Holdet 2024 Sa-2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nyborg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Marie-Louise Bach
Hold 2024 Sa-2g (2gSa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. DK - det mest lige land i verden
Titel 2 2. Arbejd, arbejd
Titel 3 3. Kriminalitet, straf og overvågning
Titel 4 4. Identitet og køn i det senmoderne samfund
Titel 5 5. Råd til velfærd
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. DK - det mest lige land i verden

Omdrejningspunktet for forløbet har været, hvorvidt Danmark er det mest lige samfund i verden set ud fra et sociologisk, politologisk og økonomisk perspektiv. En central problemstilling i forløbet har været, hvorvidt Danmark er et klassesamfund samt på hvilke områder der er ulighed i Danmark - herunder, hvorvidt der er ligestilling i Danmark.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger

̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå

̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

NS: ca. 70

Kernestof:
̶ social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Bilag i synopsis:
Bilag 1: Andreas Baumann: ”Ulighed handler jo ikke bare om penge”, Mandag Morgen 29. september 2023 (I uddrag)

Bilag 2: Relativ udvikling i socialklassernes indkomst efter skat i perioden 1985-2019. Samfundsstatistik 2023, Forlaget Columbus 2023

Bilag 3: Anders Ejebye Ernst: Det er kun blevet værre siden 80'erne: Fattige danskere dør flere år før deres rigere nabo, dr.dk. 17. marts 2024 (I uddrag)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-er-kun-blevet-vaerre-siden-80erne-fattige-danskere-doer-flere-aar-foer-deres

Bilag 4: Amanda Flyvberg: Der er få kilometer mellem dem, men stor forskel i sundheden: Bettina spiser kål og rådyr, Trine går ofte til begravelse, dr.dk 17. marts 2024 (I uddrag)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/der-er-faa-kilometer-mellem-dem-men-stor-forskel-i-sundheden-bettina-spiser-kaal-og

Bilag 5: Der er råd til fremtidens velfærd trods demografisk modvind, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 17. oktober 2023 (i uddrag)
https://www.ae.dk/analyse/2023-10-der-er-raad-til-fremtidens-velfaerd-trods-demografisk-modvind
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis - ulighed 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Arbejd, arbejd

Omdrejningspunktet for forløbet har været at sætte fokus på arbejde og arbejdsmarkedet ud fra en sociologisk, økonomiske og politisk vinkel. (Den sociologiske vinkel har vægtet mest) Forløbet ledte op til et projektarbejde i tilknytning til den innovative konkurrence Samfundscup.

Faglige mål:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger

̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold ̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre

̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

NS: ca. 75

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering

̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

-Metode komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Produkt - samfundscup 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Kriminalitet, straf og overvågning

Omdrejningspunktet for forløbet har været, hvordan kriminaliteten har udviklet sig i Danmark - herunder ungdomskriminaliteten, hvorfor og hvordan der straffes i Danmark.

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger

̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold ̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

NS: ca. 85

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
̶ politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Bilagsmateriale i synopsis:
Bilag 1: Hans Davidsen-Nielsen: Kriminalitetsforsker ”Skal vi gå i panik over stigende voldsanmeldelser? Det tror jeg ikke”, Politiken d. 31. marts 2023 (i uddrag)

Bilag 2: Haidar Ansari: Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed, 20. august 2022 (I uddrag)

Bilag 3: Tarek Hussein, debatindlæg: Haidar blev kriminel. Jeg blev jurist. Var det samfundets eller vores eget ansvar? Politiken d. 21. august 2022 (I uddrag)

Bilag 4: Maja Funch: Mange løslades til hjemløshed: ”Når de ikke får mere hjælp, er det jo tikkende bomber” 26. januar 2024 Kristeligt Dagblad (i uddrag)

Bilag 5: Nyt fra Danmarks Statistik 4. oktober 2023 nr. 341
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4. Identitet og køn i det senmoderne samfund

Fokus har i dette forløb været på, hvad der kendetegner unge i det senmoderne samfund - herunder hvordan identiteten skabes samt, hvilken betydning det øgede pres på de unge har. Desuden har forløbet har fokus på køn, kønsidentitet samt teorier om køn.

Faglige mål:

̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

NS: ca. 85

Kernestof:
̶ identitetsdannelse og socialisering
- køn og ligestilling

Bilagsmateriale i synopsis:
Bilag 1:Rasmus Fahrendorff og Evander Pedersen: Mistrivslen stiger hos børn og unge. Sådan bør vi gribe det an, Kristeligt Dagblad d. 14. august 2023

Bilag 2: Anne Bjerre: Det kan du gøre, hvis dit barn stopper på uddannelsen efter 20 minutter, Politiken d. 10. august 2023 (I uddrag)

Bilag 3: Mette Fuglsang: Unges mistrivsel handler ikke om skærme, men om tempo, Kristeligt Dagblad, 27. juli 2023 (I uddrag)

Bilag 4: Thit Lund Bording og Rikke Lund Kristensen: Bekymring om kønsidentitet og seksualitet fylder hos børn og unge, Berlingske d. 14. august 2023 (i uddrag)

Bilag 5: Emil Høj »Voldsomme tal« viser udbredt mistrivsel blandt LGBT+-unge, Information d. 19. januar 2024 (I uddrag)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5. Råd til velfærd

Fokus i dette forløb har været hvad der kendetegner det danske velfærdssamfund, herunder hvilke udfordringer velfærdssamfundet står overfor. Derudover har der også været fokus på de økonomiske udfordringer. Forløbet afsluttes med et projekt om udvalgte europæiske velfærdsstater + USA og deres økonomiske udfordringer

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger

̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

NS: ca. 90

Kernestof:
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt

̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

̶ komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode

Materiale anvendt af de forskellige grupper:
Jytte A Jørgensen m.fl.: Frankrig - Forlaget Columbus 2020, kap. 12 Velfærd

Peter Brøndum m.fl.: USA's udfordringer - Forlaget Columbus 1. udg. - den amerikanske velfærdsstat

Ole Helmersen: Broken Britain - Forlaget Columbus 2013 - den britiske velfærdsstat

Kristen Krehan og Andreas Springer: Tyskland - et land i forandring, Forlaget Columbus - den tyske velfærdsstat

Grupperne har derudover selv fundet supplerende materiale
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer