Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jesper Ørum
|
Hold
|
2024 Id-3g (3gId)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
Opnå grundlæggende tekniske fodboldfærdigheder, herunder:
Afleveringer (inderside)
Afslutninger (lodret vristspark, inderside og halvt liggende vristspark)
Driblinger (generel boldkontrol samt 3 finter; husmands/Laudrup og træk bagom ben (Cruyff) samt fristefinten.
1. berøringer/vendinger (modtage en bold; retningsbestemt med indersiden og brystet)
Opnå grundlæggende taktisk fodboldmæssig spilforståelse, herunder:
Kendskab til taktisk formation i fodbold
Opbygningsspil: Udnytte bredde og dybde, bandespil samt skabe og udnytte frit rum via temposkift, forfinte og modløb
Afslutningsspil/Gennembrudsspil. Løb i boks (timing, løb på blindsiden, temposkift, forfinte) og indlæg til forreste stolpe og cut back
Opnå forbedret fysisk form samt viden inden for områderne aerobt og anaerobt arbejde i fodbold og kunne koble dette til praksis, herunder:
Aerob lav (65 % af maximalpulsfrekvens)
Aerob moderat (80 % af maximalpulsfrekvens)
Aerob højintens træning (90% af maximalpulsfrekvens)
Intervaller (arb:pause 2:1) – Anaerob træning:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog fodbold
|
10-10-2024
|
Drejebog badminton
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvarmningsprogram
Forløbet her relaterer sig til dele af følgende overordnede mål for idræt, der beskriver at eleverne skal:
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: Boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
Opnå kropsbevidsthed
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
Nedenstående læringsmål konkretiserer, hvad eleverne skal kunne i forhold til at udarbejde opvarmningsprogrammer til musik med aktiviteter, der fremmer kropsbevidsthed og beherskelsen af udvalgte færdigheder inden for færdighedsområdet musik og bevægelse.
Praktisk læringsmål, eleverne skal kunne:
Udarbejde, strukturere, udføre og evaluere opvarmningsprogrammer til musik, herunder kunne udføre svingende, førte og markerede bevægelser, basale kropsaktioner som gang, hop, løb og bevægelse af hvirvelsøjlen samt bevægelser med forskellige æstetiske udtryk.
Teoretisk læringsmål:
Eleverne skal kunne:
Forklare formålet med opvarmning og redegøre for opvarmningsaktiviteternes inddragelse af basale kropsaktioner, funktioneltræning og grundtræningselementer.
Beskrive bevægelsernes grundkvaliteter (svingende, førende, markerede) og æstetiske udtryk.
Udvælge musik til opvarmende bevægelsesaktiviteter, herunder kunne tælle musikstykker, udarbejde formskemaer over musikken samt udvælge passende bevægelsesaktiviteter til musikken på baggrund af musikkens tempo, rytme, perioder og stemning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog til performance
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361341",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361341",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361341"
}