde formskemaer over musikken samt udvælge passende bevægelsesaktiviteter til musikken på baggrund af musikkens tempo, rytme, perioder og stemning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer