Holdet 2024 fi-2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Karl Magnus Bidstrup
Hold 2024 fi-2g3g (2g3gfi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Etik og moralfilosofi
Titel 2 Videnskabsteori
Titel 3 Politisk filosofi
Titel 4 4 menneskesyn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Etik og moralfilosofi

Forløbet har haft til formål at skabe indsigt hos eleverne i etiske problemstillinger og dilemmaer, og hvordan en række etiske positioner/filosoffer forholder sig til disse problemstillinger. Forløbet har haft fokus på positionerne: etisk egoisme, utilitarisme og deontologi. Eleverne har gennem forløbet trænet kompetencer i argumentation, diskussion og åbenhed over for andres synspunkter samt opnået indsigt i kompleksiteten i etiske problemstillinger. Progressionen i forløbet har bestået i, at eleverne gradvist har skullet anvende de præsenterede positioner på mere selvstændig vis.

Cases: bl.a. diverse klip fra tv-serien ”Klovn”.
Plus tekststykke fra Hobbes om etisk egoisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Videnskabsteori

Et kort forløb om videnskabsteori og historie.
Forløbet har tjent som et værktøjsfag til eleverne, så de kan stille spørgsmålet: hvad er (god) videnskab?
Forløbet har givet en kort indføring i den induktive, og den hypotetisk-deduktive metode ved Karl Popper, samt et videnskabshistorisk indblik i videnskabens revolutioner med udgangspunkt i Thomas S. Kuhn's terminologi.

Et lille læreplansbestemte projektforløb har været inkluderet i arbejdet med videnskabsteori, hvor eleverne har skullet belyse en selvvalgt problemstilling (i relation til deres studieretning/fagpakke) med de videnskabsteoretiske overvejelser, der har været i fokus i forløbet.

Materiale: Kasper Larsen og Christioffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi - Mennesket i verden, Systime (s.45-73)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Politisk filosofi

Dette forløb har omhandlet politisk filosofi og har som omdrejningspunkt haft spørgsmålet Hvad er den retfærdige stat?
I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med filosofferne Platon, Hobbes, Locke, Marx, og Rawls
Forløbet har altså drejet sig om væsentlige problemstillinger indenfor den praktiske filosofi.


I forløbet har været anvendt materiale fra:
Michelsen, Knud: Politisk filosofi. Introduktion og tekster. København, 1999.
Jessen, Keld B.: Filosofi. Fra antikken til vor tid. Systime, 2007.

Desuden har været anvendt casemateriale i form af youtubevideo om  økonomisk ulighed: https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 4 menneskesyn

Forløbet har haft som formål at skabe bevidsthed hos eleverne om nogle af de vinkler, man kan anlægge på et filosofiske spørgsmål som: ”Hvad er et menneske?”. Gennem forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med en række store og kendte filosoffer og filosofiske positioner. Sideløbende med dette har eleverne trænet analyse-, diskussions- og argumentationskompetencer, ligesom kultivering af sociale kompetencer og åbenhed over for andre perspektiver på tilværelsen også har været i fokus i forløbet.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
1: Astrid Holm (red.) (2002): Fire menneskesyn, Systime. Heri: Platon (s. 8-13), Descartes (s. 15-24), Darwin (s. 26-34), Nietszche (s. 35-37 + 40-41), Kierkegaard (s. 68-81), Løgstrup (s. 100-104).
2: Platons hulelignelse.
3: Jes Fabricius Møller (2003): ”Arvehygiejne har vi skam allerede”, Information, d. 1. oktober 2003.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer