Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nyborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Karl Magnus Bidstrup
|
Hold
|
2024 fi-2g3g (2g3gfi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etik og moralfilosofi
Forløbet har haft til formål at skabe indsigt hos eleverne i etiske problemstillinger og dilemmaer, og hvordan en række etiske positioner/filosoffer forholder sig til disse problemstillinger. Forløbet har haft fokus på positionerne: etisk egoisme, utilitarisme og deontologi. Eleverne har gennem forløbet trænet kompetencer i argumentation, diskussion og åbenhed over for andres synspunkter samt opnået indsigt i kompleksiteten i etiske problemstillinger. Progressionen i forløbet har bestået i, at eleverne gradvist har skullet anvende de præsenterede positioner på mere selvstændig vis.
Cases: bl.a. diverse klip fra tv-serien ”Klovn”.
Plus tekststykke fra Hobbes om etisk egoisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Videnskabsteori
Et kort forløb om videnskabsteori og historie.
Forløbet har tjent som et værktøjsfag til eleverne, så de kan stille spørgsmålet: hvad er (god) videnskab?
Forløbet har givet en kort indføring i den induktive, og den hypotetisk-deduktive metode ved Karl Popper, samt et videnskabshistorisk indblik i videnskabens revolutioner med udgangspunkt i Thomas S. Kuhn's terminologi.
Et lille læreplansbestemte projektforløb har været inkluderet i arbejdet med videnskabsteori, hvor eleverne har skullet belyse en selvvalgt problemstilling (i relation til deres studieretning/fagpakke) med de videnskabsteoretiske overvejelser, der har været i fokus i forløbet.
Materiale: Kasper Larsen og Christioffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi - Mennesket i verden, Systime (s.45-73)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politisk filosofi
Dette forløb har omhandlet politisk filosofi og har som omdrejningspunkt haft spørgsmålet Hvad er den retfærdige stat?
I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med filosofferne Platon, Hobbes, Locke, Marx, og Rawls
Forløbet har altså drejet sig om væsentlige problemstillinger indenfor den praktiske filosofi.
I forløbet har været anvendt materiale fra:
Michelsen, Knud: Politisk filosofi. Introduktion og tekster. København, 1999.
Jessen, Keld B.: Filosofi. Fra antikken til vor tid. Systime, 2007.
Desuden har været anvendt casemateriale i form af youtubevideo om økonomisk ulighed: https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
4 menneskesyn
Forløbet har haft som formål at skabe bevidsthed hos eleverne om nogle af de vinkler, man kan anlægge på et filosofiske spørgsmål som: ”Hvad er et menneske?”. Gennem forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med en række store og kendte filosoffer og filosofiske positioner. Sideløbende med dette har eleverne trænet analyse-, diskussions- og argumentationskompetencer, ligesom kultivering af sociale kompetencer og åbenhed over for andre perspektiver på tilværelsen også har været i fokus i forløbet.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
1: Astrid Holm (red.) (2002): Fire menneskesyn, Systime. Heri: Platon (s. 8-13), Descartes (s. 15-24), Darwin (s. 26-34), Nietszche (s. 35-37 + 40-41), Kierkegaard (s. 68-81), Løgstrup (s. 100-104).
2: Platons hulelignelse.
3: Jes Fabricius Møller (2003): ”Arvehygiejne har vi skam allerede”, Information, d. 1. oktober 2003.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361661",
"T": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361661",
"H": "/lectio/144/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538361661"
}