Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Gitte Ohrt Rosenbaum
|
Hold
|
2024 in-2g3gEUX (2g3gEUXin)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 INTRO OG GRUNDBEGREBER
INTRODUKTION OG GRUNDBEGREBER
Eleverne blev introduceret til faget innovation og har i dette forløb arbejdet både teoretisk og praktisk med innovationens grundbegreber og historie. Gennem undervisning, øvelser og refleksioner har eleverne opnået viden om innovation som fænomen og proces samt tilegnet sig grundlæggende begreber og modeller, der danner fundamentet for det videre arbejde i faget.
Materiale:
Petersen, Pia, Mia Holck Kjærgaard, og Kristian Philipsen. Innovationsgrundbogen.C-B iBog, Systime, 2020.. Kap 1, 2 og kap 6
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=1
Supplerende materiale:
Kinesisk kaffe er komplet crazy - og det er kun godt DR, 22. aug 2022
https://www.dr.dk/nyheder/udland/kinesisk-kaffe-er-komplet-crazy-og-det-er-kun-godt
Kernestof:
- Grundlæggende innovationsbegreber og -modeller
- Innovationstyper (radikal og inkrementel)
- Kreativ destruktion (Schumpeter)
- Kundens opfattede værdi og innovationshøjde
- Innovationsformer: økonomisk, social og miljømæssig værdi
- Målgrupper, segmenter og adoptanter
- Brugerroller og interessenter
- Begreberne Job to be done, pain, value proposition og jury
Faglige mål:
Redegøre for forskellige innovationsbegreber og -modeller samt forklare deres forudsætninger
Redegøre for centrale begreber i innovationsarbejdet, herunder kundens opfattede værdi, pain, gain, segmenter og målgrupper
Demonstrere kendskab til innovationens historie og Schumpeters teori om kreativ destruktion
Bruge fagets terminologi korrekt i både mundtlig formidling
Arbejdsformer:
- Teoretisk introduktion efterfulgt af øvelser
- Gruppearbejde og klassedialog
- Elevpræsentationer og refleksion
- Praktiske cases og begrebsøvelser
Evaluering:
- Løbende mundtlig evaluering i undervisningen
- Refleksionsopgaver
- Klasse- og gruppearbejde med opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 : Fra idé til pitch – innovationsforløb
Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har omhandlet hele innovationsprocessen – fra idégenerering til præsentation. Undervisningen har været en kombination af deduktiv og induktiv tilgang med fokus på både teori og praksis. Eleverne har deltaget i to eksterne innovationskonkurrencer:
- Business Mind Programme (Fonden for Entreprenørskab)
- Innovationsaward Nyborg (Nyborg Kommune)
Eleverne har udviklet idéer i grupper, arbejdet med forretningsmodeller, foretaget brugerundersøgelser og pitchet deres løsninger for eksterne dommere. Feedback har været anvendt i en iterativ udviklingsproces.
Materiale:
Petersen, Pia, Mia Holck Kjærgaard, og Kristian Philipsen. Innovationsgrundbogen C-B. iBog, Systime, 2020.
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=1
Supplerende materiale:
Materiale fra Entreprenørfonden
https://ffefonden.dk/
https://undervisningsportalen.imgix.net/3iefo3sp/business-mind-programme_pitch_elevversion_2024.pdf
https://ffefonden.dk/gymnasier/power-pitches-der-huskes-bronzemateriale/
Indhold og kernestof
- Kap. 2: Introduktion til innovationsbegreber, innovationstyper, faser, kreativitet
- Kap. 7.0-7.7: Idégenerering, kreative metoder
- Kap. 8: Brugerdreven innovation, dataindsamling, interviews, observation
- Kap. 12 og kap 3: Forretningsmodeller og bæredygtighed
- Pitchtræning og feedback: Præsentationer og iteration
Faglige mål :
- Redegøre for forskellige innovationsbegreber og -modeller samt forklare deres forudsætninger
- Anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
- Identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
- Gennemføre innovationsprocessen fra idé til værdiskabende handling
- Bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
Kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
Ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
Arbejdsformer:
Eleverne har udviklet idéer i grupper, arbejdet med forretningsmodeller, foretaget brugerundersøgelser og pitchet deres løsninger for eksterne dommere. Feedback har været anvendt i en iterativ udviklingsproces
Evaluering:
Mundtlige præsentationer (pitch for dommere)
- Løbende vurdering af proces og samarbejde (ifht samarbejde er der arbejdet induktivt)
- Refleksion over anvendelse af feedback-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Samarbejde, og Teamroller
Forløb :
Dette forløb bygger videre på elevernes arbejde i Business Mind Programme og Innovationsaward. I forløbet om "samabejde" kobles erfaringer fra det tidligere forløb nu til teori om teamroller, kommunikation, konflikthåndtering og entreprenørielle handlinger. Målet er, at eleverne opnår refleksion og indsigt i deres egne samarbejdserfaringer og skaber et stærkere fundament for fremtidige innovationsforløb.
Forløbet blev struktureret deduktivt: Eleverne blev introduceret for teorier og modeller om teamroller, samarbejde og konflikthåndtering og anvendte dem herefter til at analysere deres egne og gruppens oplevelser med det tidligere forløb
Centrale emner i forløbet:
- Individ, gruppe og team
- Teamroller og samarbejde (bl.a. Belbins teamroller)
- Kommunikation i teams
- Konflikthåndtering
- Entreprenørielle handlinger og organisering
- Refleksion og præsentation
Faglige mål
• Anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller samt forklare deres
forudsætninger
• Udvikle innovative løsninger i samarbejde med andre og reflektere over
samarbejdsformer og teamroller
• Reflektere over entreprenørielle handlinger i forhold til at skabe værdi for andre
• Formidle og præsentere idéer og løsninger mundtligt
• Arbejde procesorienteret og anvende relevante metoder og værktøjer i forbindelse
med innovative forløb
Materiale:
Petersen, Pia, Mia Holck Kjærgaard, og Kristian Philipsen. Innovationsgrundbogen C-B. iBog, Systime, 2020.. Kap 5
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=1
Innovation og Entreprenørskab Lind A, et al, Systime 2021
Mennesker og organisation/Individ, grupper og Teams/Teamroller- Teori
https://i.systime.dk/?id=538
Supplerende materiale:
https://www.jobindex.dk/persontypetest
https://www.jobindex.dk/persontypetest/dimensioner/EI
Kernestof:
- Innovationens aktører og omgivelser
- Kommunikation, samarbejde og konflikthåndtering
- Entreprenørielle handlinger, roller og ledelse
- Refleksion over og forståelse for arbejdsformer i innovative processer
- Kompetencer
Arbejdsformer:
- Klasseundervisning med teori
- Gruppearbejde og samarbejdsøvelser
- Refleksionsøvelser og samtaler
- Fremlæggelse og erfaringsdeling i plenum
- Brug af case og egne erfaringer fra tidligere forløb som analyseramme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 100kr forløb
Forløb :
I dette forløb har eleverne taget afsæt i deres egne erfaringer fra tidligere innovationsforløb (Business Mind og Innovationsaward), hvor de har arbejdet praktisk med idéudvikling, teamarbejde og pitch. Med udgangspunkt i disse oplevelser har eleverne arbejdet med forløbet: At få 100 kr. til at yngle mest muligt.
Undervisningen er struktureret Deduktivt -induktivt-deduktivt: Eleverne har således arbejdet ud fra teori fra tidligere forløb , dernæst praksis og til sidst analyseret deres løsninger og innovationsproces med teoretiske begreber (effectuation vs causation samt diffusion).
Faglige mål
• Anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller samt forklare deres
forudsætninger
• Udvikle innovative løsninger i samarbejde med andre og reflektere over
samarbejdsformer og teamroller
• Reflektere over entreprenørielle handlinger i forhold til at skabe værdi for andre
• Formidle og præsentere idéer og løsninger mundtligt
• Arbejde procesorienteret og anvende relevante metoder og værktøjer i forbindelse
med innovative forløb
Materiale:
Petersen, Pia, Mia Holck Kjærgaard, og Kristian Philipsen. Innovationsgrundbogen c-b. iBog, Systime, 2020..
Kap 2.6 ,
kap 4
Kap 5
kap 7
kap 9 .0-9.4 (stage gate, lean start up samt åben innovation og crowdsourcing er ikke en del af pensum).
Kap 10 (minus 10.5 disruption)
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=1
Supplerende Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=SR2tcRDqhEw
https://baisikeli.dk/
Centrale emner i forløbet_
Refleksion over egne erfaringer fra tidligere innovationsprojekter (Business Mind og InnoAward)
Vurdering af egne innovationskompetencer og roller i teamet (kap. 5)
Dannelse af teams og udarbejdelse af samarbejdsaftaler (kap. 5)
Kortlægning af teamets netværk og ressourcer (kap. 5)
Idéudvikling og -udvælgelse (kap. 7)
Udarbejdelse af value proposition og kort BMC (kap. 2.6 og 6)
Planlægning og udførelse af aktiviteter (kap. 4)
Refleksion og evaluering koblet til innovationsmodeller og diffusion kap 9 (-minus Stage gate) samt kap 10
Lægge budgetter (14.3)
Arbejdsformer:
Gruppearbejde og samarbejdsaftaler
Praktiske eksperimenter og udførsel af 100 kr.-udfordringen
Klasseundervisning og teoretisk opsamling
Refleksionsopgaver og opsamling i plenum
Evaluering:
Dokumentation og refleksion over projektets faser og læring
Præsentationer i grupper med feedback
Løbende mundtlig evaluering og opsamling på teori/praksis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Strategi og Forretningsplan
Formål:
Formålet med forløbet har været at introducere eleverne til centrale elementer i forbindelse med udviklingen af en forretningsidé, herunder arbejdet med strategi, opbygning af en enkel forretningsplan og forskellige finansieringsformer. Der har været særligt fokus på at skabe forståelse for, hvordan idé, strategi og økonomi hænger sammen i en innovationsproces.
Faglige mål :
• Eleverne har opnået forståelse for strategiske elementers betydning i innovationsprocesser
• Eleverne har fået kendskab til forskellige finansieringsformer, herunder crowdfunding
• Eleverne har reflekteret over sammenhængen mellem idé, målgruppe og strategi
• Eleverne har anvendt relevante innovationsfaglige begreber og modeller
Kernestof:
Strategi i innovationsprocesser
Forretningsplanens opbygning og anvendelse
Finansiering af idéer, herunder crowdfunding
Sammenhængen mellem idéudvikling, strategi og værditilbud
Forløbets indhold:
Eleverne har fået et indblik i, strategiske overvejelser og finansieringsformer, primært crowdfunding. Undervisningen har haft fokus på begrebsforståelse og refleksion over de elementer, der indgår i udvikling og realisering af en idé.
Materialer:
Petersen, Pia, Mia Holck Kjærgaard, og Kristian Philipsen. Innovationsgrundbogen C-B. iBog, Systime, 2020.Kap 11-1 -11.4 og kap 14
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=1
Arbejdsformer og struktur:
Klasseundervisning og diskussioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6.Trends og innovation i samfundet samt repetition
Formål:
Formålet med forløbet var at samle op på centrale kernestofområder. Eleverne skulle arbejde fagligt reflekterende med innovationens samfundsmæssige betydning ,samt med aktuelle tendenser. Derudover var formålet at skabe repetition og sikre faglig konsolidering op til afslutning på faget.
Faglige mål:
Analysere innovationens betydning for samfundet
Vurdere tendenser og deres betydning for fremtidig innovation
Samarbejde fagligt og kommunikere viden klart gennem gruppearbejde og præsentationer
Materiale
Petersen, Pia, Mia Holck Kjærgaard, og Kristian Philipsen. Innovationsgrundbogen C-B. iBog, Systime, 2020.Kap 7.8 og 15
https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=1
Indhold og kernestofområder:
Innovationens samfundsmæssige betydning (Kap. 15)
Tendenser og fremtidige forretningsmodeller (Kap. 7.8)
Arbejdsformer og struktur:
Klasseundervisning
Repetition og gruppearbejde:
Eleverne har i grupper fået ansvar for udvalgte delemner. De har forberedt korte formidlingsoplæg for resten af klassen med fokus på repetition og faglig formidling og samarbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361549",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361549",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361549"
}